A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
Még annyi infó, hogy a belső torxszal vigyázni kell, a szerszám keresztmetszete összemérhető a csavaréval, tehát még egy nagyon jó szerszámot is könnyű tönkretenni, pláne, ha a csavar be van ragasztva.
Mellékelek képet M6 csavar kétféle kulcsnyílással: T30 és 10-es hatlap, érezhető, hogy 10-es dugó soha nem fog tönkremenni, inkább letépi a csavar fejét. Külső torx is hasonlóan jó.
Láttam szétrobbanni T30-as gépi torxot elektronikus kulccsal (nem ütvecsavarozóval), a csavarnak meg semmi baja nem lett.
A fékkarnál látszik, hogy a hernyócsavar ragasztva volt az acél perselybe. Valaki már szétszedte, ki tudja mivel ragasztotta vissza. Ha nem akar megindulni, nem szabad erőltetni, mert beletörik a szerszám....
Köszönöm, hogy leírtad. Ez egy pici csavar, ráadásul műanyagban van az anya része. Tényleg nem értek hozzá, még semmit sem melegítettem ilyen célból, de ez nem tűnik olyannak, mint amit melegítéssel lehetne szétszedni.
Ez az utángyárott fék/kuplungkar 110 Euró, CNC megmunkált 6061-T6-Aluminium hibátlan illesztésekkel és felületekkel. A gyárihoz képest plusz funkciója, hogy boruláskor felhajlík, nem törik le. A tulaj azt mondta, hogy azért cserélte/cseréltette le mert rövidek az ujjai és ezt közelebb tudja állítani, mint a gyárit. Lehet, hogy van gagyi is, ez nem az. Már régóta nem érvényes az a szabály, hogy ha kínai akkor gyagyi.
Ezzel nem az a gond, hogy kínai és/vagy gagyi, hanem hogy a felszereléséhez szét kell szedni olyan gyári alkatrészt, amit nem terveztek szétszedhetőre. Ha adnák hozzá a nyomórúdat is, hibátlan opció lenne. Arra továbbra is kíváncsi lennék, hogy aki átszerelte, hogyan csinálta. Csak úgy tudom elképzelni, hogy jobb torx szerszámja volt, vagy akkor még könnyebben járt a hernyócsavar. Vagy az nem is hernyócsavar és még mindig nem értem hogyan van rögzítve.
Köszi, hogy leírtad részletesen, így tiszta a kép.
Továbbra is az a helyzet, hogy szögemelőt a BMW-től nem tudsz venni, szerezz egy olyan kart, amin rajta fityeg, és a rézpersely kinyomásával át tudod szerelni. Más kialakítású karoktól meg óvakodni kell....
Azért annyit hadd jegyezzek meg, hogy két lényeges infót az elején is leírhattál volna, akkor könnyebb lett volna segíteni:
- betettél képeket két különböző karról és azt írtad a fotókon 1250-es van. Valójában az 1200 és 1250 ugyanaz, ez a gyári alkatrészkatalógusból gyorsan kiderül, Neked egy eltérő kialakítású utángyártott karod volt.
- azt írtad, sem ragasztó, sem korrózió, de "ennek a kis tolórúdnak (A) a menete valahogy annyira bele volt gyógyulva a henger (B) menetébe, hogy kitekeréskor ledarálta a menetet. "
Mi szépen ellamentáltunk azon, nagyszilárdságú ragasztó tönkre tudja-e tenni a menetet, erre kiderül, volt egy hernyócsavar is a képben. Nem elhanyagolható információ!
Tényleg nem kioktatásként írom, csak a tanulságot próbálom levonni a magam számára, hogy hiányos információk alapján a legjobb szándékal is nehéz segíteni.
A magam részéről is túl sok karakterrel terheltem a fórumot, ezért elnézést kérek.
Ha nem jött ki a hernyócsavar , valószínűleg ragasztva , rögzitőzvel van . A BMW-ken elég sok ilyen ragasztott csavar van... Ezeket melegíteni kell , hogy ki lehessen tekerni . Csak azért írom , hátha nem tudtál róla , ahogy régebben én sem . Ha már tudod , akkor bocs a zavarásért , nem kioktatni akartalak...
Megnyugtatlak, hogy ha az hernyócsavaros, akkor nem lehet profin átszerelni.
Leírom ezt is még egyszer. Az a menet a nyomórúdon GYÁRI finomhangolásra szolgál. A régebbieknél (Pl. az ST-n ilyen megoldás van) ezt csak lakkozták, azért maradt a helyén. Ha beállították és meghúzták a hernyót, azt soha többet nem lehet úgy szétszedni, hogy biztosan ne sérüljön a menet, mert már eleve megsérül a hernyó betekerésekor. Lehet, hogy ki lehet úgy tekerni, hogy csak lemunkálja az anyamenet egy részét és utána még tart, lehet, hogy nem sikerül.
