Te mindig ilyen fárasztó vagy, vagy ezt direkt a fórumra tartogatod? Ezeket a kérdéseket már körbejártuk, tényleg fogalmam sincs, hogy mi az értetlenkedés tárgya vagy hogy ki akart itt elavult rendszereket korszerűként eladni vagy z21-nél modernebb dolgokat megtiltani.
Hát ha minden igaz, a Dt-dekóderek már tudnak elmenteni "felhasználói" CV-készleteket is. Azaz ha most van egy működő konfigurációd, ami nem egyezik meg a gyárival, azt el tudod menteni, később pedig, ha végképp belekeveredtél az egészbe, visszatölteni.
Egyébként meg a "programozás" nagy része a kimenetek beállítgatása; ezen kívül a sebességszabályzás 5-6 paramétere fontos. Ha ezeket felírod, kb. egy gyári reset után is 3 percen belül működőképessé teheted a dekódert.
Egyébként én egy Excel-táblát csináltam, kimenetenként egy-egy sorral, és oszloponként cellapárosokkal (CV sorszáma, CV értéke). Így egészen kezelhető.
Hálásan köszönöm, fel van adva a lecke estére/hétvégére. :)
Va egy olyan gyanúm, hogy még lesznek kérdéseim, az viszont biztos, hogy nagyon akkurátusan fel kell jegyeznem az eredeti CV-értékeket is arra az esetre, ha valami félremegy. :)
“De mi tiltja, hogy a gombok programozhatóak legyenek? Már persze, a lustaságon kívül.” - programozhatóak, csak a dekóderben kell a function mappinget a gombhoz rendelni az igényed szerint. Mondjuk ehhez szükséges némi rugalmasság az ember nézőpontjában. Meg nem szabad lustának lenni.
Egyébként meg van választási lehetőség szóval továbbra sem értem miért kell ezen erőlködni…
1.) Üzemmódok, azaz melyik kimenet hogyan (és nem mikor) üzemeljen:
1a.) Az "előre világítás" üzemmódja:
A fényszórók (előre világítás) ki/be üzemmódban legyenek, de vegyék figyelembe a fénytompítást: CV176=1. Ha tetszik az "izzószimulátor" mód (nekem nem jön be), akkor be lehet állítani, hogy ki/be üzemmódban legyenek, vegyék figyelembe a fénytompítást, és izzó-módban fokozatosan gyulladjanak ki, aludjanak el, ez a CV176=12.
Én általában úgy állítom be a fényerőket, hogy a fénytompítás kikapcsolt állapotában világítson a távolsági fény, bekapcsolt állapotban a tompított. Az "előre világítás" kimenethez a normál fényerőt a CV312=64-gyel tudod beállítani, a tompítottat pedig a CV300=16-tal. Ezek az értékek csökkenthetőek, ha nem szereted, hogy hegesztenek a gépek elején :) Sőt, ha megcseréled a kettőt, akkor alapból tompítottan fog világítani, és a teljes fényerőt külön tudod bekapcsolni.
1b.) A hátra világítás üzemmódja u.a., mint az előre, de mivel másik kimenet, más CV-k tartoznak hozzá: CV177, CV301 és CV313.
1c.) Az előre irányhoz tartozó végzár (a Bbmot esetében AUX1):
A végzárak kb. ugyanazt csinálják, mint a refik, de esetükben szimplán ki/be üzemmódot kell beállítani, nem kell figyelniük a fénytompítást. AUX1 üzemmódja CV178, értéke sima ki/be esetén 0 (ha tetszik az izzószimulátor, akkor 2). A fényerőt csak a CV314 határozza meg, a tompítotthoz tartozó CV302 nem játszik. Értéknek a 64 megfelelő.
1d.) Hátra irányhoz tartozó végzár (AUX2) kb. ugyanúgy működjön. Ehhez a kimenethez más CV-k tartoznak, de nem segítek, gyakorolj :)
1e.) Felső fényszóró (valószínűleg AUX3): kb. ugyanaz, mint az előre és hátra világítás. Annyit lehet variálni rajta, hogy a tompítotthoz tartozó fényerőt 0-ra írhatod, így ekkor teljesen kikapcsol. Az AUX3-hoz megint más kimenetek tartoznak. Ha idáig eljutottál, már nem lesz gond kibogarászni.
2.) Ezután jön a nehezebb rész: a kimenetek állapotai, azaz egy-egy kimenet mikor legyen aktív (ilyenkor teszi azt, amit az előző fejezetben beállítottunk neki).
2a.) Az előre világítás aktív kell legyen, ha F0 aktív előre irányban, vagy F6 aktív (irányfüggetlenül). Tehát a max. 4 bemenetből (CV118-119-120-121) két bemenetet kell felhasználni. "Előre világítás"=F0e+F6.
- Az első bemenet az F0: CV118=29 (az F0 mindig a 29-es bemenet).
- A második bemenet az F6: CV119=6. Igen ám, de a bemenetek alapból ÉSelve vannak, nekünk VAGY kell, ezért CV119=6+64=70 (a VAGY-ot a +64 jelenti).
- A harmadik és negyedik bemeneteket nem használjuk, ezért CV120=CV121=0.
