Ez se rossz. Én magam nem láttam 4-nél több regiszteres harmóniumot soha (csak az enyémet). A Hammond a kisebb költségvetésű egyházaknak készült; még a harmóniumok a még kisebb költségvetésű egyháznak, sőt inkább a kápolnáknak.
Ezt a nagyapámtól örököltem aki 18 évvel ezelőtt halt meg és kántor (is) volt. Ezen gyakorolt. Ő újította fel tökéletes állapotra csak kívülről nem értett fához és az egyebekhez. Nagyon érdekes, mert ez szívómechanikás harmónium. Azaz, nem a pedálokkal befújt levegő szólaltatja meg közvetlen a sípokat, hanem a pedálozás során áthúzza a levegőt a sipokon, de csak azokon amelyek szelepét a lenyomott billentyű nyitja. Még két dolog: C'-től balra és jobbra is van egy húzóregiszter, amit kihúva a lenyomott billentyű egy oktávval lejebbi/feljebbi billentyűpárja is lenyomódik kvázi magától, mechnikusan. Így az a síp is megszóllal. (sípsorok: két különböző 8" egy 4" a basszus résznél 16" a magas résznél 2"; sordino és tremolo!!!!!!) Játszóasztal alatt van két ún. pisztoly; ezek a "tutti"-k, Ha a térdeddel teljesen kinyomod, akkor olyan mintha minden regisztert kihúzol. Ha beljebb engeded, akkor visszatol: elsőnek oktáv/2" majd a 4"-eket majd végül a hangosabb 8"as sípokat. Ez is egyfajta PRESET. Ennyit erről OFF-ként. Bocsánat.
Az eredetiben a billentyüs "összehordott" mellotrontól kezdve Hohner d6-ig mindent. És hát a szokásos félmeztelen ,gitárral a nyakban való orgona szoló. Szóval nem szól rosszul még ma sem szerintem...
Egy - bár nem a profi világból való - érdekességre hívnám fel a figyelmeteket (Tehtube Mester bátorításával). A Nice együttes "She belongs to me" című nótáját mely fiatalkorom óta a kedvencem és szerettem volna buliban eljátszani, de eddig nem sikerült zenészbarátaimat rávenni, hogy előadjuk. Tavasszal a fehérvári Gorsium együttes - ennek a zenekarnak a tagjaival indult a Bikinis frontember D Nagy Lajos zenei pályafutása - tartott egy nosztalgiabulit a Szent István Teremben, s megkértek, hogy próbáljam meg pótolni az évekkel korábban elhunyt kíváló orgonistájukat, "Luit", akire fiatalkoromban nagyon felnéztem. Táncos rendezvény volt este 8-tól reggel 3-ig, ezért - bár játszottunk néhány Chicago-t, Deep Purple-t és Jethro Tull-t is, főleg Beatles és Rolling Stones volt műsoron. A műsoron szerepelt a Spencer Davis Group "Gimme some Lovin'" című nótája is. Ebből jött az ötletem, hogy ebbe a nótába beleötvözöm a "She belongs to me" és a "Rondo" című Nice nóták gerincét, s így teljesülhet gyerekkori vágyam. A Gorsium együttes tagjainak tetszett az ötlet és szerencsére a buliban a közönségnek is bejött. Ha van kedvetek hozzá, nézzétek/hallgassátok meg a klippet:
Nem piskóta ez a Tom Waits!:-) Legalább is ebben a számban nem! Kicsit rontott a harmónium hangulatán,hogy megafonnal énekelt a mikrofonba, de egyébként rendben volt a nóta. Sajnos nem látszik, hogy hogyan kell manipulálni a harmóniumon, hogy megszólaljon. Ez azért jobban érdekelt volna. Egyébként egy tangó harmónikára emlékeztetett a hangja. Minden esetre élménynek nem volt utolsó!:-)
Ez a harmónium nagyon király! Nem volt egy kicsit macerás játszani rajta? Sokat töprengtem, hogy miként működött a fujtatója. Hollandiában az ilyen hangszereket grátisz odaadják csak vidd el. Persze ezzel nem kívántam az értékét jelezni! Szerintem tök jó lehet egy ilyen hangszert hallgatni. Kicsit olyan hammondos lehet. Kicsit recseg-ropog, -de ilyen a hangja- és ezért szeretjük filingje lehet:-)
Elvileg megoldható, mert az ESI is egy szintetizátor, csak mintavevős. Azonban hangra, dögre veri japán kollégáit. Programozhatóság tekintetében meg akár billentyűnként és nem billentyűzetenként külön burkológörbe, szűrő, egyéb paramétereket állíthatok. Aztán egy szintibe ki tudja mit honnan, hogyan vettek be meg osztottak ki? Én azt tapasztaltam hogy nagy hangszínfejlesztő cégek B3 bankjai is orgonaként gyakorlatilag használhatatlanok, amiről több sampling cd tanúskodik.
