No még annyit a bejáratás és a várható élettartam kapcsolatáról, hogy szerintem ez mondvacsinált probléma.
A modern motorok élettartama (és itt a főtengely, dugók/hengerek, vezérlés élettartamát értem, aminél számíthat a bejáratás) sok-sok százezer km. Igen ritka az az autó, aminél motorgenerált kellene csinálni 300-400 ekm előtt (normál használatot, karbantartást feltételezve).
Ezt a futásteljesítményt - legyen 400 ekm - ha csökkenti egy elcseszett bejáratás mondjuk 30%-kal, az az jelenti, hogy 280 ezernél lesz vége a motornak.
Na és?
Magánszemélyek esetén ez évi 12000 km-es átlagnál 23 év. Ki használ manapság 10 évnél tovább egy autót? Ha meg 15 évesen megveszi a harmadik-negyedik tulaj egy marék gombért, bele van kalkulálva a motorgenerál/motorcsere az árba.
Céges autó meg úgyis behozta az árát 100 ezer km alatt (ha nem, az a cég már rég tönkrement....) és érdektelen a sorsa, megy a kukába 4-5 év alatt.
Ezeket a modern dízeleket állítólag amúgy is 200 ezer km-re tervezik, értem alatta az adagolórendszert, turbót, aminek a cseréje, alapos felújítása sokszorosa egy gépészeti felújításnak. Egy nyüves turbó felújítás annyi, mint egy gépészeti felújítás, ha dugókat, szelepeket nem kell cserélni. Turbó cseréről nem is szólva....az már egy 10 éves autó ára.
Hát erre kössél csomót! Erre a sok jó és jóbb, majd mégjóbb tanácsra. Egyikünk így, a másikunk úgy gondolja. És ez így is van jól. Hát akkor szerintem jól gondold meg, és csináld úgy hogy neked jó legyen. Az a lényeg, hogy a verda is jól érezze magát, meg az se árt ha te is.
,,....Utána meg már nyugodtan fölmehetsz a sztrádára is, és tolhatod tartós 3-3500-zal is, majd 5000km körül olajcsere, és nem lészen baja ő kétszázezer km-es koráig sem vala :-)"
Minden autó motorját olyan körülmények közt tesztelik, hogy azon egy bizonyos mértékű tűrés van, minden egyes kopó alkatrészén. Így a gyárakból kikerülő motorok "félextrém" módban nyugodtan használhatók, azaz az első 2-3000 km-en fél terheléssel nyugodtan lehet használni. Amit Gambler írt, az az igazi, senki ne gondolja, hogy a 80-as években vagyunk, amikor 1000-1500 km-en csak max 80-nal mehetett egy autó...
Szerintem, a bejáratás teljesen normális használatot jelent, amikor lehetőség szerint kerülni kell a motor extrém terhelését. Ez pl. azt jelenti, hogy nem padlózzuk le, nem gyilkoljuk, nem vontatunk vele kamiont, stb. De, teljesen nyugodtan lehet vele közlekedni, sőt gyorsítani, előzni is, amennyiben azt a szituáció megkívánja.
...nem éppen,mert vannak szitúk,amikor oda kell lépni neki és,ha meleg a motorod,azaz legalább üzemmeleg,akkor akár bejáratási időszakban is ODALÉPHETSZ NEKI akár 2800 fordulatig,mert ,,kuya" baja sem lesz....amúgy,ha nagyon túlzásba viszed az óvatosságot,akkor el is ,,lustulhat" a motorod..ez is megfontolandó...remélem érted,hogy mit szerettem volna leírni....????
Csak a Te kedvedért ;-) ,no meg a magam kíváncsisága miatt, leugrottam a Doblohoz, és megnéztem, hol tilt le az 1,3-as MultiJet motor: 5100-ál. Épeszű ember persze ilyen fordulaton nem használja, nagyon rövid időre (például amikor egy közlekedési helyzetben a biztonság élvez prioritást) mondjuk 4500-ig. KAty által belinkelt Autódoki tanácsra hivatkozva vegyük ennek a 2/3-át: 3000. A 2500 az abszolút kímélő a bejáratás idejére (mondjuk 3000-4000 km-ig), néha,amikor a helyzet megkívánja, rövid időre, ennél lényegesen nagyobb fordulatot (4000-ig) megengedve is. Mondjuk egy előzésnél, de nem több időre. De ezzel nagyjából a forgalom ritmusában is közlekedsz, és később sem fogsz másképpen; gondolom ennyit jelent, hogy "nem kell bejáratni a mai motorokat". Utána meg már nyugodtan fölmehetsz a sztrádára is, és tolhatod tartós 3-3500-zal is, majd 5000km körül olajcsere, és nem lészen baja ő kétszázezer km-es koráig sem vala :-)
...így van,....nekem ez a negyedik ,,zsír új" autóm,3 benzines után,de nem felvágásból mondom,hanem azért,hogy tanuljatok belőle....egyik motorom sem fogyasztotta az olajat,max 3 decit 15 ezer km.-nél...és ezt is azért,mert betartottam a bejáratás szabályait,illetve megadtam a motornak időben az olaj cserét....:)))))))
...hiszen Ő is családtag,amint írtam a Népítéleten...:)))))))))))))))))))))
Ha 2 nap alatt lenyomtál 280 km-t furikázással az 1000-t megvárhatod.
Én 3000-re emlékszem, amit bejáratásnak javasoltak a szervizben. Egyébként csak ismételni tudom a kollegákat. Ez nem hímes tojás, csak ésszel kell használni. Egyszer-egyszer bele lehet lépni, pl előzni.
...ez most nem azt jelenti,hogy CSAK 2000 fordulatig használd a váltót és csak ez alatt váltsál,hanem azt,hogy a dízelt hidegen TILOS meghajtani,azaz 1-2.ban nagyon magas fordulaton kihúzatni...melegen én is beleadok mindent...már 4700 km után is!!!