Utolsó lépésként azt kell beállítanunk, hogy az 1. bemenetet (ami az F0) csak "előre" irányban vegye figyelembe, a második bemenetet pedig mindkét irányban. Ezek a bitek sajnos már nem fértek be a 118-119... CV-kbe, hanem kimenetenként külön CV-kben vannak. Az "előre világítás" esetében ez a CV188. A CV188.0 és CV188.1 az első bemenetre, a CV118.2 és CV118.3 a második bemenetre (stb.) mondja meg, hogy melyik irányokban legyenek aktívak (00: mindkét irányban; 01: csak előre-irányban; 10: csak hátra irányban). Tehát a CV188 esetében csak az első bemenetre (F0) kell beállítanunk egy 01-et, a második (F6) marad 00, azaz a CV188 bitjei: dddd0001 (a "d" a "tökmindegy" rövidítése) ; CV188=1.
2b.) A hátra világítás ugyanez pepitában. Természetesen a CV-k másak, illetve itt az irányfüggés is más: az első (F0) bemenetet csak hátra-irnyban kell figyelembe venni, ezért az irány-CV dddd0010, azaz 2 lesz...
2c.) Az előre-irányhoz tartozó végzár (AUX1) aktív kell legyen, ha F0-t bekapcsoltuk, de az F6-ot nem (tolatáskor le kell kapcsolnunk, hiszen ekkor ezen a végen is a fényszórók világítanak), azaz AUX1=F0*/F6.
- Első bemenet CV126, ennek értéke 29 (F0).
- A második bemenet CV127=6... lenne, de negálni kell, azaz CV127=6+128=134 (a +128 jelenti a negálást, azaz nem F6).
- A harmadik és negyedik bemenet nincs használva (CV128=CV129=0). Azazhogy ide még felvehetsz pl. egy tiltást F4-re, azaz ha F4 be van kapcsolva (van pótkocsi), ne legyen végzár: CV128=4+128=132.
Ami pedig az irányfüggést illeti, az első bemenetet (F0) csak előre irányban kell figyelembe venni, tehát az AUX1-hez tartozó irány-CV, CV190 bitjei: dd000001, azaz CV190=1.
2d.) A hátra-irányhoz tartozó végzár (AUX2) beállítását már Rád bízom :)
2e.) A felső fényszórót nem tudom, hogy oldotta meg az MTB a Bbmot-nál, de általában csak egy kimenet tartozik hozzá (feltételezem az AUX3), amit ha aktiválsz, csak az a felső fényszóró fog világítani, ahol az alsók is világítanak. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a felső fényszóró csak akkor aktív, ha F0 aktív (iránytól függetlenül, mert az irányt a fölső fényszóró "ellesi" az alsóktól), de nincs tolató mód: AUX3=F0*/F6. A fentiek után már menni fog :)
2f. és g.) Én olyan vezérlővel is szoktam használni a gépeket, amin külön irányváltó van. Emiatt a fülkevilágítást még meg szoktam variálni: a fülke világít, ha be van kapcsolva a fülkevilágítás, vagy ha tolató módban vagyunk, és éppen az az aktív menetirány. Így látni lehet, hogy tolató módban melyik irányban fog megindulni a gép...
Na jó hosszú hozzászólás lett, de legalább játszottam picit :) Ennyi idő alatt videót is csinálhattam volna, ha trendi influenszer-vágyálmaim lennének... :)
>Könyörgöm, azt is leírtam a kérdéses hozzászólásban, hogy miért nem tud a gyártó mást odaírni, ez az egész polémia oka, hogy különböző mozdonyokon más funkciók tartoznak az adott funkciógombhoz.
De mi tiltja, hogy a gombok programozhatóak legyenek? Már persze, a lustaságon kívül.
>A matricával történő feliratozás egyébként egy lehetséges megoldás, bár az ugye szintén csak akkor működik, ha legalábbis az adott modellezőnél minden mozdonyon ugyanott vannak a funckiók.
Nyilván nem, ha valóban programozható a kézivezérlő.
>a hangdekóderek tucatnyi funkciójához ezen is shiftelgetni kell.
De a shifteléskor frissülhet az ikon is.
>a szakújságírók meg néha a fejüket fogják, hogy a klíma kezeléséhez is egy menüben kell tapizni. Szerencsére már kezdik is kinőni
De továbbra is, akár érintőkijelzőn, akár fizikai gombon, minden vezérlőre a funkciója van ráírva, nem a száma. Az elavult DCC rendszereken kívül sehol nincs olyan, hogy nem névvel, hanem sorszámmal azonosítja bárki a funkciókat.
>nem vagyunk egyformák
Ez jó dolog. Ha valaki szeret bemagolni fölösleges információkat, nyilván lehet hagyni neki. A lényeg, hogy emellett létezzen a direkt, egyértelmű korszerű csatolás is. Nyugodtan maradhat mindeki az elavult rendszerénél, csak ne próbálja előadni, hogy az annyira korszerű, mint a maiak. Az viszont egy reális elvárás, hogy a régi cuccok támogatása mellett bármi, ami a Z21 megjelenése (tehát az elmúlt bő tíz év óta) megfeleljen valami modernnek is.
