Ha megvan az előkalkuláció akkor ad egy viszonylag biztosan használható ALAPOT.
Kb. ezen szisztéma szerint történik az AA-FF épületbesorolás is.
Amennyiben nincs benne csalás, ármány, butaság akkor jó eséllyel el tudod dönteni 2 ház közül, hogy melyikkel jársz jobban energetikai oldalon vizsgálva.
Persze abban igazad van, hogy pl. a fenti meg(betű)bélyegzés van, hogy egy forintot sem ér, mert átverésen alapszik.
De ugyanez a becsapás élhet határolófelületek részletes számolgatásánál is, ha rossz alapadatokat adsz meg csalás, ármány, butaság okából.
Az, hogy én mivel verem a csalánt az had fájjon nekem. Megértem és elfogadom, hogy rosszul kalkuláltuk, úgy látszik több pénzem volt mint eszem. Ezen a kritikák sem változtatnak. A rendszer ,müködik, jó. Enni pénzért ilyen teljesítményben itthon még használt gépet sem nagyon kapsz, ez pedig uj.
A gyártó két év garanciát ad, ebből már egy év eltelt, tehát van még egy év garancia. Ugyanez a készülék, pontosabban egy ugyanez a tipus müködik Móron a barátomnál és még nem volt vele semmi probléma.
Azoknak a készülékeknek amiket itthon árulnak 90 % a szintén Kínában készül.
Én elég sok mindent vásároltam már Kínából, egyébként zöldterület kezeléssel foglalkozó cégem van és fűnyiró traktorokat vettem tőlük.
Van egy eredeti USA szupergépem (Ferris IS 6200 Z) de a kinai gépek egy cseppet sem maradnak alatta minőségben és tudásban, csak az egyharmadába kerülnek. A ferrist 26 M ér vettem itthon ugyanez kinábol vásárolva szállitással, vámmal, áfával kevesebb mint a fele volt.
Sokan még ott tartanak, hogy ami kinai az s...r, de bár nem vagyok kinai fan tudomásul kell venni, hogy kina már feljutott a holdra is.
Természetesen van ott silány minőség is de tudnak profi cuccot készíteni. Eddig elloptak mindent és lemásolták, most meg kitalálnak dolgokat, amit mások másolnak le tőlük.
Ha érdekel a készülék cégként is eladom és természetesen a cégem vállal rá garanciát.
Még csak annyit az én nevem és elérhetőségem publikus, ..................
Az ám, amikor 4 lakásos házba minden körre tesz szabályozást, 350 termofelyet kelkett bekötni, mert istenbarma tervező a 10es osztó elé nem tudott egy szelepet betervezni.
És betervezett 2x16kw hőszivattyút, mert 30kw a tervezett igény. 1 lakásba meg nem jut meleg, hideg.
Nos, Tanulságos... a történeted. Köszönöm a beszámolót róla !
---
Kár, hogy az ebből élő "gépészek" zöme is hasonló hasraütős módon jár el :-( és ebből Születnek a gépészeti szörnyek sok-sok helyen >> horror milliókért >> az ügyfél kárára.
Ráadásul gyakran még csak nem is fűtenek-hűtenek normálisan az elkúrt drága rendszerek... Itt tart ez a szakma (is) 2025-ben sajnos, tombol a gyenge szakmai szint.
Mert miben számoljak.... kisnyúlban ? Szerintem nem látod át a dolog lényegét.
----------------------- NEM a szükséges fűtés kW--ot tervezem/mértezem a m2 alapján !!!!
HANEM az épületet minősítem a terv alapján, hogy: ENERGETIKAILAG ELÉG JÓ-E ?! ----------------------
1. Az épület TERVEZŐJE a különféle szerkezetek- és szerkezet m2-ek alapján a tervben ugyebár MEGADJA a "méretezési hőigényt", ami alapban a -15/20=35 fokos fűtésre érvényes. Megadja pl. hogy 4 kW kell a teljes épületre amikor szibéria van kint.
2. A megadott kW-ot elosztom a fűtött m2-rel. és Ellenőrzöm az ökölszabályomra! Ami szerint 3 kW/100m2 alatti energetaikai szinten már OKÉ-s az épület :-)
HA pl. 140 m2-ről van szó, akkor 4/140x100=2,86 kW/100m2 adódik >> OKÉ-s
HA pl. 90 m2-ről van csak szó, akkor 4/90x100=4,44 kW/100m2 adódik >> NEM OKÉ-s Jöhet az épület ágondolása-újratervezése, amíg nem hozza a 3kW/100m2 alatti szintet, lehetőleg.
