A légáram-vízcseppekkel kapcsolatban talán igaza lehet Mekk Eleknek. Az egész szerkezetet az ábrához képest nem pont fordítva kellene beszerelni, hogy a kifelé áramló levegő jöjjön be fentről, így a légáram nem a gravítáció ellen dolgozna. (?)
Nálam mindenképpen fűtött, meleg helységben lesz - gépészeti helység külön, ezért is korlátozott a hely! :) Ezért esetleges szakaszos üzemeltetés és leállás mellet nem fog tudni a víz belefagyni, ki kell majd, hogy folyjon.
A 2mm-t én már picit soknak is tartom, mert szerintem bár való igaz, hogy egy vízcsepp kövérebbre hízik majd jó eséllyel, de ahogy láttam gyári egységeket képeken, szerintem ott sem volt nagyobb a lemezek közötti táv... és mivel ez túl is van méretezve (bár nem tudom hogy számoljátok, ha valaki leírja örömmel veszem, kb. 25 nm felület /2 mm táv és 100m3/h mellett a légsebességet - sejtem, de nem akarok butaságot írni, ne olvassa el még laikusabb :) ), szerintem ennél már nem nagyon lehetne nagyobb távot betenni, mert az már sok lenne összességében a rendszert nézve... gondolok itt a belső térfogatra, összméretre stb...
Sziasztok, a szellozteto rendszerrel kapcsolatban lenne nekem egy kerdesem. A hazba beepitettek 3 helyre egy szellozo csovet (fuggoelegs muanyag csovek, alul egy t idomba bekotve ventillator). A csovek nem fuggolegesen mennek ki a tetore, hanem a padlasterben el vannak "huzva", azaz vizszintet ag, majd fuggolegesen ki a megfelelo idomon keresztul). A hidegek bealltaval azt tapasztalom, hogy a rendszer legaljan kb 2-3 liter viz is osszegyulik. A ventittaltornal levo t idom alja le van dugozva, de van ott egy kis "ureg", amiben ez a viz osszegyulik. Ugy jott ki a dolog, hogy az egyik helyen a viz tulcsordult es jol elaztatta a falat. A tetokivezetes gyari kialakitasu, elvileg az eso nem tud visszafolyni. Letezhet, hogy a paras levego kicsapja a nedvesseget a padlasteren levo hideg csoveken es az visszafolyik? Hogyan szoktak ezt a profik megoldani? Minden segitseget megkoszonok! emts
Igen, a csucsara kell allitani ugy,mintha egy szogre akasztottad volna a csucsanak a kozepenel fogva. Nem kell sehova sem dontogetni, csak a kondenz elfolyo lemezet kell enyhen kifele domboritani es annak a legalso pontjara tenni az elvezetonyilast.
Ha jol megtervezted es egy picit tulmeretezted es a maximalis legszallitasnal nem lepted tul az aramlasi sebesseget szamottevoen ,akkor a kialakulo vizcseppek is letudnak majd folyni megfagyas veszelye nelkul. Egy ami okozhat problemat , ha csak idonkenti szelloztetesre lesz hasznalva nagy paraelszallitasra. Ilyenkor a para eltavolitasa utan meg legalabb 10percet uzemben kell tartani. hogy lefolyhasson a kondenz, mielott az egesz hocserelo kihulne. De ez csakis akkor, ha futetlen kornyezetben lesz elhelyezve. Ezert kell a gyari cuccokat is +7C foknal nem hidegebb helyre beepiteni, a multkori eszmecserebol ez szurodott le nekem.
Tudom, hogy én csak egy buta és nagyképű ember vagyok,
de attól tartok, hogy a viszonylag kis légsebesség mellett a lemezek közötti mindössze 2 mm-es távolság túl kevés lesz ahhoz, hogy a nedvesség kicsapódásakor kialakuló kis vízcseppek egyből le tudjanak gördülni közöttük (a vízcseppek felületi feszültsége miatt jó darabig egy helyben fognak maradni a két lemezhez tapadva és csak egy kritikus méret fölé hízva lesznek elég nehezek a lefelé meginduláshoz). Ezen tovább ront az, hogy a légáram felfelé halad, a lemezek között tartva a sok vízcseppet.
De ne legyen igazam.