A hozzászólás-cunami eleve abból lett, hogy én valamelyik hozzászólásodhoz hozzáfűztem valamit kifejezetten azzal a felütéssel, hogy az én tapasztalatom más. Neked kellett juszt is megmagyarázni, hogy miért nincs úgy még a saját mozdonyaim esetében sem...
"MIND HAMISAK."
Ne haragudj, de azért ezt így,kategorikusan ne jelentsd már ki, pláne mert nem azok.
"Egyáltalán nem igaz, hogy ne lehetne a meglévő kézivezérlő gombjaira 0-10 helyett rátenni (urambocsá, a felhasználó által kiválaszthatóan matricával ráragasztani), hogy melyik gomb melyik funkciót vezérli."
Könyörgöm, azt is leírtam a kérdéses hozzászólásban, hogy miért nem tud a gyártó mást odaírni, ez az egész polémia oka, hogy különböző mozdonyokon más funkciók tartoznak az adott funkciógombhoz. Erre a tényre alapozva részesíted előnyben az érintőkijelzős megoldást, amin mozdonyonként dinamikusan feliratozhatóak a gombok. A matricával történő feliratozás egyébként egy lehetséges megoldás, bár az ugye szintén csak akkor működik, ha legalábbis az adott modellezőnél minden mozdonyon ugyanott vannak a funckiók. De éppen te nemrég elvetetted a háziszabványokat, mondván, hogy nem minden dekóderrel megoldható a megfelelő programozás. Most akkor hogy is van ez?
Az sem igaz, hogyha a kijelzőn dinamikusan jelennének meg a szimbólumok, akkor a készülék ne lehetne kézbeálló. A Digitrax UT6 hardvere, ami az egyik legkisebb és legergonomikusabb forgalomban lévő kézivezérlő, tökéletesen alkalmas lenne ennek a megvalósítására.
Hát így kép alapján én abban se vagyok biztos, hogy ez ergonomikusabb egy Multimausnál, de ezen ne vesszünk össze. Az viszont tényleg kétséges számomra, hogy a kis kijelzőn az egyéb szükséges infók mellé tényleg oda lehetne zsúfolni még tíz gomb feliratozását úgy, hogy az egyértelmű és olvasható legyen. Mellesleg ezen is csak tíz gomb van, szóval a hangdekóderek tucatnyi funkciójához ezen is shiftelgetni kell.
A hobbi lehet most az érintőkijelzők felé megy, de ettől még nem biztos, hogy ez valóban a legjobb megoldás mindenkinek (az autóipar például szintén egy ilyen korszakon megy át, a szakújságírók meg néha a fejüket fogják, hogy a klíma kezeléséhez is egy menüben kell tapizni. Szerencsére már kezdik is kinőni). Neked lehet így van jól, de újra és újra csak azt tudom mondani, hogy nem vagyunk egyformák és nem mindenkinek és nem minden felhasználáshoz van így jól.
Én úgy látom, a dekóderek ára egy teljesen spekulatív dolog. Egy dekóderben lévő alkatrészek ára úgy saccra 10-15 eurót tesz ki. A hangos dekóderek alkatrészeinek az ára egy-két euróval lehet több. Itt - ahogy sok más terméknél - a fejlesztés, terjesztés költségeit kell megfizetni. No meg azt a tényt, hogy a kínálat igencsak áttekinthető, az összes gyártó haverként ismeri egymást.
A DCC-be való belépés költségének a 10-re való csökkentése nem a központon múlik, hanem a dekóderek árán. Abban meg mit tud spórolni? Van 10 mozdonyod, ha mindet hangosan akarod, akkor 350-400 ezer forint csak a mozdonydekóder. Mennyi egy központ? Matek.
Nagyon köszönöm a részletes válaszodat! CV-táblát itt találtam, de egyelőre csak nézem és próbálnám átlátni, hogyan és melyiket lehetne/kellene átírni.
Nem a locofiről van szó, és egyik általad írt probléma sem érinti. Ez egy teljesértékű, csúcskategóriás DCC hangdekóder, ami annyit tud, hogy kb tizedére csökkenti a DCC-be való belépés költségeit, ami eddig a kezdők fő elriasztó tényezője volt. Nem kell hozzá kézivezérlő, parancsközpont és erősítő, de ha beviszed a klubba, ahol az van, vagy otthon bővítesz ilyenekkel, akkor azokkal is működik. A lényeg, hogy nélkülük is!
Ismerem a LocoFi nevezetű dolgot, de ez az évek alatt nem terjedt el túlságosan, és ennek valószínüleg oka van (pl. hogy főleg a mozdonyok vezérlésére fejlesztették, nagyobb mint egy hangdekóder, illetve nem nagyon tud olyan dolgokat mint ABC meg érdemi foglaltságérzékelés). A sima analógnál szvsz. többet tud, de nagyon messze van a DCC-től. Aztán amerikai modellezők a mai napig eléggé szeretik a tekerős fizikai dolgokat, meg ott nagy hagyománya van annak, hogy a tilos jelzés előtt megálljon magától a vonat (ABC). Nem kell minden hirdetésre felülni.
Én jó csatornán vagyok. Ajánlom a Model Railroad Hobbist újság ehavi számának 95. oldalán lévő reklámot! Más újságok is tele vannak vele, de ez ingyenes, így te is meg tudod nézni. A főcím pont az, amit írtam: "Dekóder+app+táp, csak ennyire van szükség!"
