Szerintem nem logikus, nő a képzaj, csökken a látási tartomány, ráadásul ponthogy csökken a részletgazdagság...persze nem mind1 mivel dolgozzák ki (pl. PanF plus 50-est is hívtam kb. 1-es gammára negába...). Meg lehet, hogy régi volt az anyag...illetve lehet, hogy én vagyok a buta...de javítsatok ki...A micisapka rendben :)
Nekem volt MTV anyagom, kifejezetten kemény képe volt. Kellett is az akkori képfelvevő kamerákhoz: minél nagyobb a kontraszt és a fedettség, annál jobban ki lehet használni az ikonoszkóp működési tartományát, vagyis annál részletgazdagabb lesz a kép. Aztán elektronikus úton lehet a kontrasztot csökkenteni, ha a művészi koncepció úgy kívánja
Hello! Bocs a hosszú offlineért, összecsúsztak a melók-vizsgák. Akkor elkezdel válaszolgatni:
beaulieu(947): 100e-ért kicsit sokallom, a múltkor a vaterán 60ért volt, azt is sokalltam, 30 lenne a max amit rá tudnék szánni, abból is egy 10es már csak szerelemből...
zapkorte(948): miaz hogy diák? minnyár' szakmunkásember leszek :)))))
Egyébként a TV-s anyagok szerintem pont alacsonyabb kontraszttal készültek, mint a normál, így tk. jobban változtatható az elektronikán a fedettség, kontraszt, stb...
A fekfeh negatívhívás témába: Kicsit erős azért, hogy óra és hőmérő nélkül hívsz és nem rontod el, dolgozz úgy egyszer, csak úgy próbaképp, hogy ellövöd a filmet, vagy inkább a felét, alexponálod 2-2,5 FÉ-vel, lehívod, pusholod normál fedettségig, aztán a tekercs második felét ugyanolyan konraszt-ra és fedettségre próbálod hívni... meglátod, hogy a tiktak és a higanyszál aranyat ér...nem beszélve a hívófáradásról, mozgazásról stb... Eleinte énis úgy hívtam Fortét, hogy nem láttam külömbséget a 12 és a 20 perc hívásidő között, és olyan fura, hogy a filmjeimen se max fedettség nincs, se minimum, óriási az alapfátyol, a szemcse meg mákméretű... Egy fotokémikus ismerősöm szerint a szépség mértékegysége: gramm és másodperc. Igaza lehet :) Minden számít! A mozgás, az idő (+/- 10 mp negánál már veszélyes lehet), a HŐMÉRSÉKLET!!! (hívtam én 23-24 fokon is filmet, 2 perccel kevesebbet hívtam, a szemcse duplája lett, hopp) nemhiába van direkt trópusi recept magas hőmérsékletre. Az megin más kérdés, hogy amit anyukáéknak fotózok, azt lehívom, azt kész...arra nem figyelek annyira, inkább, hogy időben a kezük közé tehessem (ami persze elmarad :)) Tehát a lényeg, legyél igényes a munkádra, a kézi labor ma már nem gazdaságos, inkább öröm, ill. ha valaki nagyon jól csinálja, akkor művészet...legyen ez a cél. Nézz utána, hogy milyen filmhez milyen hívót ajánlanak, milyen célra (legjobb szemcsézet, leggyorsabb sebesség, leglágyabb kontraszt), ha most nekiállsz fordítóst hívni otthon, hát az első 4-5 tekercs kudarc lesz és éghetetlen macera, aztán talán a kedved is elmegy. Én házilag kevertem a fordítós vegyszereimet, nagyon jól működtek, ha örömöt látsz a hívásban, nem macerát, élvezni és főleg csinálni fogod... ...én 3 éve foglalkozom fotózással, az nem olyan sok, tehát nem öreg róka vagyok én, csak lelkes amatőr :) és félreértés ne essen, nem lenézően szidni akartalak, a célom segíteni, meg talán terjeszteni az igét :)))))))) DS8-hoz meg vegyél valami régi orosz felvevőt, Quarz DS8-at, akármelyik tipust, ezek párezer forintok és hobbi célra tökéletesek. Pepe
Ezek szerint ff fordítós és ff fordítós anyag között is van különbség? Én azt hittem, hogy ehhez a témához már rég nem sok mindent lehet hozzátenni, és minden ff film azonos eljárással hívható, mint ahogy hajdan a "Kinofort" is mindenhez jó volt, or-wo-tól a svemán át a fortéig...
Egyébként 3M filmmel volt már dolgod? Vettem 120m-t bontatlan dobozban háromezerért a vaterán, az van ráírva, hogy "3M 381b&w TV reversal medium speed motion picture & tv safety film" meg egy emúziószám. Más nincs ráírva, se lejárat, se gyártó ország, se semmi, a neten is csak annyit találtam, hogy a kilencvenes évek második feléig gyártottak valami filmeket Scotch néven, de utána teljesen kivonultak erről a piacról. Minden esetre gondoltam, ha az az OR-WO működik még, talán ebből is ki lehet hozni valamit, főleg hogy eredetileg magas kontrasztú anyag lehetett, ha TV-seknek ajánlották... az ára meg nagyon csábító volt... és őszintén szólva téged akarlak majd felkérni a laborálásra... (természetesen busás fizetség fejében ;-))
Még az érzékenységét sem tudom, de azt hiszem a 100 ASA körülieket nevezik "medium speednek", úgyhogy gondoltam korára való tekintettel 64-esnek fényképezem el... persze csak valamikor az államvizsga után (16-a), mert ez most mindennél fontosabb.
