Persze, az egyik legjobb megoldás, mivel a led homlokfelülete sík, egészen közel lehet tenni a fényvezetőszál végéhez.
Sőt, az egyik Miba-ban láttam olyan megoldást, hogy a vezetékes smd ledet a fényvezetőszál végéhez ragasztották. Így csináltak fénycső imitációt, a fényvezetőszál palástját finoman felpolírozva a palástja is világít:
könnyen vágható éles késsel, szikével vagy pengével, ha azt szeretnéd, hogy szép merőleges legyen a homlokfelülete. Darabolni lehet ollóval is.
A végét nem kell polírozni. Azt a végét persze lehet (ha szükséges) ahol a fény kijön, de a bemenetet nem kell. Az anyaga a plexihez nagyon hasonló, nagyon tiszta, a külső palástján van egy bevonat, ami a fényt mindig befelé tereli, valahogy így:
Akkor a legjobb, ha a fény a homlokfelületére lehetőség szerint merőlegesen esik be, ekkor fog a másik végén a lehető legtöbb fény "kijönni", függetlenül attól, hogy a szál egyenes vagy akár perecet fonsz belőle.
Így néz ki nem olyan vészes, ha többé kevésbé sarkosra hajlítható, akkor sztem megoldható! Szerintem a 2 mm-es elég lesz hozzá, az a terv, hogy két darabból hajlítanám jobb-bal oldalra. Van hőlégfúvóm is, persze megolvasztani nem akarom.
(Az előbbit azért nem veszem meg, mert lejjeb írja, hogy pont a fényvezető hiányzik belőle).
Én hajszárítóval próbáltam, magas fokozaton előmelegítve szinte sarkosra hajlítható.
2 mm-es átmérőig vettél tőlem, van még egy nagyon kicsi darab 2,5-es, ha pont abból kell tudok annyit adni, ami a BR18-ashoz elég.
Az eredeti fényvezetőt szerintem rajzold körbe pl. egy fa lapon és a sarkokba vékony szeget vagy erősebb gombostűt ütve csinálj hozzá sablont. Persze ha nem sík, hanem 3D-ben hajlik több irányban, elég macerás lesz.
Tyapa: köszi szépen, Tőled vettem! :-))) Ez jó, hogy írtad, hogy melegítve formálható, meg fogom próbálni!
Lencsep: köszönöm a faragasztós ötletet, igazad van, egy próbát megér, rosszabb nem lesz, de én is úgy tudom, hogy ha már eltört akkor nem fogja vezetni a fényt. (Nem tudom miért, megállnak a fotonok a repedésnél...)
Liliput BR 18 322-es modell, nekem értékes darab, bosszantó, hogy nincs hozzá alkatrész.
Ha átmérős fényvezető szálból kialakítható, szívesen adok, kísérletezhetsz vele. Előmelegítve hajlítható akár nagyon kicsi rádiuszon is és miután kihűlt, megtartja az alakját, akár Z vagy L alakra is hajlítható.
A törött eredeti szerintem sem fogja vezetni a fényt ragasztás után, régebben én is próbálkoztam vele.
Üdv, törött fényvezetőt javított már valaki? Ha jól tudom, ragasztani nem lehet, mert akkor megszűnik a fényvezetés. (Azt értem, hogy cseréljem ki, de ez egy Liliput mozdony, és égen-földön-gugliban nem találok hozzá). :-(
Megoldottam a problémát, ami elég amatőrnek bizonyult. A két gumi rosszul lett felrakva így a motor egymással szembe forgatta a két tengelyt! Ülj le, egyes... Így már vígan szalad.
Lehet kapni gyári gumit is, de megfelel gunikesztyű ujjaiból levágott kis karika is. Ez nem annyira tartós, de fillérekből megvan és könnyen pótolható. Ne legyen nagyon szoros!
Kerekek futófelületeit és a síneket érdemes benzinnel áttörölni.
