Gyakorlatilag már minden autót be lehet hozni, klf. adókkal....asszem a Közlekedés Felügyelet honlapján fent van a táblázat, pontosan kitudod számolni az adódat. Tán kkf.hu az oldal...
Tudja valaki, hogy a regadó mértékénel felsorolt környezetvédelmi besorolások mit takarnak? mivel idősebb autók a hobbim, ezért a 4-es és a 4-esnél rosszabb alatt mit kell érteni?
Hm... ott voltam 2003-ban a PM-ben az előkészítés egyik stációjánál (félre ne érts, nem mint közig-résztvevő) és mindenkinak, aki addig nem tudta volna, világosan el_lett_magyarázva, miért nem EU-konform a tervezet. A reakció - tömören összefoglalva - kb ennyi volt:
"áá... kell a bevétel... át fog ez menni valahogy a Bizottságon, nem lesz baj..."
Kovács meg annyit értett az adózáshoz akkor, mint tyúk az ábc-hez. Gondolom bízott a PM-ben, oszt jónapot.
A regisztrációs adót ha jól emlékszem Medgyessy alatt vezették be nálunk. Akkor Kovács MSZP-elnök volt és a frakciónak is támogatnia kellett a törvényt. Most Brüsszelben, hála egy jó képességű gárdának, normális javaslatokat terjeszt elő. Itthon hol tartotta az eszét, hol volt egy felkészült csapat? Nem jutottunk volna idáig...
Döntött a parlament a regisztrációs adó visszatérítéséről
2006. december 18., hétfő 21:52
Az Országgyűlés hétfőn elfogadta a gépkocsik után fizetett regisztrációs adó visszatérítéséről szóló törvényt.
A 211 igen, 9 nem szavazattal és 147 tartózkodással elfogadott jogszabály szerint regisztrációsadó-különbözet visszatérítését 2007 február elseje után kérhetik a vámhivataloknál a tulajdonosok. Az igények beadására 180 nap áll majd rendelkezésre. A törvény rámutat arra, hogy a regisztrációs adó meghatározott részét azon gépjárművek után térítik vissza, amelyeknek regisztrációs adóigazgatási eljárását 2004. május elseje és 2005. december 31-e között kezdeményezték.
A kérelmeket a vámhatóság 90 napon belül bírálja el, és a határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül utalja át a jogosultnak visszajáró összeget, kamatokkal együtt. A visszatérítési eljárás illeték- és költségmentes az autósnak.
Az EU közbelépett
A visszatérítésre jogosultak egyrészt azok, akik ténylegesen megfizették az adót a vámhatóság számára, másrészt azok, akikre igazoltan áthárították az adót, és a regisztrációs adóról szóló törvény szerint végső soron adófizetésre lettek volna kötelezettek. A visszatérítendő adó a ténylegesen megfizetett adó és a hatályos avultatással csökkentett adó különbözete.
Az Európai Bíróság 2006. október 5-én hozott ítéletében kimondta, hogy a magyar regisztrációs adó összeegyeztethetetlen az európai uniós jogszabályokkal. Az adótípus ugyanis hátrányosabban kezeli a más közösségi tagállamból származó használt autókat a belföldi használt autóknál.
Fogyasztási adó helyett jött
A regisztrációs adó Magyarország európai uniós csatlakozásakor váltotta fel a fogyasztási adót. Az erről szóló törvényt 2003 decemberében fogadta el az Országgyűlés. A jogszabályt 2005 októberében módosították: bevezették az avultatás intézményét, az Európai Bíróság előtt akkor folyamatban lévő előzetes döntéshozatali eljárásra tekintettel. Ez azt jelenti, hogy a gépjármű hónapokra megállapított kora szerint növekvő mértékű szorzóval csökken az adótétel.
A korábbinál jóval nagyobb adótételek sújtják a környezetszennyező járműveket. A hibrid meghajtású autóknak viszont kedvez az új rendszer. Jövőre megint változik a regisztrációs adó.