Soxor használt presetek amik benne vannak: 888 perkával is, 8888 perkával is, 888 000 008, 888 866 000, 888 888 888, 808 808 008, 800 008 888, 848 000 000.... meg mégegyszer ennyi. Szóval az a lényeg hogy ne csak orgona hanxínek legyenek benne hanem a vasat orgonaként lehessen használni. Otthonra ok a B3/2×122, de kisebb koncertekre? Fogok készíteni otthon egy bemutató videót pont ezért. Köszi :-)
Királya vagy királynője egyre megy. Én emlékszem amikor regisztrálni tanultam a templomin (mi mit jelent, mikor kell mit kell bekapcsolni... mondjuk a "födött fuvola"-t vagy a "fényes kervertkar"-t). Aztán egyszer mikor senki nem volt ott megnyomtam a "Tutti" gombot............. Elmondhatatlan, amikor az ablakok is remegnek az orgona hangjától. Na és a Hammond, hát 30 évvel ezelőttre emlékszem vissza, amikor hallottam először. Már akkor is zenész akartam lenni, mégpedig Hammondos (akkor még basszusgitároztam!!). Aztán soha nem lettem az, majd talán most (egy "Very Old Boys" csapatban!).
Nekem is volt szerencsém egy picit kipróbálni, hát nagyon gyakorlottnak kell lenni ahhoz, hogy az ember belebonyolódjon egy vak tesztbe. Erre nem lehet mondani, hogy a megszólalásig hasonlít, mert ez a megszólalás után is nagyon szuper. Úgyhogy én már nem is tudom mitől hammond hangú a hammond. Amúgy 1 követ fújok Dombi szaktárssal. Én is szoktam szakrális darabokat játszani, mert a "templomi" orgona a hangszerek királynője. A Hammondot meg csak úgy szeretjük, mert marha jó.
Én hallottam élőben! Nagyon szuper, eszméletlen. Nem is hinné az ember mire képes a technika (pedig programozó vagyok magam is). Bár a hangszerek esetében nekem a a csöves Hammond és az elektromos (bassz)gitár a csúcs. Semmi plusz digitális megoldás. A gitárhoz én nem használok semmi hangmódosító processzort vagy generátort, ami nem azt jelenti hogy ezek nem jók! Nekem a Rickenbacker eredeti hangja a csúcs. A hangszerek királya pedig a szakrális orgona, királyfia pedig a Hammond ami minden pénzt megér.
Tehtube: Azt hittem, így, egy szintin belül is megvalósítható 1 ilyen B3 instant... Én sem használok 5-6 preset-nél többet az XB-1-essel. 888833330, 88800000, 88800001, 88884000, 808822200 + mondjuk, egy full, de ritkán...
Kár, hogy távol vagyok Pesttől, mert szívesen meghallgatnám élőben a mintáidat a Motion Sound-on keresztül. Itt tetszik: http://www.youtube.com/watch?v=ze7eIb-ooUE :) Grat.!
Nem a mintát adom el. Mintát bárki vehet korlátlanul az enyémről is tetszése szerint.
Persze az alap a minta és loop, de azután jön a programozás, hogy hangszerként lehessen is használni az orgonamintákat.
Szóval készült 21 preset. Ez a 21 komplett hangprogram amit adok.
Kissé rekedtesen gurgulázik, sír a fölső két oktáv amit hiányolok sok klónból.
A legfontosabb számomra a chorusvibrátó. A moduláció bekapcsolására vagy tekerésére a chorus vibrátó bekapcsolódik. Általában elég a c3, úgyhogy a kereket egy kapcsolóval rövidre zártam, de benderrel, tolókával a c1, c2 értékek is meghívhatók. A lényeg ne nyávogjon, hanem remegjen, sírjon a hang és kissé élesedjen, hangosodjon.
A minták úgy lettek kiosztva hogy a foldback alul-felül érvényesül.
A hangerő pedál olyan loudness-féleképp folyamatosan változtatja az orgona hangképét a halk, vastag sziszegőstől a hangos orrhangú üvöltősig.
A kompromisszumot el kell fogadni, a perka polifónikus és fix presetek állnak rendelkezésre. A kétmanuálos használat során nincs különösebb jelentősége viszont. Az orgonisták meg ÁLTALÁBAN nem húzogatják a drawbarokat, van 5-6 fix beállításuk azt állítják be bármely orgona mögött ülve.
Mindezt az Emu ESI 32-4000 samplerére programoztam koncerthasználatra, mert az Emu az egyik legjobb hangú szintetizátor.
Az egyéb hangok a fő kimeneten direkt jutnak az erősítőbe, míg a Hammond a sub kimeneten a lezlin át. A masterbillentyűzeten van 2×16 patch. Oda ki van osztva ami kell, a zorgonák mellé zongorák, szintik. Szóval a legkényelmesebb fellépőszeszköz. Csak hanxínváltás, vibrátó ki/be, hangerőpedál és kész. Könnyű, olcsó, jó hangú.
Kevesebb kompromisszum mint az eddigiek.
A fentiekből kiderül, a Tritonnal sajnos nem tudok mit kezdeni.
De egy ESI kifejezetten kedvező árú és van belőle.
Tehtube mesterünktől szeretnék pár info-t kérni! A saját sampling B3-at milyen módon értékesíted? Magát a mintát adod el, ugye? Egy ilyen Triton-féle sampler-es szintivel lehetne használni vagy komolyabb sampler szükségeltetik?
(A képpel pedig reklámozom a Pro-145-öt! Ugyanis nem tudok betelni a hangjával... :) Kicsit borsos volt az ára, de nem bántam meg. Ismét köszönet Tehtube-nak, mert annak idején 'felhomályosított' a mai kor lezlijeiről!)