A hammondnál a főtengelyről vannak leosztva kétoldalra a hangoknak megfelelő áttételezésű, és "fodrozású" hangkerekek. Ezeket eredetileg a 60Hz-es ciklusra találták ki, és ehhez kalibrálták a hanggenerátort. Az európai daraboknál lehet talán némi eltérés. Azért ezt még nem állítom biztosra, mert még nem volt alkalmam megmérni egy 230/50Hz-s motor fordulatát, és egy 117/60Hz-s motorét. (De a 60Hz-t könnyebb elosztani 360° mint az 50Hz-t maradék nélkül) lehet eltérés én úgy gondolom.
Más. Én azt gondolom, hogy a hamisnak vélt hangok (persze tévedhetek énis,de majd végig nézem a hangológéppel) a regiszterek felharmónikusainak interferenciáit halljuk. A hangrögzítő "nyávogását" is a javára írhatjuk a hamisságnak. Nem szoktunk megbotránkozni egy 78-as fordulatú lemez hallatán. Ezen miért is? Egyébként a "nyávogásra" legérzékenyebb hangok a mély hangok
Egy normál A hangot is 430-449Hz-ig hangolnak legalább is a hangológépen ez az intervallum. Ez is bejátszhat.
Meghallgattam ötször is amit linkeltél, én az éneket hallottam mind az ötször hamisnak, persze tévedhetek is, mindannyian másra vagyunk kihegyezve. Szerintem a basszusgitár stimmelt, de nem vagyok tévedhetetlen.
Ebben igazad lehet, nem vagyok profi billentyűs, de már átéltem azt az érzést, amikor "viszi" az embert a klaviatúra. Ami most eszembejut, az egy Bösendorfer zongora volt, igazi Hammondon még nem volt alkalmam próbálkozni, de sejtem, hogy mi a különbség.....
Csak érdekességképp: amíg nem foglakoztam a PC-s hagszerekkel, pillanatok alatt felhangoltam a feleségem gitárját, azóta rájöttem, ez egy olcsó gitár, már a baktávolság sem stimmel, tehát csak kompromisszumokkal tudom elfogadható állapotba hozni.
Bocs az offért, de azt vettem észre, hogy a fülem annyira ráállt az egyenletesen temperált skálára (ja, régebben hangoltam zongorát is), hogy minden "kilógó" zavar. Hammondnál ilyent még nem hallottam, lehet, hogy csak nem figyeltem meg, de az a gyanúm, hogy a hanközök kiszámolása 1936-ban sem okozhatott problémát, és lévén, hogy a "hangkerekek" közös temgelyen vannak, ilyen relatív hangolási probléma a Hammond-nál elő sem fordulhat.
Viszont ha nem pontosan ilyen a fedélzet akkor nem lehet rajta hammondozni, csak orgonálni, billentyűzni. Jól példázza még Jimmy Smith The Cat Strike Again lemeze ahol Wersi-zik. Az életművében ez a vicc kategória.
Nagyon fontos ez a kezelőfelület, a drawbarok, a billentyűk, mozgásuk. Az a félelmetesen jó stílus, ízes játék csak ilyen mögött hozható hitelesen.
Ezt próbálják meg több-kevesebb sikerrel összehozni a mai hanxergyártók. Mára kezd kialakulni egy elfogadható választék, amiről mostanában sok szó esett: newB3, PariK61, Key-B duo, Hamichord. Persze ezek nem a legolcsóbbak. És egész jó a Viscount/Oberheim DB5/OB5.
Bocs, ez itt OFF volt, mert nem Hammond, hanem egy klasszikus Eminent. Annyiban ON, hogy erről a konzolról nagyon sokmindent tudok vezérelni, többek közt a B4-et is.
Ezért kár ezekkel a pc-s hangkeltésekkel olyan sokat foglalkozni. Egy számítőgéphez szokott fül mindig ledöbben nálam (vagy másnál), mennyire meg tud szólalni egy igazi hangszeren egy igazi zene. Pl. a Hammond hanggenerátora sem tökéletes temperálású. Ettől nem gépies.
Én inkább a basszust hallom hamiskásnak, de ez nekem még tökéletesen belefér. Ami már nem, az Emersonék Wight szigeti első koncertje. Ott marha hamis a basszus. Itt hallható.