Megj: persze adódik eset amikor NEM LEHET elérni ezt a mai elvárt energetikai szintet különböző okokból. Mert,
Egy "üvegpalota" sok a nagy ajtó-ablak-stb. >> az üveg pedig nem igazán jó hőszigetelő, 4X-5X rosszabb a falnál. Miközben a megbízó ragaszkodik ezekhez.
és/vagy
Agyonbonyolított-dízájnolt az épület alakja >> rossz az AV (felület/térfogat) aránya, sok fal kell a kis térfogat köré. Miközben a megbízó ragaszkodik a formához, vagy a körülmények kikényszerítik azt.
és/vagy
Túl drága elérni az eneregtiaki cél szintet valami egyedi okból. Miközben a megbízó nem kíván annyit költeni rá.
---
A dízájnnak-soküvegnek ára van évről-évre is és nem is kevés... Miközben már megépíteni is jóval drágább tipikusan.
Nos, ************ A fentiek alapján kell érteni a kW/100m2 >> ahogy mondod "négyzetméter" alapú mutatót... Ami egyetlen osztással megmutatja, hogy a mai elvárásoknak megfelel-e az épület energetikailag kb. ************
HA igen, örülünk.
HA nem, akkor lehet kezdeni gondolkodni azon, hogy mi legyen ?! - újragondolás, újratervezés - marad ahogy van, mert "olyanra akarom" és kész - marad ahogy van, mert "kényszer" van és azt lehet csak
Köszönöm a kéretlen kritikát -nem mondom, hogy jól esik de a lényeg sok szempontból igazatok van, - de nem kritikát kértem a helyzeten sem a kritikák sem más már változtatni nem tud. én eladásra kínáltam egy eszközt, ami ma itthon kb alaphangon 2,8-3,2 körül vásárolható meg, és kínáltam mellé ajándékba ujabb 250 e ft értékű cuccot mindösszesen 1,5 M ft értékben. ÍHa valakit érdekel meg lehet vásárolni.
Igen a tervezéskor valójában nem számoltunk csak kalkuláltunk, annak függvényében, hogy a barátom ( aki villanyszerelő) vásárolt egy 9 kw os készüléket és a 160 m2 es házát nem tudta kifűteni ezért vásárolt egy KINKAI 50 et és ez ragyogóan működik neki kb. 4 éve. Igy került szóba, hogy akkor én is veszek egy ilyen gépet, de mivel az én házam akkor még nem volt szigetelve és a nyílászárók is öregek voltak elkezdtünk kalkulálni és arra az elhatározásra jutottunk, hogy a tetőn levő több mint 40 tábla napelem igen komoly mennyiségű enetgiát termel, nem baj ha két gépben gondolkozunk , mint az előzőekben is irtam, ha kell megy a kettő fél gőzzel vagy mindenféle variációban. Ezért rendeltem meg a két gépet aminek az össz költsége szállitással, vámmal áfával és a már a barátom által vásárolt készülék beszámítása során egy rendkivül kedvező árkalkuláció miatt nettő 3 M ba került. Miután beszereltük a készülékeket és természetesen itthon még hozzá vásároltam az ajánkékként hozzáadandó alkatrészeket, derült ki, hogy egy készülék is fél gőzzel ellátja a 100 m2 es főépületet itt padlófűtés van, a felette levő 100 m2 es emeletet itt radiátoros a fűtés, az édesanyám 36 m2 es lakrészét itt is radiátor, az egyik fiam 32 m2 es lakrészét is is radiátor, egy 30 m2 es mühelyt itt is radiátor és magát a kazánházat ami 24 m2 ahol mindezek mellett van egy 50 kw os eredetileg pellet kazán ami alkalmas még darálék, faipari forgács és fűrészporos müködésre is.
Tehát tartsatok meg a jóindulatotokban, de nem kérek további oktatást, amit tudok tudok amit meg nem az már nem is szükséges.
Épületnél manapság Felújításkor az Uátlag<0,25 W/m2K elérése a cél, ha csak lehet és ésszerű gazdaságiag is.
