Igazad van, összeegyeztethetetlen szempontokat szeretnék közös nevezöre hozni, ti. a garanciális új autó számomra nélkülözhetetlen 100%-os rendelkezésre állási idejét az olcsón vett tizenéves járgány használatának a gondtalanságával (amikor nem leltározom körbe a karcokat nyilvános helyen parkolás után). Még mindig elég vállakozó kedvünek érzem magam, amit hathatósan támogat, hogy mint kiderült, Belgiumban méregdrága a casco (illetve mindenfajta biztosítás, a kötelezö is). A másik oldal a fejemben, hogy egy tízéves autón azért nem számít rendkívülinek, ha letérdel benne a klímakompresszor, amire azonnal el lehet költeni egy új autó éves értékvesztésének a felét. Ha kuplungozni kell, arra a másik felét, ha esetleg szétdöl benne a váltó, vagy ki kell szedni a müszerfalat a kilyukadt fütöradiátor cseréjéhez, arra meg az egészet... 1-2 héten belül kiderül, merre tovább, a megfejtésröl beszámolok majd.
OK, én elfogadom hogy kell egy biztonságosnak vélt megoldás a hétköznapi kényszerautózásra, de a magunkfajtának ettől csak űr keletkezik a lelkivilágában és pótolni kell, ha mást nem akkor egy hétvéginek tartott autó hadrendbe állításával. Aminél nem gond, ha elsőre nem jó az alkatrész, ha csak hetek múlva tudják megcsinálni, vagy épp sokat fogyaszt, akár olajból is, esetleg belefér egy-egy szabadidős hobbibarkácsolás is vele.
A szomszédban pár napja arról érkeztek a BMW-s srácok, hogy az eredeti, propelleres emblémával (nem olcsón) megvásárolt alkatrész nem bírja ki a gyárban elsö szerelésüként berakott cucc élettartamának a harmadát sem... meg eszembe jutott, mikor Lönci írta pár éve a Kappa-fórumon, hogy az 'original ricambi' papírmatrica még nem ázott le a (gyárinak tekintett) TRW-lengökarról, mikor 10k km után már kotyog.
De akkor így mi lesz?
Pont ez az a kérdés, ami engem is foglalkoztat, mivel épp itt állok a rég várt lehetöség kapujában, de erösen hezitálok: ha megveszem a szééééép tizenéves autót, és valami megmakkan benne, akkor ki fogja megcsinálni, hol, mennyiért, mennyi idö alatt és mivel járok addig (mindennap használom az autót, napi 80 km-t megyek). És jó lesz-e utána...?
A belga útviszonyokat és üzemeltetési körülményeket (adózás, üzemanyag-ár) alapul véve pusztán anyagi szempontból elképesztöen vonzónak tünik egy új Duster beszerzése turbós, gázos(!) ezres motorral :), akár 6 év (180k km-ig kiterjeszthetö) garanciával, ráadásul háromévi ingyen hitelre adják. De vannak még más ötleteim is :)
De akkor így mi lesz? Visszamegyünk a '80-as évekbe, amikor már egy kialakult egy iparág az alkatrészgyártásra szocialista típusokhoz, persze az anyagok és a technológia sehol nem volt hozzá. Faterom mesélte, hogy az új Lada hengerfejtömítés simán összeeresztette az olajat meg a vizet, aztán majd egy-két felmelegedés-hűlés ciklus után dagadt be és kezdett tömíteni...
Amit az alkatrészekröl írsz, azt sajnos nagyon sok helyröl, hivatásszerüen ezzel foglalkozó emberektöl is hallom. Az egész háttéripar lement kutyába, alig lehet már megbízható forrást/márkát találni. Én az utóbbi években csak nagyon alap dolgokat vettem/rendeltem (2-3 éves autókhoz szürök, gyertyák, ilyesmik), de többször kaptam nem a kocsihoz való alkatrészt, nem a megrendelt márkát/minöséget postázták, a jónevü cég terméke úgy nézett ki, mintha négyéves gyerekek makettozták volna össze bangladeshi hulladékból stb. Nem t'om, elég elszánt vagyok-e ahhoz, hogy belefogjak még egyszer egy tizenéves autóba.
Ez már megint két óra, míg a blokkot letakarítottam.
Aztán még egy pár.
De az agyam eldobom, én igyekszem minőségi alkatrészeket venni, mégis bajom volt a szelepekkel, a vezérlésszettet vissza kellett vinni kicserélni, a hengerfej csavaroknak meg kb. felét meg tűreszelővel kellett kijavítani odaütődések miatt. És nem a dobozban csomagolás után, hanem még a felületvédő barnítás előtt. Az egyik csavar már az alaplehúzáskor olyan nyúlós volt, hogy azt hittem simán elszakad. És mégis bírta, nem értem én ezt.
Ja, értem. Hát figyelj, most a GT-t is a szabad ég alatt csinálom, macerásabb de nem megoldhatatlan. Szerszámokat meg venni kell folyamatosan, látod szelepszár szimering fogó... :D
Szerencsére az időmmel magam tudok gazdálkodni, bár az irodában minden hónapban megvan az adott munkamennyiségem, de gyorsan verem a billentyűket, hó végére mindig marad időm.
Ma beadtam a hengerfejet, holnap elhozom, aztán bejelentkezek műszaki vizsgára. Március vége felé adnak időpontot per pillanat. Szerdán össze is tudom rakni a hengerfejet, aztán meg még a helyére is rakni, a többi összefelé, még a héten tudok haladni vele.
Neeeem, nem úgy értettem, hogy neked kéne csinálni.
Megláttam és az jutott eszembe, bárcsak lenne aknám meg szerszámaim, meg főleg időm. A 188/b HGT nem egy gyakori jelenség, ennek még a színe is egyedi, gyári tetőablak van benne... tudnám szeretni.
Jut eszembe, nemrég árultak Svájcban egy Stilo GT-t, ugye manuális váltóval, azon kívül szép fehér-fekete bőr belsővel.
Kint élő magyarok, váltottunk email-t, a kommunikáció sem volt probléma. 100 Frankért adták volna ide a komplett autót, egy horpadás és a hátsó fék hibájával. De hova már...
Fel kell rakni kiórázni úgyis, hogy egy esetleges hajlást, vetemedést mérni lehessen. Aztán ha rendben is, néhány századdal rá kell marni, hogy legyen egy tökéletes tömítőfelület. Csak fém hengerfejtömítés van, nem puha klingerit. De amúgy szerintem így is fel lehetne rakni.