Egy orgona midizése kb. 100euró/manuál anyagköltség. Csak itt elsősorban nem erről volt szó hanem a fordítottjáról, midiből Hammond orgonát alkotni.
Két éve 350 eFt-ért komplett ogona konzolt vettem, persze használtan, 2x5 oktáv manuál, 30 pedál, MIDI kimenettel, ja és paddal (mindez főleg tölgyfából). Ha csak ennyi tudott volna, akkor is megveszem, de a saját hangja sem rossz, nem is mindig kapcsolom be a PC-t hozzá.
Orgona: jól hallhatod, néha előfordul hogy van hamis, lebegő regiszter. Nálunk is volt a templomban, nem is használtuk azt a regisztert.
Midi pedál: én a konkrét pedálsorra gondoltam, szóval olyanra, amit akár a fotel elé is lerakhatok és midi jelet ad ki. Nem egy meglévő Hammond pedálsor bemidizésére.
Lehet, hogy tévedek, de rettenetesen hamisnak hallom az éneket és a szólógitárt. Erősítsetek vagy cáfoljatok meg, mert már néha rémeket hallok. Ez azóta van így, amióta PC-s hangszerekkel foglalkozom, itt ugyanis minden hang nagyon pontos. Sok klasszikus CD-n is úgy tűnik, az orgonán egy-egy regiszter egy-egy hangja hamis, nem is beszélve vonós, vagy fúvós zenekarról...
Más: egy orgona pedál midizése nem kerül több százezerbe, ha kell előásom, de egy bolgár srác, ha jól emlékszem Petkov, árul ilyen modulokat. Csak be kell kötni...
Egyáltalán ne szégyeld ezt a kis hiányosságodat. Ez velünk is megesett az elején!:-) De hála egy-két rendes fórumtársnak, majdnem mindenkinek sikerült a közelébe férkőzni egy ilyen hangszernek.
Bár én csak egy műkedvelő hammond tulaj vagyok, de az biztos, hogy egy rendes pcről futtatott B4+falaci, ver mindent. Persze nem az alaplapi hangkártyáról!
Sokszor nem is értem, hogy miért jó a műlezli. Sokan panaszkodnak rá, mert nem olyan a hangja, mint egy forgó tölcsérnek. Bár én még mindíg azt mondom, hogy a rotosonic az igazi. Augusztusra csinálok egy "mini lezlit" megrendelésre. 40-50W-os lesz, de szerintem az elég otthon gyakorolni, és bemikrofonozva koncertezni vele.
Valóban! Azt veszem én is ki, hogy van benne egy ipari PC is, nemcsak üres midibillentyűzet. Nem kell érteni a pc-hez, csak be kell kapcsolni, oszt kész, lehet rajta játszani. http://www.bgmi.it/?a=showproduct&b=1
A billentyűvel való körülbástyázásos módszer jó volt annó sztárkoncerteken. Meg most is. De a koncertek és a fellépők túlnyomó többsége nem ebbe a kategóriába tartozik. Nekixívás lenne :-)
Háát első ránézésre kicsit fura nekem a dolog. Lehet, hogy 400 Eur-ért inkább laptopot vennék akkor már, végülis ez a V-BOX is nyílván egy szimpla célszámítógép bárhogy is nézzük. Bár ha nagyon jó és nagyon stabil akkor miért-ne?
De ez miért kéne a Hamichord-hoz? Ha jól vettem észre a Hamichord beépítetten futtat egy kis csendes beágyazott PC-t, azaz nem kell hozzá semmi, max egy Falaci.
***
ozjo:
Szerintem egy Minimoog való a Hammond tetejére... :-)
Hammond elől, tetején Minimoog, baloldalt egy jó nagyzongora, jobbra egy Mellotron, hátra pedig egy Clavinet vagy egy Jó Rhodes. Kérdés hogy hogy mennék be közéjük.... :-D
Viszont az ilyesmi elrendezések lehetetlenné teszik az orgonapedálsor használatát. Mégsem hurrá... :-/
***
okumoto:
Lassan már jobban tetszik a VB3, mint a B4. Persze a B4 sokkal többet tud, de a VB3 biztos kevesebb erőforrást eszik szerintem.
