Ha a ravezeto irany meroleges, akkor az alatamasztast kikell vezetni vegig a lemez szeleig es igy egyenlo ket reszre osztod a hocserelo belsejet . Vagy meg egyszerubb megoldas, csak pontokban teszel alatamasztast tobb helyen, de mindegyik lemezen azonos helyen.
Na megnéztem a lapokkal, hogy mennyi hasa van, és valóban fejet hajtok, mert beül a habfóliával is! Középre távtartót téve nincs ilyen gond... Bár én továbbra is függőlegesen fogom felszerelni, és ott nem jelentkezik ez a gond, azért lehet teszek bele én is
Egy dolog aggaszt picit, az pedig a légtechnikai része... mert ugye ha én középre beteszek egy csíkot, akkor a befújónyíláshoz közelebbi "ág" kedvezményezettebb lesz a "kvázi légterelő miatt", nemde srácok ?!
Ha elolvasod a kerdesedet es egy picit komolyan elgondolkodol rajta, akkor a valasz is adott. Ilyen esetben minek a Lexan? Ha nem akarod ,hogy minden kamra minden oldala hocserelo legyen, akkor siman tehetsz egyszeru olcso lapokat tavtartokkal es nem lesz olyan draga a hocserelo.:) Hasznalhatod a kartonplastot is, allitolag az is olcso, vagy egy sima alulemezt, vagy a szivoszalat ,mint itt lentebb irtak a topiktarsak.
En a Lexant csakis a "Paul" fele hocserelore hasznalnam, igaz elotte irtam egy sima ketoldalas ellenaramura is. De idovel es az ismeretek megszerzesevel a velemenyek is valtoznak.
Ami a hatasfokot illeti. Azt is irtam, hogy szerintem milyen felteteleknek kell lenniuk, hogy elerhessuk akar a 99%.ot is.:) De amennyiben legalabb a felulet nagysaga ,mellette a nyujtott teglalap forma, az ido amit a levego a hocsereloben tolt es a fuggoleges szereles megvan, akkor a gyarival versenykepeset keszitesz SK. A hatasfokot tudod, hogy nehez megirni, mert az mindig a korulmenyektol fugg. Lehet 50% es lehet 99% ugyanazon a hocserelon.
Tudnál segíteni? Valaki kérdezte, de nem láttam a választ rá:
Mi van akkor, ha lexanból csinálom a lapokat, két oldalasra, de az ellenirányú részeken csak egy távtartót teszek be (egyszerűen egy keret, aminek csak minden második sorában van lexan, közte pedig a levegő) ezzel csökkenthetem az egyik venti teljesítményét, mert nem lesz akkora az ellenállás, a hatásfok pedig nem csökkenhet számottevően, hiszen nincs csak egy lexan fal, amin át kell adni a hőt, és az egészben úgy áramlik a levegő, mint a cső a csőben esetén.
tehát egy nagy felületű ellenáramú hőcserélőt építenék.
Remélem érthető volt a kérdésem.
Szerinted egy ilyennel mekkora lehet az elérhető max hatásfok? 70-75%?
Én kicsit másképp ill. más anyaggal csinálom, de megnézem majd a lemezeket, mennyit lógnak - elültetted a bogarat a fülembe! :)
Én is a full sk-ra törekszem - de én alapvetően aluval oldom meg, mert ugye van ilyen specko aluforrasz amivel ez sima lánggal is megoldható ... szóval kiküszöbölhető a bádogosmester... :)
A vastagsága szerintem 0,5 vagy 0,6 de nem emlékszek pontosan, bádogosüzemből vettem, tolóméróm meg sajna nincs, hogy megmérjem.
Ha egy lapot lerakok vízszintesen úgy, hogy a két hosszanti széle alá teszek valamit akkor a közepe a saját súlyánál fogva ahogy te is írtad enyhén ívesre hajlik. Ennyi...
Függőlegesen szerettem volna, de a súlya akkora hogy nem tudtam, aztán már nem is akartam megoldani a bedobozolását és a rögzítését sem, úgyhogy félbeszakítottam a projektet. Pedig a hőcserélő felületem 13m2, ahogy Peter is írta ennek ennyinek kell lennie.
