Üdv a fórum olvasóinak!Én idáig "csak" olvasója voltam a fórumnak, de most úgy érzem hogy az örömömet meg kell osztanom. A történet a következő.Január 1.-én hajnalban mikor mindenki az újévet köszöntötte, valami barom egy kisebb rakétát lőtt be az épületbe ahol a zenekarunk próbaterme VOLT. Talán mondanom sem kell hogy mi lett a végeredmény.Közel 20 millió forintnyi kár az épületben, és természetesen a zenekari cuccokban.Számítógép, erősítők, mikrofonok, kongák, hangfalak, és egy TREP leslie.Érdekes módon a leslie nem égett el teljesen, de az iszonyatos hő hatására minden műanyag rész elolvadt, beleértve a potikat, a lábkapcsolót, és természetesen tönkrement az egész elektronika, a külső műbőr borításról nem is beszélve.Kétségbeesésembe egy jó ismerősömhöz fordultam segítségért, akinek a neve minden "hammondos" -nak ismerősen hangzik.Tambi volt az aki azonnal felhívta Harangozó Misit és "beajánlott"nála.Azóta megtörtént a csoda.Elkészült a leslie-m, tökéletesen működik hála Tambinak, és Harangozó Misinek, aki szerintem nem ismeri a lehetetlen szót.Köszönöm!
Köszi Okomuto a jókívánságot! Erre még iszunk egyet!:-)
Amíg nem tudom hogyan férek ehhez a kapcsolóhoz, gondoltam haladok a lezli még javítandó alkatrészeivel. Vettem a Hajdúsági iparművek alkatrész boltjában, az eredetileg energomat mosógép hőfok érzékelő (klixon, de lehet, hogy klikszon) tömítő gumijából 9db-t. Csak ennyi volt a boltban:-) Ezek, teljesen jók a motortartó bakokban lévő gumik helyett! Igaz, hogy egy kicsit nagyobb a belső lyuka, de engem ez annyira nem hatott meg. Esetleg aki kényes lenne erre, egy M6-os anyát tegyen oda, és teljesen központos lesz majd tőle. A dobrotor csapágy tartó gumik helyére is jó, és a fa dobrotoromba is kicseréltem a gumikat, mert már szig szalaggal volt kihézagolva a tengely és a gumi közti hézag. Ide egy kicsit macerásabb volt betenni, de megérte a fáradság, mert most úgy áll benne a tengely, mint a cövek! Lazaságnak helye nincs! A tengely szerelésekor nem szabad sajnálni a szilikon zsírt, mert könnyen eltörhet a dobrotor alja, és teteje!
Most régi Omegát hallgatok.... tök jól szól benne a hammond:-)
Nem tudom, hogy vagytok vele, de én élvezem az 'On-line szerelés' minden mozzanatát. Nagyon sokat segítettetek nekem is, ezúton is köszönöm! Remélem, szimizso is sikerrel jár!
Meg van a baj!:-) A vibrato/ chorus forgó kapcsoló csinálja a zajt. C3-as állásban zajong, V1-esben meg hallgat mint sír! Ahogy tekerem az óramutató járásával egyező irányban, úgy jelentkezik megint egyre erősödve a zaj. Mindjárt nézem a rajzom, hogy mi a fene csinálja, aztán majd segíthettek, hogy hogyan kell szétszedni, hogy a kapcsolóhoz hozzáférjek.
Ma a Harangozó mester által épített lezli vezérlőnek csináltam külön kábelt, és csatlakozókat. A brummom megszünt, viszont van egy kellemetlenebb zajom, a dobszkenner felöl jön, mert azt az árnyékolt kábelt, ami a dobszkenner hátsó feléből jön ki, ha az árnyékolását leföldelem már csak feleannyira zúg.
Az érdekelne, hogy a dobszkenner, és a motor között van-e gyárilag árnyékolás, mert szerintem az ott körbemenő kábelok szedik össze a zajt.
