Hello Van valakinek ellenérzése a PVC-s légcsatornázás ellen? Nincs ezeknek valami hátrányuk pl a sima spirócsővel szemben? Kipárolgás? Feltöltődés? Ha simább is a felületük, mint a fémcsöveké, miért nem használ mégsem ilyet mindenki? Valaminek csak kell lenni ...
A túlnyomásos szellőzőrendszer szépen lassan fújni fogja ki a lyukon a levegőt, ami nem lenne baj. Kérdés viszont hogy hol fog lecsapódni a benti pára ha kint hideg van, nem e fog ázni a keret , vagy jegesedni a lyuk. Nekem sincs gyakorlati tapasztalatom ebben. Én mindíg azt javaslom, ha már megvesszük a jó drága ablakot, ne fúrjuk ki a redőny miatt.
2, ha mégis akkor meg lehet talán oldani tömítéssel (gumi, esetleg fésűsen egymásban hajló nagyon tömött kefeszerű anyag, pl. a küszöb nélküli ajtó mintájára) ..
Szeretnénk mindenképpen szellőztető rendszert, most a nyílászáró/redőny vásárlásánál merült fel egy kérdés.
A kézi gurtnis redőny kiépítése esetén a szellőztető rendszer nem fog jól működni? (Kissé túlnyomásos rendszer nem alakítható ki?) Mindenképpen motoros redőnyök kellenek?
Az aldes.hu -n a termékek között megtalálod a fotóját (állandó levegőmennyiség szabályozó). Sajnos jobb linket nem tudok most keresni. Én ezt használom, nagyon bevált. 5000 alatt van az ára azt hiszem. Van benne egy, a levegő iránya felől nyitott lágy gumitömlő. Amikor emeled a fordulatot a gumitömlő megdagad és elzárja az áramló levegő útját. Így ha pl egy 15m3/h -ás bekerül a wcbe akkor azt akármilyen ventivel szívod akármilyen erővel, azon csak 15 m3/h fog bejönni... A construmán láttam már más cégeknél is!
Ha megvan a csőhálózat, akkor a konyha kivételével minden elszívóágba építesz olcsó automatikus passzív légmennyiség szabályzót. Ilyen szabályzókat vehetsz kb 15-100 m3/h-ig. Ez azt jelenti hogy ha főztök és a konyhában lévő vezérlővel megemeled a fordulatot akkor CSAK a konyhából szív erősebben a rendszer. A többi helyen automatikusan leszabályozza az elszívást annyira amilyen szabályzót beépítettél (pl a wcbe 15m3/h-sat), nem veszel észre különbséget. Beszerelnél még egy időkapcsolót is a szellőztetés ki be kapcsolásához. Pl este amikor fürödtök mindenképpen bekapcsolásra állítod be. Lehet hogy nincs igazam, de én javaslom a folyamatos lassú légcserét nyáron és télen így jobb a hatásfok. Persze ehhez egy jó kis takarékos venti kell. Tavasszal és ősszel, ha nem zavar a kinti zaj és nincs túl hideg v. meleg. akkor lehet ablakon is szellőztetni. A fürdőben ha pára van akkor nem feltétlen kell azt magasabb fordulattal kiszívni. Télen jól jön egy kis páratartalom mert akkor száraz a levegő, persze ehhez hőhídmentes házikó is kell hogy nehogy lecsapódjon a falon. Nyáron meg az ablakot is kinyithatod, mert úgyis este v. reggel fürdesz amikor még nincs meleg.