Úgyhogy most hogy újra van időm egy kicsit foglalkozni a dologgal, készítek egy másikat műanyagból. Találtam a neten többféle hőcserélőről is rajzot, ezeket a rajzokat meg az itteni infókat kiegészítve egy kis saját fantáziával összegyúrom és megpróbálkozok a csövessel. Tizenegynéhány mm-es es műanyag csöveket és spirocsöveket fogok használni. Plusz kellene még pár anyag amiket most kutatok, pl olyan nem rideg műanyag lemez amire 2mp alatt tudok lyukat fúrni :) Próbálom azt elérni, hogy semmit se kelljen csináltatni hozzá, minden boltban kapható és sk lenne. Pl nem kell bádogossal lemezdobozt készíttetni, ilyesmi.
Ertheto amit irsz. Akkor viszont nem latom problemasnak, ha a kozepen is egy csik parhuzamosan fut a szelso csikokkal. Sok helyet nem foglalna, ha egy 5mm szeles lenne beragasztva.:)
Én is azzal kezdtem hogy nem tettem középre, csak a két szélére. Így az alulapok közepén csak 1mm volt a távolság a két lemez között 3mm -es szélső távtartó esetén.
Egyébként 25x100as alu lapokból készítettem és az előbb említett jelenség miatt muszáj volt távtartókat raknom a lapok közé középre is.
Rendben, ígérem gondolok majd! :) És ha így járnék, mindenki okulására beírom majd a fórumba, nem rejtegetem szégyenem! :) :) :) De teljes mértékben peterch komával értek egyet! Kiegészítve azzal, hogy a lapoknak még a saját súlyuk alatt sincs esélyük meghajlani (randomszerűen, ezzel szűkülést/tágulást okozva a légjáratokban), mivel a kondenzelvezetés miatt úgy lesz feltéve, hogy a lapok a nem "fekszenek", hanem függőslegesen állnak majd!
Miert is kellene behajulnia? Ha egyenlo nyomas lesz a lap mindket oldalan, akkor nem szabadna es mivel nem tobb retegu a lemez, igy nem all fent a veszely,hogy az egyik oldala tagul a melegtol es a masik meg osszehuzodik a hidegtol.
Igy hasrautve nehez dolog tutit irni, mert sok mindentol fugg: anyag,forma,meret,kialakitas.
En 100W-ot szamolok m2-kent akkor, ha a hossz akkora, hogy alap szellozteteskor100m3/o, legalabb 1secundumot tart a levego athaladasa a rekuperatoron. Ha 100m3/o a szelloztetes, akkor a kinti homerseklet -15C fok es a benti +22C fok ,igy a kulonbseg 37C fok.
37 x 100 x 0,000335= 1,24kWh orankent amit at kell cserelni,+ a paralecsapodaskor felszabadulo ho. Tehat en alapbol 12,5m2-ert szamolnak, de ahogyan szokom irni, inkabb tulkell egy picit meretezni ugy durvan 20%-al. Igy a vegeredmeny 15m2.
Ez csak az en velemenyem! Tudod, egy lelkes amator velemenye!:)
Nálam a lemezek mérete 33*88 cm, (kb 25 nm lesz hatszögre vágva a lemezek felülete), nem tervezek közé tenni távtartót, csak a szélére, az meg szorítva lenne ugye, így ragasztó nélkül is zár rendesen ha megfelelő az anyag... ezért gondoltam elsősorban a habfóliára, mert az jól is tömít... még vacillálok, lehet kipróbálom mégis azzal, mert ugye egyrészt nem vesztek vele semmit, szétszedhető marad, másrészt legalább lesz vele tapasztalat... :) Aztán ha kell 1-2 év után szétkapom, meglesni mit mutat a dolog, ha szétmegy az anyag, az 1 lap levételekor is látszani fog, és cserélhető minden gond nélkül... :) Bár a linóleum is érdekelne nagyon, ha találok olyat ami nem "bevonatos" hanem homogén anyagú és 2 mm-es...
