Az alakuló űlésen:
A díjazásról felszólalás és ellenszavazat nélkül döntöttek
Az Országgyűlés 310 igen szavazattal, nem szavazat nélkül, 13 tartózkodás mellett utolsó napirendi pontként elfogadta az országgyűlési képviselők tiszteletdíjáról, költségtérítéséről és kedvezményeiről szóló törvény módosító javaslatát.
mondjuk erre a celra eleg lenne egy 256-os pendrive, amit mar ingyen osztogatnak reklamcelbol. de meg azt mondom, hogy nem art, ha egy kepviselonek van hivatali laptopja, csak az indoklas volt kicsit furcsa. Emellett arra is kivancsi lennek, hogy hanyan hasznaljak rendszeresen a gepet es hanynal fordul elo, hogy a fo felhasznalo a gyerek, aki Warcraft III-at jatszik rajta.
napi 80-100 oldalt kene elolvasni a kizarolag a kepernyon.
Persze, hogy nem olvassák el, de mondjuk az is eredmény, hogy nem egy erdőnyi papírhegyet dobnak olvasatlanul a szemétbe, hanem csak egy file-t nem nyitnak meg.
Azert ezzel a bizottsagosdival van egy kis zur. Nekem a hozzaszolasobol az jot le, hogy azert csokken a jovedelem, mert joval kevesebb (tulajdonkeppen feleannyi) munkaert (2 bizottsag helyett mar csak egyben dolgozik) egy picivel kevesebb penzt kap valaki (80% helyett 70%-ot). Az meg, hogy szamla nelkul vehet fel valaki koltsegteritest az kicsit durva (most teljesen mindegy, hogy hany km-re lakik). Foleg annak a fenyeben, hogy mondjuk egy egyetemi oktato munkajabol kifolyolag fel kell, hogy utazzon Szegedrol - Pestre, akkor nem eleg a vonatjegyet bemutatni, de AFA-s szamlat is kell vinni, hogy az OTKA terhere elszamolhato legyen. A laptopot az megertem, mert az mar szukseges dolog a mai vilagban. Azert persze nem hiszem, hogy a papirkoltsegbol bajon az ara, hiszen ahhoz legalabb napi 80-100 oldalt kene elolvasni a kizarolag a kepernyon. Szoval azert ne tulozzunk.
Ebből a sok számból, (hogy: 50 és nem 100, 20 helyett 25, de nem annak, hanem ennek, de csak ha úgy nézzük, és csak akkor, de ezt meg azt kivéve, annak növekedik, ennek meg másképp csökken)
én arra következtetek, hogy hosszadalmas alkuk és kompromisszum eredménye volt, hogy ez az agyonbonyolított, és cseppet sem spórolásnak tűnő szabályozás megszületett.
Ez elég sokat elárul a kicsinyes szemléletről, hogy mennyire foggal-körömmel ragaszkodtatok a kis privilégiumaitokhoz.
Nekem sokkal egyszerűbb javaslatom lett volna: kapjátok a mindenkori magyar átlagbér kétszeresét. Pont.
1, Nem volt túl feltünö, ahogy s. berakta "a katt ide" szerintem sokna, elsőre nekem is elkerülte a figyelmét..... 2, valami elkezdödöt, reméljük jó irányban.....
szóval Te se kapd fel a vizet:-) És mi se fröcsögünk:-)
mér, az ingyenmobil nem a pofatlansag netovabbja? minden kozalkalmazott kaphatna, bammeg. pont nekik nem telik, vagy hogy van ez? raszorultsag? en is raszorulok egy ingyenlaptopra, te nem?
