Igen, ahogy elnéztem a lezlidet, meg egy régebbi fényképemet róla, valóban helyesen kiküszöbölted a gázos részt. Ugyanis a polcod is le volt csapva, meg hátul is lyukas volt a hátlap. Ez hiba, mégha gyári is.
Az alacsonyabb dobozok másképp hangoltak mint a magasabbak:
1965-ig az egysebességeseknél a basszreflex a polc sarkának lecsapása volt egy teljesen tömör középső hátlappal. 1965-től a polc lett tömör és egy téglalap alakú nyílást kapott a hátlap. Ez árnyalatnyi több basszust eredményez.
A kettő együtt viszont kevesebbet, mert túl "kifúj" a doboz.
Ahogy elnézem, mindegyik eu lezlinél helytelenül meghagyták a korábbi dobozok polclecsapását. Egyszerűen orvosolható.
Más változás: 1965-től picit keskenyebb az amerikai lezlik kopoltyúja. Viszont az európaiakék nem. Gondolom megkapták a levetett amerikai marógépeket.
A mai nap nem Balázs Fecóé volt. Be sem álltak, azonnal ömleni kezdett az eső, zsűri harmadolódott a technikával együtt. Sokat játszott orgonán, de csak a többi mikrofonból beszűrődő hangot lehetett hallani szinte a műsor végéig. A szép fehér hordozható B3 két 122 lezlivel hiánytalanul megjelent! Pedig a műsor és az előadás frenetikusan jó (lett volna) volt, de a végig tapasztalható beállás hiánya, az időjárás miatti gondok nayon megnehezítették mindenki dolgát. Mi meg szétáztunk-fáztunk. Jó lenne ezt a műsort mégegyszer meghallgatni.
Más. A rotosonic dobot muszáj beburkolni, mert a mélyhangoknak rögtön annyi is lesz. Ugyanis, a ha nem "végtelen" falba építjük be a hangsugárzót, a membrán eleje, és hátulja között un. akusztikus rövidzár keletkezik, és csak a membrán átmérőjével megegyező méretű-hullámhosszú hangok kerülnek lesugárzásra! Ergo, hiába a nagy amplitúdóju membrán mozgás, a hangszóró pereménél visszafordul a membrát hátuljára a megmozgatott levegő. A zárt dobozban ezt nemteheti meg! Ezért zártam le minden lyukat a lezlim alsó deszkáján, hogy még véletlenül se tudja magát falsul elszellenteni!:-) Meg is lett az eredménye. Jó kis mélyei vannak.:-) A sarkán bedeszkáztam a reflexnyílásnál, a dobrotor forgató motornál is voltak a szíjnak rések. Ide egy méretes rétegelt lemez került, ami elfedi ezeket a lyukakat. Természetesen úgy, hogy ha állítani kell, még bőven befedje a kritikus részeket.
Nem kell rá se a körpalást, se a második hangszóró, jó ez így. Mondjuk ezt is javasoltam legelsőre :-) A roto kissé lustább a nagyobb tömege miatt, így a tömegcsökkentés szerintem csak jót tesz neki, meg hadd suhogjon mint a dobrotor, az az igazi.
Mivel nem kellett a zongora szekció a 815ös lezlimbe,úgy döntöttem, hogy nem dobrotort csinálok, hanem a rotosonic dobot csinálom meg. Mivel az eredeti hangszórója halott volt, így kerestem egy másik hangszórót. Először két hangszórót szerettem volna beletenni, és az eredeti résen sugárzott volna. De nem volt két 4ohmos hangszóróm, így maradt az egy hangszórós változat. Óvatosan sikerült szétszednem, és egy új előlapra szerelve fog működni az új sugárzó. Az eredeti palástot is vissza tudom majd ragasztani, de ebből le kellett vágni a két végéből ami nem is volt baj, mert egy kicsit roncsolódtak a végei. A hangja is igéretesnek tűnik, mert 120Hz-től kezd erőteljesen szólni. Nem volt buta ember aki kitalálta ezt a rotosonicot. Szerintem nagyobb a hatásfoka mint a dobrotornak.
A feleségem és én nagyon szívesen elmennénk, de dolgoznunk kell... Pont 05-01-én! ????? Minden pénzt megérnek majd a felvételeid... (kamera, telefon, digicam,... bármi!) :)
Még az is lehet, hogy "fulladozik" az erősítő a puffer kondik miatt. Vagy a csövek nem jók. Gondolom párhuzamosan vannak kötve a végpentódáid (EL34) Ezeket párba szokták válogatni elég szigorúan. De ami miatt a legjobban tud torzítani, hogy a bemenetére sokkal nagyobb feszültségű jel kerül. Általában a 0dB jel a szabvány 775mV feszültségnél van a teljes erősítés. Egy hammond kimenetén akár 5volt is kikecmereg. Hatszoros túlvezérlés!
