Keresés

Részletes keresés

rm40 Creative Commons License 2022.10.02 -1 1 32146

Sziasztok!

 

Adott egy DigiTools dekóderes, háromfényszórósra alakított Bbmot. Az lenne a kérdésem, hogy milyen CV-beállításokkal lehetne azt elérni, hogy tolatómenetben, fénytompítással (F0+F5+F6) mindkét homlokoldali alsó fehér fények irányfüggetlenül, egyszerre világítsanak? (Tehát egyfajta tolatófényt szeretnék, nyilván a két alsó fényszóró együtt vezérlődik). Sajnos még csak ismerkedem a témával, ezért kérnék profiktól segítséget. Előre is köszönöm.

somytomy Creative Commons License 2022.10.02 0 4 32145

Mindegy, hogy hány funkciót használsz, ha a zárfényt az F17-F18-ra kapcsolta, és a dekóderben nem tudod máshová helyezni, akkor szükséged lesz a fura gombkombinációk megtanulására.

De pont erre mondtam, hogy nekem nincsenek hangos mozdonyaim, a hang nélküli dekóderekben meg nem szokták puszta passzióból F18-ra tenni a világítást. Annyi funkciókimenet meg még Plux22 dekóderen sincs, hogy F10 fölötti gombokra szükség legyen. Azt egy szóval sem mondtam, hogy az érintőkijelzős megoldásnak nincsenek előnyei, csak azt az egy állítást vitattam, hogy az érintőkijelzőt ránézés nélkül lehet kezelni és nekem úgy tűnik, hogy valójában egyetértünk. Vagy legalábbis azóta is annak az előnyeit ecseteled, hogy a kijelzőn akármi megjeleníthető, márpedig ahhoz ugyebár rá kell nézni :-)

 

Amúgy mintha valamelyik központnak (talán az Ecos valamelyik verziója) lett volna egy-egy sor gombja a képernyő két oldalán, amikhez a képernyő szélén jelent meg a felirat (kb mint egy bankautomatán). Ez például szerintem olyan szempontból jó középút, hogy ránézve rögtön láthatod, hogy az F12 a rövid kürt, de ha éppen megy fejből, akkor tapintás alapján is megnyomhatod.

 

Namost a mai mérnöki minimum, hogy ha valami kezelőfelületet lehet intuitívre csinálni, de úgy is, hogy azt tanulni-gyakorolni kelljen (és ha rég csináltad, akkor ne menjen rögtön), utóbbi nem kerülhet gyártásba.

Ezt mondjuk szerintem nem eszik ennyire forrón (elviccelhetném például azzal, hogy akkor az autógyárak mind rosszul csinálják az alapfunkciót), egy tanulást igénylő kezelőfelületnek is lehetnek előnyei az intuitív (erre még visszatérek mindjárt) megoldással szemben. Egy program grafikus felülete például jó esetben elég intuitív, de billentyűparancsokkal szinte mindig gyorsabban meg lehet csinálni ugyanazt, ha tudja őket az ember (parancssorról nem is beszélve). Persze az ilyen felület elsőre bosszantó, mert magyar ember nem olvas kézikönyvet. Iparban meg az mérnöki minimum, hogy a konkrét géptípus ismerete nélkül nem nyúlunk hozzá, mert hiába kell így mindenre külön kiképezni a dolgozót, utána a gyorsabb munkavégzésen bőven behozzák ezt a befektetést.

Mellesleg az "intuitív" is igazából csak azt jelenti, hogy a felhasználó a más, hasonló eszközökkel megtanultak alapján elboldogul vele. Megint csak a számítógéphez visszatérve, nagymamámnak például eleinte minden programról külön el kellett magyarázni, hogy a jobb felső sarokban lévő kis × zárja be az ablakot, mert hetvensok éves fejjel kezdett ilyesmit használni. Na neki elsőre nem sokat segített, hogy a pasziánsz program kezelése amúgy teljesen intuitív.

Előzmény: benbe (32138)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.10.02 -1 1 32144

"Nagyon nehéz precízen fogalmazni az ilyen minden-egyben dobozokkal kapcsolatban, mint a Dynamis."

 

Hát nem is sikerült! A Bachmann Dynamis (leánykori nevén ESU Navigator) ugyanúgy 3, azaz három részegységből áll, mint általában a DCC vezérlő központok. Úgymint:

- tápegység,

- központ,

- kézi vezérlő.

 

Amiről Te írtál, hogy mindent egybe tesznek, olyan is van: Trix Mobile Station, Marklin Mobiil Station, Märklin/Trix Mobile Station2, Fleischmann ProfiBoss. Habár ezekre sem igaz, mert a tápegységük/trafójuk az külön van.

