A billentyűs hanxerek esetében valóban az oktávot 12 részre osztják, így az általános f/f0=2^(i/n) összefüggésben f0 a viszonyítás alapja, n=12, i pedig, hogy hányadik osztás frekijét figyeljük. ebből az jön ki, amit LittleBig szaktárs leírt, az egymás melletti hangok (i=1) frekijének meghatározására. De én úgy hallottam, hogy a zongora hangoló a fenti és lenti oktávokon szoktak még egy kicsit nyújtani, mert az emberi fül ezt jobban megérti (tisztábbnak hallja). Kíváncsi lennék, hogy van ez szeretett kedvesünknél a Hammondnál? Pl. egy sima 8'-as regiszternél mit lehet mérni frekiben? Ja van itt egy kis táblázat 1 oktáv frekijeiről:
Ennyire nem vagyok otthon a matekban, hogy vitába tudjak szálni a 12. gyök 2-vel.
Egy biztos, hogy a főtengelyről leosztott fordulatok, a cirádák a hangkerekeken, csak az első lépés egy hang leképzésében. Utána jön még egy tekercs+kondi amivel leosztják a frekit a megfelelő ciklusokra. Persze a mechanika is hozzájárul ide-oda a hangmagassághoz, mert egy-két fog ide-oda a fogaskeréken biztosan van és a TG. kenése isfontos tényező. Itt is lehet eltérés, és minden egyes alkatrész vihet be pontatlanságot. És amikor még a drawbarokat is kihúzgáljuk, akkor adódik össze igazán, aminek össze kell adódni:-) Egy szó, mint száz! Nagyon kényes hangszer, és nagyon oda kell figyelni, hogy teljesen sík felületen helyezzük el, hogy a TG. még véletlenül se csavarodjon el. Század milliméterek is számítanak. Ettől függ, hogy mennyire "feszül" meg a tengely a csapágyakban.
A fretless húros hangszereknél jó eséllyel lehet pontosan játszani, bár itt a hangszer kezelője a "hiba"lehetőség.
De holnap pihenésképpen végig csekkolom a hammondot. Van egy teljes spektrumú hangológépem. Ha lesz valami leges eredmény, szívesen közzéteszem.
Szerintem nem szabad túlságosan a tökéletességre összpontosítani. Sem a hangszer, sem a hangzás, sem az előadás/játékmód tekintetében. A tökéleteseknél pont az vész el amitől zene a zene, az emberi tényezőtől. Sajnos a mostani felvételek számomra túlságosan sterilek, érdektelenek. (Ha a rádióban meghallom hogy nem ember dobol igazi dobon, azonnal váltok)
Joey DeFrancesco előadása, felvételei is gyakran ezt az érzetet keltik bennem. precíz, kiszámítható brilliáns játék, hibátlan, lágy felvétel.
DrLonnie Smith már lényegesen emberközelibb előadású és hangzású nekem. Őt nevezném ma etalonnak.
Az igaziak azonban -ahogy Laurenssel is megállapítottuk- az 1956-1965 közti felvételek. Ott minden megvan amit zenének nevezhetünk. Nemcsak a játékmód, a lendület, hanem a felvételtechnika is.
A fentiek alapján sok koponya megpróbált újítani a hatvanasévek óta és egyiküknek se jött úgy be ahogy az első nagymestereknek. Én speciel annak is örülnék ha azt az aranykort valahogy megközelítenék. A James Carter esetében látok rá lehetőséget. Debrecenbe kéne menni.....
Posaune mesternek is föltűnt hogy amikor transzponált egy darabot, bizony kicsit hamiskássá vált az eredeti hangnemhez képest. Főleg egy éles, fullos beállítás esetén jön ki jól. Valóban az az alapja hogy behatárolt méretű fogaskerekekkel véges áttételeket leeht létrehozni, ami igen jól, de csak megközelíti a tutit.
Viszont ennek ellenére ezen topiklakóknak ez a kedvenc hanxere. Meg a sok egyéb tökéletlensége amin szintén nem lehetett javítani. Tudni kell elfogadni úgy, ahogy van, ettől lett nagy és ettől is marad nagynak.
Terveztem egy olcsó és könnyű 25-ös sugaras midis lábbassz pedált. Szinte zseb méret, de legalábbis hónalj alá csapható, pár kilós. Ha beválik, el tudom képzelni hogy sokaknak hasznára válna.
Az összes hangszer, ahol nem lehet szabadon intonálni mind hamis bizonyos szempontból. Már csak olyan apróságok miatt is, hogy elvileg a Desz nem egyenlő a Cisz-el, mert a Desz egy picivel mélyebb elvileg.