Alapvetően szerintem megvan a helye az érintőképernyős dolgoknak, de van ahol nehezen rúg labdába a fizikai gomb mellett. A z21 app is egy tök jó valami ha nem akarsz precíziós járműmozgást, tolatást (arra nem a legjobb eszköz). A magasabb funkciók elérése azért itt sem egyszerű, mert ugye az elején jó kis munka beállogatni mindent, hogy a jó ikonok legyenek, meg úgy legyen elrendezve ahogy szeretném.
Nekem ott van a kis pulton a tablet, meg felette lóg a Maus. Általában az egeret használom, még akkor is ha hangot kell kapcsolni valamin, egyszerű, F1 (jó, a Trix 380-ason F2, de azért ennyit még meg tudok jegyezni). Volt, hogy a tablet egyszerűen lemerült készenléti állapotban kikapcsolt kijelzővel. Persze máskor hasznos, pl. amikor a TrainController vezet, közben videózok, akkor jól jön hogy ha kell akkor több hangot is gyorsan tudok kapcsolni, csak ugye akkor rá tudok figyelni, mert a vonatot nem én vezetem, a kamera meg állványon van.
A kritikus dolgokat tudni kell vakon csinálni, ez egyértelmű. Modellvasúton ez csak a menetszabályozás, amit a Z21 Appban is tudsz vakon csinálni. Funkciókezeléshez sokszor a nagyvasúton is le kell nézned, a V43-ason egymás mellett van a homokoló és a menetrendállvány-világítás, vagy a szellőző és az áramszedő kapcsolója, mind a négy sokadik gomb. Gyorsabban lenézel, mint ujjal leszámolod, hogy melyik kell neked. Ráadásul a beo személyzetek és egyes műhelyek szeretik a szokásostól eltérő "ügyes" megoldásokat.
A vicces az, hogy ez a "csak érintőképernyő"-fétis időről időre előkerül az iparban is. Született egy-két "koncepció-autóbusz" érintőképernyővel, mert az trendi, olcsó és üzembiztos. Nem kell bajlódni a nyomógombokkal-kapcsolókkal, vezetékezéssel.
Aztán villámgyorsan rájönnek, hogy a buszsofőrnek az ajtózárás közben nem az érintőképernyőt kell néznie, hanem a tükröt, emiatt az ajtózáró gombok használatához egy másik érzékszervet kell bevonni a játékba, célszerűen a tapintást...
Azért megint sikerül valami oltári nagy ökörséget bevinned a komment végére ezzel: "De mindez teljesen hipotetikus, mert a hobbi nélkülem is arra megy, amerre én mondom: a legújabb DCC kezdőkészletekben nincs se kézivezérlő, se parancsközpont, se erősítő, csak a dekóder, a táp, és az app. Az appban ikonok és feliratok. Nincs többé F25. És ez így van jól."
Azért megnézném, hogy egy tápról meg appról hogy megy egy DCC modell erősítő meg parancsközpont hiányában.
>Más szerint egy jó vezérlőn meg odanézés nélkül meg lehet nyomni a gombot, mert nem egy kijelző tükörsima felületének valamelyik részéről van szó, egy harmadik szerint meg legyen kicsi és kézbeillő.
Ezek valós érvek, ha eddig is ebben a mederben folyt volna az érvelés, nem kellene (megint) hozzászólás-cunamit indítanom. A gond ott van, hogy ezek az állítások:
"ha fizikai gombokat szeretne az ember, azokra csak azt lehet írni, hogy F0-F28 pont azért, mert a homlokfényeken kívül semminek sincs szabványosított "helye" a modellezésben. Vagy elég nagy kijelzőt tenni a készülékbe, hogy odaférjen mellé a sok gomb és a képernyőn lehessen dinamikusan feliratozni, de akkor az meg egy nagy pult lesz.
MIND HAMISAK.
Egyáltalán nem igaz, hogy ne lehetne a meglévő kézivezérlő gombjaira 0-10 helyett rátenni (urambocsá, a felhasználó által kiválaszthatóan matricával ráragasztani), hogy melyik gomb melyik funkciót vezérli.
Az sem igaz, hogyha a kijelzőn dinamikusan jelennének meg a szimbólumok, akkor a készülék ne lehetne kézbeálló. A Digitrax UT6 hardvere, ami az egyik legkisebb és legergonomikusabb forgalomban lévő kézivezérlő, tökéletesen alkalmas lenne ennek a megvalósítására.
De mindez teljesen hipotetikus, mert a hobbi nélkülem is arra megy, amerre én mondom: a legújabb DCC kezdőkészletekben nincs se kézivezérlő, se parancsközpont, se erősítő, csak a dekóder, a táp, és az app. Az appban ikonok és feliratok. Nincs többé F25. És ez így van jól.
