Keresés

Részletes keresés

quint Creative Commons License 2011.01.24 0 0 2463

Vezessük be a jósági tényezőt, ami itt A*t (hőátadó felület szorozva a tartózkodási idővel). A Tiéd attól nagyon kellemes, hogy ellenáramú és ez a szorzat lényegesen magasabb, mint a legtöbb gyáriban :)

Előzmény: peterch (2461)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.01.24 0 0 2462

Elöljáróban: én nem vagyok szakember, csak amolyan mekkelek.

Tehát szerintem: A hőcserélőknél a felület mérete számít elsősorban. Jószan ésszel felfogható határok között minden más tényező szerintem csak néhány százalékban befolyásolja a hatásfokot.

Egy extrém példa: van két egyforma hőcserélőnk, az egyik 0,1 mm vastag eloxált vörösréz lemezből készült míg a másik 1 mm vastag polisztirolból. Szerintem a kettő között a hatásfok különbség nem lenne több 10-20 százaléknál, annak ellenére, hogy a kétféle hőátadó felület hővezetése között kb tízezerszeres (!) a szorzó, bármily hihetetlen is. Ennyire sokat számítanak az egyéb tényezők (pl a levegő-felület hőátadási tényező).  

Úgyhogy

1: szerintem aki nem a felület növelésével próbál jelentősen hőcserélő hatásfokot növelni, az a lehetlennel próbálkozik.

2: szerintem józan határok között majdhogynem mindegy, hogy milyen anyagból van a hőátadó felület és milyen vastag.

(lásd: a világ egyik legjobb hatásfokú hőcserélője is műanyagból készült, míg a legrosszabbak többsége a műnyagnál elméletileg 25-ször jobb aluból van)

 

"Mennyivel javulna szerintetek a hatásfok, ha eloxálnám a hőátadó felületet?"

 

Az eloxálás által okozott felületi érdesség kis mélyedéseiben a levegő szerintem inkább állna, mint folyamatosan cserélődne, az álló levegőt pedig hőszigetelésnek nevezzük :)

(habár nem tudok összehasonlító mérésekről - hőátadási tényező)

 

Nagyon nagy a különbség közöttük, ezért ne keverd egymással a hőVEZETÉSt és a hőSUGÁRZÁSt. Az utóbbira egyértelműen hat az eloxálás: egy eloxált alumínium felület valóban sokkal jobban elnyeli a sugárzott hőt, mint a csillogó. A baj ott van, hogy a hőcserélő belsejében nem sok dolog sugároz hőt.

Előzmény: dippepe (2460)
peterch Creative Commons License 2011.01.24 0 0 2461

   Szia !

 

   Valoban Spirocsobol van az en rendszerem, de a meretek 200/125mm a hossz az stimmel.

   Szerintem amennyiben 1m2 hoatadofeluletre nem szamolsz 100W-nal tobbel alapbol, akkor nem nagyon fog kozrejatszani az anyag milyensege es vastagsaga (itt a 0,2 es a 0,5mm-re gondoltam es az aluminium FeZn lemezre). Sokkal fontosabb kerdes, hogy hogyan lesz uzemeltetve. Ha folyamatos lassu legcsere es neha maximum, akkor az elobbiek nem szamitanak, mert csak egyszer kell a rendszer tomeget felmelegiteni.  Vesztesegek a szigetelesen keresztul vehetok allandonak.

   Amennyiben idokozonkent fogod csak hasznalni, akkor inkabb egy Lexanos ellenaramut epits meg. Az elhelyezes ebben az esetben lehetne melegebb helyen, igy a vesztesegek is kisebbek lesznek es az anyag felmelegitese sem von el sok plusz hot.

 

   Szerintem.

 

   Udv , Peter.

Előzmény: dippepe (2460)
dippepe Creative Commons License 2011.01.24 0 0 2460

Sziasztok!