Másik dolog: A tiszta kvárt és a tiszta kvint aránya racionális szám. Ha a kettőt egymásra rakod akkor elvileg kiad egy oktávot, de ha jól tudom mégsem adja ki tisztán az oktávot. Szóval az összes billentyűs hangszer hamis ebből a szempontból, de a digitális hangszerek is, hiszen irracionális számnak megfelelő frekvencia arányt digitálisan se lehet előállítani.
Akkor honnan a tisztaság? Nyílván az agyunk véges felbontóképességgel bír hangok esetén is (Fourier transzformáció... :-)) és a nagyon apró dolgokat nem vesszük már észre illetve már jól megszoktuk az egyenlően temperált skálát, mellesleg szerintem fogaskerekekkel elég jól be lehet lőni a kisszekundot is elég sok foggal. Persze nem lesz irracionális, de az agyunk-hallásunk "hibája" majd elmossa ezt a hibát.
Véleményem szerint a Hammond orgona tényleg hamis önmagához képest és a temperált skálához képest is. Ez abból az egyszerű tényből fakad, hogy a temperált skálán egy kis-szekund két hangfrekvenciájának aránya pont tizenkettedik gyök kettő. Ez ugyebár nem racionláis szám. Ugyanakkor a fogaskerék áttételekkel csak racionális arányt lehet előállítani. Ergo mindig lesz egy akármilyen kicsi eltérés.
ON: Cső mester: Ezt a ledöbbenést ismerem... :-) Szerintem ami legtöbbször elveszik az a mély és a magas tartomány. Basszusgitár és dob mélyeit érzetét szinte lehetetlen visszaadni felvétellel, ugyanúgy sokszor azt hallom, hogy a cintányérok el vannak digitálisan koszolva. Tényleg megdöbbentő, hogy élőzenének mennyivel szélesebb hangszín és dinamikai tartománya van, hiába van modern felvételi technológiánk.
OFF: Erről jut eszembe, hogy pl.: komolyzenét olyan ritkán mikrofonoznak be jól. Hányszor hallom, hogy hatalmas masszává olvadnak a hangszerek a halkabbak teljesen eltűnnek. (Csembaló tipikusan soha sem hallatszik eléggé.) Valahogy úgy oldják meg, hogy kirakják a két mikrofont, hogy sztereó legyen aztán hajrá! Mindezt a keverőpultok és a soksávos felvétel világában... :-( Tessék Jordi Savallról példát venni. Ők fel tudják venni sok sávban. Hallatszik is minden hangszer rendesen.
OFF:
Tcím: Érdekes, engem a pont a Bösendorfer nem nyűgözött le. Sokkal jobban éreztem a Nordiska és a Kawai nagyzongorákat. Azoknak jobban tetszett az érzete. (A hatalmas alapzaj miatt a hangjukról nem tudok messzemenően nyilatkozni, akkor különbséget nem hallottam, de hát fülsüketítő zörejben?)
Na igen a hangfoglaláson az összes digitális és hagyományos Kawait kipróbáltam kivéve pont a hordozható MP8-at. Nagyon élvezem a hangjukat, nagyon jól eltalálták az apró nüanszokat is, a pedállal finoman bele lehet kapni a lecsengő hangok farkába és hallani ahogy "szétzúg". Semmi digitális koszolás nem volt benne. Amit legjobban tetszett bennük az a gyönyörű karakteres alsó kontra-nagy oktáv. Emlékszem leültem elé, fejhallgató föl és egy "rácsaptam" a mély hangokra. Tisztára, mint valami ágyülövés, fejhallgatóval is nagyon jól átjött az egész. Tiszta és zengő hangjai voltak és tűpontosak. "Rácsapni" egy mély oktávbasszust, és szép finoman végigfutamozni váltott kézzel és csodálkozni. Nagyon tiszta és kidolgozott hangja van, szerintem igencsak odatették magukat Kawaiéknál. Persze egy igazi nagyzongora érzékeny lélegzését semmivel sem lehet pótolni, de én számomra élvezet volt a digitális Kawaikon játszani és hallgatni a hangjukat. (Az egyik ottani srác mondta is, hogy próbáljam ki az összeset, mert látja rajtam, hogy tetszik... :))
A többi hangzás már nem olyan jó Kawaiban, na dehát ez egy zongora. A csembaló végülis jó volt, amin meglepődtem, hogy érezhetően máshogy volt temperálva mint a zongora, az orgona és Hammond hang peding elment. Esetleg szőnyegnek lehet őket használni a háttérben.
