Hogy röviden összefoglaljam a mondandóm, mert félek, hogy a szövegértelmezés az alant elterülő párbeszéd tanulságait levonva túlzott elvárás lesz:
A gond nem a piaccal van, a cégek simán szállítanak vasúton, ha erre megvan a megfelelő pénzbe kerülő lehetőségük. A gond a MÁVnál van, ahol ezt a lehetőséget, amely náluk pattog, nem használják ki, sőt, minden erővel ki akarják nyírni. Ez minden apró porcikájában ellenkezik a piaci magatartás legalapvetőbb szabályaival is. Ezért nehogy már ne a MÁV, hanem a szerencsétlen, aki vevő lenne, legyen a hibás!
Leírom még háromszor, hátha eljut oda, ahová kell: Ellehetetlenítették. Ellehetetlenítették. Ellehetetlenítették.
Országszerte rengeteg cég hosszú-hosszú ideig használta a vasutat áruszállítási célra, olyan cégek, amelyek nem 2 darab káposztát, egy mosógépet és egy kutyát szállítanak A-ból B-be a reformkorban, hanem ma is komoly forgalmuk van, igaz, közúton. Ma is vasúton szállítanának, ha a MÁV nem mondja azt, hogy kapjátok be, ha vasutat akartok, gyertek a 30 km-re lévő állomásomra, és pakoljatok, mert én hozzátok ki nem megyek, ha fene fenét eszik is. Nem jöttök? Akkor nem, engem nem izgat.
Erre és az ehhez hasonló szuicid, logikátlan megoldásra ráhúzni - pont a MÁV esetében - a "piaci alap" jelzőt több mint nevetséges. Hogy felfogd: nem arról a jóskapista RT-ről beszélek, aki a 60-as években orrbaszájba vásárolt néhány kamiont, és rájött, hogy neki közúton jobb. Akkor legyen közúton jobb, itt nem arról van szó, hogy ezeket a cégeket vissza kellene "terelni", ahogyan azt sok vasútmániás kissé túlfűtötten gondolja. Ilyen cégeket még a rendszerváltás után is szolgáltak ki, "piaci alapon", aztán a MÁV megunta. Büdös volt a munka valószínűleg, de a céget ez izgatja a legkevésbé, hiszen nem piaci, hanem állami pénzen él, így is, úgy is lóvénál van.
Vagy ennyire fáj, hogy egy megfelelő vezetéssel bíró cég versenyképes lenne?
Ahol a fuvaroztatónak komoly érdeke fűződik ahhoz, hogy vasúton fuvaroztasson ott a feltételeket megteremtik.
Ahol egy cég portásbácsija kijelenti egy vasútfannak, hogy vinnénk mi vonattal a terméket de nem engedik, ott ezt úgy kezelni mint a helyi kocsma híreit a hétvégi, szonszéd falu elleni focimeccsről.
Nem vicis, de pozití példa lehet a kecskeméti Merci gyár, ők saját költsége építettek a gyáro belül asútálózatot és keményen támogatták az iparágányt is. És remélhetőleg alóban vasúton szállítanak mindent, ahog ígérték. asúton jöneaz alkatrészek többsége a ter szert és a kész autók is asúto agyják majd el a gyárat. Ezt ígérték majd meglátjuk mi lesz.
Abból nem tudom mi igaz, a szarasi Pioneer vetőmagüzem is kérte, h vezessék bea asutat, mert volna mit vasúto elvinni, de nem engedték meg?
Az a gabonás cég 2005-ben egyébként a Fölművelési Minisztériumtól nyert pénzből építette meg a 10000 tonnás gabona silót, melynek pályázati megnevezése is "gabonatároló vasúti összeköttetéssel" volt. A tároló megépülése óta egyetlen vasúti kocsi sem volt a Kapoly-TÁP iparvágányon. Egyébként merre nem járhat tehervonat? Siófok felé? Mert Kapolytól Kaposvárra lehet szállítani, egy ismerősöm nem régen kért rá ajánlatot, csak olcsóbbra jött ki a közúti szállítás, de elvileg nem volt akadálya a vasúti fuvarnak.
De állítólag (35-ös topikjában olvastam) a csabapusztai tartálygyár is szállítana Németországba. Ma egyébként kamionokkal viszik, az iparvágányukat benőtte már a gaz: http://www.tagtab.hu/technologia.html#szallitas Ők egyértelműen Siófok felé szállítanának. De mi is a baj igazából, levették a felső szakaszon a maximális tengelyterhelést?
Úgy tartják-és ez így is van- hogy annak éri meg fuvarozni, aki vezeti a saját egy darab kamionját, és a felesége a fuvarszervező. Illetve ha legalább 15 autója van és a nyereséget visszaforgatja.
A legtisztább üzlet "eladni" egy fuvart 10%-ért. :-)
Visszatérve az eredeti felvetéshez: Ezt manapság-szinte- csak nagyban érdemes csinálni, kivéve a speciális eseteket.
Az általad említett fagyasztott pékárút gyártó cég, milyen vasúti kocsiban tudott volna fuvarozni?
Természetesen, így van. Az árufuvarozás üzleti vállalkozás. Ennek megfelelően működik hazánkban. Természetesen ha a gazdasági környezet úgy változik- ahogy most nem- akkor változhat a helyzet.