Esetleg ha szeretsz barkácsolni akkor lehet egy olyan megoldást is csinálni, hogy 2 ágra és 3 sebességre állítható venti legyen a rendszerben (ha jól látom ez utóbbit írtad is)... vagyis egy alap ami alapból szív, a 2 ág egybenyitva- középső állású szelep. Aztán egy magasabb fokozat ha vagy a WC/fürdő vagy a konyha kér nagyobb elszívást - az y elosztó ágban egy szelep pedig olyan állásba fordul, hogy oszt pl. 1/3 - 2/3 (hasra írtam, ki kell tapasztalni) arányba, így onnan szív erősen ahonnan kell. Full fokozat pedig középső állású szeleppel de csumán hajtva - max. elszívás mindenhol ... ez 3 teljesítményfokozat (ez az egyszerűbb) a ventin, és 1 db 3 állású szelep (ezt célszerű házilag elkészíteni, nem nagy dolog ha szeretsz barkácsolni) ami vagy alapból középső állású, vagy jobbra vagy balra nyit adott állásba ...
Persze ez már bonyolítás, de még nem drága módszer... :)
Persze van vezérelhető anemosztát, de ha meglátod az árát akkor rájössz, hogy ez nem is olyan bonyolult:-) Ne bonyolítsd, nincs értelme, ráadásul sok pénzbe is kerül, hozadéka meg semmi.
Igy van. Amikor pihensz akkor is dolgozik a tudod minden apro felulete, de csak kis legmennyiseggel, de amikor terheled magad, akkor ugyanez a felulet joval nagyobb legmennyiseget hasznal. Szerintem a haz is ilyen, minden pillanatban es minden helyseget a terhelestol fuggoen kell friss levegovel obliteni.
Igen, meg mindig bonyolult a gondolkodas. Alapbol ha kezi vezerlest csinalsz, akkor a venti fordulataval noveled vagy csokkented az elszivott es befujt mennyiseget. Egyszer beallitod az anemosztatokon a maximalis teljesitmenyt es kesz( ez eltarthat orakig,de napokig is, ha nincs legaramlasmerod). felesleges bonyolitani a rendszert, mert keves az az energia amit igy megtakaritanal, de viszont a rendszer arat tobbszorosere emelne.
Tehát adott egy olcsóbb 3 fokozatú hőcserésős szellőzetető 150-200m3/h
1: alapból megy a rendszer időzítéssel. szobákba fúj, ennek megfelelően szív a többi helységben
2: Akció van (fürdik valaki, főz.....)
Manuálisan feltekerem 3-asra az elszívást szükséges helyen (pl. konyha).
És, ahol nem szükséges (pl. fürdő) ott egy anemosztáttal (gondolom van vezérelhető) lezárom, vagy félig lezárom a beszívást, hogy ne szívjon már ott is amikor nem szükséges.
Ha 30-40 m3 levegőt befújsz minden szobákba akkor kellemes közérzet lesz. Ezt a légmennyiséget 120-160m3/h el is kell szívni. Mint említetted a a vizesblokk és a konyha kiváló terep erre a feladatra. Ne bonyolitsd túl automatikával, mert az is elég nagy pénz. Egy időkapcsoló az esetek nagytöbbségében elegendő. Kiépíted és kitapsztalod és ennek fényében kell időzíteni az üzemelttést. Gondolom nem azért keresel olcsóbb készüléket, mert a pénz felvet. Szabályozni minden anaemosztátot lehet. A légáramokat azzal tudod beállítani. Légmennyiséggel variálni ilyen kis rendszereknél nem érdemes. Egy szelep amivel a légmennyiséget szabályozni tudod motorral automatikával jóval többe kerül mint a szellőztető géped.:-)
