Keresés

Részletes keresés

tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7461
Mikor jössz?
Előzmény: szimizso1 (7459)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7460
Most megnéztem. A Hammond motorok 1200-at forognak, azaz 60 HZ-en 3 pólus van bennük.

50 Hz-en, hogy 1200-at forogjanak 2.5 pólus kéne, ami elég hihetetlenül hangzik, de valószínűleg kigeometriázzák a dolgot valahogy (esetleg valami +segédfázissal) + a lendkerék simítja a dolgokat és így kijön belőle az 1200 fordulat per perc.

Semmi ördöngősség, csak többpólusúak. Így már teljesen elképzelhető a dolog!
szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7459

 

Oksa. Zárjuk is le a dolgot. Nekem nem megy vérre a dolog:-)

Előzmény: tehtube (7458)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7458
Passz, nem is érdekel, de ugyanannyit. 117/60=230/50
Előzmény: RókaMóka (7456)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7457

Végülis engem különösebben nem érdekel hogy csinálja a motor, de tudja a dolgát az biztos, mint már soxor leírtam. Mégtöbb topiktársanak van német Hammondja. Azok is ilyen lehetetlenül, de működnek :-)

Gyere nézd meg mielőbb. Lassan olyanná válik ez, mint a viccben az ember, aki életében először lát zsiráfot és azt mondja, hogy ilyen állat nincs is! :-D

Előzmény: szimizso1 (7451)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7456
Értem, ezt elnéztem. De! És GYAKORLATILAG mennyit forog a motor tengelye / perc?
Előzmény: tehtube (7455)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7455

Félreértetted. Az a lezlimotor. Az valóban lassabban forog és nagyobb tárcsával kompenzált.

Az export Hammond motor viszont nem forog lassabban. 20% igen szembetűnő különbség lenne.

Előzmény: RókaMóka (7449)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7454
Miért lenne gond?

3000-et fordul 50 Hz-en, 3600-at 60-Hz-en.

http://en.wikipedia.org/wiki/AC_motor

"Single-phase AC synchronous motors:

....The rotors in these motors do not require any induced current so they do not slip backward against the mains frequency. Instead, they rotate SYNCHRONOUSLY with the mains frequency...."


"Three-phase AC synchronous motors

If connections to the rotor coils of a three-phase motor are taken out on slip-rings and fed a separate field current to create a continuous magnetic field (or if the rotor consists of a permanent magnet), the result is called a synchronous motor because the rotor will rotate in SYNCHRONISM with the rotating magnetic field produced by the polyphase electrical supply."
Előzmény: szimizso1 (7453)
szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7453

 

50-60Hz különbség nem gond?

Előzmény: RókaMóka (7452)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7452
És mi a probléma?

Ez ugyanannyival forog, mint a 3 fázisú, csak kisebb nyomatékkal.
Előzmény: szimizso1 (7451)
szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7451

 

Asszem öntsünk tiszta vizet a nyílt kártyák közé!

 

Egy kicsit béna rajzban, de kb így néz ki a motor szemből, vagy hátulról.

Ez egy teljesen mezei két tekercses rövidrezárt egyfázisú motor! Nincs semmi hókuszpók, és semmi ármány, sem áttétel.

 

A rajzon a TK.=tekercs kezdet, a TV. =tekercs vége. A többi meg oda van írva.

És a rajz:

 

Ebben kell gondolkodni.

Előzmény: RókaMóka (7449)
ozjo Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7450
Csak egy adalék a szinkronmotorokhoz még:
a szinkron fordulat n0=60*f/p, vagyis 50 Hz és 1 póluspár esetén 60*50=3000, vagyis az 50 Hz-en járatott szinkron motorok fordulatszáma 3000/perc, a 60 Hz-esek pedig 3600-at pörögnek. Az eltérés 16,6%, de ez már csak az elmélet kedvéért.
Előzmény: szimizso1 (7448)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7449
Akkor kérlek fogaljátok össze a "paradoxont" nekem itt, hátha tudok segíteni.

