Én 2001 ben vizsgáztam hajórádió-engedélyre. Akkor még a HUF csinálta. Nem volt túl bonyolúlt. 2006 ban járt le amikor meg akartam hosszabbíttatni, akkor mondták, hogy kikerült tőlük, asszem a hajózáshoz, és bazi-bekeményítettek az ügyben. Nekem is kellene, de nemtom ér-e annyit....inkább megcsináltam a ráióamatőr vizsgát. Az eccerűbb volt... és legalább nem piszkálnak a rendőrök a kocsiban sem a rádiókért. Ha a hajóba amatőr rádiót teszek ( ami ugyanúgy műxik a hajós frekiken is) senki nem szólhat érte. Max ha kegfognak, hogy a hajós frekin forgalmazok..
Meglesz az is.. a hajórádióval is teszek egy próbát.. van egy régi Yaesu FTM2001 esem.. annak vannak szabadon progizható frekijei. Csak ahoz nincsen itthon kábelem.. De valahogyan, ígyis úgyis megoldom. :)
már csak 1 porbléma maradt, szerezni olyan rádiót, ami képes venni... 6 db rádióm van itthon.. sajnos egyik sem tudja ezeket a frekiket jó érzékenységgel venni. :(
Jajam... főleg mivel nem biztonsági célból, hanem csupán kedvtelésből üzemeltetsz ilyesmit, így szeritem nem nagy gáz, ha egy nagy sebességú hajó által x mp-enként sugárzott poziciókból csupán mondjuk minden 5.-et kapod meg, mivel az oldal úgyis ennél sokkal ritkábban frissül. Jelenleg a legforgalmasabb Budapesti részt ugyis a ti profi vevőtök látja el, a többi részen nem hiszem hogy 10 hajónál több tartózkodna egy időben, a vételi tartományban.
Így erre a célra valszeg tökéletes az 1 rádio. Mellesleg 2 antenna olcsóbb, mint egy antenna+ 1 splitter. ( ha jól tudom..)
Tényleg a Budapestit a ti motyótok csinálja?
Elég egyedülálló kezdeményezés, ugyanis ahogy elnézem a weblapon nem túl sok belvíz van lefedve.
A GpsGate progi is tudja küldeni az adatokat a marinetraffic-ra. Így akár mobilban tudom használni, amerre megyek , a körülöttem lévő hajókat megjeleníti az oldalon. :)
Teccik....
Csak valamiért nem tudom rendesen feltelepíteni az AISMON progit... :S
Nemnemnem - elfogadom, hogy olcsóság szempontjából legyen egy rádió. De ha két rádió van, attól még nem kell 2 pc, 2 antenna, legfeljebb még egy hangkártya.
De igaz, elfogadom a megjegyzést, nem NAGYON fontos a belvízen (EGYELŐRE! :) hogy kétcsatornás legyen egy vevő.
A szkennelős megoldással sem fog senki lemaradni a térképről. NEm hiszem el, hogy minden egyes periodus úgy jönne ki mondjuk 2 hajónál, hogy egy időben adjanak..
A honlap frissítése is 90 mp.. ha jól nézem.. Az alatt biztosan fogja tudni venni mindkét frekiből a jelet a vevő. Főleg így, hogy csupán "indikálásról" van szó. Szerintem semmi szükség a 2 komplett endszerre. Azon agyalok, lehet összerakok 1 ilyen szetet, és elhelyezzük mondjuk Popeynél Szobon. / persze ezt vele is meg kell beszélnem / Rendes antennával akár 40-50 km sugarú kört is tudok venni. Így az északi rész lefedettsége megoldható lenne.
Szal: kell egy PC hangkártyával, egy antenna, és rádióvevő, ami tudja FM ben a két AIS frekit / 161,975 MHz és 162,025 MHz / rádió kimenete összekötve a PC-vel / jó ha le van trafózva a hang összekötés, különben bazi brummos lesz/ kell ez a progi: AISMon_2.1.0.exe majd ezt elindítva, beállítani a kimenetének a UDP 195.251.168.18:5351 portot. Így működnie kell. Ha a rádiót lehet programozni, akkor a két frekit beírva a memoriába, memoria szkennelésre állítva a rádiót, azt a frekit fogja venni, amelyiken talál adást.
Kb ennyi..
Ha kell segítek megvalósítani. Talán még megfelelő rádiót is tudok szerezni ocscsóé..
Atti... mi van akkor, ha a vevők között "átfedés" van? Zavarja ez a rendszert? Gondolok itt arra pl, ha én felteszek egy vevőt mondjuk vácon, ahol még a pesti vevő is látja a hajókat?
