Hát mondjuk van egy egyszerű módja a fordulatszám mérésnek és szerencsére mindkettőből (230/50, 117/60) van nálam, ezért gyorsan meglépem. 20% differenciát csak meghallok. Egyszerű kártyanaptár/bicikliküllő módszer, akár bedigizve is, és összenézve a hullámok frekvenciáját.
Nekem ugyan nem Hammond orgonám van, de nekem is problémát okozott a pedálok csattogása. Különösen feleresztéskor zavart, ezért az alábbi kísérletet végeztem el:
(Ha nem néhány tized mm-en kell lelassítani és megállítani a "repülő" pedált, hanem van legalább egy- másfél mm-em, akkor talán csendesebb lesz, ebből indultam ki.)
Egy pedálnál levettem a kb. 7 mm vastag gumiszerű ütközőt, és pótoltam egy kb. 25mm hosszú, kb 10 mm átmérőjű, kb 2 mm falvastagságú szilikoncsődarabbal, a csődarab tengelye egybeesett a pedál szimmetriatengelyével. Sokkal halkabb lett, de még picit csattant feleresztéskor. Ezután vékony, kb 1 mm-es filcet ragasztottam a szilikoncsőre, az ütközési felületen, és teljesen elcsendesedett. Ugyanezt megcsináltam az alsó ütközési pontnál is, és évek óta így működik. FBS (az az ecetszagú szilikonkaucsuk) ragasztóval rögzítettem a cső- és filcdarabkákat, mind a 30 (tehát 60) helyen, és a mai napig nincs probléma, csendes lett a pedál. Ha esetleg javítani kellene, ragasztóval együtt letéphető a fáról, tehát nem történt semmi jóvátehetetlen.
Valaki másnak, már nem is tudom kinek:
Emlékeim szerint a zongora és orgona billentyűk különböző szabványok szerint készülnek, ha jól emlékszem, a két különböző szabvány ugyan nem tér el lényegesen egymástól, de a némileg eltérő oktávhossz öt oktávon kiadhat kb. egy billentyű szélességet, a zongora a hosszabb.
Sajnos a fizika törvényeit nem lehet áthágni, bár mennyire is szeretnénk....
A szinkron motorok tulajdonsága, hogy a motor két oldalán egy-egy tekercs van. Ezek az 50Hz félperiódusokban gerjesztenek mágneses teret, így rángatják azt a szerencsétlen forgó részt oda,s vissza push-pull üzemben. Ha ezt másodpercenként 50szer teszik meg, akkor valószínű, hogy ez határozza meg a fordulat számot is.
A három fázisú motorok pedig én úgy emlékszem, hogy csak aszinkronban léteznek.
Bővebben, és a fordulatszám szabályozásáról meg itt lehet olvasni:
Azért kíváncsi vagyok az 230/50Hz es motorod rendesen megtekeri a generátorod. Én nem kívánok senkit sem meggyőzni, csak megkímélni a felesleges dolgoktól.
Feltételezed hogy 50Hz-el nem tudták ugyanazt a fordulatszámot elérni, ezáltal inkább egy komplett más hanggenerátort készítettek? Ami SOKKAL bonyolultabb, drágább megoldás.
Az a kis kondi a hangerőszabályozó dobozon a phono-input bemeneti rca csatlakozó szintszabályozója. Lehet hogy valamelyest kihat az A0-28-ra, de funkcióban input gain.
Van Pitch. Maga a RUN kapcsoló. Leginkább Richard Groove Holmes használta, de Rhoda Scott sem tartóztatta magát, ill. Jon Lord is a Mandrake Rott/Space Truckin'-ban, meg másutt. Ebben az a jó, hogy más mint a szintetizátoré. Zeneileg nincs értelme, különben alkalmaznák. Sajnos (?) ebben a hangszerben és műfajban mindent kitaláltak. Amúgy a zenében is. A Balázs Fecóéban volt egy hatalmas ilyen hangológép, csak az orgona súlyát növelte.
Kár érte, lassan itthagy minket minden klasszikus.
Nagyon szép és egyéni életművet, iskolát hagyott maga után.
A keményebb, karcosabb hangzás Smithnél, a feszesebb basszusmenetei, majd később a funkysabb zenéi. Nyilatkozta is magáról hogy ő nem jazz, hanem blues orgonista. Mindenesetre a standardokat ő is lemezre játszotta az elején. És neki is a legjobbak, a legrégebbiek.