Ma folytattam, a keresztváltó építésést. A 6dB/oktáv meredekség sajnos kevésnek bizonyult, bármennyire is szerettem volna. Végül is a tegnap készített tekercs, -ad hoch- kapott egy 50uF kondit, és ezzel 1kHz-nél befejezte a működését. Utána néztem előző hangfal terveimnél, hogy milyen keresztváltókat használtam ott, és találtam egy 5kHz-nél vágót. Volt is ilyen tekercsem, és a kondikat is sikerült találnom ennek megfelelően. A magas tölcsérhez csak vagylagosan szereltem be a tekercset, de aztán a Yamaha PSR22-es szinti hangja meggyőzött, hogy kell az a tekercs oda. Teljesen líneáris az én fülemhez most a két hangszóró beépítetlenül! Ehhez majd hozzáadódik a mélytartomány erősödése beépítés után, és majd kíváncsi leszek, ha az orgona loudnes-es hangerőszabályozója mit okoz majd. Egy biztos, hogy a mélysugárzó adja az alaphangot (a magas tölcsér lekötése mellett) és a magas tölcsér, pedig csak a színét-fényét sugározza tisztán! Így véleményem szerint, a mélysugárzó, és a magas tölcsér szinte nem sugároz ugyan abba a freki tartományban, és az eltérő fordulatszámú "tölcsérek" sem vesznek össze.
Felhívtam Tehtube mestert, és nagyon kíváncsivá tettem. Én is nem kevésbé vagyok az!:-) Jövőhét végére szerintem lehetne egy szeánszot megejteni több fül többet hall alapon. Várom az érdeklődőket:-)
Csak még annyit, hogy a MS is drága (de könnyű és kisebb) :) az €1999,- árával... Hogy várhat az ember ettől 30 évet, mint mondjuk egy Leslie lezli'től? :(
Szerintem minden úgy jó, ahogy van. Vagy drága nagy eredeti lezli, vagy kompromisszum hangban a pénztárca, a méret vagy a súly függvényében.
Itt a 822-es kicsit egyszerűsített átvitele. Igaz, kimaradt a feszítőgörgő, de bonyolultabb lett az állítható motorfelfüggesztés, 1:1. A két himbafül helyett ilyen komolyabb lemezek vannak.
Közben megpróbálom felvenni a kapcsolatot Maxon-ék magyarországi képviseletével. Hátha be tudják szerezni ezt a fajta motort. :) (...később, de talán nem lesz rá szükség...)
Ha valaki esetleg Motion Sound lezli't akar építeni, erre a típusú motorra (2db) lesz szüksége:
nem a camping-kerregősre gondoltam, hanem trabant-szabadonfutóra. :-) a légellenállás viszont ide kevés. a dupla motoros leslieben a kis motor a fék, a léptetőmotornál pedig a motor vezérlése dönti el, hogy mennyi idő alatt lassuljon le a motor. 1,2s alatt áll vissza gyors sebességről lassúra a tölcsér, a dobrotor pedig kb 4- 6 s alatt. ha viszont gyors sebességről stop-ra kapcsolunk, akkor jópár másodpercig forog tehetetlenül a tölcsér, a dobrotor pedig kb 2 percig. persze ez is lehet ízlés kérdése, nem biztos hogy mindenkinek megfelel a leslie "szabvány" .
a racsnis szíjtárcsa nem lenne túl praktikus gyors sebességről lassúra kapcsoláskor. a legjobb megoldás talán tényleg valami kis rugós feszítő lenne "leslie módra"
Nagyon hejde kis motor, és tényleg nem érdemes szétszedni!:-)
Más. Ma nekiálltam a keresztváltó elkészítésének. Teljesen körültekintően segítséget kértem olyanoktól, akik nálam okosabbak. Mivel konkrét támpontot nem kaptam, ezért a "vak túk is talál szemet" alapon, kerestem egy rossz tv. sorkimenő trafójának a vasát. Készítettem egy hozzávaló csévetestet, és egy régi tekercsről áttekertem a huzalt erre a tekercstestre. Az eredmény meglepő lett!
Az eredeti 12dB/oktáv meredekségü szűrő helyett, csak egy sima tekercscsel, kb. 100Hz-nél sikerült 6dB/oktáv meredekségü szűrőt összehozni. Az érdekessége az volt, hogy 87Hz-nél van egy nagy emelés, és onnan szépen fokozatosan esik a hang erősség. Ez annyira nem nyugtatott meg, és a két vas közé, vékony selyempapírt kezdtem rakosgatni, ezzel hangolva a tekercs induktivitását. Egész líneárisra sikeredett, ügyelve arra, hogy a mélytartományban, -a tekercs nélküli hanghoz képest- megmaradjon az a mély kiemelés, és ezzel vastag mélyei legyen a hangfalnak. Egyébként ezzel a soros induktivitással, a régebben mért 200Hz körüli rezonancia pont, 60. és 90Hz közé esik, és és innen 1kHz-ig kis csillapítással líneárisan szól.