Én aztmondom, hogy mérj meg mindent, mielött pánikba esnél:-)
No ezaz, hogy nincs nagy brumm a rendszerben. hanem torzít, mint állat. Esetleg arra gondolsz, hogy a kondik kapacitásvesztettek és amikor a csövek megszívják az enerdzsit, akkor nincs utánpótlás?
Nagy valószínűséggel kiszáradtak a kondiajaid a nagy pihenésben. Ez elég indok a brummra! Én megmérném a kondikat, hogy tényleg annyi a kapacitása, mint amennyi oda van írva. Az én hammondomon ez is segített:-)
Előszedtem hosszú pihenő után a Vox100 névre hallgató sok vihart megért 4 db EL34 csővel szerelt erőlködőmet. Csúnyán torzít (a kontakthibákat már többnyire orvosoltam) Az anódfesz 560 V, rács 35V, a tápkondikban van szufla. Szerintetek dobáljam ki a csatolókondikat? Mi okozhatja még a torzítást?
Rendben van. Próbálkozom a variációk lehetőségével.
Ma megvilágosodtam!:-) Délután játszott a fiam a hammondon. Leültem a szoba másik végébe, és meghallottam az igazi hangját a hangszernek. Tényleg tök jó! Egy kicsit rekedtes, de nem nagyon torz. Alapzaj nuku, és most hallani azokat a hangokat, amit eddig elnyomott az alapzaj. Remélem, hogy rákap a gyermek e remek hangszerre:-)
Constantino szaktársunk, hogy halad az új szerzeményével?
Három szöglemezen függ az alsó motor. Szedd le és tedd fölfelé nézve immár a "helyére". Egyszerű, minden felszerelésed megvan hozzá hogy jó eredményt érj el.
Ha valami nem világos, továbbiakban inkább személyesen, eredmény garantálva :-)
Sajnos a basszuslavor alatt a meghajtó motor van..... és,ha belever a karterba a düzzni, ugye az nagy baj. Bár most elgondolkodtam, -mivel az ismerősömnek túl nagy ez a lezli- hogy mégis felélesztem a rotosonicot, csak éppen másképp. Most egy új dobon töröm a buksimat. Szóval képlékeny a dolog.... nem kapkodok vele, mert a legjobb megoldást szeretném megcsinálni.
A barátomnak egy trep lezli kellene...... bár, ha kész lesz ez a lezli, lehet, hogy meg gondolja magát:-)
Ott van szépen a basszuslavór, csak alá kell tenni a dobrotort. A Roto fölött a kisebb lyukat könnyebb betömni, csak egy kis lyuk kell a motornak, merthogy az álljon a középső térben. Viszont ha így héthatvanasítod, a többi szolgáltatást célszerű elfelejteni.
Sikerült letölteni a szervíz könyvet. Köszi a tippet.
Mostmár, hogy látom, a rotosonicos rész 8ohmos. Ez rögtön megnyugtatott nagyon, és a következőket terveltem ki: az alsó mélysugárzó alapja kap egy új deszkát, amit szükség esetére ki lehet majd szedni az esetleges szerelés -karbantartás miatt. Ebbe lesz majd kivágva a 760as mintájára a nagy hangszóró helye. Ez alá kerül majd egy fa dobrotor,és a motormarad a helyén. Ez a fele kész is. A nagy üregből meg leválasztok egy részt, egy 30 vagy 40cm-es mélysugárzónak. Ez attól függ, hogy mekkora térfogat kell majd az új mélysugárzónak attól függ a hangszóró mérete. A közepes hangoknak, meg a magasanak kap egy-egy tölcsért. Ez lesz majd a zongora szekció. A hangszórók az előlapon fognak majd szólni. Ezt majd a rotosonic erősítője fogja hajtani. A forgó magasat meg a saját erőlködője erősíti, az meg nem lesz piszkálva.
A 11pólusú csatit kiszedem, és minden bemenetnek külön csatija lesz. (6.3 jack)
A lezli vezérlést meg egy lábkapcsolót kap, vagy félholdast.
Ha multicuccot szeretnél, akkor érdemes meghagyni rotosonicnak.
1orgonaszekció: megy a 16 ohmos V21-en a tölcsérbe, a 4 ohmos álló basszusra és a 4 ohmos forgó oválra. Tehát forog a két rotor és van nagí basszusa is.
