Szerintem tökéletes! :) A golyóminta miatt nagy a felület, és a merevsége is megvan a vékonyság ellenére! A vékonyság meg ugye szuper jó a hőátadás miatt! És az ára is teljesen rendben van! Ha nem lett volna más forrásból jó kis lemezem (sík) jó áron akkor én is ilyenből mentem volna neki ... Amire szerintem figyelni kell, az a megfelelő távtartás/átfedés kérdése (minta miatt), és a légellenállás - bár ez utóbbi a távtartástól úgyis nagy mértékben fogg függeni!!!
Hát skacok, parasztlokiga ide vagy oda... nem teljesen értem, hogy mondjátok.... :)A szélin ugye ok az alátámasztás, hiszen az adja a váltott irányú terelést is, de a középső részen is kivezetni a nyílásig? Így gondoljátok (skiccen csak az egyik út van jelölve):
Ha a ravezeto irany meroleges, akkor az alatamasztast kikell vezetni vegig a lemez szeleig es igy egyenlo ket reszre osztod a hocserelo belsejet . Vagy meg egyszerubb megoldas, csak pontokban teszel alatamasztast tobb helyen, de mindegyik lemezen azonos helyen.
Na megnéztem a lapokkal, hogy mennyi hasa van, és valóban fejet hajtok, mert beül a habfóliával is! Középre távtartót téve nincs ilyen gond... Bár én továbbra is függőlegesen fogom felszerelni, és ott nem jelentkezik ez a gond, azért lehet teszek bele én is
Egy dolog aggaszt picit, az pedig a légtechnikai része... mert ugye ha én középre beteszek egy csíkot, akkor a befújónyíláshoz közelebbi "ág" kedvezményezettebb lesz a "kvázi légterelő miatt", nemde srácok ?!
Ha elolvasod a kerdesedet es egy picit komolyan elgondolkodol rajta, akkor a valasz is adott. Ilyen esetben minek a Lexan? Ha nem akarod ,hogy minden kamra minden oldala hocserelo legyen, akkor siman tehetsz egyszeru olcso lapokat tavtartokkal es nem lesz olyan draga a hocserelo.:) Hasznalhatod a kartonplastot is, allitolag az is olcso, vagy egy sima alulemezt, vagy a szivoszalat ,mint itt lentebb irtak a topiktarsak.
En a Lexant csakis a "Paul" fele hocserelore hasznalnam, igaz elotte irtam egy sima ketoldalas ellenaramura is. De idovel es az ismeretek megszerzesevel a velemenyek is valtoznak.
Ami a hatasfokot illeti. Azt is irtam, hogy szerintem milyen felteteleknek kell lenniuk, hogy elerhessuk akar a 99%.ot is.:) De amennyiben legalabb a felulet nagysaga ,mellette a nyujtott teglalap forma, az ido amit a levego a hocsereloben tolt es a fuggoleges szereles megvan, akkor a gyarival versenykepeset keszitesz SK. A hatasfokot tudod, hogy nehez megirni, mert az mindig a korulmenyektol fugg. Lehet 50% es lehet 99% ugyanazon a hocserelon.
Tudnál segíteni? Valaki kérdezte, de nem láttam a választ rá:
Mi van akkor, ha lexanból csinálom a lapokat, két oldalasra, de az ellenirányú részeken csak egy távtartót teszek be (egyszerűen egy keret, aminek csak minden második sorában van lexan, közte pedig a levegő) ezzel csökkenthetem az egyik venti teljesítményét, mert nem lesz akkora az ellenállás, a hatásfok pedig nem csökkenhet számottevően, hiszen nincs csak egy lexan fal, amin át kell adni a hőt, és az egészben úgy áramlik a levegő, mint a cső a csőben esetén.
tehát egy nagy felületű ellenáramú hőcserélőt építenék.
Remélem érthető volt a kérdésem.
Szerinted egy ilyennel mekkora lehet az elérhető max hatásfok? 70-75%?
Én kicsit másképp ill. más anyaggal csinálom, de megnézem majd a lemezeket, mennyit lógnak - elültetted a bogarat a fülembe! :)
Én is a full sk-ra törekszem - de én alapvetően aluval oldom meg, mert ugye van ilyen specko aluforrasz amivel ez sima lánggal is megoldható ... szóval kiküszöbölhető a bádogosmester... :)
A vastagsága szerintem 0,5 vagy 0,6 de nem emlékszek pontosan, bádogosüzemből vettem, tolóméróm meg sajna nincs, hogy megmérjem.