 

Végigolvastam a topicot, és elég meggyőzőnek tűnt, hogy érdemes lehet házilag elkészíteni egy hővisszanyerőt. Azt még nem tudom, hogy cső a csőben, vagy pedig ellenirányú lemezes lesz-e, viszont pár kérdés felmerült bennem:

 

Cső a csőben megoldás esetén mennyivel javulna a hatásfok, azaz mennyivel lehetne kisebbre méretezni a hőátadó felületet, ha:

  • a belső cső anyaga alu lenne, nem horganyzott
  • a cső falvastagságát 0,2mm-re csökkenteném a gyári csövek ~0,5mm-es vastagságáról (mindenképp merevcsövet választanék a takaríthatóság végett)

(Ha jól emléxem, a peterch-féle az horganyzott 200/150 cső a csőben volt és hosszra kb. 21m.)

 

 

Mennyivel javulna szerintetek a hatásfok, ha eloxálnám a hőátadó felületet?

Mekk Elek Ezermester dobott fel egyszer egy táblázatot, hogy elméletben a hőfelvétel/leadás csodatényezői:  

  • alufólia: 0,15 / 0,05 
  • Eloxált alumínium: 0,14 / 0,84

Elméletben ez szép, de ugyebár sokféle eloxálási módszer van. Ha jól értettem, két lényeges pontja van. Az egyik, hogy a felületet növelik általa, másik része pedig a színezés - a mi esetünkben , gondolom, feketére.

Az eloxálást házilag is kivitelezhetőnek látom, csak abban nem vagyok biztos, hogy a gyakorlati végeredmény jelentősen hatékonyabb lesz-e.

A másik kérdés számomra, hogy az eloxált felületen mennyire ül meg a por, és milyen nehéz takarítani.

 

Létezik jó minőségű,  kis fogyasztású(60m3 környékén max 20W felvétel), nagy légszállítású(>400m3 - itt a teljesítmény másodlagos) radiál/félradiál ventilátor 50eFt alatt?

 

Minden segítséget előre is köszönök!

 

Gzuci Creative Commons License 2011.01.20 0 0 2459

Igazán jó hőkamerás felvételeket minél nagyobb külső-belső hőmérsékletkülönbségben és napfelkelte előtt lehet csinálni. A napsütés nagyon nem szerencsés.

Előzmény: nemnyaralo (2458)
nemnyaralo Creative Commons License 2011.01.20 0 0 2458

Ha augusztusban direktben sütné a nap, lehet hogy nagyon más értéket adna mint a környező hőmérséklet, de bent szerintem nem lesz melegebb az az üvegfelület, amit leragasztasz vele.

Előzmény: topikolos (2456)
Gzuci Creative Commons License 2011.01.20 0 0 2457

Úgy tudom a fekete szig szalag vagy matt feketére festett felület 0,95 emissziós értékkel igen pontos értéket ad.

Előzmény: topikolos (2456)
topikolos Creative Commons License 2011.01.20 0 0 2456

Valóban látszik. Elviekben az emissziós értéket ha átállítom adott felületre, akkor ezt korrigálni kellene, de most próbálgatom, és ugyanúgy látom a szembe szomszéd házát a hőképen, csak eltolódnak a hőmérsékleti értékek. (kinti felvétel)

Amikor az oktatáson erre rákérdeztem, nagyon bizonygatta az előadó, hogy minden felületnek csak a saját sugárzását érzékeli a kamera.

 

Ha viszont leragasztom fekete szalaggal, akkor azzal is becsapom, nem? Hiszen akkor meg majdnem az összes sugárzást elnyeli, és az a saját hőmérsékletét növeli... (?)

Előzmény: Gzuci (2454)
kneissl Creative Commons License 2011.01.20 0 0 2455

Itt van pár emissziós érték a doksi végén

 

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/100000-124999/100980-an-01-hu-Infra_homero_IR260_8S.pdf

 

És nekem tökéletesen mutatja az infrahőmérő ahogy egyre hidegebb az ablaküveg felülete a tokhoz közeledve.

Abszolút értékban is jó számot mutat, mivel a külső és belső hőmérsékletekhez tudom hasonlítani a felületen infrával mért értékeket.