Az a kar, amiről beraktad a képetl, egy 18 dolláros kínai, használt kilincsből öntött, hegyi patakok élővilágát kiirtva használt fazékban eloxált cucc. Azért adják párban 70-80 euróért (130-ról leárazva már csak két napig, hat éve), mert valahogy sikerült elhitetni a hatóságokkal, hogy fasza. Szóval műszakilag kb. annyira igényes, mint egy kakasos nyalóka. Namost mekkora profi, aki egy ilyet felrak valamire, ami nem egy tuningolt fűnyíró?
Úgyhogy oké, te elbasztad, hogy kierőltetted a rudat, de alapból az baszta el, aki azt felszerelte.
Máshogyan van megoldva a szögemelés a gyári és a az utángyártott karon, ez igaz. Mindkettő jól működik, az utángyártott igényesebb is műszaki szmpontból, de ez mindegy.
Ettől függetlenül az utángyártotthoz nem adják a hernyócsavart/tolórudat és a furatos/menetes hengert sem, ezért kellett azokat átszerelni valakinek profin az utángyártottba és barmoltam szét magam amikor vissza akartam szerelni, mert nem tudtam hogyan működik és nem figyeltem eléggé. Valószínűleg hernyócsavarral van rögzítve a tolórúd. Ha megérkezik amit rendeltem, megviszgálom tüzetesen. Ha már így benne vagyunk a részletekben, bonyolítom tovább a történetet. Amikor szétszedtem, felmerült bennem hogy van ott egy hernyócsavar, meg is próbáltam kicsavarni de beletört a torx. A beletört részt nem tudtam kipiszkálni, ezért tekertem ki erővel a nyomórudat. Azt, hogy mennyire nyalta el csak akkor láttam, amikor kint volt. Ekkor még abban a tudatban voltam, hogy semmi gond, rendelek másikat pár euróért, nem merült fel bennem, hogy csak a komplett elejével együtt adják, LED lámpástól, első futóművel. Utólag restelem, hogy valaki profin átszerelte, én meg szétcsesztem. Ha tudtam volna, hogy nem lehet könnyen, olcsón beszerezni, mikroszkóppal kezdtem volna vizsgálgatni. Én ilyen eredeti alkatrész buzi vagyok, sok mindent rendeltem már motorokhoz, csavarokat, alátéteket, eddig minden volt amire szükségem volt, egyesével. Nem merült fel bennem, hogy az a nyomórúd értékeseb, mintha aranyból lenne.
A gyári ábra úgy van, hogy oda van írva, hogy mi micsoda. Ha az van odaírva, hogy tengelykapcsoló működtetőegység az 1, akkor abban minden benne van.
Ha most az ábrán egy önindító van kompletten, akkor elhiszed, hogy benne van a csapágy, vagy agyalsz rajta két napot, hogy vajon benne van-e?
Az, hogy vannak direkt BMW-hez gyártott utólagos karok (az első az az, mert a kart így szereled át, ha csak a kart szereled), meg nem direkt BMW-hez gyártottak, az mindegy.
Gyárilag szögemelős, de a béna utángyártott karba beintegrálták a szögemelőt, így a nyomórudat át kell szerelni.
Normál esetben, ha eltörik a fékar, mert pl. elestem, akor veszek egy újat, a rézpesely kinyomásával átteszem a szögemelőt az újba - lásd lenti első videó.
A béna utángyártottnál meg szét kell kókányolni a menetes nyomórudat meg a perselyt, amit ragazstottak, hernyócsavaroztak, mert nem gondolták, hogy valaki szét akarja szedni....
A képek kicsit megkavartak engem, tehát kétféle kivitel van, bár a katalógusból ez nem derül ki számomra.
1. kivitel:
Ezen a videón külön szögemelő van, a rézpersely kinyomásával átszereli az egyik karból a másikba. Ugyanez a fékkar van a gyári ábrán. Lásd lent a felső képsor
Ezen a videón olyan kart szerel, ami, ha jól értem, neked is van: nincs külön szögemelő, a karban van egy menetes persely, abba megy bele a menetes-gömbfejes nyomórúd és hernyócsavarral van rögzítve:
Ezek komplett egységek, rajtuk vannak a karok is. Azaz felszereled, berakod a kapcsolókat, bekötöd a hidraulikát és kész van. Ezt az RSD konkrétan így írja le, azaz ezekben minden benne van a kapcsolókat, a bilincseket és a bilincsek csavarjait kivéve. Ha kellene még valami, akkor ott szerepelne.
Neked is köszönöm, de mivel erre semmiféle utalás nincs ezekben az ábrákban, és a keresett alkatrész inkább a fékkarhoz tartozik, mint a tartály/dugattyú részhez, ez inkább kizárásos alapon találgatás, mint konkrétum. Tehát rendelnem kellene 500 euró körüli összegért két egységet, aminek a robbantott ábráján kb. 30 alkatrész van amik közül egyikre sincs szükségem, remélve hogy küldik azt a két csavart is, mire szükségem van, de sehol sem szserepel? És amúgy pár eurós tétel lenne, ha lenne.
Nem azt mondom, hogy ez a ti hibátok, de ne én legyek a hülye, ha szóvá teszem, hogy ez így nincs rendjén.