De méginkább az Uátlag <=0,20 W/m2K elérése ...
Új építésnél eleve az Uátlag=0,20 alá kell tervezni-építeni (kivéve az üvegpalota, ami szívás). és ezzel A -15/+20 fokban is max 3 kW/100m2 alá célszerű menni a fűtési igénnyel.
Amiből ~0,4 kW/fő -15/+20 fokban a 30m3/óra fejenkénti normával.
Tájkép a falakhoz. Nagyjából... a W/m2K >> hőátbocsátási U értékek.
U>1,5 nagyon vacak, energia vámpír
U=1,1...1,5 vacak, energia rabló
U=0,8...1,1 rossz, elviselhető
U=0,6...0,7 nem túl jó, nagy baj nincs vele, ha nem naaaagy az épület (ez cirka az 1980-2006 időszak)
U=0,4...0,6 közepes >> elfogadható, nagyobb épület sem visz csődbe (ez már 2006-tól...)
U=0,3...0,4 egész jó
U=0,2-0,3 jó
U=0,15...0,20 kiváló és ez az alapvető cél manapság
U<0,15 passzív ház
Ablakok estén az Ug=1,0...0,8 üvegezéseknek van elfogadható ár/érték aránya.
Födém/padlástér esetén a ~0,15-0,18 a jó cél érték.
Lábazatra 8-10 cm XPS hab.
Padlóba 12-16 cm fehér hab vagy 10-12 cm grafitos, de padlófűtés alá 14-16 cm grafitos inkább.
----------------------------------- Ezek az előírások voltak a most érvényes előírások előtt... -----------------------------------
1934-1966 fal 1,68 (a gyakori vakolt 38-as tömörtégla falazat=1,56 volt)
1966-1979 fal 1,4/1,55/1,64 födém 1,05/1,16/1,22
1979-1986 fal 0,85 födém 0,4
1986-1992 fal 0,7 födém 0,4 ablak 3,0
1992-2006 épület 0,6+egyéb rontó>> szumma=0,70-0,75
Elek szokott betenni m2 alapú besorolásokat éves/max. energiaigényre különböző épülettípusokra.
Passzivháztól az építésügyi szabályoknak MA megfelelőn át a nagydumásvállalkozós szedettvedett melós , ragasztott dűbelfejes, csinos hideggalléros verébdeszkás szigeteltekig.
Ja meg a full B30-as kádárkocka.
Szóval ezeket az épülettípusokat felismerve jót lehet azért saccolni.
A "0" fok körüli problémák szerintem a hőteljesítményben domborodnak, hanem maga a használati körülményeknél. Hangosság, remegve szenvedés, tökig felfagyás. De ezek telepítéskor felismerhetők, kivédhetők talán.
Jól hőszigetelt épület manapság ekkora méretben (mivel elfogadható az A/V aránya). A kinti -15 fokban és a benti +23 fokban max 3 kW/100m2 fűtés igényű fajlagosan... Pláne új építés-tervezés esetén.
Akkor kell 350/100x3=10,5 kW max a -15/+23=38 fokos fűtésre.
A magyar tél azonban kevés napon megy -5 fokos napi középhőmérséklet alá. Inkább csak nulla-kismínusz a december-január is zömében.
pl. A -5/+23=28 fokos fűtéshez így elég 28/38x10,5=6,7 kW is a tél hidegebb napjain is.
A +2/+23=21 fokos fűtéshez pedig elég 21/38x10,5=5,8 kW is a lazább télies időben :-)
Meg is érkeztünk kb. a tapasztalathoz ...
----- A lenti ábra mutatja, hogy a kevés igazán hideg nap miatt. Nem ésszerű "jó nagy gépet" beépíteni.
Elég a kisebb gép is és azon a kevés nagyon hideg napon amikor nem győzi >> besegíthet neki egy fűtőbetét pl.
Hogy sikerült légköbméterre tervezni, mi volt az elgondolás?
Hogy számoltatok hőveszteséget?
Nem is értem, gépész létedre?
Negyed "gőzzel", 5,5kw; amikor 9kw a minimumja.
Hát, ráadásul 2 darabot.
Átmeneti időben, elég gatyául dolgozhat.