Már írtam, de a VB3 régebbi verziója ingyenesen illetwe donationware használható.
Kár hogy Macintosh alatt nem megy... A végén muszáj lesz windowsos gépet is tartanom... :-/
Szerintem ez titeket is érdekelhet ehhez a Hamochord-os dologhoz. V-Box:VST plug in-t lehet vele futtatni (B4, VB3, MrRay73 stb.) macerás számítógép nélkül. És még az ára is elfogadtóhatónak ígérkezik. 400 euro környékére ígérik.
Orgonabasszus? Azt nagyon bírom, habár basszusgitározom is, de van egy feelingje. Zongorázni jobban szeretek és tudok, de néha hiányolom a pedálokat no... (Igaz én kétlábasan játszom, nem úgy, hogy bal láb basszus+jobb láb swell.)
Kéne egy MIDI pedálsor a zongorám alá és akkor mindenki hülyének nézne... :D Egyszer néztem őket, de igencsak százezrekbe kerülnek... :-(
Az alább általam belinkelt srácnak van egy tonna zongorafeldolgozása még, elég ügyes.
...akkor inkább ez: Echoes. Az elején ott a lezlis zongora, a végén előjön az M100-as is. Vindóz-mek...ha 1-2 progi fut stabil, vagy inkább a szabad szoftverszinti hangmodullal. Féléve volt szó róla? Ok, annak is szép ára van.
Viszont ha a Hamichord 2×6 oktáv játékfelület, akkor az egyéb hangos is szépen elférnének rajta. Az embernek két keze van, annak két manuálja és nem kell más. Gyakorlatilag Barbara Dennerlein is hasonló játékfelülettel operál.
Szervíz: normál használatnál csak a gumiharangok alatti szénkontaktokat néha megtisztítanom. Ok, külön biztos egyszerűbb a billentyűzeteket, de lehet hogy itt sem bonyolították túl, aztán kb 10 csavarral ki lehet emelni a csupasz billentyűzethidat.
James Oscar Trio. Igaz hogy legtöbbször a cd-n 4-5en zenélnek de szeretem ezt az állat zenét. Finom jazz, itt-ott slágerek, sokhelyütt free színezettel! És orgonabasszus, nem "kontárkodik" bele valami basszer :-)
Most elgondolkoztam ezen a Hamichordon én is. Végülis lehet, hogy ez a megoldás, bár a Windowstól ki tudnék rohanni a világegyetemből... :-( Kell mellé venni egy Macbookot az a biztos... :-)
Másrészt viszont ezt a Hamichordot szervizelni szerintem elég pokoli lehet, ha valami baja van... :-/
Nekem a mellé 90 fokban a nyerő. Egy forgószékkel és egy kis akrobatikával akár a kettő egyszerre játszható.... :) Azért szerintem sok színpadon van legalább ennyi hely. A nagyobb gond az szokott lenni, hogy az erősítőt/Lezlit/Monitort nem lehet elég messze rakni, hogy jól halld magad.
***
OFF: Tudtok olyan soundot mutatni, ahol Rhodes vagy Wurli szól Leslien keresztül? Nem mintha ilyet szeretnék, csak érdekel.... :-)
Ez érdekes kérdést vet föl. A ilyen telepakolt tetejű -pl. C1- esetében hova kerülhet egy kiegészítő zongora?
Alá? Akkor a C1-en ott fenn a magasban nem lehet hammondozni. (sak billentyűzgetni)
Főlé? Akkor meg a zongora lesz eléggé instabilan és kényelmetlenül magasan. Komoly kompromisszum.
Mellé? Ok, de nem mindig, meg nagyobb helyeken.
Legjobb, ha egyből rajta lenne, de az nem lehetséges.
Az alábbi képet nevezem optimális megoldásnak, ahogy nagyon sok helyről köszön vissza ez. Itt a B3 bankomban természetesen csak az orgonán kívüli hanxíneknek adtam lehetőséget.
Érdekelne hogy a Hamichordban az az inverz oktáv arettáló-e, vagy szintén normál oktáv? Mert akkor orgonánáljó presetváltónak, ellenben zongoráknál egy oktáv plusz játéktér lenne.
Még hiányosak az ismereteim, de ez a Hamichord néz ki a legnyerőbb gazdaságos megoldásnak.