Korábban észre sem vettem, azt hittem hogy egy chop C3, magyarán egyszerűen csak le van vágva a töbör láblapja. Utolsó szériából a hetvenes évekből a nagy felirat, logó és gravírozott drawbarpipák alapján. A C3-at a legkönnyebb levágni hordozhatóvá.
Amerikai iskola, kifektetve, szóval mély mint egy keverő, de lapos, egyszerű formájú, masszív, hegesztett vaslábakon.
off: Ne higgy neki. Csak nézőpont kérdése. Az EIII-nak még analóg szűrője volt, az is valami. Sokan esküsznek rá. A 4000-hez csináltak újabb bankokat, nagyon ütősen szólnak. Már vagy 20 éve tökéletes minőségű felvételeket tudnak készíteni ilyen szempontból is. Inkább a szemlélet, a hozzáállás ami ront az eredményen.
On: De Viktornál az első nyomatú hammondos lemezek hallatán inkább azt mondanám, úgy 1955-65 közt tudtak JÓ felvételeket készíteni. Olyanon hallgatva a gyakorlatilag live stúdiófelvételen egy Hammond triót, egyszerűen hihetetlen élmény.
Persze ehhez nem árt a high end csöves pre és end amp a megfelelő lemezjátszóval, hangfallal. De utána ennek a hangja felér egy koncertélménnyel.
Ööö... Igen, tény hogy az Emu mint sampling engine, mint hardver motor nagyon jó, csakhát az is köztudott hogy az amitől ezek a vasak életre kelnek, azok nem a gyári Emu minták! vagyis a beléjük töltött cuccok attól átütőek hogy azokat neves sampling gyártók csinálták. Spectrasonics, Hans Zimmer, Norststar, stb... Szép dolog volt 95-ben az akkor megjelent Emulator Four (EIV) csúcs samplert úgy reklámozni hogy 50GB Emu hangkönyvtárból szabadon építkezhet bárki az akkor hihetetlennek hangzó 128MB-os RAM területre, a cég kereskedelmi igazgatója is elismerte hogy bizony a régi EIII minták már kicsit fakóbban szólalnak meg az új full digital szerkezettel, és a nem analóg új szűrők és áramkörök meg a nagyobb felbontás új minta könyvtárakat is kíván. Nyilván itt utalás volt az ana-digi viszonylatra is, de a saját mintáikról is tudták hogy nem versenyképesek már azon külső megoldásokkal amit akkor az új vasra más cégek kezdtek gyorsan kiadni. Nekem csak az a siralmas hogy az 1990-ben a Proformance zongora moduljukban is debütált, akkori szemmel is nagyon diktafon minőségű Dynamic Grand nevű mintájuk ugyanúgy az Xboardom szoftver csomagjának része, a szokásos "világhírű és méltán népszerű" jelzővel illetve! :) Hát ezt még nekem egyszerű vidéki csókanak se akarja bebeszélni még egy Emu sem!
Az EMU vasgyártó gyakorlatilag mexűnt, míg azok a japcsik müxenek. Viszont az EMU-k hangja minőségben még mindig veri a konkurenciáét. Végülis új csodahangok már nem nagyon vannak. Persze tudok egy új fejlesztésű EMU könyvtárat. Nem nagy, de orgona szempontjából igen hasznos :-)
Szerintem az új PC programokkal át is lehet más mintákat konvertálni. Ha másképp nem, hanxerkesztőből a samplerbe küldve és ott újfent kiosztva. Vannak újabb bankok is, ügyes válogatással biztos meg lehet találni az óhajtott presetet.
Ami nekem szükséges, arra egy 32MB-os bank elég. Ott 21 féle B3, Steinway, Yamaha CP, Rhodes, Wurli, Clavinet, Harpsichord, Mellotron strings, Tron flute, Tron vocals, Farfisa, Vox, Motor, Fender bass, Prophet5, Juno60, fér meg egymás mellett. De ha kéne még valami, 128 megáig van hely.
Igen én is lerántottam a free dolgokat több hónapja már a digitalsoundfactory-ról, még a hitspacen találtam a linket, de mivel az idejétmúlt, poros régi mintákat tették ingyenessé, amik anno a Proteus I/II/III modulban voltak benne, meg az E-Max samplerek hangkönyvtárában és hallhatóan fakón és szinte 8 bites hangképnek megfelelően szólnak, éppezért én nem is reklámoztam. Esetleg néhány szinti minta... de azoktól is vannak Emuéknak vastagabbak sokkal! Bár nem tudom egy Emu vason lehet hogy másképp szólnak.
