Amire nem válaszoltál: mennyivel lennénk szegényebbek évente, ha a nyíri és kecskeméti kisvasutak megmaradtak volna üzemelő MÁV vonalként?
---------------------------
Egy Mo nagyságú ország képes eltartani 3-5 kisvasutat.
Ezt megtöltik a turisták ha csak hétvégente közlekedik.
Magyarország 23-24 kisvasutat tart el.
A gengszterváltás után arra számítottam, hogy a hazai kisvasutak többsége hamar eltúnik.
De jött egy speciális erdőgazdálkodási adó jogszabály, mely érdekeltté tette az erdészeteket abban, hogy megtartsák a kisvasutaikat mert hatalmas adójóváírás járt érte, plussz egyéb kedvezményeket (állami pénzeket) is lehívhattak, ami másra költhettek.
Az állami erdőgazdaságok gazdasági vezérigazgató helyettesei egyik napról a másikra megvilágosodtak és hatalmas kisvasút baráttá váltak.
Ez most változni látszik, mert FMH-ben nem úgy alakítják a jövő erdőgazdálkodási adószabályait mint eddig.
Valószínűleg változni fog az említett urak kisvasút barátsága is.
Ha eltűnik 4-6 kisvasút, még mindíg marad 16-18.
A fekete pénzek ( Szob, Szentendre) se tartanak örökké tehát a finanszírozási válság kisvasut fronton is várható.
A két MÁV kisvasút feleslegessé vált.
A szónak a szótári és nem mániás értelmében.
Előbb a teherforgalom, majd a személyforgalom tünt el róla.
Beleszlásod mondjuk úgy sincs mire költi az állam a beszedett adót. Milliárdszámra megy pl. bodzaszedők segélyezésére, de kap a MÁ is belőle 200 milliárdot évente, abból fizették ki az iraki bohóckodását a katonáknak, abból kapnak a honatyáink benzinpénzt, abból yúlja le Hagyó a Nokiás dobozok megtöltésére valót, abból fizetnek a BKV-nál 100 milliós végkielégítéseket stb. A BK-ra is sokat elszórak, olánokra, MÁV-ra is. Meg még 1000 más dologra pl. halgazdálkodás, vadgazdálkodás. A lényeg az, h mire érdeems és mire nem. a MÁV/Volán/BKV ugye olyan dolog, aminek működnie kell (kéne), mert szükség van rá. A kormány meg úgy ítéli meg, h kell légitársaság,magyar foci, kell vadgazdálkodásra adi ,kell fizetni segélyeket is stb. Biztos nem értesz mindennel egyet, h téyleg kell, de beleszólni úgyse tudsz.
Értem, hogy miből kiindulva tekinted demagógnak. Ugyanakkor látod, hogy A-dani itt mindjárt kisvasút villamosításról, v_peti dízel sínbuszokról álmodozik, és ez egy pillanat alatt átváltozik száz kisvasút villamosítássá ("Száz vasútat, ezeret..." után szabadon) és ezer dízel sínbusszá. Mégpedig, mint tudjuk, nem egy vicces megjegyzés, hanem olyan álom síkján, amelyről az álmodó nem tudja, hogy álom, hanem valóságosnak érzékeli, pontosabban a valóság megkövetelt részeként állítja be magának. Légy nyugodt, a brit tudósok kutatási eredményeinek rovásírásos megjelenítését követelőket sem kellene sokáig keresned. És ők ezt az igényüket pontosan ugyanúgy, a valóság megkövetelt részeként állítanák be. Ezekben a mániákban egy dolog mindenképpen közös: nem saját zsebből gondolja megvalósítani az álmodó, hanem közpénzből, mert ugye ez közérdek, meg környezetet véd, meg az orrodat is tiszítíccsa', és ünnepnaponként a baktériumokat is pusztíccsa'. Még pontosabban: az álmodó egyáltalán nem foglalkozik a finanszírozási oldallal, merthogy ennek a megkövetelt dolognak vitán felül lennie kell, és pont.