Szerintem a távtartókat valamilyen semleges ragasztóval vagy szilikonnal oda kell ragasztani a lapokhoz. Így légmentes lesz. Amikor én szórakoztam ilyenekkel, muszáj voltam az alulapok közepére is tenni egy távtartó sávot mert hajlamos volt behorpadni a közepe. Ha ezeket pl nem ragasztod oda akkor tutti elmozdul, keresztbe fordul és elzárja a levegő útját. Ha csak az egyik oldalon ragasztasz, hogy szétszedhető legyen akkor azt a linóleum mintás felénél tedd mert a másik oldala rugalmas. 1-3 mm-es linóleumot lehet kapni általában.
Én az aludrót+szilikonnal nem akarok bajlódni, mert koszos, és nem is könnyen, tisztán bontható ha kellene - inkább ne kelljen, de én biztos ami biztos alapon a bonthatóban gondolkodom... :)
A linó nem rossz ötlet, a kérdés az, hogy vajon mennyire kell majd a tömbböt összeszorítani, hogy jól szigeteljen ?! Szerintetek? Mert ugye a habfólia az okés, az annyira pont rugalmas, hogy picit összemegy... illetve vajon milyen vastag egy átlag linóleum? Ami beugrott még, hogy ezekre ugye koptatóréteget is szoktak felvinni, kérdés, az menyire fekszok fel és szigetel... bocsi, csak hangosan gondolkodom, hátha valaki tudja ezeket zsigerből... :) :) :)
Parafát illetően meg az az aggályom, hogy a szerkezete miatt nem tudom mennyire vízzáró, ill. nem-e hullik szét, mikor vékony csakokra vágja az ember... sőt: természetesn, valamennyire porózus anyag révén nem-e szívja be a vizet, és dagad, ill. lesz jó táptalaj baciknak, penésznek egyebeknek ... ?!
Akkor vegyel PVC padlot (linoleumot) .Azt konnyen lehet vagni es nem malik szet, a vastagsaga is megfelelo. Vekony csikokra felszabod. Elonye, hogy nem lehet osszenyomni. Ha belegondolsz, vannak olyan hazak, ahol evtizedeken keresztul jarnak rajta,nap mint nap mossak es kibirja. Igaz,idovel egy nagyon picit zsugorodik, azert szok az illeszteseknel elvalni.
A laminált padlók alá való 2 mm-es habfóliát gondoltam betenni "távtartónak" a rendszerbe. Majd az egészet kerettel összeszorítani. Egy aggályom van... mikor elmentem megvenni a habfóliát, akkor említette az eladó, hogy amikor ezt a habfóliát padlófűtéssel használják, akkor adott idő után (évek, de mennyi... :) ?! ) elkezd porladni... mondjuk ott intenzíven fűtve van, ha alacsony hőfokkal is... míg egy rekupecben ugye ritka eaz ilyen körülmény... (pl. nyáron kánikula) ... Ezért is használnak oda más, jobb anyagot (mint egy nagyon vékony XPS szerű lap) persze az drága a habfóliához képest, de ez nem is lene gond, a baj, hogy 2 mm-esben csak perforált van, nem perforáltban meg csak vastag... :)
Épített már valaki rekupecet esetleg ilyen habfóliával?
Termeszetesen csoves levegos hocsereloket mar nagyon regen gyartjak es sok helyen alkalmazzak. De a szivoszalas nagy elonye, az egyszeruseg es az olcso alapanyag.
100db-os 1meteres szivoszal 850 forint. Tehat egy 135m3/oras alapszelloztetesu hocserelohoz csak 750 szal eleg (6375forint), ami nem nagy osszeg. Kell hozza meg par apro dolog es sok turelem.
Szerintem megepitheto egy hetvege alatt sajatkezuleg, ha otthon van az alapanyag. :)
A kepen lathato az keresztiranyu, de a szivoszalas elleniranyu, aminek a hatasfoka ugyanazon hoatado felulet mellett minimum 20%-al jobb.
Akár láthattad is volna, mert ez a megoldás nem újdonság. Nem fedezett itt fel senki semmit. Ez a csöves hőcserélő, úgy mint a klasszikus 6szög ellenáramú forma létezik. Mint ez utóbbit gyártja boldog, boldogtalan, műanyagból, aluból, papírból, ugyanúgy gyárthatja bárki a csövesen szívószálból műcsőből vagy akárhogy.
Google első képtalálat csöves levegős hővisszanyerőre: