"Ha ugyanazon a helyen van a ki-be vezetes akkor nem mozdul meg a hazban a levego."
Ez jogos... igazad lehet. Nálam más lesz a dolog picit, mindenképpen kell majd pillangószelep, mert nálam alapból lesz elszívás a fürdőből és a hálókból normál szellőzésre (pl. 1 órában 5-10 perc alacsony fordulaton). Emellett pedig igény esetén a WC-ből, a konyhából stb... ezeket az ágakat viszont egy pillangó fogja rácsatolni, vagy leválasztani a szívóágra/ról. Tehát nekem mindenképpen kell pillangó, de akkor ezek szerint a kilépő/belépő ágba nemszükséges, csak az ágak leválasztásához ...
Ha ugyanazon a helyen van a ki-be vezetes akkor nem mozdul meg a hazban a levego. Sajat tapasztalatbol irom. Nalam cso a csoben van es akar mekkora akar milyen iranyu szel is fuj, a hazban nincs legmozgas. Az uveges kiserlet is azt bizonyitja, hogy nincs kulonbseg a be es kiaramlo nyomas kozott, ezert a dugo marad a helyen. Amirol Te irsz, az a festekszoro pisztolyok elve, amikor a gyorsan aramlo levego magaval ragadja a festeket a csobol. En csak egy pillangoszeleprol irtam, es azt is a hibrid kivitelnel a rekupec es a kalorifer talalkozasi pontja ele. Sima rekuperator eseteben felesleges.
Jaja, pontosan ezért kérdezem... mert bár boltban nem láttam még (normális árban, direkt ilyen célra valót) de RC szervoval (800 ft plussz 300 FT elektronika), vagy központizár motorral (1000 Ft) meg lehet oldani egy sima szelep átalakítását.. csak ha nem muszály, akkor nem vesződök vele... :) Ezért érdekelnek a gyakorlati tapasztalatok! :)
"olyan effektus jon letre, mint amikor az uveg szajaba parafadugot teszel es belefujsz. A dugo marad a helyen. "
Huh, ezt nagyon nem értem... :)
Sőt... mi köze ehhez a cső a csőben dolognak?
Tehát ami kérdéses: van a házad. Bent van egy adott nyomás, ideális esetben pedig ugye van - nem ideális esetben pedig a sok kis luk mellett - egy(kettő) nagyobb luk, vagyis kivezetés ... ez ugye az a rész, ahol én pl. ki fogom vezetni az elhasznált levegőt. A célom pedig az, hogy ezen a lyukon ha nem működik a rendszer, ne áramoljon ki/be levegő. Értelemszerűen ugyanez a helyzet a friss levegő belépő ágával is. Namost, ha kint erős szél fújdogál, akkor ugye a nyomáskülönbségek alakulnak ki a ház és a kinti tér között (elfúj az erős szél a ház és a melléképület között: kint alacsonyabb nyomás, telibe fújja a falat, akkor kint nagyobb nyomás) ... ez nem is kérdéses. Namost ilyenkor szokott egy pl. páraelszívó kivezetésén a zsalu csapkodni veszettül, és a pillangó kopogtatni... ezt szeretném elkerülni.... a pillangó körívére mindenképpen teszek majd szilikont, az puha, és jól is tömít... de attól még a pillangó nyiladozhat ugye...
Szóval ezért nem értem, hogy ezt miben befolyásolja a cső a csőben rendszer... főleg, hogy ugye a kivezetés és a beszívás pillangója ellenkező irányba nyílik, mikor nyílik... ?!
Ha a falon cso a csoben atmenetet csinalsz, akkor nem szabadna, hogy zorogjon. Mert ugye mar parszor leirtam, hogy olyan effektus jon letre, mint amikor az uveg szajaba parafadugot teszel es belefujsz. A dugo marad a helyen. Mind a ket csobe ugyanaz a szel fuj bele,tehat nem keletkezik nyomaskulonbseg. Szerintem, de lehet,hogy tevedek. Az elso kialakitasu jo lesz, de ha nem akarod ,hogy zajos legyen, a csukodasi feluletre ragasztasz gumi feluletet, ha nincs gyarilag. Igy zaj es majdnem "legmentes" lesz.