Előzmény: benbe (32136)
nazareth Creative Commons License 2022.10.01 0 0 32143

Na majd ha a Siemensnél valaki kipróbálja...

Előzmény: benbe (32142)
benbe Creative Commons License 2022.10.01 -5 0 32142

Nagyon jó a cucc! Amúgy le se kell húzni, ha egyből fölfelé mozdítod, akkor is csak egy lépésnyit emel rajta. Először én se hittem, hogy fizikai tekerő nélkül fogok vezetni, de ma már egyértelmű, hogy minden fizikai tekerővel nehezebb lenne.

Előzmény: diginewl (32141)
diginewl Creative Commons License 2022.10.01 0 1 32141

Igen, az újabb z21 appban megtaláltam, ebben már benne volt. Köszönöm! Alapból erre az értékre van állítva.

Lehet vele trükközni: ha rátapizol a sebességállítóra, rajtatartod, és lehúzod az ujjad az aljára, akkor onnan szépen lehet akár 1, 2 km/h-s sebességet is beállítani, emelni a sebességet.

 

Előzmény: benbe (32140)
benbe Creative Commons License 2022.10.01 -5 0 32140

Valóban, most látom, hogy az 5 éve kivezetett verzióban így nézett ki. Azóta volt egy "kis" fejlődés.

Előzmény: diginewl (32139)
diginewl Creative Commons License 2022.10.01 0 1 32139

Egy szóval nem írtam le ezt: "bármit bármivel össze lehet kötni" nem tudom honnan vetted, mindössze jeleztem, hogy sok mindent lehet úgy csinálni ebben a dcc-ben, hogy működjön. Persze van akit ez zavar.

 

Az előző hozzászóláshoz is legyen közöm: a feltett képernyőfotóm az APP settings menüpont...

Tehát a kérdés továbbra is megválaszolatlanul pislog itt: hogyan lehet A sebességszabályzót differenciális érzékelésbe kell kapcsolni.?

 

 

Előzmény: benbe (32137)
benbe Creative Commons License 2022.09.30 -6 0 32138

Mindegy, hogy hány funkciót használsz, ha a zárfényt az F17-F18-ra kapcsolta, és a dekóderben nem tudod máshová helyezni, akkor szükséged lesz a fura gombkombinációk megtanulására. Namost a mai mérnöki minimum, hogy ha valami kezelőfelületet lehet intuitívre csinálni, de úgy is, hogy azt tanulni-gyakorolni kelljen (és ha rég csináltad, akkor ne menjen rögtön), utóbbi nem kerülhet gyártásba.

Másrészt ne felejtsük el, hogy technikailag semmi akadálya sincs, és még gyártási költsége sem lenne, hogy egy fizikai gombos vezérlő (mint a lent látható Digitrax UT-6) gombjain ne csak annyi infó legyen, hogy 1-2-3-...-9, hanem minden gomb mellett a meglévő LCD-kijelzőn megjelenjen egy ugyanolyan piktogram, mint a Z21 App-ban. Egyetlen okból nem teszik: mert most, mivel ez a vadi új UT-6 már így is fényévekkel ergonomikusabb, mint a korábbi UT-4, most ebből egy csomót el lehet adni. Olvastam olyan amcsi modellezőről, aki 70 darab UT-4-est cserélt le egy menetben UT-6-osra ($115/darab áron). Majd az öt év múlva megjelenő UT-8-on lesznek szimbólumok az LCD-n, és mindenki hanyatt fog esni, és ($150/darabért) megint lecseréli a teljes készletet, pedig a Z21 App már 15 évvel korábban is ingyen tudta azt.

 

Ja, az amcsik is használnak okostelefonos-érintős vezérlést, csak nekik csak PC-vel együtt megy, egy azon futó webszerveren keresztül. A legutóbbi frissítésig azon is csak annyi volt, hogy F0-F28. Évtizedig nem jöttek rá, hogy a programban a gombokra rá lehet írni, hogy mit vezérel. Ehelyett egymásnak küldözgették a Word doksit, amiben akkor táblázatcellák voltak, hogy olyan kártyákra lehetett kinyomtatni a funkciókiosztást, ami az aktuális iPhone átlátszó szilikontokjába pont belefért, és egy évtizedig fordítgatták a telefonjukat, ahelyett, hogy az appba beleírták volna a funkciókat. Nem is app, weboldal, tehát Jegyzettömbbel át lehetett volna írni.

 

Előzmény: somytomy (32135)
benbe Creative Commons License 2022.09.30 -4 0 32137

Nem a Z21 settings, hanem az App settings menüpontban.