Mindenesetre szerintem szégyen, hogy az Emu az ősrégi "rozsdás" mintáiból akar 45-szörre is zöldhasút kovácsolni. Illetve az egykori Emu sound designer aki, licencjogot vett a Creative-tól az Emu mostani tulajdonosától a hangkönyvtárakra és saját vállalkozásán belül árulja... Minden nagy cég (Yamaha, Roland - na ez főleg!! - Korg) ezerrel fejleszti a mai kor szelleméhez illő (esetenként 24bites!) jobbnál jobb mintákat, elég ha csak a Roli SRX kártyáira gondolok. Emuék még az Xboardhoz is a besárgult régi mintákat árulja, fenenagy reklámmal megspékelve.
Hát szerintem nem ez a tendencia! Úgyhogy ez a nagynevű cég már csak egyre inkább a múltjából él! Még szerencse hogy azért PC hardver hangkályhák terén van némi előnyük...
No ennyi, nem méltatlankodom. Kipróbálni természetesen ki lehet...
Lehet, hogy ezek után végleg cippzárat kell tennem a klaviatúrámra, de!
Elég sokat vizsgálgattam a hegedű oszcillogrammját. (nem azért, mert doktorálni szándékoztam belőle!)
Sajnos, vagy hál Istennek a barátnőd füle jó, ha ilyen kis dolgokat meghall. Ez bizony nagy odafigyelést, és talán gyakorlást is igényel!
Viszont a hegedűn a vonó húzása, illeteve tolása nem eredményezi az húr amplitudó (kitérés) olyan változását, ami Te említettél. Persze vannak extrém esetek, de nem ez a jellemző! Általában, ha egy kifeszitett húrt megpengetünk, a pengetés irányában kitérítjük a nyugalmi helyzetéből. Értelem szerűen szeretne nyugalmi állapotba kerülni, de a visszahúzodás következtében a húr tömeg tehetetlensége miatt átlendül a másik irányba, ami közel olyan nagy kitérést tesz meg. Aztán jön a többi kilengés, ami már egyre kisebb, és végül lecseng a hang, és bekövetkezik a nyugalmi állapot. Ez a hegedűnél nem így van általában, mert a vonóval állandóan kényszeítjük a kilengésre a húrt. Nem is lehetne a hegedűn játszani, ha ezt a rezonancia fentartó mozgást nem tanuljuk meg. Tehát, itt arról van szó, hogy a húr folyamatos, és azonos kitérésre kényszerítjűk a vonó húzásával, és tolásával! Persze ennek mindíg fázisban kell lennie a húr rezgésével.
A harmónikával ugyan ez a helyzet, csak ott az oda-vissza áramló szél hozza rezgésbe a nyelvet. Itt is közel azonos a kitérése a rezgő nyelvnek.
Javaslom, -ha ennyire izgat ez a kérdés- hogy a COOL EDIT PRO programmal nézzél meg egy hegedű hangját. Milliszekundumonként lehet vele, és teljesen nyugodt lehetsz az itt leírtakban:-)
Egyébként a hangfalak fázis helyességéről még mindíg egy másfél voltos elemmel lehet a legbiztosabban megbizonyosodni. Amikor hozzá érinted az elemet a két pólusához, akkor jó, ha a membránok kifelé mozdulnak, és a pozitív sarka az elemnek, a hangfal pozitív sarkához van kötve. És fordítva....
Tudom, már off, de még hátha valaki (esetleg privátba') megcáfol, mert már tipródtam ezen a témán de sosem volt kivel tipródni...
Szóval egy vonós hangszer hangjának a jele például nem annyival megy a nulla alá amennyivel fölé, mert egyik irányba ránt rajta egyet a vonó, az ellenirányú rezgést viszont éppen gátolja. Hasonlóképp egy nyelvsíp a harmonikában valószínűleg másképp (más amplitúdóval és csillapítással) adja át a rezgést abban a fázisban, amikor éppen kifelé lebben, mint amikor befelé, és a sípházon belül egy kis térben mozog.
Meg konkrét hangszerek akusztikai rendszerétől függetlenül: először egy lökéshullám éri el a fülemet tetszőleges pendítésből/húzásból/ütésből, csak utána jön a völgy, amitől kidomborodik a dobhártyám.
Ha a fentiek igazak, akkor hallható kell legyen a fázisfordítás. Mint ahogy hallható is, legalábbis volt egy csajom, aki hallotta és átköttette velem a hangszórót.