Hasonló felületi feszültség probléma lehet, ha túl vékony vízlevezető csövet alkalmazunk: egy bizonyos vastagság alatt a csőben lévő összes vízcsepp körben a csőfalhoz tapadva egy-egy álló "vízdugót" képezhet (ezek átlátszó csővel kísérletezve jól láthatók), ebben az esetben csak bizonyos, nullánál magasabb felső víznyomás erejétől indul meg a csőben az áramlás. Ez a víznyomás viszont csak egy bizonyos vízszint felett alakul ki, ami azt jelenti, hogy a cseppálca télen szinte soha nem lesz teljesen száraz (20 fokos víz = baktériumtenyészet?). Ha viszont olyan vastag belső átmérőjű csövet alkalmazunk, amelyet nem tud "átérni" egy vízcsepp, akkor egyrészt nem tudnak kialakulni ezek a vízdugók a csőben, másrészt a csőben végigáramló kevéske meleg levegő temperálja a járatot lefagyás ellen (ettől még nem árt kívülről hőszigetelni is pl a padláson futó csőszakaszt).
Való igaz, ha 90° -al elforgatom, akkor kijön minden, aminek ki kell... :) Én alapvetően eddig abban a meggyőződésben éltem, hogy a függőleges alatt azt értjük, hogy élére állított lapok, nem pedig lapjára fektetve... :) És minden megdöntve a meleg belépő oldala felé pár fokban (tehát nem vízszintesen mint a képen, hanem megdöntve) így kifolyhat aminek ki kell...
De abszolut igaz, ha nem kicsit döntöm meg, hanem 90°-ban akkor lesz az igazi! :)
Filterek mennek bele mindenképpen a beszívó ágnál, de azt egy külön egységben, a motorral egybeépítve teszem majd, és ez külön modulként üzemel majd...
Kicsit már félve illesztem a skiccet, de így, ugye ... :)
Elöször is köszi a képeket!!! Jó látni hogy ténylegesen készül valami.
Másodszor, amire peterch is utal, amit rajzoltl az frankók vizszintel elhelyezét. Acsúcsára kell állítani és mindjár rendben van minden!
Az én gyári szerkezetemben is így van.
Jelenleg 24 órában megy a gép legkisebb fokozaton (60-100m3 között valahol), illetve a fürdés/fürdetés idejére kap napi 20 percet 300m3/h-n. Evvel az üzemmóddal napi 2-5 liter kondenzvíz keletkezik. A páratartalom az 51-55% között van, ami mérföldekkel jobb mint ami előtte volt (70% felett).
Rovid leszek! Nezd meg az abradat! Fuggolegesen van? A kondenzviz is a fuggoleges feluleten gyulemlik ossze? A kondenz kivezetese is egy fuggolegesen szerelt rekupechez van idomitva?
Addig is egy kérdés.. a rekupec ugye függőlegesen lesz elhelyezve. A meleg, bentről kifele fújó ág belépő része felé megdöntve, így a kondenzvíz az befelé csorog a meleg rész felé, elkerülve a fagyás lehetőségét. Viszont ebben az esetben - ahogy a skiccen is látszik - ha kondenz keletkezik a távtartó felett, akkor az a távtartón végigcsorogva a csílásnál akar kifolyni. Bár tervezek egy kicsi cső a csőben "előhőcserélő szakaszt is beiktatni", de az nagyon rövid lesz, mindössze 1-2 méter, a korlátozott hely miatt ... szóval számolnom kell mindenképpen a kondenzzel, és adott esetben a fagyással is...
Vagyis a kondenzelvezetést ezek szerint érdemes volna abba az elembe beletenni, ami majd a szögletes, kb. 24*24 cm-es négyzetfelületet átalakítja egy csőtoldó fogadó egységévé, ugye?
