Egyrészt nem latinok, mert Titus légiói Kis-ázsiaiakból álltak leginkább... Másrészt pedig a templomot a két egymással vetélkedő szekta gyújtotta fel, azaz pontosabban a zelóták beszorultak a toronyba, és rájukgyújtották. Ugyanis az ostrom közben több, egymással vetélkedő csoport is kialakult, akik egymással harcoltak. Sok dolguk nem volt a védekezéssel, mert Jeruzsálem annyira meg volt erődítve, hogy a rómaiak Titus szerint sem foglalták volna el soha, ha isten nem segít rajtuk. Ezért inkább körülsáncolták a várost, és kiéheztették ( a menekülni próbáló lakosságot a rómaiak ugyan befogadták volna, de a zelóták legyilkoltak mindenkit, aki megpróbálta.) Miután ez sikerült, be tudtak hatolni a városba, és utána a várost már ők gyújtották fel, a falakat pedig lerombolták. A külső templomudvar még épségben maradt csarnokát a rómaiak gyújtották fel a végén. De magát a templomot a zsidó fanatikusok, Titus rendkívül sajnálta a pusztulását.
"Az uralom fölött egymással mindkét részről villongásban voltak, a gazságokban azonban egyetértettek... Nem bírom egyenkint felsorolni gáztetteiket, s ezért röviden csak annyit mondok, hogy véleményem szerint, soha egy más város sem szenvedett annyi mindenfélét és emberemlékezet óta nemzet, nem volt még féktelenebb a gonoszlelkűségben... ...ahol a házat bezárva látták, ez gyanújel volt előttük arra nézve, hogy ott a bennlakók, valamit esznek; nyomban bedöntve hát az ajtókat, és a félig összerágott ételt az emberek torkából húzták ki, evégből össze-vissza fojtogatva őket. Öreg embereket, akik nem engedték a maguk falatját, megdögönyözték; nőket, akik markukban valamit rejtegettek. megtépázták. Nem volt könyörület sem az ősz fej, sem a csecsemőkor iránt, hanem a valamit rágcsáló gyereket földhöz vagdalták... A tekintélyesebb és gazdag embereket maguk a zsarnokok elé kísérték s egyrészűket aztán hamis vád alapján, állítólagos gonosz tervek miatt végezték ki, másik részüket azért, mert a várost elárulni akarták a rómaiaknak"
"Mert így szól a Seregek Ura: Vágjatok ki fákat, és emeljetek töltést Jeruzsálem ellen, a büntetésre ítélt város ellen, ahol csupa zsarolt javak vannak! Jeremiás 6.6"
Azért azt te sem gondolod komolyan, hogy a három nagy ünnepen a zsidóság zöme ténylegesen is fölzarándokolt Jeruzsálembe?
Egyrészt Jeruzsálemben megoldhatatlan ellátási problémák keletkeztek volna, másrészt pedig ki maradt volna otthon a vidéki városokban és a falvakban pl. a házakra és a javakra vigyázni?
Úgy tudom, a circumcisióval kapcsolatban a legelterjedtebb nézet az, hogy a zsidók Egyiptomban vehették át. Bár úgy hírlik, hogy csak Kr. e. V. századi múmiáknál találkoztak ezzel az eljárással...
A történetírók szerint Jeruzsálem ostromakor 1.5 millió zsidó volt a városban, jeruzsálemiek és a zsidó népesség java, hiszen zarándokolni mentek a templomhoz. Tehát akkor nem sokasodtak és szaporodtak, hanem elöregedtek és megritkultak, pedig a Biblia nem ezt mondja. Azaz hibásak a számok. Esetleg későbbi félrefordítás.
"Igen, elég sokszor túloznak a történelmi források, akár nagyságrendet is tévedhetnek. Viszont akkor a meghódított Ai létszámában is tévednek akkorát. A lényeg az arányok."
Szia!
A modern régészet és történelemtudomány nem nagyon tud mit kezdeni az Ószövetség egyes történeti jellegű könyveiben szereplő számadatokkal.
Mózes negyedik könyve, a Numeri pl. azt állítja, hogy a Sínai-félszigeten megtartott első népszámláláson több mint 600 ezer felnőtt férfi volt a zsidóság létszáma, ami kb. 2,5-3,5 milliós össznépességnek felel meg.
A mai tudomány viszont azt mondja, hogy ekkora néptömeget a korabeli technikai és élelmezési viszonyok mellett nem lehetett átvezetni a sivatagon.
Józsué, ill. a Bírák könyvében is olyan létszámú hadseregek mozgásáról számolnak be a szentírók, amelyek ellátása és mozgatása még a kora újkorban is komoly logisztikai problémát okozott volna a vezéreknek.
Ezért aztán egyes kutatók szerint a Számok könyve (Numeri) számadatai egy jóval későbbi (pl. Jósiás korabeli) népszámlálás eredményei lehetnek, amelyeket a szentírók egyszerűen visszavetítettek a múltba.
Más kutatók pedig a zsidó számmisztikával próbálják magyarázni ezeket a túlzónak tűnő számadatokat, tehát hogy ezeknek valami szimbolikus vagy allegorikus jelentésük lenne.
Harmadik megoldás pedig az, hogy egyszerűen elfogadjuk a Biblia számait úgy, ahogy vannak és nem keresünk rájuk racionális magyarázatot...
