Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Nem nagy a mozgás errefelé :-) Gondoltam felrakok néhány képet hogy színesebb legyen az oldal. Kicsit unatkoztunk a párommal és esténként csinálgattunk egy kis diorámát. Semmi extra csak ha majd modelleket akarok fényképezni ahhoz jó lesz. Még sok apró dolog hiányzik,de azokat is idővel pótolni fogjuk ezért ne tessék kinevetni minket. Azt pedig hogy mit termelnek azon a homokos részen mindenki fantáziájára bízom mert én se tudom mi az :-)))
Es akku vagy elem helyett egy regi csengotrafo hasznalhato lenne a legycsapohoz?
220/3-5-8 Volt feszultsegu. 230 V-rol kicsivel tobb, mint 3 Voltot adna le, ami egyeniranyitas utan magasabb lenne, mint a ket ceruzaelem.
Hullamos egyenfeszultseggel mukodne-e a feszultsegtobbszorozo kapcsolas? Vagy erosen simitani-szurni kene elobb?
Azert csengotrafo, mert abban kulon jarmon van a primer es a szkunder tekercs. Es van a fiokomban. Viszont a magas drop okoz-e hasznalat kozben fesz. csokkenest?
Amiket én láttam, azokba ceruza elem, vagy akku kell.
Akku érvek mellette:
- tölthetőek,
- ma már viszonylag olcsóbbak is
Akku érvek ellene:
- kisebb a feszültségük, csak 1,2V
- minidg akkor merülnek le, amikor kellenének, és 5 perc nem elég újra tölteni őket.
Elem érvek mellette:
- olcsó, ha nem tartós,
- nagyobb a feszültségük, 1,5V.
Elem érvek ellene:
- nem tölthetőek,
- az olcsóknál fennáll az a veszély, hogy belefolyik, ha nem veszed ki a lemerültet használat után.
Egy ilyen "légycsapó" cca. 1000V-t állít elő, alap esetben 3V feszről (két ceruza elem). Ha ebbe akkut teszel, akkor a bázis feszültség az lecsökken 2,4V-ra, de az áttétel marad, ergo nem lesz meg az 1000V-od, így macerásabb lesz a munka vele. Szvsz: elem.
Ha van olyan (én még nem láttam), ami eleve akkus, akkor az úgy is van kiszámolva.
Azt nem árt tudni, hogy bazaltot használnak az ágyazat elkészítésére, lehet, hogy azért hasonlít rá leginkább :) (Nálam a kerti vasútnál is bazalt van terítve, a patinálást megoldja az idő meg a természet.)
A mellékvonalaknál, főleg ha régi, nem árt tudni, hogy nem bazaltot használtak, sok helyütt sima kavicságyra került a pálya, tehát a lágyabb szélű kövek simán jók lehetnek ide, színezés ízlés szerint.
Az előre színezett kőágyazat ragasztáskor tudja engedni a színét nagyon. Így az utólagos színezés jobb lehet, az ASOA pigmentje jó minőségű.
Az épülő pálya egy hegyvidéki mellékvonal, szinte csak gőzmozdonnyal, reményeim szerint az épített környezettel magyaros jellegű lesz. Erősen szennyezett, rozsdás ágyazat lesz, mert az sokkal közelebb áll a valósághoz.
A köveket eddig nem kevertem össze az eltérő formák és méretek miatt, talán a gránit és a bazalt keverhető lenne, de attól tartok az egy kicsinyített sakktáblát mutatna. A ragasztás valóban sötétíti a követ, de amíg a bazaltot nagyon, addíg a többit alig. (az előzőleg betett képen 1 napja leragasztott ágyazat volt) A festékszóró még mindíg hiányzik a felszerelésemből, ezért a festés helyett elővettem az ASOA féle pigmenteket és azzal nekiálltam a mintának. Amikor kész voltam vele eszembe jutott, hogy van a fiókban egy kő a GYSEV vonalról (tudom, hogy fotelból nem megy) és azzal együtt fotóztam le.
Sajnos a kép színei nem teljesen élethűek, a valóságban az egész sötétebb, de összehasonlításnak azért elég jó.
Az az érdekes, hogy ebből szerintem leginkább a bazalt hasonlít az eredetire.
Ez a legjobb megoldás, megfelelő mennyiségű mosogatószernek a ragasztóhoz történő adagolásával az ágyazat száradás után nem fehéredik ki. (Csak néhány csepp, előzetesen ki kell az arányt kisérletezni.)
Csinálj próbaragasztást, mert a ragasztó sötétíti a követ, így elképzelhető, hogy a Conrad Gránit pont megfelelő lesz az elképzelésedhez. Ha túl sötét a kő, akkor kis drótkefével megdolgozva (a köveket nem feltépve) lehet világosítani a kavicságyat.
Harmadjára pediga helyedben én kipróbálnám a két Conrad-os szóróanyagot egymással különféle arányokban keverni.