Adott egy PIKO Junior készlet (E69 + két csille kocsi). Megválnék tőle, de előtte kipróbáltam ( legalább tíz éve a dobozában pihen). Gumihajtásos, de a gumijai már korábban elporladtak, így kaptam. Találtam hozzá itthon valami kicsi gumikarikákat (nem befőttes gumi, annál kisebb átmérőjű, de hasonló anyagvastagságú), gyerekkoromban csúzlit csináltunk hasonló anyagúból (akkoriban tejguminak hívták Békés megyében).
A probléma az, hogy a mozdony egy helyben állva tölti a nagy részét az idejének. A motorja működik, gondolom elforog a gumi a - jó vastag - tengelyen vagy inkább a motor tengelyén? Mit lehet tenni? A gumi feszes, alig lehetett rátenni a helyére. Milyen gumi lenne jó bele?
Nekem sosem volt ilyenem, így nem tudom, hogy milyen volt a gyári megoldás.
Elképzelhető, hogy hárman voltak a konyhán? Volt külön a jelzők megfigyelésével megbízott személy? Az olasz munkamorálhoz passzolna a dolog (sőt, 3 ember mellé már dukál egy főnök is, természetesen nagyobb bérért), a svájcihoz már nem tudom elképzelni.
A dolog még érdekesebb. Az olasz gőzmozdonyokban jobb oldalon volt a vezér, ott látható a vezérmű-vonórúd és a fékszelep is. A svájci gőzösökben is. Viszont úgy tűnik, az angoloknál a bal oldalon. (az angol mozdonyokon minden burkolva van, a vezérmű alig látszik). Szóval variálták rendesen.
Fura. Nekem úgy logikus, és úgy is tudom, hogy a vezér többnyire azon az oldalon ül, ahol a jelzők vannak -- balmenetes közlekedésnél célszerűen a bal oldalon. Annyira kézenfekvőnek találtam, hogy nem is vizsgálgattam a témát, de most ránéztem. Az olaszoknál, angoloknál, íreknél biztosan bal oldalon van a vezér (mesélték is a Cicciolináról, amikor itt próbázott Magyarországon, hogy fura volt a balos vezetőállás, meg az is, hogy a fékezőszelepet bal kézzel kellet működtetni, és előre tolva fékezett). Ugyancsak balos a svéd gépek vezetőállása, de a(z ex) Jugoszláv Vasutakéi is. A Magyarországra anno bejáró H®1142-eseknek is bal oldalon van a vezetőállása, illetve a sok román Ázea között is arról lehet messziről megismerni a visszavásárolt, ex-jugoszláv példányokat, hogy a tükrözött vezetőállás miatt a vezetőállás- és géptérajtók is tükrözve vannak rajtuk. Persze biztosan mindenhol akadhatnak kivételes járműsorozatok...
Érdekes, hogy Európában sok helyen volt és van bal oldali vasúti közlekedés, de kizárólag a franciáknál volt/van a vezér a mozdony bal oldalán. Ott természetesen a gőzös korszakban is a bal oldalon volt a vezérmű, ez jól látszik a képeken.
Na, csak nem sikerült érthetőre fordítani... Szóval most a bal vágányra azért kell kihúzni, mert balmenetes a közlekedés. Jobbmenetes közlekedés esetén a jobbra kellene kihúzni. Ezt sem tiltaná semmiféle előírás (mint ahogy keresztbe kell vágni mindig, minden olyan állomáson, amikor és ahol balról húznak ki a jobb vágányra), csak éppen mivel a Déli esetében mindig balról húznak ki, ez 100%-ban keresztbemászkálást jelentene, ami nem lenne célszerű. Így aztán maradtak a balmenetnél... :)
Hát most azért kell a bal vágányra kihúzni, mert balmenetes a közlekedés. Ha áttértek volna a jobbmenetesre, akkor a jobb vágányra kellene. Viszont akkor a balt is fognák, ez pedig nem lenne egy észszerű helyzet.
Szóval át lehetett volna variálni az egészet jobbmenetesre, de elég nagy áldozatokkal járt volna; nem érte volna meg. Ezért írtam, hogy nem lett volna célszerű :)