Az az út a fényképen tuti, hogy az 1-es. Direkt a családomnak készült, hogy tudják értékelni a magyar utakat :) Odafelé fotóztam, mikor Akureyriből mentem Höfnbe. Visszafelé már az Öxin keresztül mentem, rövidítendő. Az 1-en volt egy rövidebb nagyon meredek murvás szakasz, valahol Egilsstadir előtt még. Ez a hosszabb, ez az Öxi elágazás után volt, ez egyáltalán nem meredek, nem tudom hány km hosszú, de nem pár, az biztos. Nem mentem 80-nal rajta, de hogy vagy egy órán keresztül tartott, az is tuti.
Én sem voltam a Blue Lagoon-ban, nekem az akureyri városi uszoda jött be, szintén 360 ISK-ért :), persze Landmannalaugar vagy Hveravellír ingyenes fürdői után.
A Gulfoss azért nem csúnya, de a Godafoss nekem is jobban tetszett. Ajánlom az Aldejjarfoss-t is megnézni mindenkinek, különösen, akiket érdekelnek a látványos geológiai formák.
Tudom nem nagy számok és csak turista látványoságok (és az olyanokat nagyon nem szeretem), de három napba nem nagyon tudtam mást belezsúfolni elsőre. Szállást gy is sikerült ingyen megoldani egy magyar srácnál, még a kocsiiját is felajánlotta, hogy mehetek amerre akarok vele, de sajna nincs jogsim :(
A Kék-lagúnához érdemes elmenni akkor is, ha nem mész be fürdeni. Nagyon szép a mellette lévő kék tó (az igazi Kék-lagúna) a lávamezőn. Kiépítettt sétálóösvény is van. A fürdő maga nem nagy szám.
A mindenkinek igaza van :-) Ugyanaz a melegvíz, amit máshol is megkapsz Izlandon. Nagyon kellemes, csak mivel rátettek egy luxusszállót, tízszeres áron adják az uszodabelépőt is. Vízesésből nekem a Dynjandi és a Dettifoss a kedvencem, de mindegyik nevezetes vízesés egyedi példány, egyiket sem érdemes kihagyni. A Thingvellir szerintem viszonylag kevés ismerettel, önmagában is megéri az odazötykölődést, de ez ízlés kérdése. A Geysir régóta nem működik, illetve állítólag néha-néha azért kitör, de a Strokkur is elképesztő látvány, ha az ember még nem látott gejzírt. Én is azt hiszem, hogy valami más útról lehet szó, az 1-esen biztosan nincs hosszú murvás szakasz.
Mi nem mentünk a Blue Lagoon-ban. Mindenki azt mondta, hogy nem nagy szám és amellett iszonyú drága. A sima reykjaviki, városi uszoda nagyon jó volt, 360 ISK-ért, na meg Landmannalaugar mindenek felett.
Amúgy a Golden Circle nem nagy szám. A nagy Geysir nem is működik, a Strokkur mondjuk jó. A Gullfossnál számomra szebb volt a Godafoss és a Skógafoss, még akkor is, ha nem olyan nagyok. A Thingvellir meg igazán csak azoknak érdekes (pl. nekem az volt) akik ismerik a saga-kat meg a vikingkorszakot.
Szóval számomra csak amolyan turistalátványosság, amit le lehet tudni egy nap alatt, mert közel van a fővároshoz.
De én sokkal inkább ajánlom a déli partot, Landmannalaugart és Thórsmörköt és a Snaefellsjökull-t. (igaz, ott nem voltunk, de jókat hallottam róla)
Az az út Höfn és Egilsstadír között nem az Öxi? Djupivógur után van ez a rész, amivel le lehet rövidíteni az egyest vagy 50 km-rel, ha valaki Egilstadír fele megy. És igen, az murva meg 10-15%-os emelkedő. (igaz, minket az az ausztrál srác vitt el arra a bérelt Toyota Yaris-szával, akivel a Dettifoss-hoz is mentünk:-))
egy csaj adta el az airberlines pontjait :) gy volt ilyen olcsó. bejutás reykjavik alsóról a városba. és nézd meg a neten 28 euro, vénembereknek gyerekeknek meg 7 euro.
hát akkor én meg se szólalok. 33.000ftot fizettem a repjegyre, de az utána következő dolgok hát... 3500isk a bejutás 7800 isk a golden circle,28 euro a blue lagoon.. és három napig vagyok itt de már fejfájást kaptam az áraktól :D
Az ábrázolt szakasz nem csak pár km hosszú volt, vagy 1 órát mentem rajta Egilsstadir és Höfn között. Ráadásul közben volt egy kiadós zápor is, képzelhetitek hogy nézett ki az autó utána :)
Egysávos hídon nekem egyszer sikerült kifogni egy szembejövőt, de tényleg nem volt probléma.