Ha egy lapot lerakok vízszintesen úgy, hogy a két hosszanti széle alá teszek valamit akkor a közepe a saját súlyánál fogva ahogy te is írtad enyhén ívesre hajlik. Ennyi...
Függőlegesen szerettem volna, de a súlya akkora hogy nem tudtam, aztán már nem is akartam megoldani a bedobozolását és a rögzítését sem, úgyhogy félbeszakítottam a projektet. Pedig a hőcserélő felületem 13m2, ahogy Peter is írta ennek ennyinek kell lennie.
Úgyhogy most hogy újra van időm egy kicsit foglalkozni a dologgal, készítek egy másikat műanyagból. Találtam a neten többféle hőcserélőről is rajzot, ezeket a rajzokat meg az itteni infókat kiegészítve egy kis saját fantáziával összegyúrom és megpróbálkozok a csövessel. Tizenegynéhány mm-es es műanyag csöveket és spirocsöveket fogok használni. Plusz kellene még pár anyag amiket most kutatok, pl olyan nem rideg műanyag lemez amire 2mp alatt tudok lyukat fúrni :) Próbálom azt elérni, hogy semmit se kelljen csináltatni hozzá, minden boltban kapható és sk lenne. Pl nem kell bádogossal lemezdobozt készíttetni, ilyesmi.
Ertheto amit irsz. Akkor viszont nem latom problemasnak, ha a kozepen is egy csik parhuzamosan fut a szelso csikokkal. Sok helyet nem foglalna, ha egy 5mm szeles lenne beragasztva.:)
Én is azzal kezdtem hogy nem tettem középre, csak a két szélére. Így az alulapok közepén csak 1mm volt a távolság a két lemez között 3mm -es szélső távtartó esetén.
Egyébként 25x100as alu lapokból készítettem és az előbb említett jelenség miatt muszáj volt távtartókat raknom a lapok közé középre is.
Rendben, ígérem gondolok majd! :) És ha így járnék, mindenki okulására beírom majd a fórumba, nem rejtegetem szégyenem! :) :) :) De teljes mértékben peterch komával értek egyet! Kiegészítve azzal, hogy a lapoknak még a saját súlyuk alatt sincs esélyük meghajlani (randomszerűen, ezzel szűkülést/tágulást okozva a légjáratokban), mivel a kondenzelvezetés miatt úgy lesz feltéve, hogy a lapok a nem "fekszenek", hanem függőslegesen állnak majd!
Miert is kellene behajulnia? Ha egyenlo nyomas lesz a lap mindket oldalan, akkor nem szabadna es mivel nem tobb retegu a lemez, igy nem all fent a veszely,hogy az egyik oldala tagul a melegtol es a masik meg osszehuzodik a hidegtol.
Igy hasrautve nehez dolog tutit irni, mert sok mindentol fugg: anyag,forma,meret,kialakitas.
En 100W-ot szamolok m2-kent akkor, ha a hossz akkora, hogy alap szellozteteskor100m3/o, legalabb 1secundumot tart a levego athaladasa a rekuperatoron. Ha 100m3/o a szelloztetes, akkor a kinti homerseklet -15C fok es a benti +22C fok ,igy a kulonbseg 37C fok.
37 x 100 x 0,000335= 1,24kWh orankent amit at kell cserelni,+ a paralecsapodaskor felszabadulo ho. Tehat en alapbol 12,5m2-ert szamolnak, de ahogyan szokom irni, inkabb tulkell egy picit meretezni ugy durvan 20%-al. Igy a vegeredmeny 15m2.
Ez csak az en velemenyem! Tudod, egy lelkes amator velemenye!:)
Nálam a lemezek mérete 33*88 cm, (kb 25 nm lesz hatszögre vágva a lemezek felülete), nem tervezek közé tenni távtartót, csak a szélére, az meg szorítva lenne ugye, így ragasztó nélkül is zár rendesen ha megfelelő az anyag... ezért gondoltam elsősorban a habfóliára, mert az jól is tömít... még vacillálok, lehet kipróbálom mégis azzal, mert ugye egyrészt nem vesztek vele semmit, szétszedhető marad, másrészt legalább lesz vele tapasztalat... :) Aztán ha kell 1-2 év után szétkapom, meglesni mit mutat a dolog, ha szétmegy az anyag, az 1 lap levételekor is látszani fog, és cserélhető minden gond nélkül... :) Bár a linóleum is érdekelne nagyon, ha találok olyat ami nem "bevonatos" hanem homogén anyagú és 2 mm-es...