1: a kazán kéményében egy kis ideig nagyon meleg van (ekkor kis ideig fűtené), utána sokáig hideg van (ekkor sok ideig hűtené) a levegőt.
2: Ha a kazánból távozó füstgázt túlságosan lehűtöd a hőcserével, akkor a benne lévő vízpára kicsapódik, és ez a savas kémhatású folyadék szép lassan elkezni megenni a környezetét. Kivéve, ha az egészet saválló anyagból készíted, arany áron (oda a nyereség).
3: a mérgező anyagokat tartalmazó füstgázt ne egy vékony lemez válassza el a lakás frisslevegő beszívó ágától (mert ha az a vékony lemez kilyukad egyszer, azt esetleg nem Te fogod észrevenni, hanem a halottkém ;)
A szellőztető nállam 24 órában, kb 60m3/h-val megy, ehhez 25-30 wattos fogyasztás tartozik. Ez bőven elég 360m3 re + két felnőtt és két kisgyerek-re. Már vendégek is megjegyezték, hogy milyen jó nállunk a levegő, szóval nem csak szerintünk az...
Ezért sokalltam a 120W-ot, de persze mindenki annyira állítja a légcserét amennyire neki tetszik, vagy a gépésze beállítja ;)
"És elvileg ezen wattok nagy része hasznosul fűtésként, ugye?"
A befújó oldali motor teljesítményének nagy része egyúttal elektromos fűtés is (ahány watt nem légmozgássá alakul, az hővé alakul),
a kifúvó oldalinál meg annyival kevesebb, amennyit a hőcserélő nem tud visszanyerni (feltéve persze, hogy a kifúvó ventilátor a hőcserélő előtt van :).
De ez fűtésnek nagyon kis teljesítmény, ráadásul a legdrágább nappali áramból, úgyhogy én nem számolnék vele.
Régebben nagy lelkesen én is olyan rekuperátoron gondolkodtam, amelyiknél mindkét motor (a befúvó és az elszívó is) a bejövő levegőágban van, tehát a bejövő levegőt melegíti, így nem vész kárba a hőjük. De rájöttem, hogy ennyire kevés nyereségért nem érdemes ilyen sokat kombinálni: ez nem hatékonysági rekordkísérlet bármi áron, hanem egy ésszerű, megtérülésre optimalizált beruházás.
(persze ha valakinek van egy bőrönd felesleges pénze erre, annak megpróbálhatok kikísérletezni egy olyan passzívház rekuperátort, amelynek 101 százalékos a hővisszanyerő hatásfoka (mert a villanymotorok több hőt adnak le, mint a hőcserélés vesztesége), de a prototípus nagyon sokba fog kerülni ;)
"Az AC motoros fogyasztása 240W, a DC motorosé 156W.
Ha az AC motoros félgőzzel 120W-tal megy az 8 óra alatt kb. 1kWh fogyasztás."
Azt nem írtad, hogy ezek a fogyasztások mekkora légsebességre vonatkoznak. Mert lehet, hogy ez a csúcsteljesítmény, normál üzemben meg elég a harmada/negyede is.
Megy egy párásító, napi 3-5 liter vizet nyom ki. kb 300m3 a légtér, amihez a 350 m3/h-s gépet vettem meg. Fogyasztásmérő azt mondja, hogy 5 fokozatban 100-200 W-ig tudom állítani a teljesítményt. Nem tudom mennyit számít, de maga a gép, egy 10-15 C-s helységben van.
Nekünk egyébként mondták, hogy fűtésköltségben soha nem fog megtérülni a gép, ellenben a komfortfokozatot növeli - mindig friss levegő, főzés után nem kell nagykabátban vacogni, gyereket szobába bezárni.
Ahogy én számolom a páratartalomnak kb még egyszer akkora az energiatartalma, mint a levegőé. 0-20 fokig a levegő fűtése 25 kj/m3 (1,2928*1,004*20), a páratartalom fűtése 0,5 kJ/m3 (0,0064 *4,1813*20) (50% páratartalommal), víz párolgáshője 14,5 kj/m3 (0,0064*2257) ! (6.4 g/m3 víztartalom változással)
Te sajat magad haromszor szelloztetsz egy nap. A reseken meg ajtonyitasokon meg meg 5szor atszellozik. Ha precizen csinalod a hazat, es a reseken meg hasonlokon nem szellozik, akkor meg a napi harom szellozes keves lesz.