Az. Van itt-ott pár km ilyen szakasza, de akár a főúton, akár más úton jön murva, mindig van előtte figyelmeztető tábla. A szabály az, hogy itt 90 helyett 80-nal szabad menni. A másik kedvenc figyelmeztető táblám, amivel Izland tele van, máshol meg nem tartom valószínűnek a létezését, az "Einbreiđ brú", ami egysávos hidat jelent. Végül is logikus, minek építsenek kétszer olyan széles hidat, ha évente háromszor fordul elő, hogy ketten két irányból egyszerre érkeznek? :-) ilyenkor a később érkező vár pár másodpercet, és meg van oldva.
Ez pl. az 1-es keleti szakaszának egy része, és még nem is a legrosszabb volt. Lényeg, hogy ha telik rá, akkor jól jön egy magasabb alvázú, terepjáró képességű kocsi. Bár még a felföldön is sok helyre el lehet jutni anélkül, de ártani nem árt, ha van.
Emlékeim szerint Dyrhólaey csak néhány 100 méter kritikus emelkedőt jelent, ahol fel lehet gyalogolni. Az aszfaltozott érdekes feltétel, mert az 1-es úton szerintem van kivétel.
A poloba még egy harmadik ember simán elfért volna. Viszont az elöbb említett hely nagyon necces volt. Az első napon Krísuvíkurbergbe nem jutottunk el mert a nagyobb köveken a polo szinte ugrált.
Még két megjegyzés mikor a repülőtéren felvettük az autót, akkor hatalmas betűkkel kivolt írva, hogy az autó csak aszfaltozott úton használható. A biztosítása is arra érvényes.
A másik, hogy mikor leadtuk, akkor a muksó egyből lehasalt és az autó alá nézett. Vajon miért ?!
Gyerekkoromban nem kergettek az asztal körül, ha nem Hummerrel jártunk, de ha valaki Izlandon a felföldre is fel akar jutni, akkor bizony kell a terepjáró.
Mondjuk én ezt nem értem. 1 hétre való cucc szerintem befér egy Yaris-ba, négy emberrel is. De mindegy, nem akarok kötözködni, főleg, ha a pénz nem számít.
Egy Rav4 nagyjából a duplája, egy Land Cruiser pedig a háromszorosa a Yaris díjának, csodák nincsenek. 4 ember csomagja viszont biztosan nem fér be a Yarisba. Esetleg érdemes 1-2 nap terepjáróbérlést kombinálni az 1-es útra alkalmassal, ha lehet és az útvonal is kijön.
Mi is jártunk Dyrhólaey-nál, de mi Viktől mentünk gyalog. Ami már csak azért is megéri, mert gyönyörű a táj, vannak lundák, a parton meg egy döglött 6 méteres bálna, amit a vik-i turistainfós csaj szerint nem fognak eltávolítani.
Dyrhólaeyről pont nem tudok nyilatkozni, 06.25-től volt elérhető, mi természetesen 24-én jártunk arra. Megpróbáltuk hátulról megközelíteni, az eredmény itt látható: http://picasaweb.google.hu/bm0613/4Nap#5356493734130396098
De máshol amit nekünk a 220 000 km-en túl levő Transporter kibírt, az másnak sem lehet gond.
na jó, ezt a kérdést majd megbeszélem a leendő útitársaimmal :) én úgy gondolom, hogy a 4x4 és a magasabb alváz igenis jól tud jönni az ottani utakon, főleg ha 400kg terheli azt a szegény járgányt.
mit gondoltok, Landm...-hoz van értelme úgy elmenni, hogy az ember nem hegymász, kempingezik hanem csak az autóval bejárható helyeket nézi meg? 1-es útról letérve mennyi idő eljutni a "központjába"?