Ez pedig a TRI-x és a Plus-x adatait tartalmazza. Elég macera megkeresni!
Amit be kell szerezned:
HŐMÉRŐ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A vegyszer 0,5'c tűréssel dolgozik
Stopperóra
Hívótank
Ha kevered, akkor 0,01 pontosságú mérleg.
Szárítókeret
Megadom az általam használt vegyszer pár adatát:
1 hívás 20+/-0,5'c 2perc
mosás 15-19'c 2p
Fordítás 20+/-1'C 1:30
mosás 15-19'C 2
derítés 20+/-1'C 1:30
2. megvilágitás 250W 2p
2. hívás 20+/-0,5'c 2p
mosás 15-19'C 1p
Fixálás 20+/-1'C
mosás 15-19'C 5p
szárítás
Én a Kodak vegyszerkészletét használom a Foma és társaihoz pedig magam keverem a vegyszert. Sajnos a házi mozilaboroknak leáldozott, a legtöbb vegyszer engedélyköteles a Kodak vegyszerei pedig nagy adagok minmum 15 gallon. a 801-as években minden filmtipushoz árultak 1 vagy5literes kidolgozókészletet. A szineshez pedig a Kodak gyártott kisüzemi hívógépet ami nem volt nagyobb egy Energomat mosógépnél. A negáidat megnézném 70X100-as nagyításban!:-)))
Érintőlegesen. Baromi sok macera. Előre gyártott vegyszerkészlet már nem kapható (Kinofortnak hívták, és a Reafotó Kft forgalmazta úgy 10-15 éve), úgyhogy minden alkotót úgy kell összevadászni és patikamérlegen leméregetni hozzá. Abból aztán lesz öt féle vegyszer, és minden csere között van egy mosás, ez összesen tíz tanktöltés, 5-8 percenként kell cserélgetni, és közben egyszer még egy 500W-os lámpával meg is kell egyszer világítani a filmet. Vagyis egy tank kb. másfél órás program, és közben végig ott kell állnod mellette! Utána ki kell a filmet teregetni (egy lécekből tákolt nagy dobra szokták fölcsavarni), és utána kezdheted a következőt. Csak akkor éri meg csinálni, ha a vegyszert ki tudod meríteni, ez általában négy tekercs film előhívását jelenti. (A bekevert vegyszer nem sokáig áll el.) Na persze az elsőre kiteregetett film az nem fog megszáradni, mire a második tanktöltéssel végzel, szóval legalább két teregető kell. Szóval egész napos program, tele lesz vele a lakás, és az asszonnyal is csinálni kell valamit (elküldeni a mamához vagy bealtatózni vagy ilyesmi), mert ezt a felfordulást, vegyszerszagot, botladozást, fürdőszoba tartós megszállását stb kevés nő viseli el tartósan.
Jo, nem vagyok akkora penge, elore bekevert vegyszert hasznalok, de c vitaminban es kaveban mar hivtam, es allitom hogy ff nega hivast elrontani szinte muveszet, pedig az orat se nagyon figyelem meg a homerot se szoktam megtalalni. Na de vissza az eredeti kerdeshez. Volt szo a forumban az otthoni hivas meneterol? Nem nagyon talalom.
Az ff negativ hivas profin megy, de az nem nagy szo mert azt egy ovodas is meg tudja csinalni. Találtam a neten egy kodak pozitiv hivokeszletet, meg lattam egy ilford modszert is, ami eleg baratsagtalannak tunik nekem pl. a kensav miatt. Szoval latom hogy nem egyszeru csak kivancsi vagyok ha mar itt szoba kerult. A fekete feher dia miatt is erdekes lenne, persze egyelore nem hinnem hogy belevagok.
Nekem régen mindig összeragadtak a menetek a filmbacsokban. Jópár méter filmem ment emiatt selejetbe. Aztán olyan is volt, hogy nem sikerült egyenletesre a második megvilágítás, és emiatt vetítéskor hullámzott a kép fényerőssége. Szóval vannak a dolognak kockázatai is, piti kis figyelmetlenségek miatt többezer forint értéke nyersanyagot lehet kinyírni - és akkor még szerencsésnek mondhatod magad, ha van lehetőséged újra felvenni ami rajta volt. :-(
Jót vettél, ezt úgy hívják 2x super 8-as film. DS8= Double Super 8
Ehhez a filmtípushoz ilyen kamera is kell. Kétszer kell végigfutatni a kamerában, egy szer az egyik, majd a másik oldalára exponálsz. Előhívás után hosszában ketté kell vágni, így kapod a 8mm-es méretet!! A Soósnal lehet kapni kazettás super 8-as filmet is, de az Kodak termék és jóval drágább is.
