Köszi a tanácsot, megpróbálom sűrűbben, a 45 db bevallom a 0,5-ös lemez mennyisége miatt van. Teljes táblát tudnék csak rendelni, így egy gázszerelő ismerősöm szereléskor leeső füstcsöveinek a hulladékából készül. J
Eleve lesz egy iránya a levegőnek amikor a hőcserélőből kilép, tehát nem az alsó sarkánál menne el, inkább felfelé, ezért is hajlítottam vissza a felső élét. Meg persze nem légfűtést készítek, nekem ez csak egy komfortjavító levegőpótlásra kell, csupán nem szeretném, ha hideg levegőt fújna be.
A lemez formája természetesen a gépből adódik, de még mindig egyszerűbb a hőszigetelt házon belül elhelyezni, mint a kilépő levegőnek egy doboz, ráadásul komoly helyhiánnyal küzdök. Egyébként megnéztem kész ajtó-ablak padlóba épített fűtését, bár ott ideális az irány, de azoknak a lemezei is kb 7-8 mm-re vannak egymástól.
Mivel a levegő nagy része mellette fog elmenni illetve csak az alsó csücskénél (a felület nagy részét alig érintve), ráadásul a 10 mm-es lemeztávolság is elég ritka,
ezért túl jó hatásfokú hőátadásra ne számíts.
Nézd meg közelről egy lékondi levegő hőcserélőjét, egy kis kalorifert vagy egy autó hűtőét: a lemezek 3-4 mm-enként vannak egymástól, ráadásul a melegítendő/hűtendő levegő minden cseppje a lemezek között megy el - na ott kezdődik a jó hatásfokú hőátadás.
Kérdés, hogy mit szeretnél elérni ezzel, mert tartok tőle, hogy kiábrándítóan halovány lesz a befektetett sok fejtörés+munka eredménye.
Nekem a forrasztás az egyszerűbb, és elég stabillá is teszi. Az furatot lyukasztóval próbáltam, kicsit peremezi, így elég nagy a felület hozzá, a rézen szépen körbefut, az elég is lesz.
Nem olyan tuti gép, de ezt találtam a számomra elérhető kategóriában. Permanentes, D3TH, -10%, és egy barátomon keresztül nettósítva 135ezer Ft volt. Nálam a halk üzem volt az első szempont.
Most készítem bele az utófűtést, télen egy csőtermosztáttal a radiátoros fűtéssel együtt menne. 0,5-ös alulemezből vágom ki a lemezeket, és U alakban összeforrasztott fűtéscsőre lesz ráhúzva, kb 1 cm-enként, 45 db.
"7.9. Hővezetés A Koolduct panel hővezetése 10 ºC–on nem nagyobb, mint 0,018 W/m2/ºC."
Ezt a doksiban ne vedd komolyan, elírás. A 22 mm-es valóságos hőszigetelése ennél kb 100-szor rosszabb, 1,5 W/m2/K körül lehet, ami lakáson belül menő légcsövezésnél túlságosan (szükségtelenül) jó, de a kültéri levegővel érintkezéskor (pl a levegőt padláson vezetve) viszont már kevés. Úgyhogy ha ezt választod, attól még nem biztos, hogy megmenekültél a hőszigeteléstől.
Viszont nem tudom milyen célszerszámot érdemes az élvágásokra használni: 45 fokban kell éleket és hornyokat vágni úgy, hogy kasírozást az egyik oldalon épen kell hagyni. A segédlet valami "félderékszög-vágó"-t emleget, de sehol máshol nem olvastam róla. Mi ez vajon, sima tollkés?
A műfű azért jó széles sávú hangcsillapítású, mert háromféle, eltérő rugalmasságú anyag "keveréke": sűrű műanyagszövet, ritka (fű)réteg és levegő. A levegő ráadásul nemcsak rugalmas, de rezgés közben még áramlik is a szálak között milió pici örvényt keltve, így az egész egy olyan lengéscsillapítóként is működik, amelyben olaj helyett levegő áramlik.
Mivel a légelosztók miatt ki kellett vennem a helyéről, ha kész lesz az elektronika, kipróbálom mennyit számít a felfüggesztés. Elsőre én a keretet, és a magasságállítást a hozzáférhetetlenség miatt gondoltam ki, nagyon nehéz beférni a géppel, és egyenletlen a födém is. Aztán jutott eszembe a klímabak, azért talán nem ártottam vele. A szőnyeg pedig kültéri atomvastag műfű, az nem nyomódik össze, persze nagyobb felületen nyilván jobb lenne, de mire kiegyenlíteném az ajzatot, elfogyna a magasság...