Köszönöm, hogy megnézted, de amit pirossal bekarikáztál, az hasonló forma, de nem ugyna az az akatrész. Az egyik a tartály részből lóg ki, a másik pedig összeszerelt állapotában benne van a fékkarban.
Nagyon okosok vagytok, de azt senki nem tudja megmondani melyik alkatrészt kell rendelni, hogy benne legyen a szükséges csavar. Vagy az sem lehet elvárás, hogy ez kiderüljön a robbantott ábrákból?
Másrészről meg ott van benne a rögzítő hernyócsavar . Azt kellett volna észrevenni . De lehet hogy akkor is lekajálja a menetet , mert ahogy lejjebb írva volt , ilyen rögzítéseknél sérül a ment :( Ez ell lett baszarintva , nincs mit tenni , kell másik alkatrészt venni , olyat amit lehet kapni . Én is jártam már így , meg szerintem sokan mások is :(
Nem tudsz pl. kardáncsuklót rendelni külön (nem csak ehhez, semelyikhez), nincs is az ábrán. De ha már ott vagyunk a karoknál, általában a dugattyúk tömítései mennek tönkre, de még a dugattyú sincs az ábrán, nemhogy a tömítései.:) Vagy hát a régebbi kapcsolókból ki tudtak törni a gombok, ki is lehet cserélni őket. De csak kapcsoló van. Vagy ha cserekor elhagyod a pici csavarokat, azt sem tudsz.
Van, ami egy egység, és annyi.
De még egyszer: ez az alkatrész a gyakorlatban soha nem megy tönkre. Arra meg ne készüljön már a gyártó, hogy valakik majd alsópolcos kínai karokat akarnak szerelni a motorjukra.
Ugye ezekre a kérdésekre , nem vársz itt komoly választ !? Lehet itt rugózni hogy mért meg akármi , de ettől a gyártó nem fog alkatrészt adni . A régebbi szöghajtásokhoz lehetett minden alkatrészt kapni , aztán egy generációtól meg csak pár tömítést adnak hozzájuk . Ez van , meg lehet szokni , vagy szökni . Ez így talán nyersen hangzik , de ezek a lehetőségek vannak...
"Miért szerepelne? Megrendelni nem tudod külön. Ha ott lenne, de nem tudod megrendelni, akkor most előrébb lennél?"
Nem az lenne a normális/jó, ha az összes alkatrész szerepelne a robbantott ábrán és meg tudnám rendelni csak pontosan azt, amire szükségem van? Ez nem irreális elvárás.
"Ráadásul ezek csak elnagyolt ábrák, amik ahhoz kellenek, hogy amit rendelni tudsz azt be tudd azonosítani." Na és honnan tudhatnám mit kell rendelnem, hogy benne legyen ez a szerkezet amit keresek? Mert ezekből az ábrákból pont nem derül ki. Számodra igen?
Jó, de nem úgy szedi ki a menetet, hogy összeragad és kijön egy darab vas, hanem úgy, hogy nem jön ki a menetek közül, és szépen simára tekered. Ahhoz ugye nem kell nagy nyírószilárdság, ahhoz elég az alakzárás a menetek között, és elintézik egymást. Ahogy a rozsda sem valami szilárd dolog, de erőzárásból alakzárást csinál, aztán ki is csinálja a menetet.
Hát, a 2701 mindennek csak az alját tudja inkább, de nagyjából jó az elgondolás. Ha mind a két anyag elég erős, letöröd a csavar fejét, ha meg mondjuk az anyameneté gyengébb, akkor kitekered a menetet.
És ha már előjött a kardántok, akkor ott nagyjából minden harmadikból kitekerik a menetet. :) Mégpedig jellemzően akkor, mikor már meglazult a csavar és úgy tűnik, hogy könnyen jön. A végeredmény pedig úgy fog kinézni, mint a tux csavarján.
Hadd kérdezzek erre rá, tényleg van olyan, hogy nagyszilárdságú ragasztó kiszedi a menetet az acélból? Én még nem találkoztam ezzel, ha ez jelent bármit is.
Ha a Loctite 2701-et veszem, (ami a Loctite-nál talán a legnagyobb szilárdságú menetrögzítő és a BMW pl. az 1150 kardánház csapágyrögzítő csavarjainál használja) annak a nyírószilárdsága 18-30MPa, ami messze elmarad azért az alu vagy acél 200MPa feletti értékeitől.
Az világos, hogy melegítés nélkül az ezzel rögzített csavar nem fog kijönni, mert ha plusszban rádob 50Nm oldási nyomatékot egy mondjuk 40Nm-rel meghúzott M10-es csavarra, azt a normál kéziszerszám nem tekeri le, vagy leszakad csavarfej, mert nem bírja az akár 100Nm nyomatékot.
De tux fékkarjában a csavar csak lazán, ütköztetés és meghúzás nélkül van betekerve - épp ezért kell ragasztani - tehát csak a ragasztót kell oldani, tehát nem látom, hogy tudna egy ragasztó kárt okozni az (acél)menetben.