Szia Nandi! A K es a G kozott annyi a kulonbseg, hogy a G valtozatban van egy kompresszor, ami gitarnal hasznos. Nekem a G volt, igy Rhodes-hoz is tudtam hasznalni. Ezen a felvetelen 0:59-nel lehet hallani:
En szerettem a Lestert, az overdrive-ja nagyon kellemes volt, csak ritkan volt ra igazan szuksegem, igy amikor beutott a Covid es meg kellett valnom par dologtol akkor eladasra kerult.
...mégeccer, pontosítva...itt a komplett német video, (az NDR német TV produkciója)- J.S. komplett európai turnéját (NB. D. Gillespi bandájával együtt!) hivatott rögzíteni,tehát visszavonom: nem csak szedett-vedett összeállítás, de nem is Oscar-dij gyanus...(NB. a rendező akár "hazánkfia" is lehetett...) A "satisfaction"-nek azonban nincs benne nyoma, és a R.vG. video sem logikus hogy ebből származna, mint azt valaki állította...és hamár a minőséget ragozzuk, (torzítás, etc.) érdemes észrevenni hogy nyilván normál FILM-kamerával lehetett felvéve, ezért aztán J. majd egy félhanggal feljebb -és persze hajszálnyit gyorsabban játszik - ha valaki innen akarja őt "klónozni", ill. hozzájátszani,a keresztes-hangnemekkel megbirkóznia....
..érdeklődve néztem azt a hosszú snittet, aholJ. teljes odaadással füleli és élvezi az öltözőböl amint D.G. széttrrombitálja szinpadot.....amúgy -a nyilvánosság felé mindig tagadni próbálta, (nyilván P.R. okoból...) hogy rá bárki más hammondista hatott volna....egyetlen hammondistát ismert el, a csaknem ismeretlen, korán visszavonult Les Strand (born Leslie Strandt) nevű embert, akit a "Hammond " Art Tatumja"-ként emlegedett (az illető életében 3-4 lemezt -ebből 1 ! db. Hammond-lemezt készített-nem fenyegetett az a veszély hogy a közönség inkább majd hozzá orientálódik...(az illetőtől nincs nyilvános video. viszont láttam egy lemezét az Amazonon majd 200 dollárért hirdetni...!) - más: történelmi morzsa: állítólag az első jegyzett orgonista aki jazzt ill.szórakoztató zenét játszott : "it is worth noting that St. Louis pianist Fate Marable was known for playing the steam calliope on Mississippi riverboats during the early years of the century, and included such notables as Louis Armstrong and tenor man Gene Sedric n his groups. " -tehát: Fate Marable, (zongorista) egy Missisippi- gőzösön, "gőzorgonán" a 20.sz. elején...érthrtően róla sincs felvétel... -V.
A lényeg hogy egyáltalán van! Ebből az első korszakból rendkívül kevés felvétel van.
Persze kíváncsi volnék hogy a sok koncertbejátszás nem kutatható-e fel vágatlan változatban? Ámbár tényleg szoktak csak a filmhíradó kedvéért 5-10 perces snittet rögzíteni, aztán távoznak. Érdekes látni, hogy minden típust megtalálni. A101, német A100, C3, B3. És általában derekasan túltorzítva, csutkán a hangerő. Ez az 1965-ös európai turné mérföldkő volt. Pl. a BBC készített egy félórás stúdiófelvételt is. Szerintem ez lehetett az angol rock Hammondra hatásának gyújtózsinórja.
"de sok benne az üresjárat"...igen, az egész -még TV-s szinvonalon is,- valami összecsapott harmatgyenege ügy -mintha hirtelen rászóltak volna valami asszisztens nyuszira, hogy gyorsan csapjon össze valamit a lomtárból, mert hirtelen kell egy műsorhoz...sajnos..
Láttam, emléxem, amikor Jimmy feljátssza és a Satisfactiont, a lemezről ismert változatot. Furcsa is volt utólag pont azt látni. Még kutakodok, hátha lementettem, de sok benne az üresjárat. A feltett BR@ film rövidebb.
-lehet tallózni...(és ez nem minden forrás)...és nem árt a kellő óvatosság, és rövid, ex-katedra kijelentéseket tenni kockázatos....NB.
az idézett kép pl.jól láthatólag csak képzelt illusztrativ, min tmérvadás több sebből vérzik a szövegel együtt....igensok forrás megegyezik
a következőkben: "RVG has always been really secretive about his equipment and techniques. Not much is known and nobody has ever seen real pictures. Supposedly he even sets up dummy mics while recording so nobody knows which mics are actually being used."..stb..
...ugyanakkor a technikájáról ill. annak konkrét részeiről "legendák" is terjedtek-nek, amellyek nem stimmelnek...