A fizetésen kívül mennek még a következő dolgokért is:
- költségtérítés - bizottsági tagság utáni pénzek - nyári szünet - téli szünet - tolerálható mértékű munkaterhelés :-) - rokonok foglalkoztatása "személyzetként" - mentelmi jog - parlamenti képviselői büfé árai - laptop - mobiltelefon - ingyenes újságok - gyors internetelérés a képviselői irodaházból (tartalomszűrés nélkül)
- párttól jövő pénzek - kenőpénzek - befolyással való üzérkedésből származó haszon - beépülés/beékelődés az üzleti életbe - kapcsolatépítés
Na, most fröcsögjetek nyugodtan, de a módosításban az van, hogy a.) Megszűnik az ingyenes utazás b.) A költségtérítési átalány nem 100, hanem 50 km-erenként emelkedik (ez, ugye, csökkenés, mert aki 40 km-re lakik Budapesttől, az eddig a 100 km után járó térítést kapta, ezután meg az 50 után járót kapja) c.) Eddig bizottsági tagságért 40% pótlék járt, legföljebb 2 bizottság után. Ezért szinte minden képviselő két bizottságnak volt tagja - azaz 80% pótlékban részesült. Most ez a 40% fölmegy 70-re, de csak egy bizottsági tagság után jár, az a kb két tucat képviselő, aki ezután is két bizottságnak lesz tagja, a második tagság után már csak 25%-os pótlékot kap. Az ő illetményük tehát emelkedik valamelyest, de a nagy többségé csökken, ráadásul több, mint 100 bizottsági helyet sikerült így megspórolni. d.) Eddig a bizottsági alelnöknek 80% pótlék járt, de szinte mindegyik alelnök tag is volt egy másik bizottságban, további 40%-ért - ez ugye 120%. Most a bizottsági alelnök pótléka 100%, és azt hiszem, nincs olyan alelnök, aki másik bizottságban is tag lenne - ők tehát az alapdíj 20%-át bukják az ügyön. e.) A bizottsági elnököknek eddig 100% pótlék járt, ez most fölment 120-ra, hogy több legyen, mint az alelnököké - ők tényleg jobban járnak valamivel. f.) Csökken a három kiemelt bizottságban (költségvetési, alkotmányügyi, EU) járó külön pótlék, az alapdíj 40%-áról 20%-ára g.) Ha a képviselő polgármesterként, alpolgármesterként vagy a megyei közgyűlés tisztségviselőjeként, illetve tagjaként jogosult költségtérítésre, akkor képviselőként a költségtérítése egységesen az alapdíj 50%-ára csökken.
Amint látható, ez ritka kivételektől eltekintve bizony jövedelem-csökkenés - számításaim szerint az átlagos képviselő jövedelme az alapdíj mintegy 20%-át kitevő mértékben (kb. 40 ezer Ft) csökken. Nem véletlenül kezdtük ezzel a ciklust.
Szal, mielőtt nekiálltok üvölteni, esetleg meg lehet nézni, ténylegesen mi is volt abban a törvényjavaslatban, itt, például.
Ja, ingyen mobil meg nem jár a képviselőnek, nem is járt soha. Laptop igen, de az így megtakarított papír- és nyomdaköltség már egy év alatt behozza a laptop árát.
Csak tudod, az egy dolog, hogy mindenki aláírja, az pedig egy másik, hogy a gusztustalanabb fajtája az ellenkezőjével kampányol. Erre próbáltam rámutatni.
Csak mondanék egy idevágó példát: Kisebb faluba megérkezik a NET. Szolgáltatás elindul, páran be is lépnek, pár hét alatt épülgetni kezd a hálózat. Vajon a soron következő önkormányzati képviselőtestületi ülésen milyen indítványt fogadtak el a képviselők egyhangúan?
- Olyat, hogy az ő lakásukba/házukba vezetődjön be a net, a költségeket pedig - mind a belépési, mind a havidíjat - az önkormányzat fizeti ki.
Tételnek éppen nem tétel, de ha azt vesszük, hogy egy ilyen szerzet, aki mondjuk Budapesten lakik, felvesz havi 154 ezer forint költségtérítés-általányt (ami ugyebár adó és egyéb teher mentes, azaz nettó összeg) a közlekedési költségeit térítendő - és emellett még ingyen is utazhat, akkor megállapíthatjuk, hogy ez a pofátlanság netovábbja.
A mocskok! Egy-egy ingyen mobilt meg ingyen laptopot is mexavaztak maguknak, bammeg! A kurWa szájukat! Arra nem telik? Magyarázza már el nekem valaki, h méé kell 1 képviselönek ingyenmobil? Ingyenautót mé nem kapnak? Nekünk mikó fog járni?
(Képviselői önálló indítvány Lendvai Ildikó (MSZP), Dr. Navracsics Tibor (Fidesz), Dr. Eörsi Mátyás (SZDSZ), Dr. Semjén Zsolt (KDNP) által aláírva)
Ezt módosították.
1990. évi LVI. törvény
az országgyűlési képviselők tiszteletdíjáról, költségtérítéséről és kedvezményeiről
1. § (1) A képviselő megválasztásának időpontjától, listáról való időközi választás esetén az arra jogosult pártszerv által történt megnevezése időpontjától megbízatásának megszűnéséig tiszteletdíjra jogosult a 9. §-ban meghatározottak figyelembevételével. A tiszteletdíj alapdíjból és pótdíjból áll.
(2) Az alapdíj a mindenkori köztisztviselői illetményalap hatszorosa.