Előzmény: diginewl (32134)
benbe Creative Commons License 2022.09.30 -6 0 32136

Nagyon nehéz precízen fogalmazni az ilyen minden-egyben dobozokkal kapcsolatban, mint a Dynamis. Ha az segít, akkor mostantól "izé"-nek fogok hívni mindent, ami nem tisztán csak parancsközpont, tisztán csak vezérlő vagy tisztán csak erősítő, vagy esetleg a föntiek képességeinek is csak egy részét tartalmazza. Ettől ugyan nem lesz érthetőbb, de legalább viccesek lesznek a szövegek.

 

A "bármit bármivel össze lehet kötni" a MM (Mental Masturbation) egy különösen bizarr ága, nem kommentálnám. A CV29-cel is csak éppen ismerkedő olvtárs számára nem valószínű, hogy hasznos lenne egy erről szóló szeminárium.

Előzmény: diginewl (32133)
somytomy Creative Commons License 2022.09.30 0 0 32135

 Valszeg abból adódik a véleménykülönbség, hogy nekem nincs hangos mozdonyom, ezért már eleve nem szoktak kelleni a tíz fölötti funkciók se, nem hogy húsznál több. De persze én amúgy is kicsiben játszom, néhány mozdonynál még meg lehet jegyezni, melyiken hova van kötve mondjuk a zárfény.

Előzmény: benbe (32117)
diginewl Creative Commons License 2022.09.30 0 1 32134

A sebességszabályzót differenciális érzékelésbe kell kapcsolni.

Köszönöm, megnézem, hogyan lehet ezt átállítani.

Ebben hol van ilyen?

 

 

Tudom Te nagy matekos vagy. Nekem jól jött az esu hangdekóderénél a pc program segítség. 5 CV-t kellett átírni a function mapping-ban különböző CV előválasztókkal. Pedig csak annyit lett, hogy a szabad F8-ra lett téve a hátoldali világítás menetirány szerint, F0-n maradt az első. Neked biztosan ment volna.

Előzmény: benbe (32130)
diginewl Creative Commons License 2022.09.30 0 0 32133

Az a baj, hogy a nyitó válaszban:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=162587446&t=9043718

"Ezek a központok mind kevés funkciót és nehezen érnek el és körülményes rajtuk programozni. Egy Z21/Digikeijs/EcoS drámaian jobb, a többi az meg továbbra is tiszta kilencvenes évek."

pongyolán, sajnos össze lett mosva a központ/vezérlő dolog. A kettő sajnos nem ugyanaz, bár vannak esetek, amikor egybeépítik őket, és nem bővíthetők.

 

Egy z21 app-ot is össze tudok kötni egy pirosMM központtal, és a fekete 10764-el. Igen, megoldható, az MM a központ, és kell egy LAN/xpress-net fordító slave-ben (létezik).

Innentől sokfelé beszélhetünk, és mindenkinek igaza lesz. Sosem beszéltem a z21 központról, csak a Z21APP-ról, mert ez az, amivel irányítani tudok (a z21-nek beszélhetek, az nem fogja elindítani a mozdonyt :)))

 

 

Előzmény: csíkos-háTTú (32129)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.09.30 0 0 32132

A ZIMO-nak van egy ingyens programja a ZCS. Azzal pár perc átírni egy komplett hanganyagot. Új hangfájlt nem ezzel tudsz hozzáadni, de az esetleges funkció ütközéseket nem nagy kunszt vele kiszedni. (Nekem a halálom, amikor a ROCO gőzösöknél az AUX1-re kötött füstölő együtt megy a hanggal...)

Előzmény: benbe (32130)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.09.30 -1 0 32131

Mhhh...

Bachmann Dynamis/ESU Navigator:

- vezeték nélküli kapcsolat a központ és a kézivezérlő között,

- nagy képernyő a vezérlő, igaz csak szimpla, fekete/fehér LCD,

- relatíve egyszerű kezelni,

- belépő szintű vezérlő, max áramát nem javasolnám túllépni, én legfeljebb 1,5A-t bíznék rá,

- sínfeszültsége stabil, de nem beállítható,

- bővítése körülményes.

 

PIKO SmartControl Light:

- vezetékes, LocoNet rendszerű kapcsolat a vezérlő és a központ között,

- a Dynamis-nál kisebb, sárga fényű képernyője van,

- ezt sem bonyolult kezelni, de a Dynamis-hoz képest szokni kell,

- ez is belépő szintű vezérlő, erre sem bíznék 1,5A-nél többet a sínen,

- sínfeszültsége stabil, de nem beállítható

- bővíthető, de mivel LocoNet-es, nem a nálunk jobban elterjedt Lenz féle XpressNet, így a bővítés több utánajárást igényel.