Sziasztok, keresgéltem itt a fórumon az otthoni ff hívásról de nem nagyon találtam semmit. Volt erről itt szó részletesebben?
Amúgy meg a Soósnál láttam hogy van fomapan super8as film, úgyhogy vettem. Most nézegetem, egyrészt nem kazettában van, másrészt meg nem 8 mm. Szerintetek mit vehettem? DS8 van a dobozra irva.
Viszont az elrontásra sokkal nagyobb az esélyed, mint egy fényképésznek, aki napi rendszerességgel csinál ilyeneket, hogy az autómatákról ne is beszéljek, amelyek előre beállított hőmérsékleten tartják a vegyszereket is, meg minden. Szóval el lehetne ezen vitázni... az biztos, hogy az antarktiszra vagy a sivatagba vinni labort nincs sok értelme. De azért egy egy éves, Afrikát átszelő utat bevállalni könnyelműség.
..az egy jó érzés ha az ember a magáéval dolgozik, ha elrontom, akkor a sajátom. pl. diát hivattunk valahol, és két tekercsre rányitottak a kamrában...jeah...
Ha valakit érdekel, tudok egy tök jó állapotú Beaulieu 6008 S Pro super 8-as hangos kamerát, digitális kockaszámlálóval! 145 ezer az ára! További infókért nálam kehet jelentjezni.
Végülis lehet az a labor bárhol, ha nyugodt az idő, és tudnak valahogy elég áramot termelni, repülőn is. De sok expedíció is vitt magával ilyesmit, pontosan azért, hogy amit helyben megcsináltak, azt lássák is. Aki meg nem vitt, az jól pórul járt. Mint pl. Zikmund és Hanzelka, a két csehszlovák világutazó. Akkoriban Afrikában összesen két Kodak képviselet volt, egyik Észak-Afrikában, valahol Marokkóban vagy hol, a másik meg Johannesburgban. Szóval ment ez a két szerencsétlen, és szorgalmasan filmeztek néprajzot, állatokat, a viszontagságos terepen evickélő tátraplant, majd pedig Jburgban bevágtak kb. 1000m musztert a Kodak laborba. Aztán fordultak is le a székről, amikor közölték velük, hogy hát sajnos nem sikerült előhívni a filmeket, de kárpótlásul kapnak új tekercseket. (Ezzel aztán rohadtul kárpótolva voltak szerencsétlenek.)
Szóval ha a hattányéros vágóasztalt nem is, de egy tankot meg pár zacsi fixírsót az okosabbja vitt magával az ilyen helyekre, hogy ha pótforgatást kell csinálni, még idejében kiderüljön.
Hát ez nagyon kemény! Arra emlékeztet, mikor megszervezték valamelyik elnöt temetését...a repülön volt a labor, ugyhogy menet közben képszerkesztettek és a sokszorosítók már előmelegítve várták a friss híranyagot...jeah.
Szerintem a kevesebb több lett volna tipikus esete. De mindegy, kinek a pap, kinek a paplan. A lényeg az, hogy ha az elektronikus trükkök miatt majdnem a teljes játékidőt úgyis gépre kell vinni, akkor már semmi nem indokolja, hogy ne mindjárt elektronikus felvételi eszközökkel készüljön. Illetve egyetlen egy dolog indokolhatná: ha a rendelkezésre álló elektronikus felvételi eszköz felbontása lényegesen alulmúlná a képfeldolgozó számítógépek teljesítményét. Hasonló dolog történt 1936-ban, amikor a német posta - persze politikai nyomásra - az akkor még kísérleti stádiumban lévő elektronikus televíziós rendszerével direktbe közvetítette a Berlini Olimpiát. Illetve csak majdnem direktbe, a tévénézők (bár nem tudták) de csak egy tizenötperces spét után kapták meg a képanyagot, ugyanis a televíziós kamerák még nem voltak gyakorlati használatra alkalmas stádiumban, így hát filmkamerákat használtak, amelyeket a közvetítőkocsiban negatívba hívtak, majd elektronikus utón fordították át pozitív képpé. Az angolok meg a francik viszont nem tudták, és majd megpukkadtak mérgükben, hogy a nácik már ilyet is tudnak. :-)
qnadam: hogy Arany Jánostól idézzek egyet: "Gondolta a fene!" :-)
Kicsit komolyabbnak képzeltem...A film javára az válik, hogy a tulajdonképpeni pixelek minden képkockán máshol helyezkednek el az anyagon, így az effektív élesség nagyobb...ezért gondoltam, hogy ők is egy komolyabb rendszerrel dolgoznak. No nem mintha ez nem lenne komoly. mhaás Ruszki kamerák? A Konvas meg a Kinor egész profinak tűnnek és az Arri 8-10e $-jához képest csak 2e$...nem mintha tervezném, hogy a közeljövőben veszek. Apropó, ha valaki tud Beaulieu 4008-t a környéken, ill. ha segítene valaki ebayos rendelésnél az írjon pls. Peppe