Tudom, ezen a fórumon eléggé hihetetlennek hangzik, de amit jobbanm megéri vasúton -is- fuvarozni, az döntő többségében azon is megy.
A feladási helyek megszüntetéséhez, illetve a körzetesítéshez annyit tudnék hozzáfűzni, hogy ez- részben- ateherfuvarozás túlélését biztosította.
Egyébként ma is bárki rendelhet kocsit, valamely vasútvállalattól, bármely szolgálati helyre, ha akar.
Nem akarlak megsérteni, biztosan nagyobb szaktudásod és tapasztalatod van árufuvarozási tekintetben, mint nekem. Ezt el kell ismerni, ez tény.
De azokat az embereket, akik itt laikusként, kívülállóként írják ötleteiket, nos őket nem érdekli, hogy az árufuvarozási szakmának milyen apró dolgai vagy problémái okozzák a jelenségeket. Ők azt látják, hogy:
- néhány éve még fényes volt az iparvágány, most jó esetben még megvan rozsdásan, rossz esetben felszedték, pedig az üzem ugyanazt termeli, forgalmazza mint akkor
- firssen felszedett állomást látnak, ahol ugyanúgy jelen van a szállítandó áru, csak hatalmas kamionokkal szállítják
- az utakon alig lehet átkelni, olyan sok tömegáru-szállító kamion van
- az utak tönkremennek a hatalmas forgalomtól
- sok vasútvonalról eltűnt a teherforgalom, a párhuzamos közúton van jelen
- javítható mozdonyokat és vagonokat vágnak szét ócskavasnak.
Az árufuvarozási szakember természetesnek veszi és elfogadja, hogy ennek így kell lennie, mert ismeri a háttér-okokat. Azt is mondhatnám, hogy elvakult, a szó jó értelmében. Talán a szíve mélyén érzi azt, hogy nem jó így.
A kívülálló (ez lehet nem árufuvarozási vasutas is) meg csak dühöng, vádaskodik, összeesküvéselméleteket gyárt (szerintem nem alaptalanul), és megírja véleményét a topikban. Teszi, hiszen mindent a józan paraszti logika alapján ítél meg. Nem szakember.
Én a vasútnál vagyok,bár nem árufuvarozási oldalon,a családomban pedig van aki közúti fuvarozással foglalkozik.Káosz mindkettő,egyik nagyobb szopás,mint a másik.Mindegyik drága,a vasút még lassú is... :-(((
Arra céloztam,hogy ma is folyamatosan megy ez,mindenhol leépítik a még meglévő iparvágányokat.Erről a vasút tehet,nem az aki szállítana.
Tizen-X éve Nagyatádra jött egy német cég,a D-BACK.Ők akkor megkersték a vasutat,hogy szeretnének iparvágányt,beszállnánaka költségekbe stb.A vaálasz az volt ,hogy nem lehet ott iparvágányt építeni slusz-passz,indok nélkül.Hozzáteszem,az egész mellett megy el 30m-re a vasút,mellette van két használatban lévő iparvágány,csak egy kiágazás kellett volna,1 váltó meg 100m pálya.
A cég azóta 5-6 hűtőkamiont vett és azzal szállít Németországba.Egyébként fagyasztott pékáruval foglalkoznak,heti 7-8 vagont adtak volna fel.. :-(
Vagy ott van Kaposfüreden a SRTABAG,most szedik fel a síneket,pedig fog erre még épülni sok út,autópálya,de kamionban gondolkoznak csak...
Hozzászólásod első részében leírtad, hogy esélytelen a vasúti szállítás, "ahol nincs vasútvonal,hanem 7-8km-rel odébb,egyszer az árut teherautóra rakom,átrakom vonatra,elviszik vonattal,kirakják teherautóra,hogy a közvetlen felvásárlóknak eljuttassák az árut,mert náluk sincs iparvágány".
Hozzászólásod második részében meg erre hozod fel példaként azt, amikor éppen ennek ellenkezője állt fenn: ahol van/volt iparvágány. Idézet: "Jó példa ,hogy a Kométa iparvágányát Kaposváron 2 hete bontották el."
Nem sántít ez egy kicsit?
Szerinted mi lehet az oka annak, hogy iparvágányok százait szedték fel az elmúlt 5 év alatt olyan telepek vonatkozásában, ahol:
- működő üzem van
- általában vasúti mennyiségű árut szállítanak közúton ki vagy be
- ráadásul sok helyen tömegárut (vasúti szállításra kifejezetten alkalmas árut: pl gabona, tüzelőszer, építőanyag) szállítanak oda/onnan.
Na látod, itt sem az van leírva, hogy "betiltották". Ők olyat nem tennének!
Csak "megszűnt". Magától megszűnt. Lehet, hogy nem is tehet róla a MÁV, csak egyszer egy szép napon észrevették, hogy 2003 május 5-től megszűnt. Spontán. Attól a naptól. Pedig ha a MÁV tudta volna előre hogy megszűnik... de nem tudtak róla. Egyszercsak észrevették.
Senki sem tiltotta be. Pláne nem a MÁV. Hogy is gondolhatunk róla ilyet...
Neked is igazad van. Sehol nem volt leírva, hogy megtiltották volna a teherforgalmat. Nem tiltották meg, csak felszedték/körzetesítették/kizárták/átsorolták, stb.