Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Véleményem szerint egy ekkora asztalba azért beleférne egy dunpla dilikörnél jó val több is, pl. 2 szint, vagy átlós állomás, vagy mellékvonal, stb. Egy egy olyan viszonylag egyszerű asztal ami nem igényel ekkor a helyet. Szóval ha nekem lenne ekkora helyem én azért megbonyolítanám. :-)
Sziasztok!Egy ilyen tervet készítettem paint programmal,azért a betűk kissé homályosak/pixelesek.Eltérve az informatikai dolgoktól: Ezt a terepasztalt ma délután terveztem,remélem sikerül is végbehajtani megépytését.Először is méretezni kéne az asztal méretét is. Olyan 300-350 cm hosszúra és 200-250 cm szélesre tervezném.Utána a sínek számát(pl. R4) kéne figyelembe venni,majd összeállítani a szükséges sínek listáját.A rendezőpályaudvarnak,és a belső pályának sem kéne túl zsúfoltnak lennie.Minden csak pénz,türelem,és kreativitás kérdése. Szerintetek milyen a terv,és megvalósítható-e. Mivel időm nincs rá sok,ezért 1,5-2 évet terveztem az elkészítéséhez. :)
Nem akarlak elkeseríteni, de nem feltétlenül a legjobb választás a piko digi rendszere főleg egy gyereknek. Bonyolult a gombokat nyomkodni sebbeség állításnál főleg több mozdonynál nincs kijelzője stb. Javaslom a börze topicba vegyél egy roco multimause szettet így élvezetesebbé teszed a gyerek játékát(egyszerűbb kezelni illetve átláthatóbb mivel van lcd kijelzője) illetve a saját életedet is könnyebbé teszed. Kb. 12-16 ezer Ft között a reális ára többet véletlenül se adj érte! Nem kell aggódni kompatibilis a mozdonyokhoz.
Néhény évtieddel ezelőtt nekem is volt TT márkájú villanyvasutam. A fiam unszolására megleptem karácsonyra egy Piko digitális dupla start szettel. sikerült is megrendelnem az alábbi helyről az 57175-ös típust. (http://www.vasutmodell.com/vasutmodell/kereses) Sajnos magyar nyelvű használati útmutató nem volt a szetthez, be kellett érnem az alábbi német nyelvű leírással. (http://www.piko.de/d/textseiten_db/Digital_System/Handbuch_digi1_0405.pdf). sajnos, noha alapszinten beszélek németül nem nagyon jutottunk vele előbbre. Ezek után az internetről sikerület letöltenem az angol nyelvű verziót. (http://www.gaugemaster.com/instructions/piko_digital_manual.pdf). Úgy érzem értem a teljes leírást ( a 10-16 oldalig szerintem a legfontosaóbb része) de mégsem tudtuk elindítani a modellvasutat. Tudom, hogy - olvasva a korábbi hozzászólásokat- vérprofi csapattal van dolgom és nagyon ciki ilyen amatőr kéréssel a segítségeteket kérni de szegény fiam teljesen odáig van, hogy 2 napja kapott egy vasútmodell készletet és még csak meg sem tudjuk mozdítani. Próbáltam nagyon amatőr hibákat nem elkövetni, így a gyári sínrendszert raktuk össze, az érintkezés szerintem rendben van, a digi 1 feliratú egység reagál a távirányítóra, hangoláskor egyszerre csak egy mozdony volt a pályán, azokat a csatornákat és címeket próbáltam az adott mozdonyhoz rendelni, ami a mozdony alján levő matricán olvashatóstb. Kérlek Benneteket aki tud hasznos tanácsot adni ilyen amatőr ügyben az kérem segítsen!
További boldog ünnepeket mindenkinek! Köszönettel!
Máskülönben, ahhoz képest, hogy első munkád egészen jó, gratulálok hozzá. Valóban csak a felső pálya szinte a levegőben lebegő felépítése nem tetszik. További sikeres munkát.
Egy kis segítséget kérnék az Uraktól! Conrad állítóműnél ami van a vastagabb acélszál olyat hol tudok szerezni mert ami benne van az rövid. kb. 1,5 cm-rel kéne hosszabb.
A Puren-t nem reklámozni akartam, semmi közöm hozzájuk, csak épp sajnos régóta nem hallottam pl, a sajóbábonyi gyárról, illetve évek óta nincs már kint a tábla a 26-os út mellett, ami 15-20 éve még jelezte létezését.
Az említett maketthez is onnan származó habot kaptam .
A fújható poliuretán hab helyett még jobb a kemény tábla, amennyiben találsz valahol kaphatót. Még én sem kerestem ilyennek utána, mert fontosabb dolgaim is vannak, de építőipari boltok is szóba jöhetnek, a Puren cég még direkt makett célokra is gyárt (a Construmán évekkel ezelőtt beszélgettem velük a standjuknál).
Még '95-ben, építészettörténet tárgyból feladat volt parasztház makett készítése, amit úgy oldottam meg, hogy pur hab táblákból vágtam ki a falakat, és azokat kentem be margarin állagra kevert gipsszel, a darabokat pedig pálmatex-szel ragasztottam össze.