Még annyit, hogy kb 1-2 hónapig ilyen a pálya, utána a vaspor belepi, és teljes egészében rozsdabarna lesz.
http://keptar.trainmodeller.hu/index.php/felujitasok/ssaptszecso/20030719P7190004 a sínszál szép fényes, a többi barna. Ha festékszóróval áthúzod finoman barnával az ágyazatot, 1-2 rétetben porolva nem lesz barna a talpfarácsod: ami egyébként szürke - ha beton keresztaljas sínt használsz, és fekete a szuroktól, ha talpfásat.
http://keptar.trainmodeller.hu/index.php/vasutifenykepek/20030716P7160019 itt látsz olyan részt, ahol kicsit vegyesebb az állaga: a mellékvágányok régóta fekszenek, kevesebb felújítással, használt anyagból. Az átmenő vágányokon látszik, hogy újabbak, a háttérben még friss kövezés nyomát is látod. A túlsó szélén a két vágány teljsen egyértelműen barna.
Szóval ezek a hazai példák. De a legjobb, ha a kiszemelt vasútvonalad mellé kinézel, és onnan választasz példákat, lefotózod, azt mindig meg tudod nézni.
Csal a kép, majdnem napnyugtakor készült, összemosódnak a lokálszínek a vöröses megvilágítás hatásával. Ilyen a valóságban legfeljebb egy vasércbánya iparvágányán van.
Itt is azt tudom javasolni, hogy ki kell választani egy modellezendő prototípust, és azzal összevetni. Rossz minőségű, ismeretlen körülmények között készült képekkel, fotelből, nem lehet rendesen modellezni.
Itt az látszik, hogy a rozsda ugyanúgy belepi a keresztaljakat, mint az ágyazatot. Én próbálkoztam a kész ágyazat festésével, és elég jól néz ki (festékszóróval).
Már régóta (ámde annál lassabban) épülő H0 asztalomnál eljutottam odáig, hogy lehetne ágyazatot készíteni, csak az anyagául szolgáló kővel nem jutok döntésre. Az asztalon nem új ágyazat lesz, hanem a rozsdás-koszos színt szeretném elérni, de egyelőre nem tudom milyen irányba mozduljak. Egy rövid szakaszt megcsináltam a múlt héten a legutóbb vásárolt bazaltkővel, aztán másnap döbbenten láttam az éjsötét ágyazatot. Próbáltam némi festéssel, rozsda-porokkal valószerűbbé tenni, hogy ne kelljen felvésni, de valahogy még most is sötétnek érzem. Az utólagos átfestés amúgy is szinte megoldhatatlan, mert a festék rákerül a talpfákra is, amit aztán megintcsak le kell festeni barnával.
Ezután ragasztottam egy mintát a nálam lévő összes kővel, hogy össze lehessen hasonlítani (a szokásos: szárazon terít, aztán ragasztóval beáztat módszer).
Az alábbi képen sorrendben a következők vannak:
Roco, Noch szürke, Auhagen sötétszürke, Conrad gránit, Conrad bazalt
A problémám a következő:
Roco: rettentően nagy, talán még a 0-s méretarányban is, és nem elég sarkos
Noch: a kövek alakja problémás, inkább lapos szilánkra hasonlítanak, mint kocka alakra
Auhagen: ez is nagyon nagy H0-hoz, és nem elég sarkos
Conrad gránit: mérete és formája jó, de nagyon világos (világosszürke-melírként árulják)
Conrad bazalt: minden nagyon jó, csak mivel bazalt, a ragasztás után iszonyú sötét
Bennem van a hiba vagy nem jó anyagokkal próbálkozom? Mi a jó megoldás?
Igen, a DigiTools dekoder megy a ROCO rendszerrel. Azonban ez utóóbit érdemes kiegészíteni valami feszültségstabilizáló kütyüvel (pl. CSM200), vagy egy notebook tápról járatni a gyári trafója helyett.
A két régi mozdony (mindegyik Gützold amúgy) digitalizálható, de előkészítő panelt én nem javasolok bele, mert akkor ki kellene vágni/marni a mozdony ballaszt súlyából. Bele kell forrasztani egy kisebb méretű dekodert, pl. Tran DCX74zD, ekkor nem kell bántani a modellek tömegét.
Kinek mia tapasztalata, kompatibilis-e a fent említetekkel illetve van más jobb, olcsóbb alternatíva is?
Továbbá szeretném digitalizálni egy PIKO BR 106-ost és egy Gützgold BR110-est. Ezeket tudom a dekóderhez kapható digi előkészítővel össze lehet hozni vagy ettől bonyolultabb a dolog?
Hát csak annyit a M&H bolthálózatról, hogy az egy dolog mit lehet és mit nem lehet kapni de teljessen dilettáns hozzá nem értő banda! Én kezdő vagyok most csinálom az első terepasztalom és pár kérdésem volt miket vegyek csak néztek nagy boci szemekkel és küldtek az egyik eladótól a másikig. Se terepépítéssel, se a Faller car systemmel kapcsolatban nem tudtak segíteni. Nem érzem azt, hogy valamit is konyítanának hozzá! Rögtön persze hozzáteszem, hogy nem az eladók hibája gondolom akié az üzlet annak lenne a feladata a megfelelő emberek alkalmazása, vagy a megfelelő képzésekre elküdeni az alkalmazottakat. Na Én azóta nem megyek oda ennek már 2-3 hónapja. A mediker messzebb van drágább de ott azért úgy ahogy eddig mindig kaptam választ.