Az "adófizető pénze" kategóriát annyiban nem érzem demagógnak, hogy megemlíti a forrást. Emlékeztet arra, hogy az nem úgy megy, mint a rajzfilmben, hogy Roger nyúl belenyúl a zsebébe (ruha nincs rajta, csak alakul egy zseb a bőre oldalán), és a semmiből kihúz egy köteg dollárt. Hanem a dízel sínbusz után, ha nem piaci konstrukcióban szerzik be (márpedig nem), akkor a közösség állja a cechet. És nem végtelen annak a közösségnek a tűrőképessége. Például ha egy állami szolgáltató nekiállna ezerszámra dízel sínbuszokat vásárolni Kondorosra, és ezek után újabb adónemek találtatnának ki, bizony megfordulna a fejemben, hogy ezentúl egy másik ország másik államával raboltatom ki magamat, hátha annak még nem ment el teljesen az esze.
zsitvica = Ha rajtam múlna minden hazai vasútmániással betanultatnám, kikérdezném, vizsgáztatnám Portugália vasúthálózatát és ami ennél fontosabb a Portugál vasúti premisszákat."
Lovrin = Tudod mit? Nem érdekel, hidegen hagy. Engem a német, francia, spanyol, olasz, holland, dán, svéd, vagy osztrák példák érdekelnek. /Avagy könnyű úgy vitázni, ha megszabod ki mit válaszolhat vissza./
zsitvica = Semmi gond.
Lehet olyan boxversenyt rendezni ahol a 48 kg-os hölgy ellenfele a 110 kg-os férfi.
Amiből ilyen hülyeségek jönnek ki, hogyha sok a km2-re jutó vasút akkor zárjuk be, merthátafejlettnyugatonsincs!)
--------------------------
Nem tudom kitől hallottál ilyen butaságot de azt javaslom NE hallgass az illetőre mert butaságokat beszél.
Mindegy mennyi az egy négyzetkilométerre eső vasútvonalak hossza, ha azokon a vasút vasúti feladatot old meg, akkor azt meg kell tartani.
Lásd például Hollandia déli részét.
Ahol a vasút csak történelmileg megmaradt, és egy busz, vagy fél busz feladatát oldja meg, vagy egy személygékocsi feladatellátására vonatot üzemeltetnek, ott kell váltani.
Ha a 2006-os kormányellenes balhék új választást okoztak volna, lehet hogy nem is lenne miről beszélni, az összes vici vígan zakatolna, a napi 4 vonatot menesztő forgalmista koptatná a széket a forgalmiban, stb.........
-----------------
Ne légy ebben biztos.
A naaaaagy vonalújranyitóra is igaz, hogy üléspontja határozza meg az álláspontját.
S akkoriban (még) olyan székben ült ami akkor (még) azt sugallta neki, hogy a hálózatracionalizálás ésszerű dolog.
Sőőőt.
Még 2006 decemberében is vacillált, csak 2007 tavaszára világosodott meg, fordult meg az álláspontja............:-)))
Az adófizetők pénze kifejezés azért demagóg, mert amennyiben én adófizető vagyok, nekem az a pénzem ami a pénztárcámban/számlámon/stb van, nem ami az államnál. Ami az államnál van az már az államé, és ő játszik vele, nekem nincs közöm hozzá. Ha a MÁV-nak adja, akkor a MÁV pénze lesz. Gondolom te sem tartod nyilván, hogy a munkáltatód melyik ügyfelének pénze van a zsebedben, meg hogy az kitől kapta.
Ha jól tudom arra ma is vanak tervek ,h a nyíregyházi kisvasút Sóstóig újrainduljon, addig van rá igény, egyesek kisssé utópisztikusan azt is mondták ,h drótot fölé és kvázi villamosként. Nem hülyeség, de pályafelújítás nélkül nincs értelme. Hiszen régen itt 60 km/h volt a sebesség, ami már elég is lenne és a városon belül volt felsővezeték fölötte. A KK-n is min. 60 km/h kéne, h értelme legyen, sőt Kecskemét belteürletére is be kell vinni legalább vmi nem világvége helyre pl .a Rávágy térig,ahová régen ment. De az igazi az volna ha a nagyállomásig a városon belül villamospályaként menne végig a Rákóczi úton. Kecskemétn több milliós gigaprojekt készül a tömegközleekdés fejelsztésére, juthatna igazán erre is némi pénzmag. Igérnek ott mindent pl. trolivonalakat is. Villamos nem lesz úgy tusdo, terv volt rá ,de elvetették mondván jó a troli helyette, a 20. század elején tervezték el a villamost a Rákóczi úton középen a helyet is kihagyták neki ,de aztán jött egy földrengés és ugyebár hirtelen másra kellett a villamosra szánt forrás.
"Úgy gondolom, hogy a földrajzi Európa kormányai a reális lehetőségeiknél sokkal nagyobb mértékben és sokkal több évtizedig támogatták, tartották fent a mellékvonali vasúti közlekedést mint az szükséges."