Csodát ne várjatok, csak fizikus vagyok (még nem teljesen, de már dolgozom rajta).
Előzmény: szimizso1 (7448)
szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7448

 

Itt szíjtárcsáról szó nincs, mert itt a hajtás tengelyből megy ki egyenesen.

Ha szó lett volna bármilyen szíjtárcsa áttételről, hallgatok mint a sír!:-)

 

Előzmény: RókaMóka (7447)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7447
Habár én Hammondilag kívülállónak számító vagyok, de:

Bármilyen szinkron motor 50 Hz-es árammal 3000 / percet forog maximum.
Bármilyen szinkron motor 60 HZ-es árammal 3600 / percet forog maximum.

Ez biztos. (Kivéve szuper mindenfajta belső áttétellel és több mint 3 tekerccsel és egyébbel felszerelt szinkronmotorokra, de az most nem számít.)

Hogy mért mégis TehCső mester ugyanazt akkor? Ha jól vettem ki a szövegből, akkor azért, mert más méretű tárcsa van a két motoron, ergo pont az 50/60 Hz közötti sebességkülönbséget oldják meg más méretű áttétellel. Végeredmény: az áttétel (ha jól tudom szíjhajtás) után ugyanolyan sebességű forgást kapunk a 60 Hz-es motort 60 Hz-ről, az 50Hz-es motort 50 Hz-ről járatva.

Valamikor ez már volt téma és Cső mester pont azt mondta, hogy 230 voltosításnál a szíjhajtás tárcsáját is cserélni kell a motorral az 50/60 Hz különbség miatt.

Ez ennyi és nem több. Fizikailag és érthetőségileg is maximálisan.

Akkor mi a probléma amin vitáztok? :-)

Mert én nem értem, hogy mi a probléma... :-D
szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7446

 

Rendben! Már engem is kíváncsivá tettél ez ügyben. Érdekelne, hogy mi  titka ennek a jelenségnek. Viszem majd a kétsugaras szkópomat is, és készítek két dinamikus mérőfejet. Így egyszerre tudjuk majd mérni a két motor fordulatát. Jövőhéten átugrok hozzád, amikor jó lesz Neked.

 

Üdv.

Előzmény: tehtube (7445)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7445

Általánosságban igaz amit írsz, de ebben az esetben nem áll helyt.

 

Épp elég képet tettem föl amerikai gépközpontról, legutóbb az európairól.

Hiszed, nem hiszed, az export motor ugyanazt a fordulatszámot csinálja 50Hz-en mint az amerikai 60-on. És ez így normális, ésszerű.

 

Ha nem hiszel a méréseimnek, gyere várlak, elbíbelődünk mert egyébként is jó móka. Főleg a string bass!

Előzmény: szimizso1 (7443)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7444

Az angol 230V-os C3 orgonát bedugtam a konnektorba és kész.

Az amerikai AB3 meg a frekiváltó panellal megy. Mivel mással?

Szóval mindkettő természetes körülmények közt, mert az egyéb az értelmetlen volna.

 

Előzmény: szimizso1 (7442)
szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7443

 

Szerintem a lényeg a lényeg!

 

Egy 117/60Hz -es motor 60Hz-n 3000/min forog.

Egy 230/50Hz-es motor 230V 60Hz feszültségen, szintén 3000/min forog.

 

Egy 117/60Hz-es motor 117V 50Hz-en nem forog 3000/min.

Egy 230/50Hz-es motor 230V 50Hz-en nem forog 3000/min.

 

Arra vagyok kíváncsi, hogy igazam van e, vagy nem.

 

Egy motor tekercselő emberkéhez mentem el, mert már én is untam, hogy 117V négyszög60Hz -vel kell hajtanom a generátort. Gondoltam, hogy át tekertetem 230-asra. Emberünk ezt mondta. Én szívesen áttekerem magának ezt a motort 230V-ra, de ez soha az életben nem fog olyan fordulaton forogni, mint a 60Hz-n eredetileg!