"Korábban Tafko Birgut és néhányan egy bizonyos neoprotestáns irányzattól egy másik topikon azt fejtegették, hogy nekünk keresztényeknek is meg kellene tartanunk a zsidó étkezési előírásokat, a tiszta és tisztátalan ételek megkülönböztetését."
Amely szerint pl. tilos a rák, kagyló és a halak kivételével más tengeri lények fogyasztása.
Micsoda szopatás lenne ez azoknak, akik szeretik a tengerparti mediterrán népek konyháját:o))))
Korábban Tafko Birgut és néhányan egy bizonyos neoprotestáns irányzattól egy másik topikon azt fejtegették, hogy nekünk keresztényeknek is meg kellene tartanunk a zsidó étkezési előírásokat, a tiszta és tisztátalan ételek megkülönböztetését.
Már miért kellene? - teszem fel a kérdést.
Főleg nekünk, európaiaknak, akik a hatalmas és büszke hellén és latin civilizáció örökösei vagyunk?
Azok is voltak olyan fejlett civilizációk, mint az ókori zsidó, ha nem fejlettebb.
Ezzel kapcsolatban néhány éve olvastam egy érdekes tanulmányt, amely szerint az európai civilizáció szellemi kultúrája a zsidó vallás és az antik filozófia ügyes szintézise. Sőt a szerző azt is fejtegette, hogy tkp. csak a monoteizmusunk zsidó eredetű, azon kívül szinte a teljes szellemi örökségünk az antik görög-római világból származik, megfűszerezve némi kelta, germán és szláv pogánysággal.
Mindenesetre érdekes tanulmány volt, egyébként abszolut nem volt antiszemita szemléletű, inkább tárgyilagos.
Ez azonban már off lenne itt, úgyhogy itt be is fejezem.
Graves javára írandó azért, hogy elég jó összefoglalót nyújt a korabeli zsidóság fontosabb vallási irányzatairól, pl. a farizeus és szadduceus irányzatokról, de a kevésbé jelentősekről is, pl. az eszénusokról, zelótákról és ebionitákról.
Nem vállalkozom rá azonban, hogy ismertessem itt a topikon, nem az én szakterületem:o)
Galgadio barátomat pl. jobban meg szokták fogni az ilyen vallástörténeti jellegű témák...
OFF: Csak idegesít a kettőség; Eszembe jut a egyik kedvenc könyvem, amikor Yossarian ecseteli azt, hogy miért haragszik Istenre, mindezt Scheisskopf hadnagy feleségének, hogy pl. ilyesmit mint a takony meg a fogszuvasodás miért tartott fontosnak beilleszteni a teremtés művébe, stb,stb, mire a csaj sírva fakad.. erre megkérdezi Yossarian, hogy miért sírsz, azt hittem, nem hiszel Istenben; mire a csaj felelte, hogy igen de én egy jóságos, igazságos Istenben nem hiszek, nem pedig olyan közömbösben, gonoszban, durvában amilyennek te lefested... ---------------------- ON: Igen, elég sokszor túloznak a történelmi források, akár nagyságrendet is tévedhetnek. Viszont akkor a meghódított Ai létszámában is tévednek akkorát. A lényeg az arányok.
"Persze, Isten mondta, hogy öljél le gyereket, nőt öreget... Pont annyira, amennyire a csata rajta múlott. Pláne, hogy előtte olyasmit vésett kőbe, hogy : Ne ölj!"
Szerinted melyiket mondta Isten és melyik egy város kiirtásának utólagos igazolása? ...
Még egy adalék bibliamarketinghez: Az emberek elmentek Ait kikémlelni. Józs 7.3 Visszatértek Józsuéhoz és jelentették: "Nem kell az egész népnek felvonulnia; mintegy két vagy háromszáz ember menjen Ait megtámadni. Ne fáradjon odáig az egész nép, mert csak kevesen vannak."Mintegy háromezernyien mentek oda a népből, mégis menekülniük kellett Ai lakóitól. ---Itt rövid rész, hogy egy Áchor nevezetű emberke lopott a zsákmányból, azért nem volt velük az úr a csatában---- Józsue elindult, hogy összes harcosával felvonuljon Ai ellen. Kiválasztott 30000 embert, csupa bátor férfit, és éjszaka útnak indította őket....Magam, s velem az egész nép, mi majd közeledünk a város felé, s amikor Ai lakói kivonulnak ellenünk, mint első alkalommal, megfutamodunk előttük...... Vett mintegy 5000 embert, és Bétel és Ai között, a várostól nyugatra lesbe állította őket. Azoknak a száma, akik azon a napon elestek, férfiak és nők, 12000-re rúgott - Ainak összes lakója.
Na most, ha Ainak csak ennyi lakója volt, és igen kicsi (két-háromszáz) serege, akkor kellett-e isteni segítség ahhoz, hogy >35000 katonával legyőzzék őket? Frászt.
"Józsue nem húzta vissza dárdával kinyújtott kezét, amíg Ainak minden lakóján be nem töltötte az átkot." Persze, Isten mondta, hogy öljél le gyereket, nőt öreget... Pont annyira, amennyire a csata rajta múlott. Pláne, hogy előtte olyasmit vésett kőbe, hogy : Ne ölj!