(3) A képviselő legfeljebb két országgyűlési bizottság tagjaként részesülhet pótdíjban. A Házbizottság elnöke és tagjai e bizottságban kifejtett munkájukért pótdíjban nem részesülnek.
(4) A képviselő a tiszteletdíja (alapdíj és pótdíj) után személyi jövedelemadót fizet, és a tiszteletdíj nyugdíjjárulék alapot képez.
(5)
(6) Az Országgyűlés alelnökei az e törvényben meghatározottakon kívül a minisztereket megillető juttatásokra jogosultak.
(7) A képviselő tiszteletdíjának csökkentésére a Magyar Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat (a továbbiakban: Házszabály) rendelkezései az irányadók.
2. § (1) A képviselő - az Országgyűléstől kapott megbízatása alapján - az alapdíj alapulvételével havonta a következő pótdíjakban részesül:
- az Országgyűlés alelnöke 180%
- az Országgyűlés jegyzője 70%
- az Országgyűlés állandó bizottságának az elnöke 100%
- az Országgyűlés állandó bizottságának az alelnöke 80%
- az Országgyűlés állandó bizottságának a tagja 40%
- a párt országgyűlési képviselőcsoportjának vezetője 120%
(2) Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottságának, Költségvetési és pénzügyi bizottságának, valamint Európai integrációs ügyek bizottságának tisztségviselője és tagja az (1) bekezdésben megállapított pótdíjon felül az alapdíj alapulvételével további 40% pótdíjban részesül.
(3) A párt országgyűlési képviselőcsoportja vezetőjének helyettese a képviselői alapdíj alapulvételével 100% pótdíjban részesül. Ha a képviselőcsoport létszáma
- az 50 főt nem haladja meg, a pótdíjra egy helyettes,
- az 51 főt eléri, de a 100 főt nem haladja meg, a pótdíjra két helyettes,
- a 101 főt eléri, de a 150 főt nem haladja meg, a pótdíjra három helyettes,
- a 151 főt meghaladja, a pótdíjra négy helyettes jogosult.
(4) Az Interparlamentáris Unió Magyar Nemzeti Csoportja
- elnökének tiszteletdíja a képviselői alapdíjnak,
- az első és a második alelnök tiszteletdíja a képviselői alapdíj 80%-ának,
- a vezetőségi tagok tiszteletdíja a képviselői alapdíj 40%-ának
megfelelő összeg.
A tiszteletdíj havonta esedékes, és az egyébként járó képviselői díjazáson felül illeti meg a jogosultakat.
3. § (1) A képviselő havonta költségtérítési átalányra jogosult. A költségtérítési átalány az alapdíjnak - ha a képviselő nyilatkozata szerint lakóhelye
a) Budapest főváros területén van - a 70%-a,
b) Budapesttől számított 100 km-en belül van - a 100%-a,
c) Budapesttől számított 100 km-en túl van - a 130%-a,
d) Budapesttől számított 200 kilométeren túl van - a 160%-a.
(2) A képviselő kívánságára egyéni választókerületének székhelyét, vagy - a területi listán megválasztott képviselő esetében - a területi listának megfelelő megyeszékhelyet kell az (1) bekezdés alkalmazása során figyelembe venni.
(3) A képviselő hivatalos külföldi kiküldetésének költségei nem terhelik költségkeretét. A képviselő külföldi kiküldetésére a köztisztviselőkre vonatozó szabályokat kell alkalmazni.
4. § (1) A nyilatkozata szerint Budapesten lakóhellyel nem rendelkező képviselő részére az Országgyűlés hivatali szervezete - lehetőség szerint - szálláshelyről gondoskodik. Az a képviselő, akinek részére az Országgyűlés hivatali szervezete szálláshelyet nem tud biztosítani, vagy arra a képviselő nem tart igényt, a 3. §-ban szereplő költségtérítési átalányon túlmenően a havi alapdíj 50%-ával megegyező összegű szállásköltség-térítésre jogosult.
(2) Az a képviselő, akinek lakóhelye nyilatkozata szerint nem egyéni választókerületében vagy abban a megyében van, ahol területi listán megválasztották, ugyancsak jogosult az (1) bekezdés szerinti mértékű szállásköltség-térítésre.
5. § (1) A pártok képviselőcsoportja a működésükkel járó kiadásokra havonta képviselőcsoportonként huszonöt képviselő alapdíjának, valamint - képviselőnként - kormánypárt esetében az alapdíj 30%-ának megfelelő, ellenzéki párt esetében az alapdíj 60%-ának megfelelő összeget jogosultak igénybe venni az Országgyűlés hivatali szervezete költségvetéséből.
(2) A független képviselő munkájának segítéséhez az alapdíja 75%-ának igénybevételére jogosult.