1, kétfélét láttam eddig: két lapból áll, és kétfelé nyílik, illetve 1 lapból áll középen tengellyel és fordul. Mindketőtt horganyzott lemez és műanyag kivitelben is. Melyik javasolt?
2, Ha "csak" ez van, akkor egy erősebb szél nem fogja tudni megbillenteni, és megzörgetni esetleg, mint néha szagelszívóknál hallani?
Sajnos mar megint nem ertek veled egeszen egyet, mert ha beirod a google-ba, hogy pillangoszelep, akkor a talalatok kozott lesz az altalad emlitett szabalyzasra hasznalatos es viszont lesz az altalam emlitett is. de bizzuk az olvasora, hogy o hogyan erti, aztan ha kell, elmagyarazzuk,hogy mi melyikre is gondoltunk. Szerintem ahogyan leirtam a rendszert, ugy ertheto, hogy a rugos ketszarnyurol beszelek.
A bypass ágat jó lenne még egyszer átgondolni. Ha a wc-ből és a konyhából is szívsz el levegőt akkor azt nem tanácsos visszakeverni. Biztos, hogy azt a levegőt akarod befújni a lakásba, nappaliba, szobába, amelyiket a klozetból szívsz el. A konyha levegőjét sem szívesen teríteném a szellőztető rendszerrel.
Vegy egy papirt! Huzz egy csikot, a bal vege a befuvo a jobb vege az elszivo. Az elszivohoz rajzold be a ventit. A bal oldalihoz meg a kalorifert. Most kulon rajzolj le egy negyzetet, abbol az egyik oldalrol a ket cso megy ki a falon kivulre(kifuvas ,beszivas), ez lehet cso a csoben is akar. A masik oldalara rajzolj egy vonalat, az lesz az elszivo ag (konyha,WC,furdo)a szelloztetonek, abba rajzolj egy ventit. A masik vonallal kosd ossze a negyzetet es a kalorifer elotti pontot. Ebbe a vonalba is rajzolj egy ventit es meg egy pillangoszelepet a venti es a kalorifer koze..Ha megvagy, akkor a futesventi amikor uzemel, sajat nyomasaval zarja a pillangoszelepet. Amint a szelloztetes is beindul, akkor a szelloztetoventi a sajat nyomasaval nyitja a pillangoszelepet, igy keveredik a friss es a keringtetett levego. Ha csak szelloztetsz,akkor viszont a pillangoszelep nyitva es a futesrendszeren keresztul minden iranyban aramlik a levego.
Szerintem, bocs de en nem rajzolok ! Ezert lehet, hogy tevedek, de talan nem. Majd megirod, ha igen.
Köszi, na így már minden villany! :) Készítettem egy vázrajzot erről, fel is teszem!
Ahol a cirkuláció csatlakozik a standard rendszerhez, valamit ki kell hogy találjak(junk) mert félek hogy a szabadból is fog szívni/fújni, ha éppen nem megy a szellőztetés, vagy egyszerűen ha kapcsol a termosztát akkor kapcsoljon a szellőztetés is be, ha kell ha nem...
Ha pedig fűtésre használom a rendszert akkor érdemes lenne elgondolkoznom hogy a padozatban vezessem el és az ablakok alatt engedjem be a házba a levegőt.
Az altalad kivant homennyiseg szerint kiszamolt legaram stabilan forgatasa a hazban a futes biztositasara. Szobatermosztat allitja vagy inditja a kalorifer keringetoszivattyujat es a ventit, amit leallaskor meg egy idorele kesleltetessel allit le, hogy a kaloriferrol az ott levo meleget mind tovabbitsa a hazba. Ez az alapkor, futes. Az elszivopontokrol a rekuperatorba kerul az elhasznalt levego,majd ki a szabadba. Friss levego rekuperatoron keresztul be a kalorifer ele kotve. Ezt a rendszert vagy automatikusan kapcsolja egy levegominoseg figyelo szenzor, vagy kezi vezerles , valamint a szallitando legmennyiseg szabalyzasa a ventik fordulataval. Alapbol, ha otthon vagytok, akkor 30m3/o, ha a WC,furdo van hasznalva, akkor peldaul 60m3/o, intenziv fozesnel 120m3/o. Ez a legmennyiseg hozzaadodik a forgatott legmennyiseghez futesszezonban. Ilyenkor elofordulhat, hogy a konyhabol nyert meleg leallitja a kaloriferbe a melegviz aramlasat, igy csak a venti forgatja a levegot. Ha nem vagytok otthon, akkor egy idokapcsolo orankent 5 percre bekapcsolja a szelloztetes alapfordulaton.
