Épp most hallottam egy mai esetről: hogy osztálykirándulás, 220 km-re, menetrendszerinti autóbusszal. Ráadásul olyan útvonalon, ahol van közvetlen vonat is, csak lassabb.
"Sátoraljaújhelyről Füzérkomlósra utaztunk, 30-an voltunk, az akkor szokványos csővázas hátizsákokkal fölszerelve meg is töltöttük a buszt. A többi utas pedig anyázott, és emlegette azokat a "szakmebereket", akik nem is olyan sok évvel korábban megszűntették a kisvasutat."
No igen, és gondoljunk bele, mennyivel több turista utazik Szilvásváradra, Szarvaskőre, Bélapátfalvára, mint Füzérkomlósra...
A múlt héten pont tábori különbuszt szerveztem. A különbuszt, ha több napra mész, oda-vissza/oda-vissza útra, azaz 4-szer kell kifizetned. Volánnál 300 Ft+ÁFA/km a díja, a korábbi iskolás, 20 %-os kedvezmény idén szünt meg...
Rásegítő járatot, normál személyenkénti díjszabással évek óta nem lehet rendelni. Marad a menetrendszerinti tömeg, tavaly 4 buszt tömtünk így ki, mert összefutottunk egy másik tábor hasonlóan gondolkodó tagjaival.
Igen. A menetrendszerinti-buszos osztálykirándulásra régi emlékem az a téli túra, amit 1987 decemberében tettünk a Zemplénbe. Sátoraljaújhelyről Füzérkomlósra utaztunk, 30-an voltunk, az akkor szokványos csővázas hátizsákokkal fölszerelve meg is töltöttük a buszt. A többi utas pedig anyázott, és emlegette azokat a "szakmebereket", akik nem is olyan sok évvel korábban megszűntették a kisvasutat. Az Ik266 utaskomfortja pedig semmivel sem volt jobb, mint az akkoriban másutt még jó karban üzemelő Bax-oké, főleg csomagokkal nem.
Ugyanez a megoldás a Bükkben is biztosan ugyanilyen "jól" fog most működni. Persze lehet mondani, hogy rendeljem meg a buszt előre, de az már más tarifa szerint megy, meg nem is biztos, hogy 20-25 fővel megéri.
A témához kapcsolódóan vélhetően a Bz fordulók is változtak, ennek eredményeként a 18 órási Füzesabony-Eger személyt sikerült két Bzmotból kiállítani. Vasárnap esti kolis vonat, remek választás. Eddig ugye háromrészes szerelvény ment fel...
Visszatérve a szilvási vonalra. Kíváncsi leszek, ezen az egy pár szerelvényen mekkora tömegnyomor lesz mondjuk a május 1-ei hosszú hétvégén vagy Pünkösd környékén megspékelve néhány csoportos foglalással. Dehát a menetrendet okos és hozzáértő emberek szerkesztették, akik jobban képben vannak a helyi dolgokat illetően.
Tegnap utaztam az egyetlen megmaradt 17:10-es vonattal Szilvásváradról. A vonat Bzmot+Bzx+Bzmot-ból álló szerelvény volt. A legnagyszerűbb példa lett a pazarlásra ez a vonal, mert a mozdonyvezető és a jegyvizsgáló egész nap kártyázhat Szilváson, nem beszélve Bélapátfalva, Mónosbél és Eger-Felnémet személyzetéről, akik ezt az 1 vonatpárt várják egész nap. Az utasszámokról inkább nem is teszek említést.
Ebből az 1 szerelvényből egész nap 3 óránkénti vonatközlekedést lehetne lebonyolítani gyakorlatilag a gázolaj fogyasztás lenne a többlet. Mivel már keresztek sincsenek, így az egri átszállási idő is csökkenthető lenne 10 perccel.
"Az esetleges hiányosságokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szaktárcája az utasok jelzései alapján kész felülvizsgálni, és az indokolt kiigazításokat akár már májustól érvényesítik."
Akkor még van egy kis remény?
Különben a kirándulásos megjegyzés részben igaz, de én eddig a 13:46 ossal mentem ebéd utána, ha mentem, azért írtam.
Miért nincs? Pont a hétvégi kiránduló vonat maradt meg azaz délelőtt fel, délután vissza, ez pont az ideális kiránduló vonatpár Pestről is aki nem kocsival jön Szilvásváradra.
Az már más kérdés, hogy mit csinál fent az mv, meg a jegyvizsgáló hétvégén, és akkor már miért nem jön még le egy körre a Bz napközben?
"Valyon a Budapest-Eger viszonylaton ezt lehetővé tszi a szolgáltatás színvonala?"
Nem.
"Egyébként arra is kíváncsi leszek, hogy a Maglód-Budapest buszjáratot eltörlik -e és csak vonat marad -e?" Az agglomerációk tömegközlekedéséhez nemhiszem, hogy nyúlni fognak, mivel ott külön szerep jut a busznak és a vonatnak.