Folytatódik a regisztrációs adó mozgalmas története: a napokban elfogadott törvénymódosítás értelmében ismét változik – nem meglepő módon, szigorodik – ez az adónem. A korábbinál jóval nagyobb adótételek sújtják a környezetszennyező járműveket. A hibrid meghajtású autóknak viszont kedvez az új rendszer, ezek adója fillérre megegyezik jövőre az ideivel, vagyis egységesen 190 ezer forintot kell utánuk fizetni.
Megmarad a muzeális jáművek 380 ezer forintos adója is. A 4-es vagy annál jobb környezetvédelmi kategóriába sorolt személygépkocsik regisztrációs adója valamennyi motortérfogat esetén szinte pontosan hat százalékkal – nagyjából a várt éves átlagos inflációval megegyezően – emelkedik. Ám a 4-esnél rosszabb (tehát az 1996 előtt gyártott) autóké ennél jóval erőteljesebben, 16 százalékkal nő.
Ez a döntés azonban „nem vágja földhöz” a használtautó-kereskedőket, hiszen gyakorlatilag nem foglalkoznak ilyen öreg járművek behozatalával – mondta lapunknak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Inkább csak elrettentésként szolgál az emelés, hiszen a parlament most arra a javaslatra is rábólintott – nem utolsósorban az EU unszolására –, hogy Magyarország oldja fel az öreg autók behozatali korlátozását. Tehát 2007-től szabadon bejöhetnek az országba az 1996 előtt gyártott kocsik is.
A használt autóval kereskedők – bár lenne ötletük a rendszer finomítására – mégis elégtétellel veszik tudomásul, hogy változik, a valóságos értékvesztéshez jobban igazodik az új avultatási táblázat. E szerint egy hatéves kocsi után már csak az eredeti regisztrációs adó felét kell megfizetni, a kilencéves autó adója pedig csak az egyharmada az újénak. Az MGOE szerint elsősorban a három-hat éves járművek avultatása lehetne érzékenyebb, hiszen még az új szisztéma szerint is jóval több adót kell fizetni, mint amit az autó tényleges értékcsökkenése indokolna. Ez számukra azért is fájó pont, mert a kereskedőik által importált kocsik zömét ezek teszik ki.
A törvénymódosítási javaslat szerint az új szabályozás a törvény kihirdetését követő 45. napon lép hatályba. Ha a terveknek megfelelően december 18-án lezajlik a parlamentben a zárószavazás, akkor feltehetően öt napon belül, azaz még karácsony előtt aláírja a köztársasági elnök a törvényt, s akár már másnap kihirdethetik. Ezek alapján február 7-e lehet a legkorábbi időpont, amikor az új szabályok életbe léphetnek.
Az Európai Közösségek Bírósága (ECJ) csütörtöki ítéletében az uniós jogszabályokkal elentétesnek minősítette a magyar regisztrációs adótörvény más tagállamokból hozott használt autókat diszkrimináló szabályait. Több mint 60 ezer autó után több milliárd forintot lehet majd visszaigényelni.
Az ECJ elé tavaly került két magyar ügyben a bírák bizonyítottnak látták, hogy az uniós csatlakozástól 2005. decemberéig az uniós elvek alapján jogosan kérhető regadónál sokkal többet kellett fizetni a behozott használt autók után.
Az ítéletnek az ECJ rendelkezései szerint nincsen időbeli korlátja, tehát a becslések szerint 60-65 ezer unióból származó használt autó után kérhetik vissza az érintettek a feleslegesen befizetett összeget. A visszaigénylés gyakorlati menetéről a kormánynak kell döntenie.
A magyar regadót elmeszelő döntés a közhiedelemmel ellentétben nincsen kapcsolatban azzal a törekvéssel, hogy ezt az adónemet tíz év leforgása alatt minden tagállamban forgalmi típusú adó váltsa fel. Az ECJ Magyarországon csupán a jelenleg érvényes, évtizedek óta ismert szabályok betartását kéri számon. Így a bírák nem fogadták el a magyar kormány képviselőinek érvelését, hogy jóhiszeműen sújtották volna magasabb adóval a behozatalt.