"Attól, hogy nem hangos a dekóder, még lehetnek funkciók, amik gyárilag magas Fxx-re vannak állítva. De ha alacsonyra is - nekem van 8 mozdonyom, amit rendszeresen használok, ha csak a jobbra zárfény-balra zárfény pozíciókat kellene mindhez fejben tartanom, megőrülnék. És ezzel valószínűleg sokan mások is így vannak, mert a fremós és az amcsi operating session-ökön is legtöbbször azt látni, hogy a nem-hangos mozdonyok is össze-vissza, de egyáltalán nem valósághű fényekkel közlekednek, mert a vezető agya is addig jut, hogy be tudja kapcsolni, a többi már gond. Egy komprehenzív rendszerrel mindez nem lenne gond."
Akkor azokat átprogramozza az ember, bár én nem igazán értem, minek csinálna ilyet a gyártó. Egyébként a legutóbb vásárolt két jármű világításfunkcióit én se tudtam még megtanulni (keveset vasutazok mostanság, lényegében parkolópályára került a hobbi). De ez nekem nem akkora gond, felrakom őket a sínre, egy fél perces próba után a vonatozás idejére megmarad, hogy F3-F4 volt a két zárfény és onnantól megy.
"És nagyon furcsa számomra, hogy érvelnem kell amellett, hogy egy jó vezérlőben a gombokra az legyen ráírva, hogy mit csinálnak, és nem az, hogy F0-F28."
Emellett nem kell érvelned, mert ezt senki sem vitatta. Más szerint egy jó vezérlőn meg odanézés nélkül meg lehet nyomni a gombot, mert nem egy kijelző tükörsima felületének valamelyik részéről van szó, egy harmadik szerint meg legyen kicsi és kézbeillő. Szóval ez mind inkább életfilozófia kérdése, mert ha fizikai gombokat szeretne az ember, azokra csak azt lehet írni, hogy F0-F28 pont azért, mert a homlokfényeken kívül semminek sincs szabványosított "helye" a modellezésben. Vagy elég nagy kijelzőt tenni a készülékbe, hogy odaférjen mellé a sok gomb és a képernyőn lehessen dinamikusan feliratozni, de akkor az meg egy nagy pult lesz. Szóval (szerintem nem először) megint arra lyukadunk ki, hogy mindenkinek mások a szempontjai és a prioritásai csak ez neked látszólag nem fér a fejedbe.
Nézd, ha neked az a lényeg hogy a dobozból kivéve minden úgy működjön ahogy azt te gondolod, akkor nem biztos hogy ez a legjobb hobby a számításaid megtalálására. Egyébként az itteni kommentjeid alapján komolyan úgy érzem hogy nem nagyon van dolog a modellezés témakörben ami téged elégedettséggel tölt el, de kérlek cáfolj rá.
A helyzet szerintem az, hogy bizony vannak páran akiknek a mai “instant get” világban az a kihívás és az az elfoglaltság hogy CV-ket állogatnak annak érdekében hogy a modellmozdony úgy működjön ahogy szeretnék, és ezt még élvezik is lévén amikor sikerül valami akkor van egy ilyen kellemes elégedettség érzése az embernek, hogy csináltam vagy elértem valamit.
Ha meg azt szeretném hogy a dobozból kivéve csak menjen akkor veszek egy ájfónt.
Mint írtam, van olyan dekóderem (ZIMO amúgy), amelyiken egy funkció két gomb, ami egy másik dekóderen (ZIMO szintén) két gomb, mert az első dekóder menetiránytól függetlenül is képes kezelni az adott fényeket, a második nem (és nem CV-ket, hanem az alapprogramot kellene módosítani, hogy ne így legyen).
Nem pörgök semmin. Sőt, mint ezt is írtam, tökre örülök, hogy sikerült elavult vezérlőkkel, dekóderek tucatjainak a fele CV-jének az újraírásával, és rengeteg fölösleges agyi kapacitás elköltésével eljutni odáig, hogy tudjátok kapcsolni minden dekóderen üzembiztosan az összes funkciót. Hát hajrá, de tényleg, ha nektek ez okoz örömet!
Csak azt ne mondja senki legyen szíves, hogy használhatóságban ez a megoldás köszönőviszonyban van azzal, hogy minden funkció kapcsolásághoz a funkció nevével és szimbólumával ellátott kapcsolót kell kapcsolni! Soha nem állítottam, hogy nem lehet megoldani másképp. Persze, sokféleképp meglehet (lásd az amcsik és a nyomtatott karton mozdonykártyák, amiket az első állomáson veszít el minden operátor). Annyit állítok csak, hogy a funkciószámok megtanulása, a function mapping átírása (már ha lehet egyáltalán) szub-optimális. Ezt meg szerintem nem lehet cáfolni.
A funkciókapcsolások lehetőségei közül a Z21 app megoldása messze a legközelebb áll az optimálishoz. Máshogy is túl lehet élni, és örülök, ha sokaknak igen sok munkával sikerült is túlélni eddig, de tudjátok, én pedagógus vagyok. Ha bármikor az optimálisnál rosszabb megoldást tanítanék, följelentenének a szülők, és jogosan. És mondom, tök jó, hogy találtatok megoldást mindenre, de azért a "jól" működés alapja mégis az lenne, hogy a dekóder beszerelése után címet és vmax-ot állítasz, és utána minden megy magától. Lehet azt képzelni, hogy emberek élvezik az ennél komplikáltabb dolgokat, de nem. És tökre örülök, hogy a Jacek dekódereknél végre csak ennyi dolgom volt, meg beállítottam a szimbólumokat (amiket másolhattam minden jacekos mozdonyom között, mert gyárilag egységes).