Előzmény: Gzuci (2451)
Gzuci Creative Commons License 2011.01.19 0 0 2454

Próbáld ki ha egy üveggel szemben állva kamerázol és valaki elmegy mögötted látszódni fog a sziluettje. a környezetet látod benne, ragassz  egy fekete szigetelő szalagot az üvegre az lesz a valós érték.

Előzmény: topikolos (2453)
topikolos Creative Commons License 2011.01.19 0 0 2453

Hőkamerával nem volt pedig ilyen gondom, szépen mérte az üvegfelület hőmérsékletét is. Ott ha nagyon akarom, az emissziós tényezőt is állítgathatom...

Előzmény: Gzuci (2451)
hhx Creative Commons License 2011.01.19 0 0 2452

Ilyen páratartalom mellett még nem kellene penészedni a falaknak, kivéve, ha hőhidas (az, hogy a külső falak sarkánál jelenik meg, erre utal), vagyis egyes helyeken jelentősen alacsonyabb a hőmérséklet, és így helyileg magasabb lesz a relatív páratartalom. Ilyen hőszigetelés mellett ez elég furcsa, meg kellene nézni, hogy milyen hőmérséklet-különbségek vannak a falon. (Szerintem megéri pár ezer forintot rászánni egy egyszerű infrahőmérőre, és félméteres hálóban végigmérni a falat) Ha jelentős különbségek vannak, akkor a hőszigeteléssel valami nincs rendben. Ha nem, akkor a páracsökkentés irányába célszerű elmozdulni (gépi szellőztetés, párátlanító stb.)

A tablettás párátlanítók nem sokat érnek

Előzmény: Krisz_GII (2439)
Gzuci Creative Commons License 2011.01.18 0 0 2451

A tárgyak infravörös sugárzás-hőmérséklet mérésekor bejátszik egy bizonyos emissziós érték ami  függ a tárgyak anyagától, színétől is. Akkor lenne igazán pontos a mérés ha tudnánk az anyagok emissziós tényezőjét és ezt be is állítanánk a hőmérőn. Gondolom a lázmérőn az emberi bőrhöz, szövetekhez van beéllítva.

Vannak bizonyos tárgyak amik visszaverik az infravörös sugárzást pl. üveg.

tehát ablaküveget infrahőmérővel, hőkamerával nem érdemes nézegetni. olyan mint ha tükröt fényképeznénk.

Előzmény: XPS epito (2450)
XPS epito Creative Commons License 2011.01.18 0 0 2450

19°C-ig tudtam mérni, hirtelen nem találtam hidegebbet.

Ott a szolgálati Testo infrásomhoz képest +/- 0,5°C eltérés volt.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2448)
kneissl Creative Commons License 2011.01.17 0 0 2449

Nem.

Túl alacsony hozzá a hőmérséklet, kívül van a méréshatáron.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2448)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.01.17 0 0 2448

Az egyszerű infrás (fülbedugós) lázmérők nem használhatók 10-12 fok körüli felületi (fal) hőmérsékletek mérésére?

Ha van ilyen valakinek próbálja már ki, nekem csak higanyos lázmérőm van. Mondjuk a legjobb lenne a mért értéket összehasonlítani egy infrás hőmérővel mérttel

(infrásom van, de nincs mivel összehasonlítani ;)

Előzmény: kneissl (2447)
kneissl Creative Commons License 2011.01.17 0 0 2447

Egy infrahőmérővel meg lehet mérni a felület hőmérsékletét, nekünk is 60% körül van a páratartalom, és a 14 fokos felületeken jelentkezik a penész.

(Az ablaküvegen meg a páralecsapódás)

Előzmény: Krisz_GII (2443)
XPS epito Creative Commons License 2011.01.17 0 0 2446

Krisz!

 

Egyszerű a képlet, hőhidad van azokon a helyeken, ahol megjelenik a penész.

Gondolom kűlső falsarokban és az ablakok felett van ez.