Előzmény: Törölt nick (32108)
benbe Creative Commons License 2022.09.30 -2 0 32130

A sebességszabályzót differenciális érzékelésbe kell kapcsolni.

 

Nyilván hasznos, ha van célprogram, ami tudja a dekóder cv-tábláját, de nekem elég a papír alapú is. Az értékeket mindig fejben számolom, papíron nekem lassabb lenne. Olyan komplikált programoznivalóm még sosem volt, hogy PC-t akartam volna ragadni, pedig alaposan átszabom a váltó- és jelződekódereket is, a Zimo Bardtoka-dekóderét meg kompletten újra kellett tervezni, mert gyárilag ütköztek a funkciók. Az se a Z21 miatt tartott sokáig, hanem mert időbe tellett meggyőznöm magam, hogy a mindenki által istenített Zimónál ennyire bénák lehetnek. Azóta, hála OTTóéknak, már Jacekek kerülnek a csehszlovák gépekbe, azok hibátlanok, címen és max sebességen kívül semmit nem kellett állítani bennük.

Előzmény: diginewl (32128)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.09.30 -1 1 32129

Figyelj a Z21, az nem rossz! (Vannak idegesítő bajai is, pl. a hurokmodulok nem megfelelő kezelése, de élhető.)

Ízlések, és pofonok. Vagy kinek a pap, kinek a papné. Mindenki találhat ma magának megfelelőt, még a belépőszintű vezérlők között is.

Előzmény: diginewl (32128)
diginewl Creative Commons License 2022.09.30 0 2 32128

Hogy is kezdjek hozzá? Az, hogy az okostelefonon ott vannak a funkciókhoz a "gombok" és mellé az esemény/infó, attól még oda kell Nézned, hogy megérintsd. Jómagam nem szeretem az érintőképernyőt, mert nem érzem, hogy "vette" volna a parancsot.

Inkább a PC felé hajlok, főleg ha már több funkciót kell kezelni (hang, esemény, lassítás, vágányút/stb). Ott sem kell mindent a PC-nek csinálni (de ha olyan kedvem van csinálja, én meg nézegelődök, mint egy kiállításon a vendég)

Szerintem nincs legjobb megoldás erre, a vezérlős dologra. Mindenkinek meg kell találnia a megfelelőt. Ha csak 3-4 funkció van azt lehet gombbal is nyomogatni.

Egy halk kérdés Feléd: az érintőképernyős színes - csilivili Z21 appban, hogyan indítod el a mozdonyt úgy, hogy nem mindjárt nagyobb sebességgel menjen? 0-ról nem lehet első fokozatba felhúzni, hanem magasabbról vissza. Ha meg nagyon alulra tapizok nála, akkor meg megfordítja a menetirányt.... :)

 

 

"A programozás pedig nyilván nem ördöngősség sehogy sem"

Szerintem az. Főleg ha valami bonyolultabb összefüggést szeretnél felprogramozni. Az esu-nál jó a saját programozó programja, aztán kiírja mit írjunk be a dekóderbe, sőt ha sok-sok pénzért megveszem a programozót be is írja. Egy régebbi ESU-val már azért számolgatni, meg olvasni kell. Ugyanez van a Kühn, DT/stb, dekódereivel. Még talán a DT-nél is van program, régebben néztem, ma nem tudom mi van. Őszinte leszek: szeretem egy kicsit mozgatni a tollat a papíron, meg olvasni. Aztán után örülni, hogy működik! Régimódi vagyok.

(Valószínű a Z21 app nem fogja helyettem kitalálni, ha f0-ról át szeretném tenni a világítást külön F1, és F2-re menetiránytól függően oldalanként, azt hogyan programozza fel, egy Dt/ESU/Zimo, vagy egy Kühn-nél.)

 

Előzmény: benbe (32117)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.09.30 0 1 32127

Igen, diginewl kolléga leírta a lényeget.

Azt kell megszokni, hogy a legtöbb központ esetében a tekerőt jobbra forgatva gyorsítunk, balra forgatva lassítunk, a menetirány kiválasztása külön gomb, vagy (pl. a Märklin/Trix esetében) a tekerő megnyomása.

A ROCO összes egere meg úgy viselkedik, mint a régi PIKO FZ1 trafó (legalábbis akkor, ha gőzös kéménye jobbra áll a sínen), akkor jobbra tekerve előre indul meg, balra tekerve meg hátra, és olyan sebességre gyorsít, amennyire eltekertük a forgatógombját. Erre figyelni kell, mert a ROCO LokMaus és MultiMaus-n kívül egyik kézi vezérlő sem ilyen.