 

Érdekelne, hogy ki mondott igazat.

szimizso1 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7442

 

Egy utolsó két kérdés:

 

A 230/50 -es motort 230V 50Hz-en vizsgáltad?

 

A117/60-as motort 117V 60Hz-en vizsgáltad?

 

Előzmény: tehtube (7438)
ozjo Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7441
OK! és az mennyivel érthetőbb, mint amit leírtam?
Előzmény: RókaMóka (7440)
RókaMóka Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7440
"Ez a mágneses tér feszültséget indukál a forgórészben amely a rajta folyó áram hatására szintén mágneses teret gerjeszt és a két mágneses tér kölcsönhatásra jön létre az elfordulás."

Ezt hívják úgy, hogy Lenz-törvény.

:-)
Előzmény: ozjo (7432)
ozjo Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7439
Bocsika, most hogy végigolvastam az anyagot rájöttem, hogy ugyan amiket írtam az jó, csak nem a Te problémádra válasz. (félreértettem az alapállást)
elnézést :(
Előzmény: tehtube (7437)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7438

Lehet hogy a fizika törvényei jól vannak, de nem árt pontosabban ismerni azokat, vagy magát a mechanikus szerkezetet némi határozott kijelentés előtt.

 

Engem is kíváncsivá tett ez a fordulatszám mizéria, mert nem zárom ki hogy kicserélem az AB3-mam motorját 230V-osra, egy panelt, trafót, helyet megspórolandó. A hanggenerátor annyira bonyolult, drága szerkezet, amin láthatóan nem változtattak 1935 és 1975 között, úgyhogy mégcsak nem is feltételeztem hogy csináltak abból egy másikat a világ 50Hz-es tájékára.

Segítséget jelentett, hogy a kockamotoros változatoknál a kuplunxerkezetven sugárszerűen kiáll két rugószál.

Az eredmény önmagáért beszél, a fölső sorban a 230V/50Hz-es exportmotor kattogása látszik míg az alsón az amerikai 117V/60Hz-esé. Miután sikerült a vévlabon pont egymás alá húzni a monó mintákat (L-R), a hullámok tökéletesen egymás fölé kerültek.

És köszönet a felvetésért, mert így biztosabban vágok neki a 230 voltosításnak.

 

Előzmény: szimizso1 (7428)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7437

Természetesen fordítva :-) Egy európait minek amerikaiasítsak?

Előzmény: ozjo (7436)
ozjo Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7436
Amennyiben eredetileg 60 Hz-el ment a cucc az más persze. Ott az 50-60 Hz különbség mind lezlinél, mind a hangkeréknél eltérést okoz. Én úgy vettem ki , hogy Te most egy eu modellben lévő 230/50Hz motor helyett tennél be 127/60 Hz mocit. Ebben az esetben a 60 Hz-es moci is 50Hz-en jár tehát uo. fordulatszámú, mint az 50Hz-es elődje, csak kicsit jobban melegszik és vmivel kisebb a nyomatéka. Csak trafó kell hozzá, frekiváltó nem, mert akkor ez lesz eltérő fordulatú.
Előzmény: tehtube (7435)
tehtube Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7435

Amikor van egy amerikai klasszikus Hammond orgona, az első hogy bedugom a trafóba és úgy bekapcsolom. Ekkor valóban 117V/50Hz-el megy. Egyből lehet kontrollálni a mechanikát, a scannert és a hangját, legfeljebb 20%-al mélyebb a hangja (kb. terc) és annyival komótosabban vibrál. Második lépésként illesztem a motor elé a frekiváltó panelt. Persze ilyenkor jön meg az elvárt sound.

Érdekesen működik a start. A bekapcsolásnál az indítómotor csak 50Hz-ig tudja értelemszerűen felhúzni a fordulatszámot, majd átugorva a főmotorra, kis 2mp-es kerregés jelzi hogy felfut 60Hz-re.

Ennek ellenére a teljes fordulatszám elérése ezeknél az amerikás típusoknál 6-7mp, míg az exportnál, mint írtam, tízzel több. Nem lényeges.