A hangfalakkal, hangszórókkal, és akusztikával kapcsolatban ebből a könyvből szerettem volna kimásolni azokat a részeket, ami alapjául szolgált az állításaimnak.
Ezzel is valaki megelőzött:-) Legalább nem nekem kellett vele fáradnom. Én ezt a könyvet a hangfal építés bibliájának tartom! Persze azért fül is kell hozzá, és némi lelemény. De az alapokat innen lehet megismerni az biztos!
Örülök, hogy valaki igazolta az elméletemet. Becs szó nem olvastam erről a hangfalról, csak megpróbáltam gondolkodni ezen a problémán. De látom valaki már régen megelőzött ezzel a tervvel is:-) Légyszi figyelmeztessetek, ha nagyon untatnálak ezekkel az írásokkal, vagy nagy zőccségeket írnék! Köszi előre is!
Természetesen szivesen benne vagyok egy gondolat ébresztő zenehallgatásban.
Csak most egy másik lakásba költözött a hi-fi-m, mert a B3-tól nem fértünk volna el. Ott most egy kisebbfajta "bombatölcsér" uralkodik, de úgy saccolom, hogy február környékén, -mire viscount db-3 megérkezik- addigra beköltözhetnek a cuccok oda. Már én is nagyon szeretnék egy kicsit rendesn zenét hallgatni. Remélem nem lesz nagy csalódás!:-)
Tegnap volt a LittleBig - Triton koncert a belvárosban. Jó megközelíthetőség, jó időpont, térítésmentes... sajnálhatják sokan akik kihagyták. Örvendetes hogy a Fórumban valaki aktív is a Hammondos gyakorlatban.
Immár a felturbózott B3 / 760 összeállítást lehetett hallani. Végre a ritka alkalmak egyike, amikor az orgona méltó helyére kerülve uralta a színpadot. Persze nem elnyomva a többi hanxert. Vastagon, dögösen szólt, megvolt az alja teteje.
Hozzátartozik hogy LittleBig alaposan megfogta a fehér végénél. Változatos volt a kíséret is a basszgitár mellett, a szaxiszóló alatt, de aztán rendre jöttek az orgonaszólók.
Kissé fúziós jazz jellegűek voltak számomra Zavinul, Medeski irányában, de több helyen progresszív rockos érzetem is támadt a klasszikus hangulatú motívumoktól. A felsoroltakat inkább csak fogódzóként értem, meglehetősen egyedi, sajátos zenei világot látok kialakulni ami nagyon jó. Bátor, kemény, hosszú körök nem sok finomkodással.
A lezli gyakran meg is állt, (+chorale/tremolo), volt V3 vibrátó is, menet közbeni drawbarjáték. Megérdemelten minden szóló végeztével érkezett a nagy taps.
A többiek ugyanezen szinten doboltak, szaxiztak, basszeroltak. Az egészről hangoskép jegyzőkönyv készült 115 hosszban. Gratula!
Tényleg nem "okositás". A hangszóró abban a pillanatban, ahogy jelet kap, mozogni kezd. Ez a mozgás a lengőcsévében viszont pont ellentétes áramot indukál, amit a végfoknak "be kell nyelni". Minél jobban elnyeli ezt az áramot, annál jobban fékezi a hangszóró mozgást, így a membrán nem fog "elrepülni". ( hangszóró pilléjének és a membránszélnek nem a kirepülés megakadályozása, hanem a lengőrendszer középpontban tartása az elsődleges feladata.) A végfoknak ezt a tulajdonságát csillapítási tényezőnek, azaz damping faktornak hívják. Ez az érték minél nagyobb, annál jobb a csillapítás. A nagy dampind faktor eredménye rendkívüli: feszes, dinamikus hangzás, határozott mélyek, és rendkívüli részletgazdagság a mély frekvenciákon.Nem fázis helyesen bekötött hangfalakban
változik a csillapitás mértéke, a nem kifelé "fujó", hanem "szivó" hangszoró a hangképet "enerváltá" teszi, szerintem.......