A keret másik célja egyébként a hőszigetelő aláférése volt, és hogy a tappancsokon ki-be lehessen húzni, ne sérüljön a berakásakor.
A számítogépre némi komment, kb 3 éve nekem is ez volt a gyengém, tele raktam hatalmas, és drága ventikkel máig működő gépem, persze 5V-ról mentek, hogy az ágyból semmit ne lehessen hallani a működéséből. A lányom laptopja meg alapból erősebb, és csendesebb ...:-)
Távol álljon tőlem, hogy kétségbe vonjam azt, hogy egy egynemű és tömör szilikonba ágyazott felfüggesztés az összes szükséges frekvencián jól csillapít,
de erről eszembe jutott egy régi történet egy informatikus haveromról, aki mindig is büszke volt arra, hogy mennyire csendesen működő számítógépeket tud építeni - egészen addig, amíg meg nem látta az én egyik gépemet ;) mert azt csak látni tudta, hallani nem...
Szervusz Mester, én ahol tehetem használom ezeket, de a következő módon. Zárt terű csőben lágy shore fokozatú, hőkezeléssel süthető - tehát időtálló, nagy szakadás és nyúlásálló - szilikonnal kitöltött térben áll az a csőfalhoz nem hozzáérő, tehát a szilikonban van lebegtetve a regzést végző tárgy alapcsavarja, picit ravaszil kialakítva természetesen nem csak a sima menetes csavar. Az egészet mindig méretezem a rezgás hullámhosszához és a frekvenciájához. Soha nem buktam meg vele. tonnás mérőkészülékeket elbírhat. Persze szerintem nincs itt a mi esetünkben nincs olyan nagy szofisztikált igény. De ezekhez az amplitúdókkal, amikkel egy ilyen venti rezeg, teljesen jó egy ilyen kis egyszerű rugós gumibak. A rugó rezeg a gumi csillapít a felhasználó meg boldog.
Amit az előbb is írtál a térkitöltésre az is jó, de most az egyik házunk felújítása során olyan anyagokra - valóságos kincsesbányára - leltem, amelyek közül nagyon sok más a gépészet területén kiválóan alkalmazható. De a térkitöltő rezgéscsillapításra nagyon bevált anyagreceptjeink vannak. Lágy gumihabok stb.
A szurokszerű anyagok ideje lejárt, tudom drága, de helyette ott vannak a butylkrémek és habok stb. De a SIKA nevű építőiparban használt segédanyagokat előállító cég egyszerűen elképesztő kombinációkkal áll elő. Csak fantázia kérdése mit mire használ az ember egész más ipari területen.
"Szervusz Mekk Mester, az a pici rezgéscsillapító az teljesen rendben van és fontos elem ebben a mérettartományban."
A legtöbb ilyen kis rezgéscsillapító izéke (tisztelet a kivételnek) nem más, mint egy rugó, vagy egy egyenes oldalú gumidarab, ennél fogva (legalább) a saját frekvenciáján (és azok harmonikusain) közel nulla a csillapítása sajnos. Persze ha a berendezés ezeken a frekvenciákon pont nem zajong, akkor önmagában is jó megoldás, de meglehetősen ritka az ilyen kombináció.
"de most nincs időm megköszönném ha kereshetnélek."
Nekem meg úgy általában nincs időm sosenem, de ha sikerül időspórolósan fogalmazni, akor igyexek válaszolni a leveledre. De ne lepődj meg, ha kiderül, hogy nem vagyok épületgépész vagy építész, vagy bármiféle értelmes ember - én egész más szakterületekkel foglakozom, ez a mekkelekeskedés olyan nekem, mint pl amikor egy asztalos ismerősöm a műhelyből naponta néhányszor kimegy egy-egy fél órácskára kertészkedni. Ő sem ért hozzá, de órákig tud beszélni róla :)
Ha nem is tökre, de valóban jóval keményebb a guminál.
De ami ilyenkor a fontos:
a csillapító anyag
- a csillapítandó anyagtól eltérő rezgési tulajdonságú
- és azzal szoros mechanikai kapcsolatban lévő
anyag legyen
A zsugorcső mindkét feltételnek megfelel.
Például egy, a menetesszár köré öntött ón vagy ólomréteg még a zsugorcsőnél is ridegebb, de zajcsillapításilag szerintem sokkal sokkal hatékonyabb lenne.
Persze a legjobb, ha az ólomrétegre húzott gumicsövet egy zsugorcső rögzíti - na az már eléggé szét lenne hangolva :)
Szervusz Mekk Mester, az a pici rezgéscsillapító az teljesen rendben van és fontos elem ebben a mérettartományban. Lényeges, hogy akár több különböző zónában is megtörténjék a csillapítás. A gumibakok az az első, keret a másik zóna többi általad leírttal egyetértek.
