Igen, nekem is fontos lenne az árnyékolás, mert amit fényképeztem az a ház mellett van, de van egy asztalkás lugashelyem is.eddig csak rossz időben tudtunk kiülni, mert kisül a szemünk, viszont 4-5 éves a szőlő körbe( lassan kéne árnyékolni). Igaz, mint írtam nem a legjobb a talajom.
Úgy június táján látni fogod, ha esetleg túlterhelted a fiatal tőkéket, akkor még utólag is lehet leszedni hajtásokat.
Én is évekig próbákoztam normál metszéssel árnyékoló lugast készíteni, aztán rájöttem, hogy kénytelen leszek túlterheléssel, sűrűn, sok gyengébb vesszővel árnyékolni, tavaly elemlámpával tudtam csak alámenni. :)
Én nem tudok szölő veszőket küldeni,viszont ha tudnal küldeni kaukázusi kefir gombát azt megköszöném.Ha rendben van neked akkor it az email cimem: ricsicske@freemail.hu
Szeretnék különféle csemegeszőlő fajtákat telepíteni a kertembe. Sok fajta érdekel. Aki tudna dugványozni való vesszőket küldeni,az kérem írjon az e-mail címemre. Sok mindenem van cserére,szőlődugványok (Mathiász Jánosné Muskotály stb.), egyéb dugványok (feketeribizli, Kieffer körte, gránátalma stb.),gumós növények, zöldségmagok és passiógyümölcs magok, valamint kaukázusi kefírgomba. A csere lenne legjobb nekem,de ha kell fizetnék is értük. Köszönöm!
Szerintem nincs ezzel semmi gond, csak még nincs kifejlesztve lugasnak.
Ha az árnyékolás egy fő szempont, akkor semmiképpen nem elég 1 szint, 2 vagy inkább 3 szinten is kell karokat kialakítani, mert csak akkor árnyékol rendesen, ha elég sűrű, és nem csak őszre lesz elegendő lombfelület.
Ez persze egy bizonyos túlterhelést jelent, nem lesz olyan minőségű a termés, mint lehetne, és ha érzékeny fajták, akkor többet is kell permetezni. De azért ki lehet alakítani egy egyensúlyt, hogy a kecske is jóllakjon, a szőlő is megmaradjon. Mióta átvettem apámtól a lugasa metszését, azóta nálam ez működik.
Lehet, hogy a hozzáértők leszólják (csak nyugodtan, nem sértődöm meg :), én azt csinálnám, hogy a kar fölötti 2. madzagra (később, ha erősödik a növény, a kettő közöttire is akár) nevelnék egy kart.
Nekem az a módszerem, hogy a karon szűk méterenként alakítok ki egy pontot, ahonnan lefektetek egy szálvesszőt, meg hagyok egy csapot. A kart a következő évben levágom, és a csapból növő vesszőt fektetem le, és így tovább. (Váltócsapos metszés.)
Jelenleg úgy fognék neki a felső résznek, hogy méterenként függőlegesen meghagynék egy vesszőt, ezek alsó kihajtásait (amikor már nem könnyezik) kivakítanám, csak felül maradna 3 szem. Ezekből lenne egy olyan, amit jövőre felülre le tudnék fektetni, így összefüggő lenne a felső sor is. Később a tőke fölötti függőlegest nevelném tovább, a többi kart levágnám, ha már elér odáig a tőke fölötti.
A mostani karon pedig mehetne tovább a váltócsapos dolog.
-Ha a színe nem változott sárgás-barnássá, akkor nem barnatörés. Ha fehéres, akkor lehet vasas vagy fehérje törés. (a bor felmelegedésének hatására indulhattak be a reakciók) Titrálható savat és a ként meg kellene vizsgáltatni. Utánna derítés. Szűrés csak utánna.( A távdiagnózis elég bizonytalan.)
Hosszúcsapos metszésell próbálkozz. A fürtök általában csak a harmadik rügy fölött képződnek ezért a rövidcsapos metszéssel nagyon gyengén terem. Ezt bizton állíthatom mert én is igy metszettem eleinte de csak a levelek jöttek.
Próbáld meg a hosszúcsapos metszést. A kordonon kb 20-25 cm-enként alakíts ki termőrészeket. Amelyik vessző alul van a kordonon azt lehetőleg vágd ki. Leht hogy az idén még nem lessz sok termés de ha elkezded kialakítani akkor jövőre szépen fog teremni.
Nem emlékszem,de lehet hogy kérdeztem: a Hamburgi muskotályt hogyan kell metszeni,hogy teremjen is ? Vhogy ez a fajtám igen gyengén produkál ...mondjuk nem vok nagy szőlész inkább egyéb gyümikben utazom...
Valószínüleg meg fogsz lepődni azon, amit írok. A bor egy olyan "kémiai közeg" ami minden körülmények között stabilitásra törekszik, állapotát három tényező határozza meg; a nyomás (~légnyomás), a hőmérséklet és az összetétel.
Ha ezek közül valamelyik megváltozik arra a bor is valamilyen módon reagálni fog. A 8 C-fokos pincében még stabil (világos, tiszta, jóízű) a borod, de amikor beviszed a lakásba megváltozik a hőmérséklete (18-22 C-fok), erre a bor, mint kémiai közeg regálni fog, persze csak akkor, ha tud (pl. újból elkezd forrni, ha sok a maradékcukor , vagy más kémiai reakció játszódik le benne).
Természetesen ez fordítva is igaz, ha magasabb hőmérsékletről hideg helyre viszed, kiválhatnak belőle olyan komponensek, amiket a csökkenő hőmérséklet miatt már nem tud oldatban tartani.
A nyomásnak ebben a folyamatban elhanyagolható szerepe van, hiszen majdnem állandónak tekinthető.
A bor összetétele (cukortartalma, savtartalma, alkoholtartalma, egyéb összetevői) ellenben fontos tényező(k) a bor stabilitását illetően.
Tehát én azt gondolom, hogy a borod 20-22 C-fokon, összetétele okán nem stabil állapotú.