 

Egyébként egy link a CV29 beállításaihoz (offline is működik):

 

http://atw.huebsch.at/Software/bincalc.htm

 

Német, de érthető szerintem bárkinek.

Előzmény: Honositib (32126)
Honositib Creative Commons License 2022.09.30 0 1 32126

Egy esetben kellett a cv29et átírni, a többi esetben én voltam a béna... vagyis inkább tudatlan. ezzel a jelenségel nem találkoztam az előző központnál, ott csak egy irányban ment a vezérlő( Trix MS2). Köszönöm, most már tudni fogom:-)

Előzmény: diginewl (32125)
diginewl Creative Commons License 2022.09.30 0 2 32125

Jobbra tekerem, balra indul.

Tisztázzuk: előre van, meg hátra. Gőzösöknél egyértelmű, villany/dízel esetében a Vorne/1/stb jelöli az 1-es vezetőállást, azaz az előre irányt.

Így is fordítva mennek a PIKO mozdonyok a piko dekóderrel? Mert ha igen, akkor kell a már említett cv29-ben +1-et hozzáadni az értékhez. (amúgy meg elgondolkodtató, hogy nem tudják merre az előre a gyárban, de ez a gikszer előfordul másik cégek mozdonyaival is :))

Előzmény: Honositib (32118)
benbe Creative Commons License 2022.09.30 -5 0 32124

Milyen esetben nem ettől függ? 

Előzmény: tumikas (32123)
tumikas Creative Commons License 2022.09.29 -1 6 32123

Aha babám, és te el is hiszed hogy ez minden esetben így van ugye? Néha lekéne mászni a katedráról...

Előzmény: benbe (32120)
Honositib Creative Commons License 2022.09.29 0 2 32122

Köszönöm a segítséget

Előzmény: Honositib (32121)
Honositib Creative Commons License 2022.09.29 0 2 32121

Rendben Babám, olvasni fogok

Előzmény: benbe (32120)
benbe Creative Commons License 2022.09.29 -8 0 32120

Ó babám, ez egy rohadt hosszú utazás lesz így. Szóval a digitális mozdonyok attól függően indulnak jobbra vagy balra, hogy az A vezetőfülkéjüket jobbra vagy balra tetted-e le a pályára. Kérlek olvass egy kicsit a témában, aztán térjünk vissza kérdésekre!

Előzmény: Honositib (32118)
Honositib Creative Commons License 2022.09.29 0 0 32119

Gyári hangos mozdony,Piko hangdekoder, a beszerelésről emiatt nincsenek képeim.

Előzmény: benbe (32115)
Honositib Creative Commons License 2022.09.29 0 0 32118

Ha már szóba került a cv29, ugye ott tudom elméletileg a menetirányt átállítani? Mert a Roco mozdonyok rendben mennek, de pl a Piko mindegyikénél fordított a menetirány. Jobbra tekerem, balra indul. Ez kissé idegesítő tud lenni...

Előzmény: benbe (32117)
benbe Creative Commons License 2022.09.29 -3 0 32117

A gombnyomáshoz oda kell néznem, de ugye ahhoz a fizikai gomboknál is meg kell néznem a mozdonykártyát, hiszen fogalmam sincs, melyik funkció hanyas gombon van a különböző mozdonyokon. Vannak Jacek, ESU, Zimo, Digitools és PIKO dekódereim is, a mozdonykártya bogarászása nélkül semmit nem tudnék kapcsolni egyiken sem. A mozdonykártyán kibogarászni, hogy a rövid kürt az F11 jópárszor több idő, mint lepillantani, megnyomni a rövid kürt szimbólumot, és visszanézni. Sajnos nem minden dekóder tud function mappinget, viszont a Z21 app minden dekóderrel működik szimbólumokkal. A function mapping tök fölösleges (és egy csomó kidőt elvisz), ha nem mindennel működik. A sebességszabályozásnál meg nem kell lenézni, és sokkal pontosabban, sokkal kisebb lépésekben tudom szabályozni, mint a mindenféle gagyi encoderekkel szerelt fizikai szabályozóknál.

A programozás pedig nyilván nem ördöngősség sehogy sem, de az biztos, hogy amit mondjuk CV29-ben okostelefonon 2 másodperc alatt beállítok, az fizikai gombos kivitelben fél-egy percig eltart, amit harmincszoros időszükséglet. Ja, Z21-ben nem kell consistot programozni, se speed match-elni, ez például konkrétan minden új mozdonynál napokat spórol az életemből.

Előzmény: somytomy (32116)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!