Hát akkor keresd itt a fórumról Csíkos Mestert (http://csikos-muhely.hu/) vagy például lehet a Medikernél is frissítik neked (https://vasutmodell.com/), viszont ha jól tudom akkor talán a v2.0 verzió nem mehet fel, mert nem biztos hogy tudod ezzel a központtal használni. De lehet itt a fórumon is van még olyan aki tud neked segíteni benne és közel is van hozzád.
Szia, MM frissítés kell neked és akkor eléred a 21-28-as funkciókat is. Talán a v1.04 vagy v1.05 verzióval jött be a 28 funkció támogatás , illetve ha nem a fekete dobozos központod van (Roco 10764) akkor lehet frissíteni v2.0-ás verzióra is ami még sok újítást hozott be a vezeték nélküli MM-ből. Nekem a régi központos MM van szintén 20 funkcióval, amit nem tudok kapcsolni az fülkevilágítások, az egyes oldalak fényeinek tiltása és a műszerfal világítás + némítás, de ez talán annyira nem nagy gond ha nem megy.
Jogos. Csak a kérdés feltevése után nem állt meg az élet, nem ültem remegve a fórum előtt, hogy namivan, próbálgattam tovább (már az 58-assal is), tehát beírhattam volna megint, hogy "ja volt a 58-as is". Na ezt nem tettem meg. De mindegy, nem megy, ha ráér az aktív fékszakaszra van egy enyhe zúgása is ráadaásul. Elengedtem, egy mozdonyt érint, nem lesz benne ABC fékezés, kész.
A kérdés az volt, hogy "van-e valami egyéb állítandó paraméter az alábbiakon kívül", és az alábbiakban nem szerepelt a CV58. Ehhez képest kiderült, hogy mégiscsak állítgattad már... Szóval elnézést kérek :)
Nem tudom, hogy mit takar a "Csíkos-féle fékmodul". De ha ABC-fékmodul, akkor a DigiSound leírásának "Működés fékgenerátorral vezérelt szakaszon" című fejezetét ajánlom szíves tanulmányozásra. Tipp: én csökkenteném a CV58 értékét.
össze lehet-e kötni két funkció kimenetet, hogy bármelyik aktiválása esetén működjön a beltéri világítás?
Az esetek döntő többségében igen. Szinte mindegyik világítás kimenet GND-t kap, ha működik (a közös a +Táp - kék vezeték). Így ha kettő kimenetet összekötsz, és azt együtt a dekóderre kötöd, akkor egy funkció kimenet aktiválása a dekóderen, mind a kettő funkcióhoz használható.
Így oldottam meg az MTB csörgő kimeneteit, egy DT sima digidrive 4.1 dekóderrel. (Lemondtam a fülkevilágításról, az előre világítás (felső is) össze van kötve.). De nem kellett hozzá új dekódert vennem elég nekem a 4 funkció kimenet. Előre/hátra menet - előre hátra/zárfény.
A PLUX12-es dekóderekben a világításon kívül csak az AUX1 és AUX2 funkció van beépítve. A ZIMO MX600 annyival több, hogy az AUX3 és AUX4 is meg van, de csak logikai szint, vagyis nem teljes értékű! És egy-egy forrpont a dekóder hátlapján. Vagyis ezt így alapban nem tudod használni egy PLUX22-es modellben, csak az AUX1 és AUX2-vel tudsz gazdálkodni.
Plux12 tűs dekóderemet szeretném egy Plux22 foglalatban használni. Az alap funkciók nyilván működni fognak, viszont szeretném, ha egy alapból csak a 22-tűs dekóderrel elérhető funkció mindig aktív lenne (Pin 2 AUX3). Ez egy led beltéri világítás.
A kérdésem, hogy egy Plux12 dekóderen (Zimo MX600P12) van-e olyan kimenet, amire esetleg ráköthetem a fent említett funkciót? Gondolok itt például a +V kék vezetékre vagy valami hasonló.
Ha esetleg a fenti mód nem járható, össze lehet-e kötni két funkció kimenetet, hogy bármelyik aktiválása esetén működjön a beltéri világítás?
Digisound 4.x dekódereknél van-e valami egyéb állítandó paraméter az alábbiakon kívül, is hogy működjön a Csíkos-féle fékmodul (ugyanis a régi 2.x, 3.x dekódereknél kifogástalanul működnek):
CV27=1 (ezzel ugye bekapcsolom)
CV49=3 (állandó fékút kiválasztása)
CV50=xx (fékút hossza)
Fentiek beállításaival a mozdony nem áll meg egy aktív fékszakaszon, ellenben ha "manuálisan" megállok vele, utána már nem indul el, csak ha kikapcsolom a fékmodult. Tehát "valami" csak van.
Hááát... Én akkor lepődtem meg, amikor egyszerre megindítottam a két vadiúj Bzmot-omat. Teljesen egyformák, alig túl a bejáratáson, egyforma dekóderekkel... saccra 30%-os eltéréssel a sebességeik között. Megkérdeztem a forgalmazót, azt mondták, hogy igen, ők is tapasztaltak hasonlót.
Nem tudom, hogy milyen alkatrészek okozzák ezt az eltérést (szabályozott hajtásról lévén szó itt már nem csak a mechanikai elemek szórása játszik), de sajnos kellett hegedülni egy picit az egyikkel, hogy úgy fusson, mint a másik. Szerencsére elég volt a visszacsatolás szorzóját állítgatni (azaz "kalibrálni" egy kicsit a dekóder mérését); a PID-ekhez nem nyúltam hozzá, azok maradtak egyformák.