Nem értem, mert megint a semmin pörögsz. Az ESU tudja a function mappinget, a Zimo is, a DigiTools is, meg egy csomó másik gyártó dekódere is. Meg lehet oldani. Ja a pluxx22-ben 8 darab aux van, összesen, ha nem hangos, akkor azért ez kezelhető mennyiség nem?
Nekem pl. 30 mozdonyom van, kézi vezérlés esetén 90%-ban a Roco egeret tekergetem, és eddig nem volt gond, hogy nem tudtam volna kapcsolni bármelyik mozdonyon a funkciókat. Az alap hangokat is beleértve.
Eddig volt az objektív rész. A szubjektív rész, hogy informatikusként számomra érthetetlen, hogyha valami kezelőfelületet meg lehet olyanra csinálni, hogy mindenki egyből érti, akkor miért gondolja valaki, hogy azért, mert ő már eltöltött több tucat órát azzal, hogy dekódereket azonos funkciókra átprogramozzon, meg egy egységes funkció-rendszert bemagoljon, akkor miért gondolja bárki, hogy ez a rengeteg munkát igénylő akár csak pariban is lenne egy egyből érthetővel?
Persze le lehet engem hülyézni, csak az a baj, hogy pár száz hozzászólásonként jön valaki, és elkezdni siratni a hobbit, meg nem érti, miért nem jönnek a fiatalok, meg ilyenek. Namost a valós eszközök (legyen szó bármiről, ami 640k-nál több memóriával rendelkezik) úgy működnek, hogy összedugom, és működik. És nem megtanulom, meg kísérletezem vele, meg átállítom, meg megtanulom programozni, meg bitkombinációkat számolgatok, hanem összedugom, és működik. És ma tizenéves gyerekei vannak azoknak az apukáknak és anyukáknak, akiknek az idejében a Plug&Play szabvány a PC-k világában megjelent, tehát akik abban nőttek föl, hogy összedugom, és megy. És a náluk húsz évvel idősebbek között is elképesztő többségben vannak azok, akik fölfogták, hogy nagy élmény volt, hogy anno tudtuk, hogy a mi gépünkön a Sound Blaster 16 kompatibilis hangkártya az IRQ8-on figyelt, de hogy ez 2022-ben baromság lenne.
Tök jó, hogy túléltetek egy technológiailag a konkurrens dolgokhoz képest visszamaradott világban, tényleg! Nagyon komoly teljesítmény, mert mondom, én nem lettem volna képes rá idegileg. Az MRC reklámozza magát azzal, hogy az ő digit cuccuk a világon a legegyszerűbben kezelhető, és annyira egyszerű, hogy a komplett leírás ráfér a kézivezérlő hátoldalára, de bakter olyan gombkombinációk vannak a kézivezérlő hátoldalán, hogy Sub Zero egy rúgástól meghal tőlük!
Mint írtam, egyáltalán nem biztos, hohgy az egy gombra programozás minden dekóderrel megoldható. Ráadásul vannak dolgok, amik az egyik dekódernél finomabban beállíthatók (tehát van funkció-A és funkció-B variáns), másik dekódernél viszont csak egyféle megoldás van. Az rm40 által lent keresett zárfény-homlokfény-kétfényerejű-tolatófény világban elég komoly katyvasz van a dekódergyártók és a modellgyártók által eszkábált panelok terén is. Ha te mindenre tudtál házi szabványt készíteni, akkor ritka szerencsés ember vagy!
(De a házi szabvány sem oldja meg azt, hogy továbbra is sokkal egyszerűbb a "zárfény" gombot megnyomni, mint visszaemlékezni, hogy a zárfény a 14-es vagy a 15-ös funkció-e. A valóságban sehol nincs ilyen kezelőfelület. A programozási fejben számolásomat meg kár idevenni, hiszen ott egy dokumentumban leírt bitek alapján találom ki fejben a kitöltendő bájtot, ez funkciófüggetlen, de kell hozzá a papír/pdf. Az én érvelésem lényege, hogy bármely olyan vezérlési megoldás, amelyhez papíron kell vinned magaddal a gombok jelentését, kevésbé jó, mint ahol a gombról magáról a vezérelt funkció olvasható le.)
nekem van 8 mozdonyom, (...) ha csak a jobbra zárfény-balra zárfény pozíciókat kellene mindhez fejben tartanom, megőrülnék -- pedig ha én is olyan jóképességű lennék, mint egy tanárember, és fejből tudnám oda-vissza programozni a dekódereket, már rég lenne háziszabványom, hogy minden mozdonyomon ugyanott legyenek a funkciók.
Ja, várj, hiszen van háziszabványom... Bár az igaz, hogy én excelben követem az eseményeket.
Aranyszabályként: a dolgok logikáját sokkal könnyebb átlátni, ha a kimenetek irányából követed vissza a bemeneteket. Azaz nem úgy közelíted meg a kérdést, hogy "mit kell csinálnia X funkciógombnak?", hanem "mit kell ahhoz, hogy Y kimenet aktív legyen?".