Az eljárás során a magyar kormány a visszamenőleges hatályt kézzel-lábbal próbálta kivédeni, például arra hivatkozva, hogy nem tudnak utolérni minden egyes érintettet. A valóság viszont az, hogy a vámhatóság a 2004/2005-ban behozott használt autókra kiszabott (immár kimondható: jogtalanul magas) regadó befizetésének utólagos igazolását még ezekben a napokban is, akár a lakcímre kiszállva követelte az érintettektől.
Mint arról a Totalcar és az Index korábban részletesen beszámolt, az uniós tagállamok adókivetési gyakorlatát az alapszerződés 90. cikkelye szorítja könnyen átlátható korlátok közé. A Magyarország által a csatlakozási szerződés aláírásával elfogadott rendelkezés azt biztosítja, hogy hasonló kül- és belföldi áruk között nemzeti adójogszabály a behozatal hátrányára nem tehet különbséget.
Ehelyett a regisztrációs adót évekig a használt autó értékének figyelmen kívül hagyásával vetették (vetik) ki. A tetszőleges életkorú behozott autó után 2004/2005-ben az új autók adóját követelte a vámhatóság. 2006 annyi változást hozott, hogy az autó valódi értékvesztését meg sem közelítő "kedvezményt" adnak a regadóból. A törvény szerint betöltött 9 (kilenc) év kell az autók értékének megfeleződéséhez.
Az elmarasztaló ítéletnek nagyon sok előjele volt. Az Európai Bizottság a 2005. október közepén Magyarországhoz intézett levelében arra figyelmeztetett, hogy a regisztrációs adótörvény sérti az EK-Szerződésnek a hazai és más tagállamokból származó termékek egyenlő bánásmódjáról szóló rendelkezéseit.
Ezt követően az Országgyűlés rohammunkában szabta át a regisztrációs adó 2006-ban hatályos szabályait. Mint az Index megírta, ezzel ugyanúgy gondok vannak, mivel az új avulási szabályok sem garantálják minden egyes esetben, hogy a behozatalkor kivetett adó nem haladja meg a magyar rendszámú, hasonló használt gépjárművek értékébe beépülő megmaradt adótartalmat. Az Európai Bizottság a 2006-os gyakorlat tarthatatlanságára idén nyáron újabb levélben figyelmeztette Magyarországot.
A Pénzügyminisztérium hónapok óta semmit nem volt hajlandó nyilatkozni a regadó várható sorsáról kapcsolatban. Az elmarasztaló ítélet nyomán várhatóan újabb kapkodás veszi kezdetét. A szóbeszédként terjedő hírek szerint felmerült a használt autók regadó alóli teljes mentesítése. Könnyen belátható, mit okozna ez: új autóként csak teherautót helyeznének forgalomba az országban...