Na megvan a linó, eladó szerint 2mm-es iparit vettem (tolómérő szerint 1.8), volt ugyan 1.2-es is, de tartottam tőle, hogy akkor nem lesz elég a távtartás a ki/belépő éleknél... mondjuk így nem lesz kicsi az egység magassága, az tuti... ugye kb. 120 db 0.25-0.3-as lap az egész picit összenyomva ... így a 4 ki/be fújó/szívó nyílások mérete kb. 24*24 cm lesz, egy tuti: nem lesz nagy a légellenállás sőt, le kell majd ügyesen szűkíteni... :) Este teszek egy próbát, hogy néz ki - ha időben hazaérek... vagy majd holnap... :)
Egyébként, jut eszembe, ilyen "noname" jellegű tangenciális ventik vannak nálunk is az egyik boltban (műszaki), pár ezerért ... használják őket villanysütőben is (nem a nagy lapátos légkavarós kivitel persze! :) ), meg egyéb más hűtős gépekben.... neten is leltem ilyet:
Általában bejön a kisérletezőkedvem, de most így jártam, sebaj, mostmár ezzel is okosabb(ak) vagyok(unk) ... :) :) :)
Ma szétnézek linó ügyben... :)
Köszi az infot a ventiről, nagyon jónak tünik, és jó az ár is!!! Megnézem van-e felénk bolt ahol esetleg fellelhető, ha nem, akkor pedig majd kereslek! :) Bár rendkíül költséghatékonyan akarom kezelni a projektet, de mindenképpen jobb az eredeti PAPST ... szerintem ... :)
Ma nem volt időm szétszedni a pontos tipus miatt a dobozát, de egy biztos EBM PAPST, az egész full fém, 11800 ft volt egy 1000cikk nevű 10m2 es műszaki szakboltban. Menjetek be egy olyan helyre ahol van boyler, centrifugaalkatrész meg ilyenek, biztosan kaptok, ha nem akkor küldök nektek postán :) Ha jól emléxek annó volt utángyártott villanykályha venti is 5500ért, jó gagyinak tűnt, de az is centrifugális volt.
Ha lesz időm szétszedem és leolvasom a part namberét :)
A HABFÓLIA nem nyert... teljesen más lett vele a probéma mint amire készültem/készültünk... mégpedig az, hogy rugalmasságánál fogva mikor a szendvicstömböt összefogatná az ember, akkor ahol van belőle távtartó (2mm a fólia ugye), ott ugye nem nyomódik össze csak pl. 1,5 mm-re, ellenben a lapok élénél a többi részen kinyomja magát a lapot.... így a "rés/lemez/habfólia/lemez/rés/lemez/habfólia... " szendvicsek rétegei között a rés mint olyan beszűkül, rosszabb esetben meg is szünik... vagyis nem ennyire rugalmas anyagból készíteni a távtartót...
Jön a többi alternatíva kipróbálása! :)
Ezt a próbát (a lemezek kb. 1/3 részével összerakva) is több órán át csináltam, pedig itt nagyon egyszerű volt az összeszerelés... :) Milyen lesz a többi... :) Mert hát ugye 120-130 lap van... :)
Hmmm ... ez valóban nagyon jónak tünik, főleg a kb. 50W-tal.... én is leszabályozám olyan 70-100 m3/h-ra...
Ha megtennéd, hogy elküldöd a tipust/bolt elérhetődéget, én is megköszönném, felvenném velük a kapcsolatot! Amúgy a lápátok, meg minden fém rajta? Mert akkor nekem még egy-két másik projekthez is szuper lesz... :) ?!
Ez pont egy Papst venti, a gyártó szerint 60ezer óra az élettartama. Nagy légellenállásnál és 100m3/h nál az 50W nagyon baráti, az ALDES hiper szuper védjegyes microwatt motorjai is 40W-osak ilyen légszállításnál.
"Én műszaki szakkereskedésben kapható 12ezer forintos centrifugális villanykályha ventillátort vettem."
kb 10-12 ezer forinttal drágábban már léteznek sokkal hosszabb élettartamú és lényegesen alacsonyabb fogyasztású minőségi ventilátorok (pl Papst) amelyek az árkülönbséget behozzák a villanyszámlán talán már 3 év alatt.
"Tudom hogy csekély az energiatartalma a kifújt levegőnek, de ha van rá mód még azt is felhasználnám. Célom hogy az inverteres fűtő klíma hatásfokát szinten tartsam -15 és ez alatti hőmérsékleteken is."
Szerintem nagy hidegben
egy jó hatásfokú rekuperátorból távozó levegő páratartalma többnyire éppen csak egy hajszálra van a 100 százalék alatt. Ha ebből a levegőből egyetlen gramm hőt is kivonsz, abban a pillanatban az egész pára jéggé csapódik ki - esetedben a klíma kültérijének mínusz marhasok fokos lamelláin.
Én műszaki szakkereskedésben kapható 12ezer forintos centrifugális villanykályha ventillátort vettem. 200m3/h tól nagyon erősen, nagy légellenálás nem akadály. Hátránya hogy be kell dobozolni.
Ez a legalkalmasabb olcsó venti erre a célra. Systemarinél van egyébkén 26ért csőventi 450m3/h-s műanyag házas. Én ezt is próbáltam, kíváló!