A közúti közlekedéssel ilyen sohasem fordulhatna elő!
"Ha rajtam múlna minden hazai vasútmániással betanultatnám, kikérdezném, vizsgáztatnám Portugália vasúthálózatát és ami ennél fontosabb a Portugál vasúti premisszákat."
Tudod mit? Nem érdekel, hidegen hagy. Engem a német, francia, spanyol, olasz, holland, dán, svéd, vagy osztrák példák érdekelnek. /Avagy könnyű úgy vitázni, ha megszabod ki mit válaszolhat vissza./
De elsősorban saját kútfőből kéne valamerre elindulni, és túllépni az állandó másokhoz hasonlítgatáson. (Amiből ilyen hülyeségek jönnek ki, hogyha sok a km2-re jutó vasút akkor zárjuk be, merthátafejlettnyugatonsincs!)
a válasz, melyre válaszoltál a kampányolásra volt reakció. nyilván járhat mindkét közlekedési ágazat párhuzamosan, sőt, ahol csatorna van, ott kishajó is.
És a MÁV pénzének mi a forrása? És az állam pénzének mi a forrása? Azt kívántam nyomatékosítani, hogy Magyarország esetében az a MÁV-pénz, amelynek a nagyja állami pénz, az bizony adófizetői pénz. Lényegében hasonló a helyzet régiónk többi országában. Nem úgy, mint teszem azt, Oroszország esetében, ahol az állam nettó nyereséges állami cégekkel rendelkezik, tehát az állami pénz odaát csak részben adófizetői pénz.
Nézd, szerintem egy pillanatig sem volt kétséges a válasz Kököjszi-Bobojsza fórumtárs részéről. De ő soha nem is rejtette ezt véka alá, maximális őszinteséggel kimondta, hogy ezekre az eszközökre márpedig azért van szüksége, hogy a mániáját kielégíthesse. Ez egyenes beszéd. Sokan viszont nem tesznek/teszünk így, hanem évtizedek alatt bonyolultabbnál-bonyolultabb hálót szövünk a mániáink köré, és végül már mi is elhisszük a saját mesénket, hogy mittudomén, közérdekből, meg környezetvédelmi okokból, meg ... , meg ... stb. Pedig...
Mintha a zsitvicát hallanám! Ugyanaz a kizáró vagy-vagy kényszerpálya, miszerint valamit be kell zárni, fel kell számolni, és ha vonat lesz akkor nem lesz busz. A legkényelmesebb érvelés, hiszen lehet démonizálni a vasútpártiakat, miszerint aki vonatot akar el akarja venni a buszt.
- Hány helyen zörtént meg a vonattal párhuzmos buszjáratok leállítása a mostani újranyitásoknál?
- Hol van törvényben megszabva, hogy a kisvasút kötelezően 20-szal mehet csak és fapados lehet?
Sajnos az illetékes bamba politikus önmagában még kevés, mert nem az illetékes bambát, hanem a pénztárca birtokosát kell arról meggyőzni, hogy a KK pont az a tétel, amely a huszonakárhányezer közül bekerülhet abba a mittudomén, ötvenes körbe, amire jut az x-keretből. A pénztárca birtokosa szemszögéből a KK éppolyan értéktelen dolog, mint bármely másik tétel a huszonezerből, mondjuk a brit tudósok kutatási eredményeinek dokumentálása ékírással. Őt arról kell meggyőzni, hogy a KK érdemes arra, hogy bekerüljön az ötvenbe, az ékírással való dokumentálás viszont nem érdemes rá. Meg az ingyenes sör sem érdemes rá.
Persze lehetnek váratlan problémák. Például, mikorra a küzdő felek már éppen sikeresen kinyírták egymást, és talpon maradt az a bizonyos ötven, aki részesül az x-ből (véresen, koszosan, izzadtan, illúzióktól mentesen), a pénztárca birtokosa kedélyesen mosolyogva odaveti: - Bocs fiúk, a pénz sajnos máshova kellett, idén nincs x-keret, majd próbálkozzanak jövőre.
tegyük fel, hogy nyírben újraindítják a kisvasutat... természetesen a párhuzamos buszjárat megszűnek. az ezüst színű, klímás, plüssüléses buszok helyett megint a fapados kisvonat jár hússzal.
nem hinném, hogy az a politikus, aki ezt igérné a kapmányolás során, az sok szavazatot kapna. szerinted?