...szóval lehet a fenti és még más forrásokban egy pár sűrü hétig búvárkodni, reménykedve hogy kiszűrhető néhány MEGALAPOZOTT
1800Ft-ért havonta (első hó ingyenes!) reklámmentesen 100 millió zeneszám bárhol bármikor, online vagy offline (letölthetően), bármilyen eszközön (pl. androidra is!), veszteségmentes formátumban vagy akár Dolby Athmos formában… Gyakorlatilag a világ zenéi a zsebben! 😉👍
Igényes, szép futamok, harmóniák, ahol a korábbiakhoz képest lazábban, szórakoztatóbban zenélnek a korábbi műfaji kereteik között. A színvonalból semmit nem engedtek, inkább határozott továbbfejlődést érezni. Szerintem pályája jelenlegi csúcspontja. Végre egy újabb kitűnő produkció magyar B3 hammondostól!
Itt szerintem etalon módon szól az 1961-es Hammond A100-asa a Leslie 145-ön. Különösen élővé teszi hogy pl. tisztán, jól kivehető a lezlikapcsolások mechanikus hangja :-) Mindez azonban csak keret, egy összetevő. A lényeg a zene.
Az orgonista a figyelmet minden pillanatra lekötő vezető szerepével -játékában akár kísérjen, akár szólózzon-, a kiváló vibrafonos Dominik Bukowski és a kiváló dobos Krzysztof Szmánda együttműködésével teljes az összhang.
Öröm az egész lemezt végighallgatni, és javaslom ezt mindenkinek akár a hanghordozó megvételével támogatni a tehetséges művészeket!
A könyvben utánaolvasva a vonaljelnél a magasa levágva jhogy ne kattogjon durván és ízléssel hozzákeverve a tölcsérmikrofonokhoz. Kis dobrotorhang azért átszűrődhet.
Szóval valamikor így lehetett. Talán inkább a kezdetekben, ötvenes, hatvanas években. Van egy 1965-ös dokumentumfilm Jimmy Smithről. A stúdiós részben talán látszik, tettek-e a dobhoz is mikrofont?
/2 ..."nem a borzalmas vonaljel.".....nem kötekedni akarok, csak benfentes szekértőti érvedet hallani, hogy mivel érdemelte ki a kimeneti vonaljel nála a "borzalmas" jelzőt? -V.
...erről anno én is olvastam, átfésülve a R.v.G.-ről szóló anyagokat, -most nem idézek részletesen, de lényege (Re. Hammond):
R.v.G. az idők során 2 helyen studiózott, előbb saját családi házukban berendezkedve, később önálló stúdióépületben. Az előbbbiben létezett a saját Hammond setupja, a régies lezlivel, (alkalmi vétel volt!),ahogy leírtad, és ezen készült J.S. első felvétele is, aki később viszont saját setupját vitte be, (gondolom más technikával felvéve (?). Tehát ha v.G. hammond-felvétel-technikáját elemzi valaki, erőssen utánna kell nézni, hol, mikor, min, kivel készült az az aktuális felvétel!... -V.
Ez a "tölcsér + vonaljel" misztérium honnan jön amúgy?
Én ettől teljesen más megfejtést hallottam, persze most nem tudnám pontosan megmondani, hogy honnan, szóval nem tudom. De én úgy tudom, hogy a Rudy van Gelder stúdiójában egy C3 orgona volt egy Leslie 50C-vel. Ennek a Leslie-nek a legfontosabb tulajdonsága, hogy a 122-eshez hasonlóan 6550-es csövek vannak benne, de a basszushangszórója elektromágneses. És kb 20 wattos, könnyen torzít, halkan kihozható belőle a "nagy" hang. Egy sebességes, tehát álló rotor, vagy tremoló fokozat van, chorale nincs. A legtöbb felvételen szerintem ez az álló helyzet, és a brilliáns mikrofonozás az, amit hallunk, nem a borzalmas vonaljel......
De bizonyítékom nincs se erre, se az ellenkezőjére.
Drága, meg csöves, de a szimulációja nem mai részletességű. Talán jó példa a MAG orgona. Igazából különböző darabokból összerakott. Fatar TP80 billentyűk, HX3.5 alaplap, Ventilator effekt. Pedig a HX-nek is van saját elzlieffektje, és nem is rossz! A HK (mint az RT20) 20 évvel ezelőtti szint.
Továbbra is a legjobb a BX3 szoftveré.
Pont emiatt teszem ide ezt a számot. Egyből hallani a Rudy vanGelder stúdiót. (csak a tölcsért mikrofonozta plusz vonaljel)
Kitűnően kihallatszik a fürge tölcsér, emellett azért áthallatszik a dobrotor is.
Sajnos nem értem, hogy a felvételen hallható modulációt miért nem tudják visszaadni lezlieffekteknél? Valószínűleg a mérnöki és technkikai hozzáállás miatt. Másképp modulál lassan, másképp gyorsan. Tehát sebességfüggően változik a moduláció jellege, intenzitása. Egyszer talán eljutunk odáig, hogy felismerjék :-)