A szabályozásgyengítésre meg azért volt szükség, mert a Bzmot-nak a közelkapcsoló-kinematikája elég szerencsétlen konstrukció: a padlólemez alatti és fölötti két részből áll, amik csak szimplán össze vannak nyomva; ha picit nagyobb erőbehatás éri, akkor meglazul, elkezd lógni, és elég macera a megszorítása.
A szabályozással kapcsolatos gondolatok igazak, de nem vagyok abban biztos, hogy a megoldás valóban működik. Amennyiben a "consist"-ban két, teljesen egyforma mozdony van, akkor nem hinném, hogy nagy lenne a sebesség különbség. Van persze kis különbség, de feltehetőleg a gyakorlatban nem igen számít. Ha pedig két különböző mozdony van együtt (gyártmány, típus), akkor a szabályozási paraméterekbe belenyúlás szerintem nem lesz elég.
Segíthet az, ha a modellek teljes sebesség-jelleggörbéjét egyformára hozzák, az erre való CV paraméterekkel. Már akinek van erre türelme, mert ennek a feladatnak a megoldásához nem elég egy kávészünet. De nem vagyok abban sem biztos, hogy az így összehozott sebesség görbék egy másik pályán, más tápfeszültséggel is egyformák maradnak.
A Digitools nagyon szépen megoldotta, és a dekóderben is jól sikerült a gyakorlati megvalósítása a csatolt üzemmódnak. A használati leírás is példás, mert többek között jómagam is elsőre fel tudtam programozni.
A problémám az, hogy a többi dekóder ezt nem tudja. A probléma itt kezdődik, de már visszaolvastam és két éve is ezen ment a kesergés. Ez van.
Sajnos az NMRA eléggé "elmaradott" ilyen téren; ha egy dekóder el akarja mondani magáról, hogy "kompatibilis", akkor nem marad más, mint a CV19.
Pont emiatt (na meg az NMRA másik korlátja miatt, miszerint az előfogat-cím csak rövid lehet) tudnak trükközni egyes központok. De csak egyesek.
Illetve itt, a "szoftveres" (központ által kezelt) előfogat-módnál kell megemlíteni azt is, hogy -- mivel két mozdony sebességében mindig lesz eltérés, és a sebességszabályozásban benne lévő integráló tag miatt a mozdonyok igencsak ragaszkodnak az alapjelként kapott sebességértékhez -- az ilyen "kapcsolt rendszerekben" célszerű lenne a vezérgépet sebességszabályozással állandó sebességen, míg a csatolt gépet vonóerő-szabályozással (többé-kevésbé) állandó vonóerővel járatni. Ez azt is jelenti, hogy ideális esetben az előfogat-mód bekapcsolásával a dekóder sebességszabályozásába is bele kellene szólni, amit az ilyen szoftveres előfogat-mód esetén nem tudunk megtenni.
A DigiTools dekóderekben ez is egyszerű; egy funkciógombbal be lehet kapcsolni az előfogat-módot, és az előfogathoz más szabályozási karakterisztika is tartozik. Megcsináltam a Bz-imre, egészen jópofán együtt tudnak berregni.
Alkarom adtán csinálhatok valami oktatóvideót is a dologról, ha van rá igény...
Valami olyasmit szeretnék, amit nem kell üzem közben átprogramozni. A DT nagyon jól megcsinálta, de a hangok nem átjárhatók a különböző dekóderek között, és a DT sem fér be mindenhova. Ezért "mocorgok", keresek más megoldásokat, hátha.
Van egy Minimaus V3-s kezelőm. Ez elméletileg össze tud kapcsolni egy mozdonycímet, egy másikhoz, és ezt az egységet ugyanígy a kezelőn bontani is lehet (double header function). A bibi az, hogy nem tudom őket összekapcsolni. Azt írja, hogy központtól függ. Egy nanoX-s88 központom van, ebben nem találom, hogy képes-e rá. Itt megint megakadtam, pedig már majdnem jó lett volna :)
Tudtommal (sajnos) az ESU-nál úgy működik, hogy amíg a Consist mód cím 0, addig az eredeti címre hallgat a dekóder, amint átírod azt a CV értéket, akkor már a consist módba beadott címre fog hallgatni.
Egy echte digit kérdésem akadt: Esu loksound 5 dekódert hogyan lehet consist (csatolt) módba tenni/kivenni onnan? A consist felprogramozását értem, mi legyen a másik cím, mely F1-F2 stb módok legyenek ekkor aktívak. Az nem világos, hogyan lehet ezt a funkciót ki/be kapcsolni? Mindezt nem egy esu ecos központtal, hanem egy mezeibb multimaussal?
A Kühn N45-P dekóder esetében még szerencsétlenebbül kevés infó van erről - tulajdonképpen semmi. Ezzel kapcsolatban van egyáltalán lehetőség? Vagy itt a központra bízza a dekóder a feladatot?
(Ezzel szemben a Digitools dekódereiben nagyon szépen, két oldalon keresztül van taglalva, hogyan lehet ki/be kapcsolni ezt a funkciót. Nagyon jól is működik! Becsatol a motorvonat a szerelvénybe, és egy funkcióbillentyűvel aktiválva, már a másik címre hallgat.)