Vékonyabb, orrhangúbb, a vibrátói sem olyan sírós. Egyszer ráraktam a VK7-et egy L102 tetejére. Mindkettő egy Solton lezlin szólt. A VK7 kicsit jobban tetszett. B3-nál közben labdába sem rúgna.
.."Vannak....nem köt le..." -nem a hangjukat kivántam dícsértetni, hanem -gondoltam-mint technikai valóság beleférhet az "ON" képbe, miután a Hammond szinkronmotorokat ragoztátok TECHNIKAILAG...és talán érdekes adalék lehet azoknak, akiknek (csak?) ilyen van... -V.
Vannak ezek a zöld önindulós motorú Hammondok. Nemrég Picibá L100-asával foglalkoztam. Hozzá az L125 lezli. A korai LGT lemezek hangja. Továbbá Balázs Fecó T200-asával. (Neoton, Taurus, Korál) Misivel módosítottunk T500-ast, voltak E100-asaim, Porta-B. Ezek hangzásvilága nem köt le.
..nomeg, hogy bonyolultabb legyen, egyes későbbi Hmmondok, (pl.E-100, H-100, L-100, T-100, R-100..) un. "selfstarter"-
öninduló, de szinkron-fajta motorokkal bírnak (egy kapcsolóval, különi indítókondi segítségével (+ hibaforrás lehet.!.),) -állitólag az USA-ban magasabb fordulatúak alapból, mig az európaiak szintén 1500-al forognak...stb.
Passz. Csak feltételezem. A 60Hz-es motor talán a hatágú csillag forgórész miatt is könnyebben és lassabban forog (1200/m) Ez a motor kis lekapcsolás után "visszatalál" eredeti fordulatszámába. Az 50Hz-es motorban négyágú csillag forog (1500/m) Ez viszont nem talál vissza. Ezek a lendkeréktárcsák nem olyan nehezek, szóval hogy kettővel több van az export motorokban, okát nem tudom.
..kösz a jó infót!..!.-közben én is kisakkoztam, (szégyenszemre későn!) hogy így lehet csinálni, de a levelem már elment...(egy halk kis tanács, ami megkönnyítheti az durva összekeresgélést : egy fadarabbal a kamera előtt egy "csapót" bejátszani az elején , és estleg egy pár másodperces kitartott síma "teszhangal" kezdeni az első frázist) V.
Alul vannak a sávok. Az egyikre behúzom a videót. Alá a hangot. Hallom mindkettőt. Azt is, hogy nincsenek együtt. Aztán keresgélek egy fixebb hangi pontot. Közelítek az egyikkel. Aztán amikor jó közel vagyok, erősen kinagyítom az időfaktort. Abban finomabban tudok közelíteni. Végén eltűnik a késleltetés, szoba effekt, egybe került a két sáv. Pici teremhanghoz 20%-ot engedek a mobilos sávból és 80%-ot a Tascamos sávből. Végén export egy új, önálló videóba.
.."A videó 20% hangjához hozzákevertem a Tascamot 80% hangerővel..."és ezt hogy csináltad, -két külön hanghordozón azonos felvétel- hogy azok tökéletes fázisszinkronban keveredjenek??? V.
Ja, a szkennert sem hajtja közvetlenül a motor. Áttételen át. A scanner fogaskereke el van dugva, de látszik, a motor réz fogaskerekét az oldalsó lyukba kell bedugni. Na itt van az áttétel különbség. 50 hercesnél biztos kisebb a motoré és nagyobb a szkenneré. A képen egy 60Hz-es A102-é van, de a látvány azonos.
És a feltűnő difi, a motor felé egy lendkerék, utána kettő van. Az 50-eseknél motor felé 2, TG felé 3db!
Az áttételezésekről nincs táblázatom. A TG olyan, amilyen. A scanner is. A mechanikákat nem lehet átépíteni, cserélgetni. Más méretű a fogaskerék benne ezért nem csereszabatos.
Az 50Hz-es szkennerekről nincs olyan fényképem, melyen éppen látszik a freki felirata. De a 60 hercesről van, mert azt tisztítanom kellett! Többet, többször :-)
Első körben a 50Hz. Ami jól látszik, az a más felirat és a vastagabb lendkerékrendszer.