1.) A fénytompítás, mint funkció, elvileg akkor kellene aktív legyen, ha bekapcsolod a fénytompítást (pl. F5), VAGY bekapcsolod a tolatómódot (pl. F6). A funkciók (mozdonyvezető mód, tolatómód, stb...) sajnos csak egyetlen gombhoz rendelhetőek hozzá, így ezt nem fogod tudni megcsinálni. Azaz ha a tolatómód funkciót aktiválod, éppen aszerint fog világítani a fényszóró, hogy be van-e kapcsolva a fénytompítás funkció...
2.) A funkciókimenetek a DT dekóderekben már rugalmasabban konfigurálhatóak. Egy kimenet aktív állapotának meghatározásába
- max. 4 bemenet tud beleszólni,
- és a bemenetek közötti logikai kapcsolat is variálható (ÉS, vagy VAGY);
- továbbá minden bemenet külön-külön megnegálható;
- továbbá minden bemenetre külön-külön beállítható, hogy csak "előre", vagy "hátra" irányban vegye figyelembe.
Egyetlen megkötés, hogy a következő funkciógombot mindig az előző kupac logikai kimenetéhez lehet csak hozzáÉSelni, vagy hozzáVAGYolni.
A fent emlegetett "bemenet" egyébként lehet
- funkciógomb,
- hangmintából érkező vezérlés,
- dekóder fizikai bemenete
- vagy akár olyan ravaszság is, hogy éppen lassul-e a mozdony :)
A fent emlegetett kimenet "aktív állapota" fixen konfigurálható, hogy simán ki/be kapcsolgatós kimenet legyen, vagy hatással legyen rá a fénytompítás, vagy villogjon, vagy duplán villogjon, izzó-módra fokozatosan gyulladjon ki, satöbbi-satöbbi. De ezt előre el kell döntenünk, a kimenet egy típusú lehet csak. Célszerűen a fényszórók pl. fénytompítósak, azaz alapvetően ki/be kapcsolgatjuk őket, de bekapcsolt állapotban figyelik a fénytompítás-funkciót; a végzárak szimplán ki/be kapcsolódnak; a gőzösök füstölő-kimenete pedig füstölő üzemmódban vannak, stb...
========
Néhány példa (ha az ÉS a "*", a VAGY a "+", a negálás a "/", az előre-irány az "e", a hátra-irány pedig a "h"):
Ezt lehet: AUX1 = F0e + F4 * /F5 -> akkor fog működni az AUX1, ha az
- F0 előre irányban be van kapcsolva,
- VAGY az F4 be van kapcsolva,
- DE mindeközben az F5 nincs bekapcsolva (a fenti két feltétel eredményéhez hozzáÉSelve).
Ezt nem lehet: AUX1 = (F0 * F6) + (F5 * /F6) -- azaz bekapcsolt F6 esetén az F0 határozza meg az AUX1 kimenetét, kikapcsolt F6 esetén meg az F5 -> itt két külön művelet (F0*F6 és F5*/F6) végeredményét kellene utólag összeVAGYolni, na ilyet nem fogsz tudni. Ha szimplán beírod a négy bemenetet, akkor ((F0*F6)+F5)*F6 lesz a végeredmény. Emiatt igazán jól nem lehet megoldani a tolatófényt sem; t.i. hogy ha nem vagy tolató módban, akkor az F0, különben a fénytompítás határozza meg. Kompromisszumot kell kötni.
=========
A fentiek tükrében (ha teszem azt az F5 a fénytompítás, az F6-ra szeretnéd a tolatást):
- "előre" fényszóró = F6 * F5 + F0e (tolató, ÉS fénytompítás, VAGY világítás és előre megyünk); ekkor a fényszórók tolató módban csak fénytompítás mellett kapcsolnak fel (azaz tolató módban, ha világítanak, tompítva világítanak), viszont az F0 mindenképpen beleszól, tehát akkor is kapcsolgatni tudod a fényszórót, ha tolató módban vagy, de nem kapcsolod be a fénytompítást;
- alternatív "előre" fényszóró = F0e * /F6 + F6 (világítás és előre megyünk, ÉS nincs tolató, VAGY tolató); ekkor viszont fénytompítástól függetlenül a kimenet korrektül fog bekapcsolni (fényszóróra, vagy tolatómódban), viszont tolatómódban is hatással lesz rá a fénytompítás;
- "hátra" fényszóró = F6 * F5 + F0h; ugyanazzal az alternatívával, mint fent;
- "előre" irány végzárja (AUX1) = F0e * /F6 (világítás bekapcsolva, előre megyünk, ÉS nincs bekapcsolva az F6);
- "hátra" irány végzárja (AUX2) = F0e * /F6 (világítás bekapcsolva, hátra megyünk, ÉS nincs bekapcsolva az F6);
- fényszóró (AUX3) = F0 * /F6 (világítás bekapcsolva, ÉS nincs bekapcsolva az F6).
Azért, hogy mégis lehessen látni a gép menetirányát, én még a fülkevilágítást is bele szoktam venni a játékba, ez ha alapból F11, akkor mellé irányfüggően be lehet VAGYolni az F6-ot:
- "első" fülkevilágítás (AUX4) = F11e + F6e
- "hátsó" fülkevilágítás (AUX5) = F11h + F6h
Azt, hogy mindezeket hogyan kell lefordítani "Digitools-ra", egy másik hozzászólásban írom le (hacsak közben benbe nem előz meg: neki ez fejből megy, nekem kell hozzá valami papír/excel).