Diohejban ennyi, de termeszetesen a rendszert a meglevo hazhoz es a bentlakok szokasaihoz kell igazitani.
Értem Peter de, vázold már légyszi hoyg hogy gondolod, de csak címszavakban. Adott esetben, pl 3 fő és 90m3/h friss levegőnél: hány m3 szívnál ki óránként, ebből hány m3 kerül visszafordításra kaloriferen keresztül és hány m3 menne a rekuperátorba, és onnan mennyi vissza???
Elnezesedet kell kernem, de en mar csak ilyen vagyok ! Valoban a neten mindent megtalalsz aprolekosan. Kis tanulmanyozas utan minden vilagossa valik es elfogod tudni kepzelni az itt leirtakat, sott remelem meg ujabb megoldasok is jutnak majd az eszedbe es igy megint bovul majd a megoldasok szama.
Elmeletileg az altalad irt ertekekre gondoltam, amennyiben mind a harman dohanyoztok. Ha megepited a rendszert, majd rajosz, hogy a rekuperatoron keresztul joval kevesebb folyamatos szelloztetessel is ugyanolyan jo es kellemes lesz a haz, mint a papirformaban leirtak betartasakor. Tehat szerintem 3 szemelynel a 45m3/ ora is neha sok. Ultok es TV-ztek,olvastok ,stb. Intenzivebb tevekenysegnel kell a magasabb . Tehat olyan vezerles kell, ahol magad tudod megvalasztani a minimumtol a maximumig a legm3-ert,a rekuperatornal.
Ez nem biztos, hogy képzelőerő kérdése, pár kép többet mond mindennél, szokták volt mondani :).
Nem komplett dokuimentációra gondoltam, csak pár kép ízelítőnek, természetesen leírással. Azért ha valaki nem igen látott még ilyen dolgokat, annak jól jönnek azok a képek. Tudom, olvassak/nézzek utána máshol, de én egyenlőre csak ízlelgetem a témát, bőven elég nekem annyi, hogy olvasom az itt leírtakat és örülök, ha pár képet is látok a témáról. De megértem, ha nem készítesz képeket, semmi gond. :)
Legyszi olvass vissza a kandallos reszhez, ott leirtam kicsit bovebben es tobbszor is! Ne felejtsd el azt is a sebessegnel megemliteni, hogy milyen kivitelu anemosztatoknal mindegy a sebesseg, mert valoban vannak mennyezeti kivitelek, ahol mire a legaram leer az emberek magassagaig akkor mar 0,2m/sec. ala csokken a sebesseg. Csak az a baj, hogy nem mindenki ert hozza es van akinel az ar szamit es nem a celnak megfeleloseg. Ezert ,ha mindent ugy szamolnak ki, hogy az anemosztatbol ne aramoljon gyorsabban a levego mint 1m/sec, akkor nem erheti oket meglepetes meg a zajszint teren sem!
Szerintem, de hiszen Te mar tudod, nalam minden maskeppen van mint a valosagban!
""" nagyon jó szakembernek tartalak""" elnezest, de en csak lelkes amator vagyok:-)
Csak egy picit gondolj bele! tel van, folyamatosan futesz ugy, hogy allandoan kidobod orankent a 100m3 levegot(90% hatasfoku rekuperatornal 10m3 levegoben levo homennyiseget dobod ki orankent ez evente futesszezononkent 237,36kWh es akkor nagyon jo berendezesed van). Igy veszted az energia egy reszet es szaritod a haz levegojet feleslegesen. Olyankor, ha intenzivebb fozes van,furdes,WC hasznalat, akkor meg rateszel egy lapattal. Miert nem jobb folyamatosan 150m3 levegot atkuldeni a kaloriferen,ami 50C fokos maximum, de ugy, hogy alapbol csak szemelyenkent kiszamolt(letszam,dohanyzo,nemdohanyzo.stb) m3 levegot cserelnel frissre? Mi van, ha nem vagytok otthon? Akkor mire jo az intenziv levegocsere? Epitesz egy passzivhazat, ami csak a neveben lesz passziv. Igaz az altalam felvazolt rendszer kicsivel dragabb.