Másik érdekesség, az amerikai TREKII frekiváltó embertelen teljesítményű és az indítómotorra is kihat. Gyakorlatilag ez viszont teljesen felesleges és nagyon drága.

 

A lezlimotornál valóban a 234V-os 20%-al lassabban forog mint a 117V-os amit gyárilag is a 20%-al nagyobb kerületű éxíjtárcsával kompenzáltak. Érdekes lenne 60Hz-en meghallgatni kis tárcsával, hogy viselkedne, mennyi lenne a sebességváltási különbség?

Előzmény: ozjo (7433)
trambi Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7434

Szóval lenne egy ilyen modifikált/ hogy mit jelent?/  Hammond hangfal eladó

2x15,1x12,hangszorók +egy nyomókamrás drájver vagy mi, 2 utas 800 hz-es  frekiváltó.

 

ozjo Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7433
Még valami!
ha 127V-al 50 Hz-el hajtod a 60 Herzes motort, a fordulatszáma nem változik a 230V 50Hz-es motorhoz képest, csak a nyomatéka csökken, hiszen az ideális 60 Hz helyett 50-el hajtod. Szerintem elbírja simán.
Előzmény: tehtube (7430)
ozjo Creative Commons License 2008.05.26 0 0 7432
Szimizso a szinkron gépek esetében tévedsz. Az összes szinkronmotor (nevezzük egyszerűen villamos gépnek, hiszen ha hajtod energiát termel, ha feszültséget adsz rá nyomatékot ad le) általában többfázisúak. Leggyakrabban 3 fázisúak. Az erőművek szinkron gépei is 3 fázisúak, a vonali feszültségük (két tekercs végpontja között) 400V, a fázis (vagyis a csillagpont és egy tekercs másik végpontja között van a fázisfeszültség, ami 230V. Ugyanez igaz lehet a kicsi szinkronmotorokra is. Adott egy állórész tekercselés (azaz 3 egymástól fizikailag 120°- al elfordítva) .Amennyiben a háromfázisú szinkron motor állórész-tekercseire háromfázisú feszültséget kapcsolunk, kialakul az állórész-tekercselés áramával létrehozott forgó mágneses mező. Álló helyzetű forgórészt a mágneses mező nem képes forgatni, mivel felváltva vonzza, ill. taszítja az általában egyenárammal gerjesztett forgórész pólusait. A szinkronmotor forgórészét a hálózatra kapcsolás előtt valamilyen módszerrel n0 szinkron fordulatszámra fel kell pörgetni. A forgó mező pólusai így már képesek a forgórész pólusait azonos fordulatszámmal „magukkal vinni”
Aszinkron gép
Az állórész 3 fázis esetén 120 fokkal eltolt tekercsekből áll, a forgórész pedig általában két végén rövidrezárt vezetőkből áll (ún kalickás) kialakítású.
Az állórész tekercseiben a hálózati feszültség hatására áram folyik , amely mágneses teret hoz létre - forgó máneses teret amelyet meghatároz a hálózati frekvencia .Ez a mágneses tér feszültséget indukál a forgórészben amely a rajta folyó áram hatására szintén mágneses teret gerjeszt és a két mágneses tér kölcsönhatásra jön létre az elfordulás .A forgórész igyekszik felvenni az állórész forgó mágneses mezeje álltal diktált fordulatszámot, de különböző veszteségek (réz veszteség,vasveszteség...)erre nem képes .Ennek a jelenségnek a neve:slip. A gyakorlatban a hálózat által generált szinkron fordulatszám 3000 ford/perc , az aszinkron motorok általában 2880-2950 ford/percre képesek - innen a nevük . Sajnos Hammond tonewheel hajtásra nem alkalmasak. Természetesen a fázis (és a vonali feszültség) különbözhet. Ez okozza jelenlegi gondot a 230V és a 117V különbsége.
Kicsi szinkron gépek más fizikai kialakításúak, mint a nagyok,
Itt lehet olvasni róla bővebben
Ennyit tudok róla
Előzmény: szimizso1 (7428)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!