Volt már szó itt nemrégiben a lemezes hőcserélőről. Durkó Norbi feszegette itt akkor a kérdést. Igaz, ő valami egészen vékony lemezből építi - ha jól tudom - a hőcserélőjét. A lényeg - szerintem -, hogy a keresztáramú helyett arra kell törekedni, hogy minél inkább ellenáramú legyen a hőcserélő. Egy elnyújtott hatszög forma lehetne a legjobb, a 4 rövidebb oldalon legyen a levegő befújás, elszívás. Már nem emlékszem, hogy androhead hogyan oldotta meg a lemezek deformálódás mentes vágását?
Péter! Most villant be hogy most Te is lemezest építesz. Lehet nem véletlen? Tudnál írni erről? Miért lesz ez most lemezes? Miért lesz ellenáramú és hogyan oldod meg a lemezek közösítését?
"Kár hogy nincsenek itt nagyon erősen hozzáértők. " Ezzel nem akartam senkit megsérteni! Arra gondoltam, hogy a klímás fórumban is van vagy 3-4 klímaszerelő.
A lemezest olvastam. Androhead 124,126,127,128 hsz-ben van. "104 db 50x50 alulemezből ( 0,5 mm vastag )." Sokáig azt hittem hogy ezekből soha nem lehet akkora felületet csinálni. 0,5x0,5x102=25,5 m2 Azta. A két szélső lemez nem számítódik.
Most elgondolkoztam hogy mi a jó, a csöves, vagy a lemezes. Kellett nektek itt mindenféle ötleteket befirkálni! Az ára nem kérdés mert írta (134.hsz), hogy 58100 HUF, csak az áramlási keresztmetszet.
Kár hogy nincsenek itt nagyon erősen hozzáértők. Mindenesetre azért írtam neki egy e-amilt, hogy látogassa meg a fórumot az idei téli tapasztalataival, remélem visszaír.
Korábban volt itt olyan ötlet, hogy zártszelvényeket saktábla kiosztásban összepöttyinteni hegesztővel, az hasonló alakot ad, csak ott meg talán a falvastagság lenne a sok.
Passz. De en most arra gondolok, hogy valaki vagdosott lemezbol, csak nem tudom ki es melyik topikban. (Egyebkent ha az alapanyag 1m x sok meter, akkor 1 metereshez nem is kell szetvagdosni, eleg szogletes kigyovonal keresztmetszeture hajtogatni, es akkor minden sorba csak egy L alak es egy fel "eleje" kipotlas kell a keresztaramunak megfelelo korbedobozolashoz.)
Sokáig azon goldolkodtam, hogy a PAUL hőcserélőit hogyan tudták fémből megoldani, legyártani. Most jöttem rá, hogy az nem is fémből van, hanem műanyagból.
Honnét lehetne hasonló hosszanti cellás anyagot a hétköznapi életből venni? Egyenlőre csak a lexan lemez jutott eszembe. Gondolom a műanyag alapanyagát is úgy választották meg, hogy az minél jobban hővezető legyen. Mondjuk azért a cellák szétválasztása a végeken trükkös.
Egyébként havernál van egy "gyári" vizes napkollektor medence fűtésre, ami sima fekete lexán, hosszában felhasított műanyag csőben közösítve, amiben áramlik a víz. De ez egy kicsit más téma.
A sorosdoboz csoben az a jo, hogy az alja-teteje miatt (sot, eleg egyiket megtartani) merev. Bar persze nem teljesen cso, de az meg jo is mikor napkoll. epul belole. De kifele levegonel mar kevesbe szamit az ellenallas, nem? Vagy annyival tobb a venti fogyasztasa, hogy nem mind1? 1 meter hossznal a lemezes nem eloz be?
A sörösdobozt én is néztem. Tégyleg jó vékony, jobb lehet a hatásfok, de mindkét végét lekupakolva csak a hengeres rész összetologatva... hát nem tudom. Ha összeállítva, összeszereléskor megtörik a 6 méteres szál, biztos tökön szúrnám magam. Azt lehet hogy már 1- 1,5 méterenként alá kellene támogatni. Ha ennél maradsz csak ALU dobozokat használj, bár ezt sörkoli témából biztos tudod.
Arra gondoltam lehet hogy a 355/8x80 verziónál nem is kell a 80-as csövet középen támogatni, megtartja az magát 6 méteren, ha össze van rendesen toldva, popszegecsezve, meg csirízezve. Mégegyszerűbb.
Viszont azon agyalok, hogy lehet hogy azért ennek nagyobb lejtést kellene adni, nem csak 2 cm/1 méter, ugyanis pont arra kell lejtetni/ folyatni a vizet mint amerről fúj a szél. Széllel szemben meg vizelni... Szóval a közösítés után az egymás fölötti csövekből folyik ki a víz, folyik le, légáram vinné be az alatta levő csőbe. Vagy a felső csöveket egy kicsit hosszabban vagy az alsó csöveket hosszabban lógatni a közösítés után.
Nekem a műanyag külső cső nem szimpatikus. De lehet hogy hülyeség.
Máskülönben nem kell semmilyen távtartó, tekintettel arra, hogy elég rugalmas anyag, ezért elég a végén a foglalatokat néhány milliméterrel megfeszíteni, nem fognak a szálak lengedezni.
Itt csak egy méteres hosszról van szó, így elég lehet a végeinél a ki- és bevezető nyílásnál rögzíteni. Ha mégsem, akkor egy abroncs körbelukasztva, azon damil átvezetve keresztezve csövenként. Képzelj el egy csak vízszintesen lazán húrozott teniszütőt, amelynek keresztezed az egymás alatt-felett lévő húrjait és oda bedugod a szívószálat.
100 micron vastagságnál szinte semennyit nem számít! Ráadásul ~10x akkora a hőcserélő felülete. Ha gondolod, akkor kiszámolom, hogy mekkora teljesítménye van adott hőmérsékleteknél.
Most én is ilyen sörösdobozos megoldásban gondolkodom, de nem ilyen hosszúban, hanem mint egy normál hőcserélő doboza. A levegő be/ki áramoltatására viszont még nincs ötletem (hogy mindenhová jusson minél egyenletesebben).
Igazad van, én az etalon 200/125 rendszerhez hasonlítottam, úgy jónak tűnt. Ez a 8 az 1ben szimpatikus, de kérdés, hogy a szükséges idomok mennyire drágítják meg, Illetve a távtartózásra lenne jó kitalálni valami egyszerű megoldást.
Ha már itt tartunk, akkor szívószál. 550 db 1m-es szívószál a 200-as spiroba. (Régebben kiszámoltam, a keresztmetszet ugyanannyi, a felület pedig >10m2.) Vagy arányosan még nagyobba még több. Ára 8,5Ft/m...