<!-- hide javascript
function calculate(){
var AR1 = Number(document.forms.calculus.AR1.selectedIndex);
if ( AR1 == 0 ){ AR1 = 278; }
if ( AR1 == 1 ){ AR1 = 277; }
if ( AR1 == 2 ){ AR1 = 276; }
if ( AR1 == 3 ){ AR1 = 275; }
if ( AR1 == 4 ){ AR1 = 274; }
if ( AR1 == 5 ){ AR1 = 273; }
if ( AR1 == 6 ){ AR1 = 272; }
if ( AR1 == 7 ){ AR1 = 271; }
if ( AR1 == 8 ){ AR1 = 270; }
if ( AR1 == 9 ){ AR1 = 269; }
if ( AR1 == 10 ){ AR1 = 268; }
if ( AR1 == 11 ){ AR1 = 267; }
if ( AR1 == 12 ){ AR1 = 266; }
if ( AR1 == 13 ){ AR1 = 265; }
if ( AR1 == 14 ){ AR1 = 264; }
if ( AR1 == 15 ){ AR1 = 263; }
if ( AR1 == 16 ){ AR1 = 262; }
if ( AR1 == 17 ){ AR1 = 261; }
if ( AR1 == 18 ){ AR1 = 260; }
if ( AR1 == 19 ){ AR1 = 259; }
if ( AR1 == 20 ){ AR1 = 258; }
if ( AR1 == 21 ){ AR1 = 257; }
if ( AR1 == 22 ){ AR1 = 256; }
if ( AR1 == 23 ){ AR1 = 255; }
if ( AR1 == 24 ){ AR1 = 254; }
if ( AR1 == 25 ){ AR1 = 253; }
if ( AR1 == 26 ){ AR1 = 252; }
if ( AR1 == 27 ){ AR1 = 251; }
if ( AR1 == 28 ){ AR1 = 250; }
if ( AR1 == 29 ){ AR1 = 249; }
if ( AR1 == 30 ){ AR1 = 248; }
if ( AR1 == 31 ){ AR1 = 247; }
if ( AR1 == 32 ){ AR1 = 246; }
if ( AR1 == 33 ){ AR1 = 245; }
var B1 = Number(document.forms.calculus.B1.value);
var ARA = Number(document.forms.calculus.ARA.selectedIndex);
if ( ARA == 0 ){ B1 = B1;}
if ( ARA == 1 ){ B1 = B1 * AR1;}
var B2 = Number(document.forms.calculus.B2.value);
var AR2 = Number(document.forms.calculus.AR2.selectedIndex);
if ( AR2 == 0 ){ B2 = B2;}
if ( AR2 == 1 ){ B2 = B2 * AR1;}
var RA = 0;
var RB = 0;
var RA1 = 0;
var RB1 = 0;
var RAA = 0;
var RBA = 0;
var RA0 = 0;
var RB0 = 0;
var RAE = 0;
var RA = Number(document.forms.calculus.RA.selectedIndex);
if ( RA == 0 ){ RA = 120000; RB = 126000; }
if ( RA == 1 ){ RA = 180000; RB = 189000; }
if ( RA == 2 ){ RA = 240000; RB = 252000; }
if ( RA == 3 ){ RA = 390000; RB = 410000; }
if ( RA == 4 ){ RA = 540000; RB = 567000; }
if ( RA == 5 ){ RA = 780000; RB = 819000; }
if ( RA == 6 ){ RA = 1200000; RB = 1260000; }
if ( RA == 7 ){ RA = 1800000; RB = 1890000; }
if ( RA == 8 ){ RAA = 108000; RBA = 113000; }
if ( RA == 9 ){ RAA = 240000; RBA = 252000; }
var B = 0;
var BE = 0;
var BA = 0;
var BAE = 0;
var K = 0;
var KE = 0;
var SZ = 0;
var SZ1 = 0;
var E = Number(document.forms.calculus.E.value);
if ( E = 3 ){ RA = RA; RB = RB; }
if ( RAA>0 ){ RA = RAA; RB = RBA; }
RA0 = RA;
RB0 = RB;
RA1 = RA * B2 / B1;
RB1 = RB * B2 / B1;
if ( RA1 > RA ){ RA1 = RA; }
if ( RB1 > RB ){ RB1 = RB; }
var EV = Number(document.forms.calculus.EV.selectedIndex);
if ( EV == 0 ){ RA1 = RB1; RA0 = RB0; BA = ( RA0 * 5 / 4 ); }
if ( EV == 1 ){ RA1 = RA1; BA = RA0; }
B = RA0;
BE = B / AR1;
BAE = BA / AR1;
K = BA - RA1;
SZ = ( BA / RA1 );
SZ1 = ( RA1 / BA * 100 );
KE = K / AR1;
RAE = RA1 / AR1;
document.forms.calculus.B.value = Math.round( B);
document.forms.calculus.BE.value = Math.round( BE);
document.forms.calculus.BA.value = Math.round( BA);
document.forms.calculus.BAE.value = Math.round( BAE);
document.forms.calculus.RA1.value = Math.round( RA1);
document.forms.calculus.RAE.value = Math.round( RAE);
document.forms.calculus.K.value = Math.round( K);
document.forms.calculus.KE.value = Math.round( KE);
document.forms.calculus.SZ.value = Math.round( 100 * SZ)/ 100;
document.forms.calculus.SZ1.value = Math.round( 10 * SZ1)/ 10;
}
// done hiding -->
Az a baj, hogy mindig amikor megszunik vagy merseklodik jelentosen egy ado, akkor "honatyaink" mindig remekul kitalaljak, hol lehetne azt az adot amit az EU betiltott megiscsak behajtani.