Jó, a Yaris tényleg kicsi 4 embernek. A kisebb SUV meg lóf..., nem terepjáró :-) az lehet, hogy nem olyan vészes. Viszont kb. semmivel sem tud több helyre eljutni, mint egy sima autó. Az igazi terepjárókért pedig tényleg horribilis pénzeket kérnek. Landmannalaugarnál egyébként konkrétan Yarist is láttam a parkolóban az utolsó folyó előtt (pár száz méterre a céltól; ezt a távot inkább lesétálják az emberek, ha más terepes célpont nincs). Igaz, 2 kis patak addig is akad, de ezek szerint azokon bármi át tud kelni. És aznap sem volt ám jó idő, esett az eső rendesen. Mi ott terepjáróztunk, de nem a Landmannalaugar, hanem a másnapi út miatt. Utána visszatértünk a túraklub kisbuszához, és egy bérelt Ford Transithoz (16-an voltunk, két 9 személyes járműről van szó). Ezekkel minden más utat be lehetett járni. Bár éppen a Dettifossnál készülj fel Európa legszörnyűbb útjára. A túravezetőnk ott azt mondta, hogy két lehetőség van: vagy öttel megyünk, vagy százzal. Mivel öttel kb. 5-6 óra lenne, maradtunk a száznál, de iszonyatos volt :-) veseköveseknek tuti gyógymód.
figyu te azt írod hogy hetekig jó időd volt, akkor persze h nem gázosak az útviszonyok. Landm...-ig ilyen autóval eljutni mákos dolog.
egy Yarisba 4 ember nem fér be csomaggal. ami autóköklcsönzőket néztem, nem volt nagy különbség mondjuk egy Octavia kombi és egy kisebb 4x4 között. a munkahelyi gépemen vannak a könyvjelzők, fejből nem tudom.
megnéztem a helyeket, utakat, jól jön oda az összkerék és a magasabb alváz. Dettifoss lehet hogy okés a Yarissal a keleti oldalon, de a nyugati már nem biztos. egy izlandi út nem a spórolásról szól, inkább biztosra akarok menni és nem szívni.
van még tippetek arra, hogy hol lehetne útitársat keresni?
Mi a Dettifoss-hoz is egy Toyota Yaris-szal mentünk, Landmannalaugarig is jó az út, a végén pedig a folyóátkelés előtt is van egy parkoló. Jobban megéri, ha tényleg nem akartok nagyon lemenni az egyesről. Néztem az árakat, ha egy hétre bérled, egy Toyota 14 000 ISK körül van, míg egy kisebb terepjáró legalább 35 000 ISK/nap.
terepjáró alatt vmi kisebb SUV-ot értettem, nem Land Rover-t...
azért pár F jelölésű útra rámennék, de folyón nem kelnék át vele. ahogy néztem az árakat, egy olyan autónál, amibe 4 fő + cumó befér, nem sokkal drágább egy Grand Vitara, Hyundai Tucson vagy hasonló. négykerék hajtás és kicst nagyobb alvázmagasság.
a hagyományos autókölcsönzők (Hertz, Alamo és tsai) totál felejtősek, a kisebb helyi cégek sokkal olcsóbbak, főleg ilyen autóknál.
A terepjáró iszonyatosan drága, pláne ha azokat a részeket hagyjátok ki, ahova igazán kellene. De még ha mentek is egy-két olyan helyre, akkor is megéri az a macera, hogy autót cseréltek, és a többi helyre sima autóval mentek.
jövő nyári kb. egy hetes repülős-autóbérlős körutazáshoz keresek útitársakat.
ami érdekel: természet: vízesések, vulkanikus tájak.
ami nem érdekel: városnézés, termálfürdő, bálnales
elképzelés: 4 fővel terepjáró bérlés, szállás egyszerű apartmanokban (farm holiday asszem a helyes kifejezés)
útvonal: nagyjából az 1-es út mentén, némi ki- és letérővel. legbelső részek kimaradnak. összeállt a fejemben, hogy mit szeretnék megnézni, de nyitott vagyok.
aki csatlakozna, írjon a rumos kukac frímél pont hura.