 

Több út áll előtted:

Szigetelés javítás (ez a jobb)

Túlfűtés (ezzel kb. 17°C fölé emeled a hideg helyeken is a felületi hőmérsékletet és nem lesz pára kicsapódás)

Levegő keringtetés ( ua. mint fent)

Párátlanítgatás ezekben a sarkokban (ez a legrosszabb)

 

Előzmény: Krisz_GII (2443)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.01.17 0 0 2445

A magas páratartalom többnyire túl gyenge szellőztetésre utal. Ha ez nem túlzásbavitt spórolás eredménye (minden lyukat eltömítünk, hogy ne szökjön a meleg, majd folyamatosan panaszkodunk a sok párára) és nem vadiúj a házad (nedvesség a falakban), akkor miféle a szellőztetésed: gyári szellőzőrések az ablakokban, elszívó ventilátor a fürőben/klotyóban/konyhában, satöbbi.

 

A penészfoltok hol vannak? (mennyezet/sarok/padló)

Formájuk? (pl viszonylag keskeny csík vagy csak amorf paca)

Hány fokos a szoba levegője a penészfolt közvetlen közelében?

Előzmény: Krisz_GII (2439)
beest Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2444

Nézd meg Aeroco cuccait. Talán nem olyan drágák.

 

http://www.aereco.hu/ventilation.php?bat=bind&vent=vhyb&trai=tind

Előzmény: Krisz_GII (2443)
Krisz_GII Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2443

Ebben igazad lehet. Azonban érdekes, de nekem a vizes helyiségekkel és a padlófűtéses helyiségekkel nincs semmi vagy nagyon kicsi probléma. Probléma csak a 3 (ház sarkán elhelyezkedő) szobával van igazából! Ott jelentkezik a penészedés....

Előzmény: Törölt nick (2442)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2442

Nem hiszem, hogy minden szobába kellene, a vizes helyiségek önmagukban hatalmas javulást hoznának. Ne becsüld alá a teljes szellőztetőhöz szükséges anyag és munka költséget. Sok buktatója van a kivitelezésnek is, amik esetleg csak a tél közepén a legnagyobb hidegekben fognak problémát okozni, de akkor nagyot.

Ez a szellőztető egy kompakt, bárkinek vállalható megoldás.

Mondom mindezt azután, hogy én magamnak csináltam meg ;) Nekem a végösszeg profi géppel, kb 850 Eft lett + négy-hat nap munka.

Itt leírtam mindent: http://www.passziv.net/forum/showthread.php?t=16

Előzmény: Krisz_GII (2441)
Krisz_GII Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2441

Az általad javasolt berendezés darabja kb 100e HUF ha ebből teszek a 4 szobába az 400E HUF ez már megközelíti egy rekuperátor rendszer árát nem? Persze úgy hogy a gépészeti részét haverommal megoldom... Jól tippelek?

Előzmény: Törölt nick (2440)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2440

55-60% abszolult nem magas, inkább a koszorú, tető hőszigetelését kellene első körben ellenőrizni - javítani.

A biztos hogy a szellőztető a tökéletes megoldás, de jelentős beruházás. Esetleg gondold meg a helyiségek egyedi szellőztetését valmi ilyesmivel: http://kair.co.uk/khrv150.htm

Beszerelésről videó:

Előzmény: Krisz_GII (2439)
Krisz_GII Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2439

Sziasztok, segítséget kérnék:

 

A segítségeteket szeretném kérni abban, hogy van egy pár éve épült családi házam. Épült 38as téglából + 10-15cm dryvit. A nyílászárók műanyagok több légkamrásak. A szobákban radiátoros fűtés, a köves helyisé helyiségekben (fürdő, Wc, Konyha+Nappali) radiátor és a visszatérő ág megkeringtetve a padlóban. Általában 20-21 fok. Ami a baj az az, hogy a 55-60% páratarlalom állandósult a lakásban a szellőzetetés és a tablettás páragyűjtők ellenére. A külső falak sarkán pedig kisebb nagyobb 0,5 - 2,5 m2 penészfoltok kezdtek megjelenni.