Ez tévedés. A hangkerekek fordulatszáma pont annyi, de addig másképp jutnak el. A 60Hz-es motor, benne a hatágú csillag forgórésszel 1200/perc. Az 50Hz-es motor, benne a négyágú forgórésszel 1500/perc. Aztán az eltérő főtengelyi fordulatszámot a scannernél és a hangkerék-párok meghajtó fogaskerekeinél kompenzálják más áttétellel.
Igazad van, ezt nem tudtam. Ez azt is jelenti, hogy a vibrátó-szkenner is más kell, hogy legyen, hiszen azt közvetlenül a motor hajtja, ugye?
Van esetleg olyan táblázatod, amiben mind a 60Hz-es, mind az 50Hz-es hangkerekek áttételezése benne van? Ezek után valóban lehet, hogy nem teljesen azonos a kettő hangzása.
Nem ugrottad. Csináltam egyet, de nem igazán sikerült, túlvezéreltem, ezért nem nyilvános. A Tascamot letettem a lezli mögé félútra, hátra. Azt hittem, az automata megbirkózik a feladattal. Hát nem, előtte inkább szintállítást végzek mejd. A videó 20% hangjához hozzákevertem a Tascamot 80% hangerővel.
Közben az A100 is torzítani kezdett folyamatosan. Addig nem akarom folytatni, amíg helyre nem áll. Továbbá még ilyen összeállításban, azonnali A100 visszajelzéssel finomítottam a Legend beállításain. Persze, a chorusvibrátónál azt már nem sikerült hogy annyira magasan emeljen ki, de jobban közelít. Most már tényleg hozzáigazítva lesz érdemes megcsinálni az összehasonlítást. Szóval ezt a videót nem kell alapul venni:
Európában igen elterjedt az 50Hz-es -export- Hammond. (német, dán, belga, angol példányok) Ennek ellenére sok 60 herces is található. (Bertram árulta pl. kikötött 60Hz-es motorral. Mellé rakott 50Hz-es motormeghajtást éxíjjal) Kb. a fele állomány.
Az 50Hz-es változatoknál a motor mögötti lendkerék egy tárcsával több. Mivel magasabbra kell feltornászni a fordulatszámot, így 4mp indítózás helyett 10mp reszelő hangú indítómotorozást igényel. A 60Hz-es motort menetközben lekapcsolva az egy hangnyi esésből még visszakapaszkodik. 50Hz-es motornál a legkisebb lekapcsolás után sem tud visszaállni, indítózni kell.
Ez tévedés. A hangkerekek fordulatszáma pont annyi, de addig másképp jutnak el. A 60Hz-es motor, benne a hatágú csillag forgórésszel 1200/perc. Az 50Hz-es motor, benne a négyágú forgórésszel 1500/perc. Aztán az eltérő főtengelyi fordulatszámot a scannernél és a hangkerék-párok meghajtó fogaskerekeinél kompenzálják más áttétellel.
A főtengely és ráhúzott réz fogaskerék a motor/generátor helyzete. Ez hajtja meg a lejjebb lébő bakelit fogaskerekeket. A bakelit fogaskerék és a hangkerék közt a forgást beszorított tekercsrugóval adják át, nem közvetlenül. Ez a kuplungozás akár több hangkerék elakadása esetén sem jár semm károkozással a TG-ben. Hosszában a fénykép. Alul a réz fogaskerekes főtengely, ahhoz kapcsolódik a bakelit fogaskerék, balra-jobbra a tekercsrugók, melyek átadják a forgást a fogazott szélű hangkerekeknek.
"Mivel a 7. harmonikust nem lehet jól közelíteni ezzel a módszerrel, azt egyszerűen kihagyták."
Na ezt se tudtam a 6. után miért a 8. jön!
"Ennek a módszernek van még egy előnye: mivel a felharmonikusok pontosan egybeesnek a többi hang felharmonikusaival, több skálahang együtt hangzásakor nem keletkezik a felharmonikusok között zavaró lebegés, ami az egyenletesen temperált skálánál bizony hallható. Talán ettől is szólnak olyan szépen az akkordok a Hammondon.
Amúgy ezt minden modellezett clonewheel tudja (a sampler-alapúak viszont szinte biztos, hogy nem korrektek)."
Logikus innen már, viszont ma megint új dolgot tanultam. Köszi!
Azért csak nem hagyott nyugodni a dolog a 60 vs 50Hz-l kapcsolatban. A 60Hz-s motor 1200 fordul, az 50Hz-s pedig 1500-at. Így két generátort kellett konstruálni a Hammondnak. És akkor újból felmerül a kérdés, hogy melyik a hamiskásabb?