Azóta is várom a hangfoglalást és remélem megint kimennek és végigülhetem a Kawaikat. Az kicsit negatív volt, hogy egymás hangerőbeli elnyomása volt a cél mindenhol, illetve, hogy sok helyen csalódtam a felhozatalban, a próbálási lehetőségekben, de zongora szempontból nagyon jó volt.
A hammondnál a főtengelyről vannak leosztva kétoldalra a hangoknak megfelelő áttételezésű, és "fodrozású" hangkerekek. Ezeket eredetileg a 60Hz-es ciklusra találták ki, és ehhez kalibrálták a hanggenerátort. Az európai daraboknál lehet talán némi eltérés. Azért ezt még nem állítom biztosra, mert még nem volt alkalmam megmérni egy 230/50Hz-s motor fordulatát, és egy 117/60Hz-s motorét. (De a 60Hz-t könnyebb elosztani 360° mint az 50Hz-t maradék nélkül) lehet eltérés én úgy gondolom.
Más. Én azt gondolom, hogy a hamisnak vélt hangok (persze tévedhetek énis,de majd végig nézem a hangológéppel) a regiszterek felharmónikusainak interferenciáit halljuk. A hangrögzítő "nyávogását" is a javára írhatjuk a hamisságnak. Nem szoktunk megbotránkozni egy 78-as fordulatú lemez hallatán. Ezen miért is? Egyébként a "nyávogásra" legérzékenyebb hangok a mély hangok
Egy normál A hangot is 430-449Hz-ig hangolnak legalább is a hangológépen ez az intervallum. Ez is bejátszhat.
Meghallgattam ötször is amit linkeltél, én az éneket hallottam mind az ötször hamisnak, persze tévedhetek is, mindannyian másra vagyunk kihegyezve. Szerintem a basszusgitár stimmelt, de nem vagyok tévedhetetlen.
Ebben igazad lehet, nem vagyok profi billentyűs, de már átéltem azt az érzést, amikor "viszi" az embert a klaviatúra. Ami most eszembejut, az egy Bösendorfer zongora volt, igazi Hammondon még nem volt alkalmam próbálkozni, de sejtem, hogy mi a különbség.....
Csak érdekességképp: amíg nem foglakoztam a PC-s hagszerekkel, pillanatok alatt felhangoltam a feleségem gitárját, azóta rájöttem, ez egy olcsó gitár, már a baktávolság sem stimmel, tehát csak kompromisszumokkal tudom elfogadható állapotba hozni.
Bocs az offért, de azt vettem észre, hogy a fülem annyira ráállt az egyenletesen temperált skálára (ja, régebben hangoltam zongorát is), hogy minden "kilógó" zavar. Hammondnál ilyent még nem hallottam, lehet, hogy csak nem figyeltem meg, de az a gyanúm, hogy a hanközök kiszámolása 1936-ban sem okozhatott problémát, és lévén, hogy a "hangkerekek" közös temgelyen vannak, ilyen relatív hangolási probléma a Hammond-nál elő sem fordulhat.
Viszont ha nem pontosan ilyen a fedélzet akkor nem lehet rajta hammondozni, csak orgonálni, billentyűzni. Jól példázza még Jimmy Smith The Cat Strike Again lemeze ahol Wersi-zik. Az életművében ez a vicc kategória.
Nagyon fontos ez a kezelőfelület, a drawbarok, a billentyűk, mozgásuk. Az a félelmetesen jó stílus, ízes játék csak ilyen mögött hozható hitelesen.
Ezt próbálják meg több-kevesebb sikerrel összehozni a mai hanxergyártók. Mára kezd kialakulni egy elfogadható választék, amiről mostanában sok szó esett: newB3, PariK61, Key-B duo, Hamichord. Persze ezek nem a legolcsóbbak. És egész jó a Viscount/Oberheim DB5/OB5.
Bocs, ez itt OFF volt, mert nem Hammond, hanem egy klasszikus Eminent. Annyiban ON, hogy erről a konzolról nagyon sokmindent tudok vezérelni, többek közt a B4-et is.
Ezért kár ezekkel a pc-s hangkeltésekkel olyan sokat foglalkozni. Egy számítőgéphez szokott fül mindig ledöbben nálam (vagy másnál), mennyire meg tud szólalni egy igazi hangszeren egy igazi zene. Pl. a Hammond hanggenerátora sem tökéletes temperálású. Ettől nem gépies.
Én inkább a basszust hallom hamiskásnak, de ez nekem még tökéletesen belefér. Ami már nem, az Emersonék Wight szigeti első koncertje. Ott marha hamis a basszus. Itt hallható.