Latom megerkeztel:-) Valojaban minden nagyon egyszeru, csak sok a marketing es igy a vevo el van kabitva. Kezdjuk az elejen. 4-en vagytok, az elmeletileg 60m3/ora legcsere, ha semmilyen nagyobb tevekenyseget nem folytattok a hazban es nincs koztetek dohanyos. A konyhai elszivas maximalis legm3-re a fogyasztokon mulik. Gazos fozolap es intenziv fozes eseten 150m3/o kell, induktiv, vagy keramialap eseteben a 110m3/o elegendo. A furdo, WC elszivas altalaban 3-5-szorose a helyseg legm3-enek orankent. Tehat a maximalis elszivas ilyenkor szuksegeltetik az egyszeru es altalaban megepitett rendszereknel. Termeszetesen a vezerlest meglehet oldani motoros szelepekkel is ugy, hogy mindig azt a helyseget szelloztesse intenziven, amelyik eppen hasznalva van, csak az penzugyileg 5-6szoros aron van, mint az altalanosan epitett rendszer, de ez az ar lehet joval magasabb is. Az elszivopontok a WC-ben a furdoszobaban es a konyhaban a digesztor helyen es + meg egy lehet munkafelulet kozeleben egy kisebb elszivasu. A konyhaiban a fozolaphoz bekell epiteni zsirfogot, hogy a rendszer ne legyen zsiros ,koszos. A befuvopontokat altalaban olyan helyre kell tervezni es olyan kivitelueket, amik kepesek az egesz helyseg legcserejet biztositani. Tehat nem az ajto fole! A legmozgast biztositani kell a helysegek kozott,peldaul kuszobmentes ajtok, vagy szellozoraccsal ellatott ajtok. Az elszivott legmennyisegtol nagyobb legmennyiseget kell befujni, igy nincs gond a szagok terjedesevel es a por is nagymertekben kivul marad ajtonyitaskor. Vezerles lehet kezi, vagy automatikus, tehat mozgaserzekelo a WC-ben, parakapcsolo a furdoben,legminosegerzekelo a szobaban , idozitokapcsolo beiktatva a vezerlesbe , stb. A maximalis es az optimalis legm3 csere eleresehez a ventik fordulatat kell szabalyozni. Tehat ezzel megoldod a sajat tapasztalatod alapjan, hogy nektek mikor mi az optimali es az szerint akar automatikus vezerlest is kiepithetsz. Ha megtervezted es jonak tunik minden, akkor megvenni az alkatreszeket szerintem nem problema es osszerakni ,beallitani ha ugyes vagy es szeretsz barkacsolni ,par nap alatt megvan. Elsore ennyi.
Én a vezérlést és a szobánkénti befúvás/beszívás araányait nem értem.
Ez a rendszer kb 200m3/h-t bír. Ez nekünk elég.
De hogy oszlik ez meg a szobákban??? Ezt a csövek átmérőjének változtatásával, ill. az anemométerrel tudom variálni???
Ugyan ez a kérdés az elszívásra? Nem mindig kell ugyan annyim elszívás a WC-be és a fürdőbe......
Ill., ha valaki fürdik, akkor ha bekapcsol mondjuk a páratartalomra az elszívó, akkor gondolom kifújásnak is kell lennie? És akkor muszájból fúj ki a többi szobába??
Elmeletileg igen. Valosagban ezt a sebesseget nagyon ritkan fogod hasznalni, amennyiben csaladi haz lesz. Hamarabb az 1m/sec alatt fogsz uzemeltetni,ami 108m3/o, amennyiben peldaul 2 nem dohanyzo felnott es 2 gyerkoc a lako.
Ebből a két számból nem lehet semmire sem következtetni. Lényeg, hogy a csőkben a sebesség ne legyen nagy. Ha 3 m/s-ben aállapodtatok meg az még túlzott óvatosságnak is mondható, de mindenképen jó. Az anemosztátokon kilépő légsebességet kell úgy megválasztani, hogy a tartózkodási zónában nem legyen nagyobb 0,2 m/s-nél. Végkövetkeztetés a két számod még akár jó is lehet-)
Az a kerdes, hogy hany m3/oras legcseret kertel. Mert a 270m3/orasat meglehet oldani ezen a keresztmetszeten 2,5m/sec . legsebesseggel. Minden csak azon mulik, mit es hogyan szeretnel.
Kértem ajánlatott szellőző rendszer előkészítésének kiépítésére. Az rendben van, hogy a befújó cső nyílások keresztmetszete összesen 300 cm2 az elszívóké pedig 367? 235 lég m3 -es lakáshoz.