A ragasztóval is jól együttműködött, és a gipsz is annyira jól tapadt rá, hogy jobb se kell.
Örömmel „tudatom” veletek, hogy közel másfél évi küszködés és kínlódás – sok (néha felesleges ) vásárlás, költség és utánjárás - után végre tegnap – éppen karácsonyra - elkészültek a diorámáim… :)))))) Tudom, hogy tele vannak hibával, de - mivel a kritikát nehezen viselem :)))))))))))))))))))))))))))) – megkritizálom inkább magam…
A „kis dioráma” ( a próbadarab ) egy régi – 50-es, 60-as évek-beli – pillanatot próbál bemutatni. Van rajta egy „pálya - km kő” is … Nagy hibája, hogy az úttest burkolatát nyomtatással csináltam (a max. A4-es nem volt elég hosszú ), így láthatóan több részből áll össze – ezt majd ünnepek után kicserélem szürke csiszolópapírra. Egyszerű – „nem akar sokat bemutatni” így „tűrhető”-nek minősíteném…
És akkor a nagyobb – két részből álló…
Nem volt könnyű a merevített léckeret előállítása ( igen régen jártam faipari politechnikára …:))))) és a két rész - mechanikai és elektromos – összeillesztése. (utóbbi érdekében – a biztonság kedvéért - mindkét sínszakasz külön-külön betáplálással rendelkezik, de összeillesztve csak egy betápról is megy.) Emellett felsővezetékről is van betáplálás, mindkét áramellátó vezeték „gyors oldású” 500 mA-es üvegbiztosítékkal van ellátva a dekóderek kímélése érdekében. Az „egy szem” Fuggerth fényjelzőt – a tanácsokat megfogadva – külön kivezetéssel 9 V-os akkuról táplálom.
Most pedig a hibákról :
- vágány szinthibák ( eredetileg – ahol kellett – lecsavaroztam a síneket , de aztán az ágyazat megkötése után felszedtem azokat. Hogy – hogy nem a sínek meggörbültek – ezen már nem tudok változtatni…. : ((((((( - pocsék, nem valóságos, a szabványtól messze eltérő kavicságyazat. Nem igazán sikerült a parafa- szalagot méretre vágnom, az abnormálisan széles és magas ágyazat ebből adódik.. ( Ráadásul a két kapcsolódó rész ágyszélessége is eltérő…) - csúnya sínfestés ( erről pár napja már vitatkoztunk ) ecsettel készült, kompresszorom nincs, a készítés így is sokszor borította fel a családi békét - csúnya „betonaljzat”. Évekkel ezelőtt töménytelen mennyiségű 2,5 mm-es Roco sínt – „fa utánzatú talpfával”gyártottakat - vettem, azokat használtam fel és festettem át. Így is kénytelen voltam egy PECO váltóra beruházni, mivel az eredeti Roco Y – váltó átállító pöcke – a beépítés után – letört… : ((((((( - jól láthatóan több darabból összeillesztett műfű . Hát sajna nem vagyok gyakorlott barkácsoló…:))))) - csúnya összeillesztés a két darab között. ( örülök, hogy működik, és hogy szétszedhető-összerakható…) - nem szép vonalvezetésű útpálya ( a Busch öntapadó útfelületét használtam, nem volt könnyű az egyenes - egyébként hihetetlenül elasztikus – anyagból a kanyart húzással „kierőszakolni”, mint ahogy a léckeret szélénél sem volt egyszerű „befejezni”… - az egyetlen jelzőnek nincs sok értelme, hiszen a kitérőre még egy hosszabb mozdony sem fér be ( szerettem volna a meglévő 4 jelzőből legalább egyet felhasználni - ennyi hely volt… - az árambevezetés a „lógó vezetékekkel nem túl „elegáns”. A rendelkezésemre álló Viessmann banánhüvelyek sokkal rövidebbek, mint a léckeret vastagsága, elveszne benne. Emellett hiba esetén könnyebb szerelni, cserélni. - a jelző magyar pályára, a vezetékoszlopok német pályára valók ( nem mertem belevágni a Viessmann oszlopok merevítőinek megritkításába, örültem, hogy állnak és működnek…) - némelyik oszlop ferde. Igen, én is látom…. Némelyik alatt többször cseréltem a parafa – magasítást , más oszlopok alja nem süllyedt, nem ferdült el.
Összefoglalva : tele vannak tervezési és kivitelezési hibákkal, de készek, működnek, és az enyéim…
Szinte hihetetlen, hogy én csináltam őket, és nagyon örülök nekik.
Kedves Tocsma.Örültem hogy ötletet adhadtam,ötletekben és alkotásban (modellezésben) gazdag BOLDOG KARÁCSONYI ÜNNEPEKET,ÉS úJ ESZTENDŐT KIVÁNOK.Üdv:M.machinátor.
A fotóid alapján elég meggyözőnek tünik, jó hogy láttam már I profilu sinen is.A tároláshoz annyit hogy lehetőleg függölegesen kis pohárban.vagy gyógyszeres fiolában ugy jóval tovább használható.Üdv Zsolt