Egy orgona midizése kb. 100euró/manuál anyagköltség. Csak itt elsősorban nem erről volt szó hanem a fordítottjáról, midiből Hammond orgonát alkotni.
Két éve 350 eFt-ért komplett ogona konzolt vettem, persze használtan, 2x5 oktáv manuál, 30 pedál, MIDI kimenettel, ja és paddal (mindez főleg tölgyfából). Ha csak ennyi tudott volna, akkor is megveszem, de a saját hangja sem rossz, nem is mindig kapcsolom be a PC-t hozzá.
Orgona: jól hallhatod, néha előfordul hogy van hamis, lebegő regiszter. Nálunk is volt a templomban, nem is használtuk azt a regisztert.
Midi pedál: én a konkrét pedálsorra gondoltam, szóval olyanra, amit akár a fotel elé is lerakhatok és midi jelet ad ki. Nem egy meglévő Hammond pedálsor bemidizésére.
Lehet, hogy tévedek, de rettenetesen hamisnak hallom az éneket és a szólógitárt. Erősítsetek vagy cáfoljatok meg, mert már néha rémeket hallok. Ez azóta van így, amióta PC-s hangszerekkel foglalkozom, itt ugyanis minden hang nagyon pontos. Sok klasszikus CD-n is úgy tűnik, az orgonán egy-egy regiszter egy-egy hangja hamis, nem is beszélve vonós, vagy fúvós zenekarról...
Más: egy orgona pedál midizése nem kerül több százezerbe, ha kell előásom, de egy bolgár srác, ha jól emlékszem Petkov, árul ilyen modulokat. Csak be kell kötni...
Egyáltalán ne szégyeld ezt a kis hiányosságodat. Ez velünk is megesett az elején!:-) De hála egy-két rendes fórumtársnak, majdnem mindenkinek sikerült a közelébe férkőzni egy ilyen hangszernek.
Bár én csak egy műkedvelő hammond tulaj vagyok, de az biztos, hogy egy rendes pcről futtatott B4+falaci, ver mindent. Persze nem az alaplapi hangkártyáról!
Sokszor nem is értem, hogy miért jó a műlezli. Sokan panaszkodnak rá, mert nem olyan a hangja, mint egy forgó tölcsérnek. Bár én még mindíg azt mondom, hogy a rotosonic az igazi. Augusztusra csinálok egy "mini lezlit" megrendelésre. 40-50W-os lesz, de szerintem az elég otthon gyakorolni, és bemikrofonozva koncertezni vele.
Valóban! Azt veszem én is ki, hogy van benne egy ipari PC is, nemcsak üres midibillentyűzet. Nem kell érteni a pc-hez, csak be kell kapcsolni, oszt kész, lehet rajta játszani. http://www.bgmi.it/?a=showproduct&b=1
A billentyűvel való körülbástyázásos módszer jó volt annó sztárkoncerteken. Meg most is. De a koncertek és a fellépők túlnyomó többsége nem ebbe a kategóriába tartozik. Nekixívás lenne :-)
Háát első ránézésre kicsit fura nekem a dolog. Lehet, hogy 400 Eur-ért inkább laptopot vennék akkor már, végülis ez a V-BOX is nyílván egy szimpla célszámítógép bárhogy is nézzük. Bár ha nagyon jó és nagyon stabil akkor miért-ne?
De ez miért kéne a Hamichord-hoz? Ha jól vettem észre a Hamichord beépítetten futtat egy kis csendes beágyazott PC-t, azaz nem kell hozzá semmi, max egy Falaci.
***
ozjo:
Szerintem egy Minimoog való a Hammond tetejére... :-)
Hammond elől, tetején Minimoog, baloldalt egy jó nagyzongora, jobbra egy Mellotron, hátra pedig egy Clavinet vagy egy Jó Rhodes. Kérdés hogy hogy mennék be közéjük.... :-D
Viszont az ilyesmi elrendezések lehetetlenné teszik az orgonapedálsor használatát. Mégsem hurrá... :-/
***
okumoto:
Lassan már jobban tetszik a VB3, mint a B4. Persze a B4 sokkal többet tud, de a VB3 biztos kevesebb erőforrást eszik szerintem.
Már írtam, de a VB3 régebbi verziója ingyenesen illetwe donationware használható.
Kár hogy Macintosh alatt nem megy... A végén muszáj lesz windowsos gépet is tartanom... :-/
Szerintem ez titeket is érdekelhet ehhez a Hamochord-os dologhoz. V-Box:VST plug in-t lehet vele futtatni (B4, VB3, MrRay73 stb.) macerás számítógép nélkül. És még az ára is elfogadtóhatónak ígérkezik. 400 euro környékére ígérik.