Szerény tudásom szerint a motorok 3 fázisú szinkronmotorok, melyek fordulatszáma fix, a póluspárok számától függ. Az indítási felpörgetés az másik probléma, mivel a szinkron motor nem bír elindulni, mert nincs kezdeti forgatónyomatéka, ezt vhogy megoldják. Máshogy a zöld motoroknál, és máshogy a kórusvibrátósnál. Mivel itt nincs eredeti 3 fázis. ezt fázistolással lehet csak megoldani. Az aszinkron motor fordulátszáma pedig terhelésfüggő (is), eleve kizárva. Az, hogy milyen feszültségű a motor, az meg a tekercselés kérdése. Én így emlékszem vissza villamosgépek tárgyamban tanultakra, de én sem tudom, a kis zöld motorom (L100) mitől pörög föl, nyilván vmi segédtekerccsel, v. hasonló módon.
Ennél lesujtóbb hírrel nem is fejeződhetne be ez a hét... A két hazai kiadású Rhoda Scott lemez után "Ő" volt a legelső, eredeti, saját kiadású amerikai vinylem Tőle: "FLY DUDE" - nyolc gyönyörű számmal... itt szól mögöttem... és néz rám jellegzetese mosolyával a lemezborítóról...
Nemsokára ODAFÖNT is megtarthatnak egy "Négy Hammondos Óriás"-koncertet...
Emléke, zenéje kitörölhetetlenül velünk marad, és szóljon mindörökké!
Na bassz....napokban emlitettem a kecskemeti Jazz fesztival koncertszervezojenek, hogy igazi elo legendat, nagyoreget kellene meghivni, pl Őt. Sajnos akkor ez is szettort almok lettek:-( Sajnalom nagyon, nagy kedvenc volt..meg ugy megszolaltatni a Hammond orgonat, es ugy blues-t jatszani senki nem tudott. Ez volt ra jellemzo:Jimmy McGriff
A 230V/50Hz motor három fázisú motor,az azért forog 3000/min -al. (a nagy zöld kondis motor)
A 117V/60Hz motor csak egyfázisú motor, az meg a 60Hz miatt forog 3000/min-al.
Én valószínűnek tartom, hogy az az angol 230-as kockamotorhoz a kisebb fordulat miatt kalibráltak egy másik generátort. Tulajdonképpen csak egy pár fogaskerék kérdése az egész.
Azt nem vitatom, hogy nem kiforrott hangszer a hammond. 80év alatt volt ideje kirotyognia magából a jó, és rossz konstrukciókat. Csak egy kérdésem lenne: egy pitch gomb miért ne lehetne ezen is?
Ha más a 230V/117V motorok fordulatszáma, akkor más a generátor hangmagassága. Most hogy van hogy mégis azonos hangmagaságon szólnak?
Egy biztos, a 230V-os rendszerek indításához kb. 10mp-el nagyobb türelemre van szükség.
A foldback az "hiányzó" hangmagasságok oktávval mélyebbel való helyettesítése visszakötéssel. Bármennyi is a fordulatszám, az a többihez képest hiányozni fog.
Inkább transzponálónak lehetne nevezni, és csak elvileg. Csúnyák a túl mély hangok, ahogy a túl magasak is, nemszólva a fordulatszámfüggő vibrátóval. Azt meg külön motor forgassa? Ez egy tökéletesen kiforrott hangszer, mint az elektromos gitár, zongora. És tökéletesen kiforrott a hozzákapcsolódó zenei (játék)stílus is.
Ezen én már túl vagyok. Az 50Hz motorok 2800/min forognak, a 60Hz motorok 3000/min forognak a feszültségtől függetleül. Csak a forgatónyomatéka változik a feszültségtől. Egyszóval 50Hz/220V-s kockamotor működése igen lehangoló lesz. Én már próbáltam. Bár mindenki szerezze meg a bizonyosságot. Ez nem baj.
