Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Igen, folytasd ezt a koncepciót, vidd ki a négy alsó vágányt a jobb oldali ív feléig (nagyon hosszú tehervonatokat járathatsz majd egyszer..), de akkor a hídra mint látványelemre nem lesz szükség mert takarni fogja a váltókörzetet. Azt mint ötödik vágányt rövidítsd le 2-3 mozdony tárolására alkalmas csonkaványra. Az íveket Flexiből készítsd el.
Javítottam ezt-azt. A jobb oldalon a kanyargást meghagytam végül, sőt, még kanyarintanám, hogy mielőtt behalad az állomási rész alá, még többet legyen szem előtt. 170-190 centi közötti állomási vágányaim vannak így, a váltókörzet használhatónak tűnik, a fűtőház elfér. A tervezett terep is megvalósítható, a leendő épületek és tervezett úttestek is elférnek.
Nem tudom, mekkora a merítés, és persze nem is vitatkozni akarok, de mindenesetre némi tartalék még van benne. Inkább így legyen. :-)
Esztétikailag valóban nem túl optimális a 40 ezrelék, de némely téves építési koncepció által elrontott gyártmány (nekem három, egy tengelyén hajtott sínbuszom is van, ezek saját magukat síkon is nehezen vonszolják) kivételével ezt még ívben is leküzdik a modellvasúti járművek.
Ez természetesen nem a NEM által meghatározott szabvány, hanem egy sok éves gyakorlat alapján kialakult ajánlás. Érdekessége, hogy az általunk használt összes méretnagyságra vonatkozik és elfogadott.
"függőleges törés nem lehet benne" - a nagyvasúton ezt köztes sík szakaszokkal oldják meg?
Egyébként nyilván sokat számít, milyen az a törés: ha tényleg törés, akkor akár lebeghet is valamelyik tengely, de egyenletes átmenetnél nem lehet nagyobb gond, mint magánál a sík-emelkedő átmenetnél.
"a megengedett emelkedési érték 2,5-3%" - visszatérő téma: ezt ki szabta meg?
A saját tapasztalatom (egyezik az általad is oly sokszor hivatkozott vasútmodellező kézikönyvekben szereplőkkel) szerint r=460 mm ívű, 40 ezrelékes emelkedőn (ez persze rejtett lesz, mert esztétikusnak nem nevezném) az ó-Gützold BR 110-es (tapadógyűrű nélküli négytengelyes mozdony) minden erőlködés nélkül felvisz egy DB7-es, héttengelyes emeletest és a hozzácsatolt négytengelyes rekót. Az emelkedő kellős közepén megállítva, majd - természetesen felfelé - újra elindítva kaparás nélkül szépen elindul. A többi, ennél jobb tapadási tulajdonsággal rendelkező mozdonyomhoz hasonlóan.
Természetesen az is szigorú követelmény, hogy a pálya emelkedése teljesen egyenletes legyen, sem a kezdetnél sem a további szakaszon függőleges törés nem lehet benne. Erre
nekem ennél meredekebb emelkedőn felmegy a piko kezdő mozdonya. Viszont a kémény alatt volt hely, oda be lehetett tenni nehezéket, valami hasonló neked is segíthet talán
Terepasztalépítésben vagyok és kb. 210 cm hosszú emelkedőn 5,5 cm magasra az megfelelő-e ? Azért kérdezem mert van egy Br80-as kis gőzös és még egy kocsival se képes felmenni kipörög a kereke. (Új Roco mozdony direkt erre a szakaszra vettem ) Néztem de úgy tűnik nem lehet rá tapadókorongot tenni, súlyozni se hiszem mert nincs benne hely. Valami tipp? Direkt így ezzel a mozdonnyal terveztem. Egyébként más mozdonyok gond nélkül 5-6 kocsival is minden probléma nélkül felmennek!
Vitatom az íves kitérők bármilyen szempontból való kockázatosságát. Persze nem a Rocoline R2/R3-as íveire készültre gondolok, hanem az általam felhasznált nagyobb sugarú Roco 2,5-ös (ebből volt többféle is, amiből sokat beépítettem, annál a belső - "kitérő irányú" - r≈480 mm), a Tillig (ex-Pilz geometriájú), vagy akár a Peco egészséges ívű darabjaira.
Persze ha a házam szélessége mínusz egy méter lenne a helyem, én sem favorizálnám. :-)
Hát kutyafuttában már végignéztem. Merészségedhez ls a kitartó kemény munkádhoz gratulálok. Amúgy megértlek, mert korábban volt hasonló hobbim, roncs 750 köbcenentis, oldakkocsis Zündapp-ból, 2 éves munkával, mondhatni újszerűt csináltam. A sors iróniája, nem sokkal elkészülte után egy barátom kölcsönkérte és máig sem tisztázott körülmények között kigyulladt és teljesen elégett. (öt sebesség, rückwarts, kardántengely, oldalkocsi meghajtás, diferenciazár)
A kiindulási pont a fűtőház, onnan ki lehessen járni. Ezt alapul véve: bal oldalon marad a képen látható íves váltó pár. Jobb oldalon megfordul, tehát a fűtőházból kifelé járó mozdony átmehet a másik vágányra irányváltás nélkül.
Egyébként meg, hogy mennyire vázlatos a még dolog, azt mi sem mutatja jobban, hogy ma mértem le centivel a leendő helyet (feleség szúrós tekintetétől kísérve). Eddig sacc/kb alapon mondtam, hogy a négy méter elfér, de kiderült, hogy 10-15 centit még rátehetek, belefér. (De nem csak a tekintet volt szúrós, ki van adva az utasítás, hogy előbb a négykerekű épüljön meg, aztán jöhet a terepasztal :)))
OK, csak figyelj majd, nehogy mindkét oldalon azonos irány legyen, mert csúnyán kibabrálsz magaddal. :) Az egyik oldalon legyen "lentről fel", a másikon "fentről le" az átkötés, hogy használható legyen... :)
Csúnya lenne, ha egyszer az elsőről elmennél a 4.-5. vágányhoz, és onnan sose jutnál vissza az 1.-höz... :)