5/A. § (1) A képviselőt az e törvény 1-5. §-a alapján megillető tiszteletdíj és költségtérítés kifizetése az általa meghatározott bankszámlára történő átutalással, bankszámla hiányában postai úton történik.
(2) A tiszteletdíj, a költségtérítés bankszámlára történő utalása és egyszeri felvétele, illetve a postai úton történő tiszteletdíj és költségtérítés kifizetés a képviselő számára többletköltséget nem okozhat.
5/B. § A tiszteletdíj és a költségtérítés 5/A. §-ban szabályozott módon történő kifizetésére 1999. január 1. napjáig kell áttérni.
6. § (1) A pártok képviselőcsoportjai, valamint a képviselők számára az Országgyűlés hivatali szervezete az Országgyűlés épületében vagy ahhoz közeli épületben - térítésmentesen - munkavégzésre alkalmas irodahelyiségeket és a képviselőcsoportok működéséhez, illetőleg a képviselők munkájához szükséges alapellátást (irodai berendezést, felszerelést stb.), valamint - az erre rendelkezésre álló költségvetési keret erejéig - a képviselők munkavégzésére alkalmas internetelérést biztosít. A képviselőcsoportok számára biztosított irodahelyiségekben kell elhelyezni a munkájukat segítő köztisztviselőket is, illetve a képviselőcsoport illetménykerete terhére foglalkoztatott köztisztviselőnek nem minősülő munkavállalókat is. A képviselőcsoport - képviselőnként - és a független képviselő a hivatali feladatok folyamatos ellátására havonta a képviselői alapdíj 25%-ának megfelelő ellátási keretet jogosult felhasználni az Országgyűlés hivatali szervezete költségvetéséből.
(2) A képviselőcsoportok munkáját segítő köztisztviselők alkalmazásának pénzügyi feltételeit (illetmény, költségtérítések) az Országgyűlés hivatali szervezete költségvetéséből kell biztosítani. Minden képviselőcsoport tizenhárom köztisztviselőre tarthat igényt, valamint minden ötödik tagja után további két - töredékszámítás esetén harmadik tagja után egy - felső- vagy középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő, illetve köztisztviselőnek nem minősülő munkavállaló alkalmazására jogosult, azonban a köztisztviselők létszáma a képviselőcsoport tagjainak számát nem haladhatja meg. A képviselőcsoportok a megállapított köztisztviselői létszám
a) 20%-a után főtanácsadói,
b) 20%-a után tanácsadói,
c) 30%-a után az I. besorolási osztály 9. fokozata,
d) 30%-a után a II. besorolási osztály 10. fizetési fokozata
szerinti, illetménykiegészítéssel növelt és a töredékszámításokat is figyelembe vevő illetménykeretre jogosultak. Az illetménykeret terhére megbízási jogviszony is létesíthető.
A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény által kötelezően előírt egyéb juttatásokat az Országgyűlés Hivatali szervezetének költségvetéséből kell biztosítani. A közigazgatási szerv mérlegelési jogkörébe tartozó juttatások biztosítására, valamint jutalmazásra a képviselőcsoportok a megállapított éves bérkeretük 10%-ának megfelelő fedezetre jogosultak, amelynek terhére azonban köztisztviselő nem alkalmazható.
(3) Az Európai Unióhoz történő csatlakozással összefüggő feladatok céljából a (2) bekezdésen túl, de az ott meghatározott módon és mértékig minden képviselőcsoport további két köztisztviselőre tarthat igényt, valamint minden ötvenedik tagja után további egy köztisztviselő alkalmazására jogosult. Az alkalmazás pénzügyi feltételeit (illetmény, költségtérítések) az Országgyűlés hivatali szervezete költségvetéséből kell biztosítani a (2) bekezdés a)-d) pontja szerinti illetményszámítás, illetve a (2) bekezdés szerint megállapított juttatások figyelembevételével.
(4) A képviselők részére az Országgyűlés hivatali szervezete - irodahelyiség rendelkezésre bocsátása nélkül - képviselőnként egy személy alkalmazásának pénzügyi feltételeit (személyi juttatásokat és annak járulékait) biztosítja. A képviselő az alkalmazottját határozott idejű szerződéssel, mandátuma időtartama alatt munkajogi jogviszonyban, vagy polgári jogi jogviszonyban foglalkoztathatja. A képviselő vállalkozóval is megállapodhat képviselői munkája segítéséről. A képviselő az alapdíjának 60%-a erejéig számolhat el alkalmazottra, illetőleg vállalkozóra vonatkozó kiadást, amely nem tartalmazza a kifizetett összeg társadalombiztosítási járulékát vagy általános forgalmi adóját. A feladat ellátására, illetőleg vállalkozásra vonatkozó szerződést - az Országgyűlés hivatali szervezete előzetes ellenjegyzésével - a képviselő köti meg az alkalmazottal, illetőleg a vállalkozóval. Az alkalmazással, illetőleg a vállalkozással járó, jogszabályon alapuló nyilvántartási, bejelentési és elszámolási kötelezettségeket az Országgyűlés hivatali szervezete teljesíti.