Attól, hogy nem hangos a dekóder, még lehetnek funkciók, amik gyárilag magas Fxx-re vannak állítva. De ha alacsonyra is - nekem van 8 mozdonyom, amit rendszeresen használok, ha csak a jobbra zárfény-balra zárfény pozíciókat kellene mindhez fejben tartanom, megőrülnék. És ezzel valószínűleg sokan mások is így vannak, mert a fremós és az amcsi operating session-ökön is legtöbbször azt látni, hogy a nem-hangos mozdonyok is össze-vissza, de egyáltalán nem valósághű fényekkel közlekednek, mert a vezető agya is addig jut, hogy be tudja kapcsolni, a többi már gond. Egy komprehenzív rendszerrel mindez nem lenne gond.
Nem ipari gépekről, hanem termékek ipari gyártásáról írtam. Azért gondoljuk el, egy tészadagasztó gép vagy egy turmixgép elég komoly sérüléseket tud okozni felhasználói hiba esetén, nem rejtjelekkel meg kódokkal írják le a funkciókat, hanem igenis intuitív kezelőfelületet próbálnak alkotni hozzá. De szakmámból kifolyólag rengeteg gyárban jártam, kisebb gépektől a komplett gyárakat vezérlő irányítóközpontokig rengeteg panelt láttam, de olyat soha, hogy egy gombra ne az lett volna ráírva, hogy mit csinál, hanem az, hogy Funkció 11, ami ráadásul a szomszéd munkaállomáson már más. A kontra-intuitív rendszerek néha lehetnek nagyobb hatásfokúak, és erre megfelelő tanulással lehet készülni, de a valóságban ilyen ritkán van; az Audiban például a dolgozók 4 műszakonként másik munkaállomásra kerülnek, és ha végigérnek egy termék gyártásán (egy négyhengeres motorsor kb. 60 kézi és 60 robotállomásból, egy 8-12 hengeres motorsor kb. 70 kézi és 80 robotállomásból áll), akkor betanítják őket egy másik termékre, és annak az állomásait járják végig. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden munkás több, mint 5 év után ért körbe a munkahelyeken, úgy, hogy néhány naponta tök mást csinált. Itt az intuitív technológia nagyon fontos (például a robot olyan szögben fordítja a munkás elé a munkadarabot, hogy a legjobban hozzáférjen a saját feladatának helyéhez). Lehet, hogy lehetne hatékonyabb, de az Audinak az jött ki, hogy az, hogy a dolgozók átlagosan több, mint 10 évet töltenek el a gyárukban, hasznosabb neki, mint néhány százalék hatékonyság.
Volt szerencsém, bár felügyelet alatt, nukleáris reaktort vezérelni. Ez egyébként nem egy nagy dolog, középiskolás fizikai ismeretekkel bárki meg tudná csinálni. De sokat segít, hogy nem egy numerikus kódolóval kell vezérelni, hanem a szabályozó rudakat a "Szabályozó rúd" feliratú csúszkával, a vészleállást meg a "Vészleállás" feliratú gombbal. És nagyon furcsa számomra, hogy érvelnem kell amellett, hogy egy jó vezérlőben a gombokra az legyen ráírva, hogy mit csinálnak, és nem az, hogy F0-F28.
A Siemensnél mindenféle egyéb szempontok is szóbajönnek, amikor dönteni kell. Ha lenne egy Roco WLANMAus, azon az áron, mint most, ahol a Digitrax UT-6-hoz hasonlóan a funkciógombok a kijelzők körül vannak, van kis szimbólumok, és wi-fin letöltenék a teljes mozdonykatalógust a tabletemről, akkor azt az eszközt kifizetném. Minimális fejlesztési költsége van, hardverben meg semmivel se lenne drágább, mint a mostani. Egy ESU androidos kézivezérlőért 130000 forintot azért nem adnék, különösen, mert bár van fizikai tekerője, sok mindenben a Z21 mögött kullog App szinten. Ráadásul abból annyit kell vennem, ahány ember vezetni akar, a Z21 app-nál pedig csak két QR-kódot kell kitennem: egyet az apphoz, egyet a wifihez, 30 másodperc után mindenki a saját eszközén üzemeltetheti is a modellvasutat. Az ingyen kiválót kategóriát egy 130000-res eszköznek nehéz lesz fölülmúlnia.
És ne felejtsük el, a Z21 app nem teljesen érintőképernyős, részben van fizikai visszajelzésed! Simán vezetés közben konkrétan soha nem kell ránéznem a telefonomra.
A harmadik komponens, amit keresel, az az erősítő. A táp igen ritkán - megkockáztatom soha sem - volt DCC rendszer más elemeivel egybeépítve.
A hozzászólás többi részéről további magyarázat nélkül annyit mondanék: attól, hogy egy notebooknak lecsatolható a billentyűzete, még nem lesz asztali számítógép. Ahhoz egy csomó más dolognak is máshogy kellene lennie.