Holnap folytatom a kisérletezést, de már biztos, hogy maradok a sima soros tekercs, -mélyhangokhoz- és a sorba kötött kondenzátornál a magas hangokhoz.
Kíváncsi leszek, hogy mit lehet majd kihozni a magas hangszóróból:-)
Én nagyon örülnék a Joey,gyűjteménynek. Tudom, hogy nagyon sokat lehetne belőle tanulni. Tehát rám számíthattok ! (Ha valaki megtudná nekem rendelni, akkor egyedül is megvenném.) Üdv ! Posaune
Egy ilyen örökzöldes Joey DeFrancesco biztos befutó :-) Ráadásul jobban szeretem Carmen Intorre dobolását Wukinál. Ő dobolt Veszprémben.
Kezdenek tényleg jó B3 szofverek lenni. A mostani programokban, vasakban úgy veszem ki, lényegesen jobb a modellezés a korábbiaknál. Végre koncentrálnak arra, hogy mire is kell figyelni! Persze elgondolkodtató hogy ebben leginkább az olaszok jeleskednek, meg a német B4, mexégyenítve a hírös japánokat, amerikaiakat.
Nagyon tetszetősek ezek a demók, de amikor melléteszek egy mai Lonnie Smith felvételt, -hogy régiekről ne is beszéljünk- ez nem az a sound. Úgy vélem a lezli nem kerülhető ki.
Ha kis koncert, vagy csakúgy, akkor belefér a kompromisszum. Maradok az egyszerű, olcsó alkalmatosságomnál ami egy dobozban minden, és állja az összehasonlítást :-)
Valóban nem árt, ha szíjtárcsák egyvonalban vannak:-) Komoly surlódási veszteségek lépnek fel, és ezt a felesleges energiát, nem az adott dolog forgatásásra fordítjuk, hanem a szíjjunk koptatására. A lazább szíj, -ha gumiból van- adhat nyikorgó hangot, ha a meghajtott tömeg tehetetlensége még tovább forgatná a motort. Az autóiparban, és más hajtástechnikai fejlesztéseknél már rájöttek, hogy megalkossanak egy olyan racsnis szíjtárcsát, amit már a kerékpároknál nagyon rég alkalmaznak. (ha nem tekered a pedált, nem hajtja a kerék a pedálokat) Sokkal hosszabb lesz a meghajtó szíjak élettarama, és a hirtelen negatív fordulatszám változás sem jár kellemetlen terhelésekkel.
Viszont az amcsik javára legyen írva, hogy a lezlikben alkalmazott cipőfűzős szíj nem jár szinte semmilyen zajjal sem pro, sem kontra. Viszont az áthajtás hatásossága elmarad a gumiszíjhoz képest.
Léteznek ugymond "tapadást elősegítő" spray-k. Ezek valamilyen anyagban oldott gyantát tartalmaznak általában. Jó hatásfokkal működnek, de sajnos a port is összeszedik. Így hamarabb kopik a szíjtárcsa is. A legjobb megoldás, amit Tehtube mester ajánlott. Zsírmentes alkatrészek, és valamilyen kis rugós görgővel megfeszített szíj.
Sajnos nem lehetünk okosak ebben a probémakörben. Valaminek kopnia kell!:-)
Köszi, tehtube! A lehető leglazábbra állítottam az ékszíjat - de egy síkban van a tárcsa a rotor "szíjvezetőjével"... :) Inkább az éxíj csere, mint a motor... Tehát a motornak ez nem káros? :) Könnyebben dolgozik, nem? :) thx
Nem árt ha egy síkban van. Hadd pörögjön, sokat nem számít. Laza szíj? Lomhább sebességváltás az esetlegesen fellépő megcsúszás miatt. Talán némileg akkor rövidebb éxíj élettartam, az nem ügy, beszerezhető könnyen.
Viszont nem csapágyazódik a motor, szóval lezlitulajdonosok, ne feszítsétek túl a húrt! Akarom mondani az ékszíjat :-)