(5) A képviselő számára az Országgyűlés hivatali szervezetén keresztül igénybe vett, és a képviselő munkájához kapcsolódó postai és távközlési szolgáltatás ingyenes.
(6) A képviselő térítésmentesen jogosult igénybe venni az Országgyűlés hivatali szervezete által működtetett elemző, információs és dokumentációs szolgáltatásokat.
(7) A képviselő részére az Országgyűlés hivatali szervezete térítésmentesen biztosítja az Országgyűlés kiadmányait és hivatalos dokumentumait.
(8) A képviselő kérésére - megbízatásának időtartamára - az Országgyűlés hivatali szervezetének költségvetése terhére (belépési díj) egy közületi telefonvonal építhető ki a képviselő lakásán, vagy a képviselői munkájával összefüggő tartózkodási helyén. A havi előfizetési és szolgáltatási díjat a képviselő fizeti.
6/A. § A képviselőcsoport és a független képviselő által az 5. § (1)-(2) bekezdésében, valamint a 6. § (1) bekezdésében meghatározott keret terhére vásárolt tárgyi eszközök az Országgyűlés hivatali szervezete tulajdonát képezik, a képviselőcsoport és a független képviselő azonban azokat mindaddig birtokolhatja, amíg pártja országgyűlési képviselőcsoporttal, illetőleg a független képviselő mandátummal rendelkezik.
7. § (1) A képviselők számára az Országgyűlés hivatali szervezete egészségügyi szolgálatról gondoskodik.
(2) A képviselő a közforgalmú tömegközlekedési eszközöket ingyenesen veheti igénybe.
8. § A miniszterelnöki, miniszteri vagy politikai államtitkári tisztséget betöltő képviselő az 1. § (2) bekezdésében meghatározott alapdíj 100%-ára jogosult; díjazására és egyéb juttatásaira a miniszterelnök esetében a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság elnöke tiszteletdíjáról és juttatásairól szóló 2000. évi XXXIX. törvény, a miniszter és politikai államtitkár esetében a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szóló 1997. évi LXXIX. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
9. § (1) Ha a képviselő megbízatása az Országgyűlés működésének befejezésével szűnik meg, a volt képviselő - újraválasztásának esetét kivéve - további hat hónapon keresztül az alapdíjának és pótdíjának a megbízatása megszűnését megelőző hat havi átlagának megfelelő összegű ellátásra jogosult. Az erre az időre folyósított díjazás időtartama is munkaviszonyban töltött időnek számít.
(2) A képviselő kérelmére az ellátást egy összegben kell kifizetni.
(3) Annak a képviselőnek, aki az új Országgyűlés alakuló ülését követő harminc napon belül nem tett eleget az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 19. § (1) bekezdésében előírt vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének az (1) bekezdésben meghatározott ellátás nem fizethető ki.
(4) Annak a képviselőnek, aki határidőn túl teszi meg a (3) bekezdés szerinti vagyonnyilatkozatot, a leadást követő tizenöt napon belül kell kifizetni a hat havi ellátást.
10. § (1) Öregségi nyugdíjra jogosult az a képviselő - az egyéb feltételek fennállása esetén -, akinek e megbízatása az Országgyűlés működésének befejezésével szűnik meg, és a volt képviselő az ezt követő ötödik naptári év végéig az öregségi nyugdíjra jogosító korhatárt betölti. E nyugdíjazással kapcsolatban az Országgyűlés hivatali szervezetét költségvetési befizetés nem terheli.
(2) Ha a képviselő az Országgyűlés működésének befejezése után újra jelölteti magát, öregségi nyugdíj az (1) bekezdés szerint - legkorábban a mandátumok igazolását követő naptól - akkor illeti meg, ha képviselőnek nem választják meg újra.
11. § Ez a törvény a kihirdetése napján lép hatályba; rendelkezéseit 1990. július 1-től kell alkalmazni, és ezzel egyidejűleg az országgyűlési képviselők tiszteletdíjának, költségtérítésének és kedvezményeinek ideiglenes szabályairól szóló 42/1990. (V. 18.) OGY határozat a hatályát veszti.