A haladás nevében sokan megalkották a jövő lesliét . A 102-103 is komoly változást hozott, rotosonic / a hangszorót forgatjuk ám!!!/dob, csöves 4x16watt teljesitmény isomonic elektronikán keresztül /érdemes figyelni a hangzatos neveket, ez az a "korszak", ahol az emberi teljesitménynek még a csillagos ég sem szabhat határokat/ Az ovál hanszorói ellenére még tán jól is szólhat. A bass alsó meg maradt
az autentikus Jensen, hozza is az elvártat szerintem.
persze, egy passzív hangszórónál meg lehet, sőt kell nézni, hogy merre "indul", hiszen az összes többi hangszóró is úgy van eredetileg bekötve, hogy kifele indul. többutas rendszereknél gyakori, hogy pl a közép ellenfázisban megy, ezzel kiaoltanak egyes esetleg nem kívánt frekvenciákat.
a hangszóró egy változó frekvenciájú, és erősségű váltóárammal üzemel. ezért is lenne tök mindegy, hogy az összes egyszerre ki, vagy befele indul. ha a két oldal egyszerre, fázisazonosan mozog, nem lehet különbséget hallani. amint az egyik hangfalat 2,5 cm-rel előrébb, vagy hátrébb tolod, máris mozdul a fázis.
aktív randszereknél hova tesszük az elemet? ott már a erősítőjében, a processzorában, hangváltójában is fordulhat a fázis.
érdekes hatása van pl ha nem teljesen fordul meg a fázis, hanem csak 120 fokot. ekkor sem kioltás nincs, sem erősödés. egyszerüen nem hallani különbséget, hogy egy hangszórót hallasz, vagy kettőt, ahol az egyik 120 fokos fáziskéséssel (ez elég para, találkoztam ilyennel.. egy meyer sound, és egy montarbo mélynyomó kombinációjánál. gondolkoztunk egy ideig, hogyan oldjuk meg)
Hát igen.... én egy 1.5voltos elemmel szoktam megnézni, hogy melyik a pozitív sarka a hangfalnak. Akkor a jó, ha a membrán kifelé mozdul. Akkor kell megnézni a madzag végén, hogy melyik ért a pozitív sarkához az elemnek. Így már gyerek játék fázis helyesen bekötni a hangsugárzókat.
Érdemes odafigyelni, ha valaki hangfalat épít, vagy hangszórót cserél a fázis helyességre, mert nagyon rosszul fog szólni a hangfala. A keresztváltóknál is figyelembe kell venni a fázis fordító hatást, így értelemszerűen fordított polaritással kell bekötni a hangszórókat! A több utas rendszereknél is minden membránnak kötelezően együtt kell kifelé mozdulni! Még akor is, ha csak nagyon kicsit teszi meg.
A fordított polaritásos dolgot még mindíg fentartom. Vizsgáld meg a rendszered ham pet, hallgasd egy fél órát nyugodtan, fordítsd meg a bekötéseket, és hallani fogod a különbséget.
az biztos, hogy a fázis dolog is erôsen közbeszól, de ha mindkét hangfalat megfordítod, akkor nem hallhatsz változást. ezt csak viszonylag spéci mûszer tudja megmondani, hogy helyes-e a fázis, vagy mindkét oldal meg van fordítva.
ha az egyik fordítva megy, akkor ebben az esetben a kioltások miatt tényleg para a hang.
Szerintem a lezli szimulációkat simán életszerüvé lehet tenni, csak! Vagy nagyon bonyolult binárisan megoldani, vagy valaki még nem gondolt arra hogy:
Amikor a lelzli tölcsére felénk fordul, akkor fázisban érkezik a hang, amikor meg visszavert hangot hallunk, akkor meg ellenfázisban érkezik a hang a fülünkbe. Ez annyit jelent, hogy amikor fázisban van egy hang, akkor a hangsugárzóból halljuk a zenét, vagy a két hangfal által határolt térben, amikor meg ellenfázisban, akkor pedig a hátunk mögül szólal meg a hang.
Ki lehet próbálni! Fordítsátok meg mindkét hangfal polaritását. Meglepődtök, hogy a hang bizony nem a hangszóró felöl fog jönni, pedig a hang sugárzása a hangfalból érkezik.
Nos, ha majd lesz egy olyan programozó, aki kitalálja ennek az effektnek az algoritmusát sztereóban, akkor majd mindenki aprófát fog pisilni a gyönyörtől. Addig meg érjétek be ennyivel:-)
Egyébként nekem van egy teljesen analóg felvételem, egy David Chesky teszt lemezről, ahol egy csapat benszülött ugrál kőrbe egy mikrofont a stúdióban mindenféle zajkeltő eszközzel. Szinte centi pontosan meg lehet állapítani az emberek helyzetét csukott szemmel. Ha valakit érdekel, Tehtube mesternek lemásolom, és ő majd valahogy felrakja a netre, mert én nem értek ehhez sem:-)
Ui.: Lehet, hogy már valaki gondolt az előbb említettekere, csak még nem tökéletes!