Így van, gyakorlatban egyet lehet tenni: az illetékes bamba politikust meggyőzni hogy a KK környéki tanyavilágban és a Nyír környéki romák között rengeteg szavazatot nyerne ha újraindítja a kisvasutakat. Ha ezt benyelnék, már repesztenének is 20 km/órával az Mk-k. Ha a 2006-os kormányellenes balhék új választást okoztak volna, lehet hogy nem is lenne miről beszélni, az összes vici vígan zakatolna, a napi 4 vonatot menesztő forgalmista koptatná a széket a forgalmiban, stb.... De nem így alakult és a Völner féle igék sem túl hangosak már. Sőt, azon sem lepődnék meg ha az általuk újranyitott vonalak is újból leállnának.
kecskemét... a két vonalát két korszak eltérő szellemiségében építették. túlélte mindkettőt, kiszolgálta a tanyasi, gazdálkodó életformát, kiszolgálta az új rendszer államosított gazdaságait. a szerepkör, amire építették megszűnt, feladatát teljesítette. a túlélést a turizmus jelenhette volna, de látod, megszűnés után sem volt nagy tolongás érte.
hidd el, énis sajnálom, nem számolom össze hány napot, hányezer km-nyi autózást szántam rá az életemből. a maga nemében utolsó mohikán volt, és sokunknak életreszóló élmény.
Akkor viszont a többi huszonnégyezer-kétszáznyolcvanöt tétel "tulajdonosával" kell megküzdened, akiknek egyenként megvan a maguk "kisvasútja", csak valamilyen más dologban tárgyiasulva. Valamennyien meg vannak róla győződve, hogy az ő játékuk a legfontosabb játék, és a többi hogy is érhetne fel az övékhez. Kívülről nézve pedig (tehát a pénztárca tulajdonosának szemszögéből) teljesen egyformák, és nem is különösen fontosak. (Ha a pénztárca birtokosa levetkőzné a politikai eufemizmust - amit természetesen soha nem tesz meg - és őszintén beszélne, akkor azt mondaná: egyáltalán nem fontosak.)
Értem, tehát az elpazarolt-elcseszett-ellopott pénzek csökkentésével próbálod a két kisvasút üzemeltetéséhez szükséges pénzt előteremteni. Ez nem új dolog, itt a fórumon is többen ezzel az irányvonallal próbálkoznak, mármint elméleti síkon. A hasonló próbálkozóknak valószínűleg már Nagy Konstantin is csak sok szerencsét tudott kívánni.
Két évvel ezelőtt a két vasúton még zakatoltak a vonatok, azt az állapotot csak fenn kellett volna tartani, illetve nagyrészt adott a lehetőség hogy újra induljanak.
tehát továbbra is mehetne így, hiszen számos nagyvasúti vonal is termeli továbbra a veszteséget
Országos szinten van mondjuk huszonnégyezer-kétszáznyolcvanhat olyan tétel, amelynek a működtetésébe magántőke nem vonható be (nem tolonganak érte a befektetők), tehát marad az állam nyakán, a gazdasági hasznossága pedig ... mondjuk úgy, hogy másodrangú. Ezekre a tételekre jut évi x állami pénz. (Még mielőtt valaki rázendít a régi nótára: igen, azzal kalkulál a számítás, hogy márpedig y pénz ellopásra, elpazarlásra kerül. y mértékéről nincs hitelt érdemlő információnk.) Az álmok szerinti színvonalú működésükhöz ehhez képest 10x pénzre volna szükség. A puszta fennmaradásukhoz is több kell, mint x.
Mi ilyenkor a teendő? Az, hogy ha valakinek fontos a huszonnégyezer-kétszáznyolcvanhat tétel valamelyike, nekiáll kampányolni érte. Kitalál mindenféle kétezer oldalas előterjesztéseket, amelyekben a fél Világegyetemre hivatkozva bizonygatja, hogy az általa vitt tétel mennyire fontos nemzetgazdasági szinten, és hogy ha ez nem kapja meg a pénzét, akkor jövőre már a Nap se kel fel. A huszonnégyezer-kétszáznyolcvanhat tétel "birtokosai" összecsapnak, jól kinyírják egymást, és a nyertesek hazavihetik az x pénzt.
A pénztárca birtokosa pedig abban az évben is bejegyzi a megfelelő dokumentumba (persze nem ilyen egyértelműen, ahogy én, hanem virágnyelven), hogy: - az adófizetők y pénze idén is ellopásra-elcseszésre-elpazarlásra került, - az adófizetők x pénze idén is piszlicsáré játékokat játszók közé lett szórva, akik ennek hatására megnyugodtak és vízszintes farokcsóválásba kezdtek.