Picit off:
Sajnos máshol más témában kell kérdezzek tőled, mert sajnos sok egyéb bajom van, de most nincs időm megköszönném ha kereshetnélek.
"Én még a helyedben a menetes szárra is húznék valami szoros gumihenger-szerűséget."
Ötlet: villanyszerelő boltokban kapható zsugorcső, 1-2(3?) rétegben hajszárítóval rámelegítve a menetes szárra (mennyezeti függesztőre) olykor csodát tesz a haladó hullámokkal.
Szerencsés esetben egy ilyenen még a longitudinális hullámok egy része is elnyelődik.
Durvább esetekre vastag zsugorcső és alá egy harmadik valamilyen anyag.
"S mint te én is fogom a ventiket is csillapítani, a dobozon belül minden teret ki fogok tölteni egy spéci kőzetgyapothoz hasonló anyaggal"
Helyette ötlet: autó-akusztikából ismert öntapadó (bitumenes?) zajcsillapító lapok alkalmazása. Ezzel a lemezeken végigfutó (lemezek által lesugárzott) rezgések legdurvább tartománya jelentősen csillapul, a nagyja megmarad a motor közelében.
A belülre tervezett hangelnyelő szöszmöszt meg csapd hozzá a külső kabáthoz :)
Persze én nem vagyok hivatásos akusztikai szakember (sem), csak amolyan mekkelek.
Szervusz, az nem szivacs - csak annak látszik - valójában fekete műkaucsuk hab. Teljesen jól műküdik az ipari hűtőcsevek hőszigeteléséhez használt K-Flex nevú anyag. Csőhéjként és lapban is kaptható. Nagyon nagyon jó anyag. Zárt cellás nem vesz fel vizet és öregedésálló. De terhelésnek nem lehet kitenni mert úgy össze tud lappadni akár egy kipukkadt lufi. Egy nagyon bonyolult lemezből készült finom vázat készítettünk egy lézeres mérőberendezéshez, na annak a vázszerkezetét tömtem ki vele, nagyon pici túltöltéssel az előfeszítés céljából. Bevált. Már most is vásároltam belőle, mert a kútnak a vizét felvezettem a rekuperátorig és a csövet végig ezzel hőszigeteltem - mert légzárt - hogy ne csapódjon ki rajta pára a falban nyáron. De nagyon kell vigyázni, nehogy összenyomve legyen bevakolva, sőt a vakolattól fóliával védeni is kell. Bocs ha egy picit off volt.
"Aztán még alá, a rétegelt lemezre tettem szőnyeget is, még az is számított!"
A nagy felület miatt gyengén terhelt vastag szőnyeg valószínűleg sokkal többet segít a zajcsillapításon, mint a négy pici rezgéscsillapító.
Én valószínűleg kerettel/rezgécsillapítókkal/stb nem foglalkoztam volna, helyette a két sík felület (a doboz alja és a padló) közé készítettem volna egy többféle rugalmasságú anyagból készült (akusztikailag széthangolt) mondjuk 10 cm vastag "matrac-szendvicset".
Ami hirtelen eszembe jut:
- óccsó padlószőnyeg: a szövetrésze + szőrösrésze egyből kétféle eltérő réteg (ha van az alján szivacsréteg, az már három)
- polifoam
- darabkákból (darálélékból) készült polifoam
- különböző gumiszivacsok (nem zárt cellás jobb, mert ott a ki-beáramló levegő plusz lengéscsilapítást okoz)
...meg ilyesmikből öszeütni egy jó vastag+lágy szendvicset, hogy ezen "lebegjen" a zajládád.
Az effajta szendvicsbe padláskörnyezetben időálló anyagokat kell beválogatni, pl a kézzel csomózott jereváni szőnyeg nem ilyen :) habár több rétegben alkalmazva igen jó akusztikai tulajdonságú, mivel önmagában is többféle, eltérő rugalmaságú rétegeből áll.
Persze a mostani kereted alá is készíthetsz hasonlót, de a két (átszerelve: négy) keskeny léc hússzor nagyobb nyomással fogja nyomni a szendvicsedet, mintha teljes felületen feküdne a láda. Nagyobb nyomás = tömörebb szendvics = jóval gyengébb lebegtető (zajcsillapító) hatás.
És gondolom tudod, hogy a doboz/padló hangszigetelés még csak az első lépés, mert maguk a csövek is viszik a hangot (sőt a padlás levegője is)...
Tényleg korrekt a cég és a gép is valószínűleg jó paraméterekkel rendelkezik ha megkapta a passzívházas minősítést.