 

Javasoljátok-e a rekuperátor rendszer telepítését? Ha igen milyet, mekkorát? Ha nem, akkor mit? Kandalló? Légszárító?

 

Segítségeteket előre is köszönöm.

 

Krisztián

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2438

"geos padlófűtésben gondolkodom, a levegő csak plussz,"

 

Szerintem ha a szellőzés légáramát meghagyjuk csendes fokozaton (és nem emeljük a szélvihar tartományba a nagyobb hőszállítás miatt) valamennyi hőt akkor is el lehet szállítani vele.

Legyen a lakás normál szellőztetése mondjuk 120 m3/h. Ha csupán erre a légmennyiségre bízunk hőszállítást, ezzel is elszállítható kb egy kilowatt. Ez első látásra nem túl sok hő, de gondoljunk bele abba, hogy a fűtési szezon nagy részében távolról sincs szükség a számított maximális fűtési teljesítményre, az idő túlnyomó részében lényegesen kevesebb is elég.

Elképzelhető, hogy bizonyos házaknál ezzel az 1 kilowattal a fűtési szezon nagy része a kiegészítő fűtés beindítása nélkül is átvészelhető. Persze ez erősen függ a ház hőszigetelésétől (=hőigényétől), hőszigeteletlen ház esetén ez csak a tél legenyhébb óráiban elegendő, passzívház esetén meg akármikor :)

 

Figyelembe kell venni azt is, hogy nem sok kandalló/kályha képes telente 200 nap x 24 órán keresztül garantáltan 50 fokos fűtőlevegőt szolgáltatni, tehát egy fűtési szezonra 4800 kWh fafűtés-nyereséggel számolni erős optimizmus lenne.

No meg kiszámíthatjuk, hogy így kb évente hány kilowattóra plusz hőenergiához juthatunk. Ha nem vagyunk szorgalmasak a tüzelésben és/vagy egy begyújtás túl hamar leég, mert olyan a kandallónk, akkor kiderülhet, hogy erre az egész légfűtés-kiegészítésre fordított pénzmennyiség soha az életben nem fog megtérülni (pl összevetve a gázzal ma előállítható 16-18 Ft/kWh értékkel).

Előzmény: kissg78 (2436)
beest Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2437

Itt egy kandalló ventilátor ami meleg levegőt is bír szállítani. Csak érdekességként rakom fel.

http://www.bodorvent.hu/termekek_ipari_kandallo.php?seria=kam

kissg78 Creative Commons License 2011.01.16 0 0 2436

geos padlófűtésben gondolkodom, a levegő csak plussz, ha már kandalló, és légcserélő lesz.

kb 200-300m3/h cserében gondolkodom.

 

g

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2435)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.01.15 0 0 2435

"0,01 X 550 m3/h=5,5 vagyis ha jó gépésszel számolok, és kitudom/eltudom juttani a szobákba az hőt, akkor az 5,5kw/h igény kielégíthető légfűtéssel?"

 

Óránként 550 köbméter  meleg levegővel valóban át lehet vinni óránként 5,5 kilowattóra hőt.

De ez csak 30 fokos szoba-fűtőlevegő hőmérsékletkülönbség esetén igaz, tehát

- ha a levegőhőmérséklet nem éri el az 50 fokot,

- és/vagy ha 20 fokosnál melegebb szobát fűtesz,

akkor ez kevés lesz, tehát arányosan emelni kell a légmennyiséget (a hőmérsékletet sajnos nem lehet, mert 50 fok felett a levegőben száló por büdösödik a hőtől).

 

...egyébként 5-600 m3/h mozgatása nem kevés zajjal jár...

Előzmény: kissg78 (2434)
kissg78 Creative Commons License 2011.01.15 0 0 2434

Vagyis egy kb számolás:

 

0,01 X 550 m3/h=5,5 vagyis ha jó gépésszel számolok, és kitudom/eltudom juttani a szobákba az hőt, akkor az 5,5kw/h igény kielégíthető légfűtéssel?

 

 

g

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2432)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!