Masik megkozelites: ha a szellozes/szelloztetes okozta veszteseg 6futott honap*2500=15000 forint, az eves futeskoltseged meg 250ezer, akkor a szelloztetorendszer aramfogyasztasat nem is szamolva max 6% megtakaritast erhetsz el vele. Ennel sokkal tobbet takarithatsz meg szigetelessel, ablak jobbra cserelessel. Viszont ha az eves futeskoltseged csak 80ezer, mert baromira szigetelt es klafa nyilaszarokkal ellatott a hazad, akkor a 15000 megtakaritas majdnem 20%.
Harmadik megkozelites: van egy csomo beruhazas, koltseg, amit kivalt a komplett szellozteto rendszer. Konyhai komoly elszivo helyett sokkal kisebb eleg lehet, nem kell mindenfele ventillatorokat venni a wc-be, furdoszobabakba egyesevel.
Most elgondolkoztam hogy megéri-e ez a szellőztető rendszer. a (HŐ)szigetelés fórumon most volt szó a szellőztetési veszteségekről, ezek alapján a 125m2 es házam egyszeri kiszellőztetése kb.26ft ba kerül. ha háromszor átszellőztetem hagyományosan az 78 ft veszteség/nap.
Amit mondtatok az meg mondjuk3kwh/nap ami a duplája azaz150ft.
Ebben a 120W ban benne van a levegő visszafűtése is vagy csak a ventilátorok, vezérlő elektronika fogyasztása?
Azert egy kicsit ledobbentem! Bartoszod van es ennyire nagy a beszivott es a kifujt levego homerseklete kozott a kulonbseg? Ezen csodalkozom. Idaig akitol csak hallottam a Bartosz hocserelokrol tapasztalatot, mind dicserte, hogy mennyire jo es ,hogy nagy hidegben is kepes lefagyas nelkul uzemelni. Nalad nagyon paras a benti levego? Mert maskeppen nem tudom elkepzelni a homerseklet kulonbseget.
Nekem csak egy cso a csoben rekuperatorom van es a homerseklet kulonbseg 3C° korul van.
Szóval nem írtam, hogy nálam jegesedne. Elméletben szóltam hozzá a jegesedéshez. Máshogy nem is igen tudnék, merthogy nem túl átlátszó a rendszer, ha lenne is jegesedés, nem nagyon venném észre. Max, ha teljesen lefagy a rendszer.
Igen, ellenáramú, Bartosz.
joevagyok68: alvás közben nem megy a gép és elég nagy a belmagasság és a szoba is, hogy ne használódjon el a levegő 8 óra alatt. 8 óra működéshez 1kWh áram kell és éjjel gondolom bőven 5-10 fokkal hidegebb van mint nappal így több hőt visz ki a lakásból, mint nappal. Így az éjszakai hideg szerintem jobban rontja az energiamérlegét.
Azert aruld mar el, ha a -6C°-os kinti homersekletnel +2,3C°-os levegot fujsz ki, akkor hogyan fog jegesedni? Mert egy 0,5mm vastag alulemez egyik oldala a kilepo csonknal legalabb +2,3 C fokos, akkor ugye nem akarod azt mondani, hogy a masik oldal annyira lehuti a lemezt, hogy a fazisvaltaskor felszabadulo ho is a kifujt levegovel tavozik es a para rafagy a lemezre? Mert akkor csoda modon a meleg levego nem eri a lemezt, de akkor mi kozvetiti a hot a ket oldal kozott? Ha "minimum70%-os" a rekuperacio, akkor ugye ellenaramud van?
Nekem nem rég lett pályázat útján hővisszanyerős szellőztetőm. Egyik este mértem a kinti -6 és a benti 22 C melett 2,3 fokos levegőt fújt ki közepes fokozatra állított ventillátorok mellett. A befújási hőmérséklet nincs meg, de ez alapján is minimum 70%-os a gép (+ a párataralomból jövő hő).
De a legfontosabb, hogy amerikai konyha mellett sem kell soha ablakot nyitni!
A jegesedéssel kapcsolatban: 20 fokos 30% relatív párataratalmú (ami már eleve nagyon alacsony) a levegő víztartalma 5.2 g/m3. 0 fokos 100% páratartalmúé 4.8g. (http://www.tis-gdv.de/tis_e/misc/klima.htm) Ezek alapján 99%, hogy lesz 0 fok alatt jegesedés. De ha elég gyors a légáram, akkor jó eséllyel kifújja a jégkristályokat.
Egyébként meg időkapcsoló kell (mechanikus 700 Ft) és a leghidegebb órákban nem kell üzemeltetni (mondjuk éjjel 11 és reggel 7 között), ekkor felmelegeszik a gép és kiolvad ha van benne valami lefagyva.
Ti hogyan fognátok hozzá szellőzőrendszer tervezéséhez, milyen programot lehetne erre használni (ha a befújás/elszívás helységeit valamint a mennyiségeket már összeírtam...)?