Szerintem az lesz, hogy megtizedelik a regisztracios adot, es bevezetnek 6 masik valamit, ami legalabb annyi lesz, mint az eddigi.
az a baj, hogy mindenki ebbe a megszunesbe kapaszkodik, pedig nekunk kivaloan elegendo volna, ha a JELENLEGI szabalyokat betartana a t. orszagunk.
az ertekaranyos kivetes elvere gondolok. lehet az ado ujakra akar ulesenkent egymillio forint, a hasznaltaknal ez akar az eredeti egy szazaleka ala csokkenhet, ha olyan eppen az auto. ezt nem sikerult eddig felfogni.
Az EP támogatja Brüsszel tervét az autók után fizetendő terhek átalakítására
Megszüntetnék a gépjárműadót 2006-09-06
Gépjárműadó. Kisebb-nagyobb módosításokkal, de támogatásáról biztosította az Európai Parlament (EP) plenáris ülése Kovács László adóügyi biztos tervezetét, amely az autók regisztrációs adójának fokozatos eltörlését és a gépkocsi után fizetendő terhek rendszerének környezetvédelmi szempontból történő átalakítását javasolja. Jelenleg ugyanis teljesen eltérők a regisztrációs adóra vonatkozó tagállami szabályozások – sőt ugyanazért az autóért több tagállam is kivetheti a terhet, ha az egyik tagországban bejegyzett járművet egy másik tagállamba viszik át. Kovács László javaslata értelmében a regisztrációs adó fokozatos leépítése azonban nem jelentene bevételkiesést a tagországoknak, mert ezzel párhuzamosan megemelhetnék a gépkocsi után fizetendő egyéb terheket. A biztos tervezete a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve a károsanyag-kibocsátáshoz kötné az éves gépkocsiforgalmi-adó mértékét. A tegnapi támogató szavazás mellett az EP több módosítást is végrehajtott a javaslaton. Eszerint a képviselők az új rendszerre történő zökkenőmentes átállás érdekében öt helyett tíz évre növelnék azt az időszakot, amelyet az Európai Bizottság írt elő a regisztrációs adó megszüntetésére. Emellett Brüsszel javaslata csak a szén-dioxid-kibocsátás mértékéhez kötné a gépkocsi után fizetendő teher mértékét, azonban az EP más szennyezőanyagokat (például nitrogén-dioxid és korom) is figyelne, illetve az üzemanyag-fogyasztástól is függővé tenné az adó szintjét. Adóügyekben az Európai Parlamentnek csak konzultatív joga van, a végső döntést a tanács hozza meg. A tagállamok között azonban gyors egyezségre nem lehet számítani, mivel több fővárosban is erősen ellenzik a javaslatot. VG Dániában a legmagasabb a regadó A 25 tagállam közül kilencben nem alkalmaznak regisztrációs adót. Az ezt az adófajtát használó országok közül Dániában a legmagasabb a terhelés mértéke, az autó (adók nélküli) árának száznyolcvan százalékát teszi ki.
Több mint kétharmados támogatást kapott az Európai Bizottságban Kovács László adóügyi biztos regisztrációs adóról szóló javaslata.