2zongoraszekció: csak az oldalsó oválokon, az vicc. Három dolog hiányzik ott: a mély, a magas és a hangerő. Szerintem akkor a zongorarészt rá kéne küldeni a basszusra és csak a magasat az oválra, ámbár az meg valószínű hogy nem megy elég magasra, valami autóba való egyesítettel lene hifibb.
A 11-es aljzaton akár négy hangbemenet is van, tehát ha egy multis Hammond XE, Roland VK lenne rákötve, alapból szétválasztódnának a hangjai. És sok VK van Magyarországon.
Az eredeti elrendezésben az orgona mélye csak az oválra megy, na az gáz. Orgonának az a mély, zongorának magas???
Persze multis orgonáknál esetleg bejöhet, de nem B3-nál.
Kapcsolási rajz: kíváló minőségű, de a captain-foldback-en ne a schematics -ot töltsd le hanem a service pamphlet -et lejjebb. Remélem így már boldogulsz, szép munka lesz fantasztikus eredménnyel.
Még meglátom, hogy hogyan lesz átalakítva. Lehet, hogy sima 760as lesz belőle. De lehet, hogy mégis kap álló hangszórókat, és akkor egy zongorát is rá lehet majd kötni.
Szerinted az összes végfoka 4ohmos, vagy van különbség közöttük? Erre nem találtam utalást sehol sem, és az ovális hangszórót sem tudtam megmérni:-( A 815-ös rajza, -amit a netről letöltöttem- nagyítva szinte olvashatatlan. Viszont a 760-asé ugyannak látszik a végfok a keresztváltó nélkül. Vélemény, javaslat?
Hamár kipurcant a Rotosonic oválhanxórója akkor nincs más út mint 760-assá alakítan. A többi nem lényeges. Látható az eziránti törekvés a korábbiakról. Volt már ilyenre példa, jól is sikerült.
Szombaton megérkezett Hollandiából egy üzleti célú Proline 815 lezli. Az ember azt gondolná, -hogy tőlünk nyugatabbra- egy idős házaspártól vásárolt dolog annyira nem lehet roszz vétel. Nem akarok senkit eltántorítani, -mert biztosan vannak kivételek- de ne bízzon benne, hogy nem lesz átverve, ha nem ért hozzá, illeteve valakit megkér a vételre.
Szóval valóban ez egy "kiherélt" 815-ös, mert a középen levő (nem lezliző) hangszórók hiányoztak. Természetesen az ide tartozó végfok is hiányzik. A rotosonic-ban levő hangszóró is le van égve, tehát kuka ez is. Még jó, hogy a 15" mélynyomó, és a magas tölcsér műxik. Most jön az, hogy igény szerint kell rendbetenni a lezlit. Szerintem kell egy dobrotort csinálni, aztán igény szerint a középső hangszórókat kell beépíteni. Még jó, hogy a rotosonic erősítőjét rá lehet kötni...... már, ha jó. Azért nem adom fel:-)
Mindig komplett tartalék csőkészlettel megyek/viszem koncertre. Plusz szerszámok, páka, miegymás. Ha netán szállítás, vagy egyéb buta csőkiégés miatt egy koncert meghiúsulna, az borzasztó lenne. Nem is tudom igazán élvezni emiatt a koncertet, egész a végéig nyomaszt a felelősség.
Gratulálok a szerzeményhez! Nekem van L100-hoz orgonapadom (Lord fórumtárs jóvoltából) Majd küldök 1-2 fotót, meg a méretet ha érdekel. Szerintem koncertre pótcsöveket ritkán szoktak vinni, de ezt nálam sokkal avatottabbak meg tudják mondani Jó zenélést! Ezeket még a Lord szaktárs készítette:
Amit leírtál, semmi nem vészes, nem fog robbanni, tüzet okádni. Egy a lényeg, de az piszkosul: A hatos csatlakozót csakis áramtalanítás után szabad rá, ill. lehúzni!!! Az NEM FORGATHATÓ, abban NAGYFESZÜLTSÉG megy a 3-4-es lábakon.
Összecserélted a csövexámát, 3 van a 25-ös Leslie végfokban és több az A0-43-ban.
Vágd le az angol késes dugót, csavarozz helyébe egy helybelit és kész. Kapcsold be, miután felpörgött az orgona és lezli, meg világítanak a csövek, utána lehet tovább diagnosztizálni. (persze ha nem teszi, az is informácó) Hajrá!
Torzítás, tekerj, nyomj ütközésig mindent, aztán meglátod. A 125 Leslie viszont ha méretben meg is egyezik a 145-tel, de beltartalma kissé szűkebb. Egy kisebb rotor, egy 12-es szélessávú hanxóró, 20W végfok.
Pad: sokféle L100 volt hozzá sokféle paddal. Melyik is valójában?