A ShipPlotter progi 25€ és akkor "csak" egy vhf amatőr rádio+ antenna kell hozzá. Talán még mindig ez a legolcsób megoldás. Antennát kb 500ft-ból lehet gyártani hozzá, ami stabilban sokkal job nyereségű, mint egy hajóantenna.
A kézi építésű AIS vevőt költségkímélési szempontból lehet javasolni valóban. Bár én arra gondoltam, hogy a shipspotting iránt érdeklődők összedobhatnának három AIS vevőre valót, és akkor elég szép lefedettséget tudnánk adni.
Nem tudom, hogy délen mennyi transzponderrel szerelt hajó jár - de nemsokára úgyis minden hajón lesz adó.
Végignéztem a ShipPlotter leírását.. van demo változata, és az adatokat mindenféle módon ki tudja küldeni, akár netre is. Szal ez lesz a jó megoldás a problémádra.
A shipplotter nevű program műxik hangkártyáról, tehát az általad keresett megoldás lehet.
Shipplotter leírás itt. Nem tudom létezik -e demo változata, de ezzel kellene próbálkozni. Van neki com-portra nmea kimenete, azt egy virtuális com portra irányítva szerintem megoldható amit szeretnél.
Van ugye a marinetraffic oldal, ahol Pest közelkörzetében már látszanak az AIS-t használó hajók. Felmerült, hogy a Duna más szakaszáról is jó lenne itt megjeleníteni a forgalmat. Én a 1558fkm környékét gondoltam.
Látom, hogy te beleástad már magad az AIS és környéke hardver és szoftver dolgaiba. Gondoltam, közösen összehozhatnánk egy egyszerű és főleg olcsó megoldást.
Amit tisztáztunk már hgd2280 topictárssal, hogy ehhez kell egyrészt egy (hajós)VHF antenna az egyik oldalon, és kell egy netkapcsolattal bíró hely, ahonnan az adatok a marinetraffic szerverére jutnak.
Na, ezek után ki kellene találni, mi kell még közé, ami a profi AIS vevőnél olcsóbb megoldáat ad.
Pld.: mennyire használható egy 2méteres sávú kézirádió, aminek a hangkimenetét használjuk az AIS info további feldolgozására?
Atti ebben igazad van. Mármint a vett adatok megosztása, stb... létezik olyan hogy rádiótitok... venni veheted, de nem adhatod tovább. Különben olyan bármikor előfordulhat, hogy a bekapcsolás után akár 15 percig sincsen korrekt pozicio a GPS vevőből. Ez leginkábbb akkor fordul elő, amikor az előző kikapcsolás helyszínétől nagy távolságra kapcsolod be újra a GPS vevőt. Csabi
...és minimum 2 x 600 LE-s motorok vannak rajta. Minimum.
Az a "zseb-tolóhajó", amivel konkrétan én utaztam Galati-nál (GPS-t szereltünk arra is és bejáráson voltam vele) - szóval azon 2 x 1.250 LE !!! volt. Csak a fedélzeti villanytelepeket 2 x 50 LE-s motorok hajtották.
A tolóhajók azok a vízek tankjai...legalább olyan ocsmányak...de arányosan olyan nehezek és erősek is. .
De-de, meghülyülhet bizony a GPS is. Én 5 évig GPS-es flottakövetésből éltem...hát volt alkalmam látni ezt-azt.
A 480 km/h -ás kamion-sebességeknél és az "egy úgrásból a tengerbe" útvonalaktól már az edzettebb ügyfeleink sem estek kétségbe.
És "fentről" jött a baj - a kütyünek kutya baja sem volt - pár perc múlva mintha semmi sem történt volna...évekig korrektül működött utána.
Később aztán saját-szoftverből (a követő-platformról) szürtük a dolgot - vagyis minden olyan pontot elvetettünk, ami 180 km/h -nál nagyobb szakasz-sebességet generált. .
Odaát a hajóstopicban felmerült, hogy más helyszínről is jó lenne AIS adatok alapján nyomon követni a dunai hajóforgalmat. Ha nem OFF, akkor itt folytatnánk. Első körben pld. próbáljunk összehozni egy "teszkógazdaságos" megoldást! :-)
Ja és esetleg még annyi, hogy a GPS-e meghülyült volna. Amit nem hiszek el, biztonsági berendezésről lévén szó ilyet nem engedhet meg a szoftvere.
És egyébként: szorul a hurok, állítólag a vett adatok megosztása nem biztos, hogy legális. Mint a rádióforgalmazásnál: hallhatod, de nem adhatod tovább. Kíváncsi leszek, hogy mi lesz ebből.