A regisztrációs adó fokozatos eltörlését tekinti egyik legfontosabb céljának az Európai Unió adó- és vámügyi biztosa, Kovács László. Tervezete ma megkapta a jóváhagyást az Európai Parlament plenáris ülésétől is. Az Európai Bizottság magyar tagja a szavazás után nyilatkozott.
Kovács László: - A felszólalásokból és a szavazás eredményéből, abból, hogy több mint kétharmados támogatást kapott a javaslat, egyértelműen kiderült, hogy a képviselők nagy többsége megértette a javaslat lényegét, hogy ez állampolgár, azaz gépkocsivásárló-barát, autóipar-barát és környezetbarát javaslat. Fokozatosan leépíti, pontosabban beépíti a regisztrációs adót az éves üzemben tartási adóba, ezzel a vevőknek lehetővé teszi, hogy ne egy összegbe, hanem évente fizessék a regisztrációs adót, kizárja a regisztrációs adó - jelenleg sajnos gyakorlat - többszöri kivetésének a lehetőségét.
A bizottság egyébként már kifogásolta, hogy például Magyarországon is regisztrációs adót kell fizetni a külföldről behozott autókért akkor is, ha azokra már az első üzembe állításkor kivetették az adót. Kovács László javaslatát támogatta egyébként Becsey Zsolt fideszes euroképviselő is, aki szerint a regisztrációs adó megszüntetése az elöregedett magyar autópark felfrissítését is elősegítené. Persze ehhez az kell, hogy a bizottsági kezdeményezés megkapja a jóváhagyást a tagállamoktól is. http://www.nethirlap.hu/cikk.php?cikkid=22694
Az Európai Bizottság, a belső piac egyenjogú működésének folyamatos vizsgálata közben, csütörtökön figyelmeztette Luxemburgot, Csehországot, Lengyelországot, Ausztriát és Magyarországot, hogy az eljárás folytatására számíthatnak, mert megnehezítik a használt autók importját.
Azonos használt autók között nem lehet különbséget tenni, csak mert eredetileg nem az érintett tagországban vásárolták meg - fejtette ki a panaszok lényegét az EU-bizottság alelnöke, Günter Verheugen. A bizottságnak intézkednie kell, hogy a fogyasztók élvezhessék az egységes belső piac előnyeit - tette hozzá.
Magyarország ellen az eljárás második szakaszában tart a bizottság, ezt már az európai bírósági följelentés követheti.
A brüsszeli bizottság szerint a magyar jogszabályok tiltják olyan használt kocsik behozatalát, amelyek 1996 előtt először egy másik tagállamban kaptak rendszámot. Ezzel szemben a Magyarországon már rendszámot kapott kocsikra nem vonatkozik ilyen tilalom. Azok minden további nélkül új rendszámot kaphatnak a másodkézi értékesítés után.
A bizottság úgy véli, Magyarország nem adott olyan magyarázatot, amely igazolná az efféle megkülönböztetést. Ezért a bizottság úgy látja, hogy a magyar jogi rendezés megsérti a belső piaci EU-szabályokat, olvasható az Európai Bizottság csütörtöki közleményében.
Szlovákiából reg. adó nélkül lehet kocsikat leasingelni sokkal kedvezőbben, mint itthon, csak egy céget kell alapítani kinn. Az adozo.hu portál foglalkozik ezzel, plusz van reg. adó kalkulátor is az oldalon, meg még sok hasznos dolog, úgyhogy érdemes felnézni.
most elegge tuzijatek van mindenfele temakban, a regado es az evjarati korlatozas ugyeben ugyanez a masodik figyelmezteto level keszulget.
a regado ugy eloadoja elegge bena (aszongya mi lesz ha megint javitanak a torvenyen, majdnemjo ez igy is, kor szerint csokken. mondik erre, gondolkozzal mar, tobbszoroset fizetik a csokkerek a belfoldi auto adojanak, hogyan jo ez?) szoval a hona ala kell nyulnom megint, csak elegge el vagyok havazva mindennel. az elso szamu behozott autom kozben ket orszag kozott lebeg erosen, es kivaloan mukodik napi hasznalatban.