Néztem hangcsillapító elosztó dobozokat is amiben fekete színű szivacs lamellák között kanyarog a levegő. Nyilván olyannak kell lennie a levegőnek hogy ne tudjon benne megtelepedni semmi (por, nedvesség)
Szia!Persze,szét kellett szednem, így meghallgattam, főleg az számított, h a szerkezetet ki tudtam visszintezni, ahogyan állítottam, végig változott a hangja. Aztán még alá, a rétegelt lemezre tettem szőnyeget is, még az is számított! Persze nem a helyén próbáltam, oda még próbából is elég volt bejátszani, így sajnos azt nem tudom, ott mennyit számít,amit csináltam. De biztosan nem volt felesleges!
Talán nem ide, hanem a klíma fórumba írtam, nekem a z első fokozat a két motor a legnagyobb teljesítményen sorba kötve, na ott még 1 méterről sem hallani, ez lenne az éjszakai üzem, persze majd beépítve meglátom, ez mire elég.
De azt azért meg kell jegyeznem, egy gyártó hatalmas előnyben van, még a motorok is négy gumibakon vannak, és a belső szerkezete is nagyon kitalált, a profilok hőszigetelnek, levegőt terelnek, azért ezt házilag erre az egyszerű kivitelre sem lenne könnyű megcsinálni.
Szervusz Haliholaci, nagyon profi amit készítesz. Nagyon sokat fog számítani. De mivel beépíted nem fogod soha megtudni. Az igazi jelentőségét akkor tudnád, ha meghallgatnád nélküle - nota bene - egy merev beépítéssel, vagy a legrosszab esetben valami lemezszerkezetre rögzítve. Én még a helyedben a menetes szárra is húznék valami szoros gumihenger-szerűséget. Nem tudom jól látom-e mintha rétegelt lemezből látnám a keretet.
Úgy általában a lényeg a minél nagyobb csillapítás és elhangolás. Már valami finom csillapítás és sokat jelent a menetes száron. A vibrációt és a zajokat kezelni az egyik legbonyolultabb gépészeti feladat. Nem szeretném a te hozzászólásodon előtérbe tolni magamat, de nálam is nagyon fontos szerepe lesz a csillapításoknak, mert majdnem a mi hálónk felett lesz a rekuperátor - mondjuk egy kemény másfél tonnás betontömböt applikáltam oda elég ravaszul ellentömegnek. S mint te én is fogom a ventiket is csillapítani, a dobozon belül minden teret ki fogok tölteni egy spéci kőzetgyapothoz hasonló anyaggal és magát a dobozt is szigetelem is ami egyben hő- és zajcsillapító.
Mivel most a motor a téma, az enyémben (D3TH) kettő darab 20 W-os van, bár a fogyasztásra méréssel nekem több jött ki.
Elég nagy a venti átmérője, klassz csendes, és teljesen zárt.
Ide kerül beépítésre, és kartonból elkezdtem lemodellezni a szétosztókat, nem tudom mekkora áramlási veszteség lesz majd rajta. Az levegő elosztó oldallapjai rétegelt lemezből lesznek, a hallitott rész EPS-nek látszó szigetelő tapéta két rétegben, és még a rétegelt lemez belsejére is akarok ragasztani.
Nem tudom mennyit fog számítani, de készítettem egy keretet, amire egy klíma kompresszor rezgéscsillapítóit építettem rá, a menetes szárral megvan a beszintezés is.
Egy ötlet. Találtam remek ventilátort olcsón. Az autóbontókban válogatni lehet a jobbnál jobbakból. Kapott egy dobozt és egy pwm-et is. Eddigi tapasztalat: Szuper csöndes, tökéletesen szabályozható.
Csak tipp, aki szeret barkácsolni, annak jó lehet. itt egy fotó.
Kedves Mekk, szerintem az axiál ventillátoros terveidet gondold azért át többször is. Szerintem ez egyszerűen nem alkalmas a nyomás létrehozásához, - de most nehogy azt mondd, hogy én mit beszélek, amikor megbuktam áramlástanból. Még akár igazad is lehet.
Sok kérdés nem tiszta nekem sem a saját rendszeremnél, de a jövő héten tanácskozom egy profival is, de már az is biztos, hogy kirakom a földön a komplett rendszert mielőtt felrakom a padlástérbe. A beéptítés úgy is akkor lesz, amiközben az ácsok kicserélik a cserepezést és az alatta lévő szigetelést.
Visszatérve a főtémához: nem véletlen azért talán az sem, hogy senki nem épít be a gyári gépekbe axialokat. EC.k a nekünk szükséges kategóriában csak radiálos-ban létezik. Zajtalanabbak is. Sajnos drágábbak is.