A folbackot pedig úgy értettem, hogy a generátor frekijét bárhová állíthatod, ha a főtengely fordulatszámát tudod szabályozni adott fordulatokra +/-! Mivel itt minden hang főtengely fordulatától függ, lehet feljebb, és lejjebb hangolni őket tetszés szerint. Legfeljebb ugyan azon az oktávon magasabb, vagy mélyebb hangokat tudsz megszólaltatni. Egy hátránya van, hogy minden hang egyszerre hangolódik el a hangszeren. Így erre mindenképp figyelni kell! Viszont érdekesnek találnám ha egy akkordot folyamatos tartással, menet közben egy oktávval feljebb, vagy lejjebb lehetne transzponálni. Ez olyan, mint amikor kikapcsolod a motort, meg vissza, csak itt magasabb hangot is ki lehet csikarni a hammondból ha akarsz.
Ti vagytok a zenészek! Gondolkodjatok egy kicsit el ezen.
Az eredeti export Hammond kockamotor 230V-os, 50Hz-es. Ha így van, akkor rendes fordulatszámot kéne felvennie. Az angol C3-as (ex Mike Carr) is nagyon szép hangú.
Jó az az örökéletű és csöndes motor. Meghát ott a scanner. Szép, egységes szerkezet.
Ha nem megfelelő a konstrukció, lehet hogy érdemes barátkozni a Parival.
Jah. Majd elfelejtettem.... A foldbackolást is a hajukra kenhetik, mert oda hangolod az orgonát, ahová akarod oktávonként. És csak egy kattintás az egész:-)
Ha az eredeti lapos motort akarod 220asítani, nem rossz az ötlet, csak ne feledd, hogy a 60Hz kell annak is! (mert nem lesz meg a kellő 3000/min fordulata) A másik nagy hínár ezzel kapcsolatban, hogy a nagyobb feszültség, nagyobb mágneses tér. Ergo, jobban fog búgni, mint elötte. Nálam visszamentünk a még működik tartományba, -kb 60-70V-ra- és akkor javult leginkább a brumm. Én inkább valami egyenáramú motorban gondolkodnék, mint pl. okumoto lezli motorja. Erős is kicsi is és úgy állítod a fordulatát, ahogy szeretnéd egy potival, vagy ellenállás lánccal. Tehát oda hangolod az orgonát, ahová szeretnéd! Csak vegyél egy jó hangoló gépet, és egy jóminőségű potit, amit minden transzponálás után megmérsz, és sok sok ellenállást:-))
Éles szemed van, jól észrevetted. Lehet hogy ez is ilyen. Én most megpróbálom 220V-osítani a motoromat, mert akkor sokkal kisebb -de toroid- trafót kell csináltatnom. Max 30-40W a 150 helyett. Biztos segít a búgásban, nálam nagyon szűk a hely.
Ha valakinek esetleg nem tünt vona fel a klipben, 3'43"-nél látszik a preampon egy derekas toroid trafó! Biztosan nem véletlenül cserélték le az eredetivel. Szerintem érdemes rajta gondolkodni, és mindjárt a primer oldalt 220V-ra tekertetni, és egy 110V-os tekercset is rárakatni a motoroknak.
Más. Tehtube mester mit sikerült megtudni a textil szíjakról?
Ega marha kérdez tőle butaságokat, de olyan jókat játszik közben... és kiderül, hogy több, mint 20 éves volt, amikor Hammondozni kezdett!! Van még remény :) M
Igen. Lehet hogy azért nem merült föl a letakarás, mert nincs mit letakarni. A Motion Sound neve sincs kint. De a midis cuccaim takartak. Csináltam egy képet, hogyan is nézne ki a B3 egy B3 klón féle feliratos hátsóval :-)
"A kitett szimbólum, embléma nem ad értéket hanem annak használója a lényeges. A zene legyen jó." ........igen, igen, persze, de azért egy Hammond logót nem takarnál le te sem. :) Meg aztán próbáld meg letakarni, úgyis hallatszik, meg látszik, hogy nem öt centi vastag a billentyű.
A billentyűs hanxerek háta egy kitűnő reklámfelület a hanxergyártóknak. Minnél többen látják/népszerűbb az előadó, annál hatékonyabb a reklámhordozó. Sztároknál fizetnek érte hogy ne takarja le. Aki meg nem sztár, az meg ingyen reklámozza a gyárat?
Én is leragasztottam elöl-hátul-felül, jó erre az a vastag fekete téphető szalag. Koncentráljon a zsűri a zenére.
Soxor érzem hogy vannak akik mindenféle márkával inkább villogni szeretnének és nem a tartalmat domborítani. A kitett szimbólum, embléma nem ad értéket hanem annak használója a lényeges. A zene legyen jó.