Én is gyártottam hőcserélőt, pontosabban még folyamatban van. Én horganyzott acéllemezeket vágattam 100x35cm-es méretben a lamellák közé 3mm vastag pvc linóleumot szabogattam le távtartónak és légterelőnek. A téglalap alakú hőcserélőnek a 2-2 alsó és felső oldalán van a levegő be/ki vezetés. A téglalap lemezeken pedig a távtartókkal irányítottam a levegőt a minél kissebb légellenálás végett. A teszt még hátra van, de gondoltam leírom az eddigieket, hátha találtok benne ötletet. Persze az is lehet hogy szétszerelem az egészet majd, mert nem fog megfelelően működni.
Tervben van nekem is műanyag lemezes. Láttam már ilyen műa lemezes gyárit szétszedve, ha ezt akarnám lekoppintani akkor a legegyszerűbb módja hogy egy műanyag fröccsöntő üzemben kellene hozzá csináltatni lemezeket amiket csak egymásra kell ragasztgatni a megadott módon. Nincs valakinek ilyen műanyaggyártós kapcsolata?
A rekuperator szivna a levegot a konyhabol ,furdobol es a WC-bol, majd a friss levegot hozzaadna a cirkulaltatotthoz a kalorifer elott.
Ezt nagyon nem értem. Bővebben lehetne kérni? Anemosztátnál a légsebességed annyi amennyi a lényeg az, hogy a fejednél ne legyen 0,2 m/s- nél nagyobb, pontosabban 1,8 m magasan. Ekkor huzatmentes lesz a rendszer.
Olvastam korábban ezt a beszélgetést. Azt értem, hogy egy kandalló esetáben miért jó a külön cirkuláció, de ezt nem tudom az én esetemhez hasonlítani. Az én hőforrásom maga a friss levegő lenne, emiatt nem értem hogy miért kell külön körbe körbe cirkuláltatni a levegőmet. Ráadásul így mint ahogy mondtad is sokkal jobban kell figyelni a légsebességre, mert a friss levegőből kb 100m3/h ra szükség van, és akkor ehhez nyomjam még hozzá a cirkulációt.... Egyébként biztos igazad van mert nagyon jó szakembernek tartalak, csak magyarázd el légyszi, elég címszavakban :)
Miért nem mehet 50 fok felé a kalorifer? Akkor már nem biztos hogy KW-ban elég lesz nekem. Én 65-70 fokos előremenővel kalkuláltam.
Ez az agepán egy az egyben az, ami nálam is bent van a szerkezetben, csak nálam nagyon vékony, mindössze 1-2 cm vastag - most nem emlékszem pontosan mennyi is... EZ van a belső többrétegű ragasztott lemezfelület alatt ...
Szóval ez jó lenne kintre tényleg, csak én is attól tartok, nem az én pénztárcámnak megfelelő... főleg ha már kész a rekupec, akkor lehet inkább az viszi majd a főszerepet - egy kevésbé jó jellemzőkkel bíró szigetelőanyaggal...
Aha, értem... én arra gondoltam, úgy csinálom meg, hogy ezt a laminált padló alá is tehető vékony habszivacs (?) lapot fogom csíkokra vágni, és ezt teszem bele.... nekem lesz kb. 110 db 83cmx33,5cm lap, így olyan 2-3 mm távtartást céloztam meg. Azért tetszik ez a habszivacslap, mert vízálló, és ha nem vágom túl szélesre, akkor utólag is lehet picit játszani a távtartással (kb. 30-40%-ban összenyomható) ha szükséges lenne... nálam a lap kb. 0,2 mm, ha köztes távtartás ugye 3 mm, akkor is 35 cm körül lesz a vastagsága a szendvicsnek.... persze nagyon nem akarom összenyomni, ezért is akarom így, mert bontható, utó állítható, talán lehet vele okosan variálni ha kell... :)