/Annó tanárunk egyik első órán kiadta, ki mit méretezne egy hirdetés alapjám. De az ennyire elb@szott méretezésre csak annyit mondott, egy hatalmas, tockos vagy koki kiséretében: mert megérdemled. /
Üdv, igem a gyártó megnevezése megfelelő, gyakorlatilag a forgalomba kerülő hőszivattyuk70 % át ez a cég gyártja a forgalmazó által kért márkanév alatt. A fontosabb alkatészek JApán gyártásuak, Az eladó gép JK 50 CN tipus.
Az észrevételed jogos, a téve számitásokat én és a barátom követtük el - jol átgondolt nem kellő alapismeretek okán, én gépész ő villamosmérnök. Ugy kalkuláltunk, hogy a közel 1000 légköbméterre LaKALST A GÉP EGYMAGÁBAN NEM MINDIG TUDJA ELLÁTNI 100% BAN , - EZÉRT UGY GONDOLTUK MAJD KASZKÁDBAN FOGJUK ÜEMELTETNI. NEGYED VAGY FÉL GŐZZEL. A BESZERELÉST KÖVETŐEN KIDERÜLT, HOGY A TELJES IGÉNYBEVÉTELT FÉL GŐZ KÖZELÉBEN TUDJA TELJESITENI, EZÉRT TUL KALKULÁLTUK, - DE EZ LEGYEN AZ ÉN PROBLÉMÁM.
A gépet szivesen átadom bárkinek aki megujuló energia hasznositásában gondolkozik a hozzá vásárolt plusz alktrészekkel együtt önköltségi áron.
Eladó egy 9-22 kW között a teljesitményt az igény fügvényében autómatikusan moduláló Monoblokkos levegő - viz hőszivattyú. Uj, önköltségi áron gyári garanciával. 1,5M forint értékben. Számlás eladás is megoldható + áfa mellett.
Téves számitások miatt 2 db ot vásároltam, de kiderült, hogy egy készüék is ellátja a házakat. Radiátoros fűtésre is alkalmas. Töltete uj ózonkimélő gáz R 32. H tarifa igényelhető hozzá, - természetesen ez esetben a villnyrendszert a mai kivánságoknak megfelelően át kell alakittatni. Megvettem mindkét készülékhez egy - egy 120 kW os hőcserélőt és mágneses iszapleválasztót, ezek közül egy- egy darab feleslegessé vált igy ebben az árban azt is mellé odaadom, egyébként e hőcserélő darabja 120 E a szürőé 47 E ft volt.
3 fázis / 16 amper. télen fűtésre, nyáron hűtésre és használati melegviz készitésére alkalmas. 2024 es év telét egy készülék 11,000 kW energiával kifűtött közel 800 lég m3 térgogatú házat. ez durván h tarifával 280,000 ft. A készülék KINKAI JK 50 CN tipus. A fontos belső alkatrészek japán gyártmányok. Egy ismerősömnél már két és fél éve működik egy pontosa ugyanilyen egység hibátlanul. A képek amik vannak nem illeszthetők be mert tul nagy a méretűk. Sajnos nem értek hozzá hogyan lehet lekicsinyiteni, megprobálok valamelyik ismerősömmel konzultálni ha sikerül megoldom.
1. EZ így gyakorlatiag lehetetlen... Hiszen, ha már lekapcsolt a (a szerinted döglődő) plombált >>akkor már nincs tovább zárt áramkör. Nem tud áram folyni ami leverné a 16 Amperest.
2. A zárlat miatt kialakuló túlÁRAM lesz az ami lecsapja a kismegszakítót és nem a túlfeszültség, ami talán nem is keletkezik.
Avagy
- feszültség nem csapkod le kismegszakított :-) csak a miati kialkuló áram, ha ZÁRÓDIK az áramkör valami módon
- a zárlat csökkenti a feszültséget... elvben NULLA-ra
A FI relénk eléggé idegbeteg, kisebb áramingadozásnál is hajlamos lekapcsolni. Viszont itt nem kapcsolt le minden esetben.
Ezért lenne jó tudni, hogy
1. A villanyóraszekrényen lévő döglődő kismegszakító kapcsol le előbb és ez okoz valami olyan induktív feszültséglökést, amitől bent is lekapcsol a 16 amperes meg néha a FI relé.
2. A hőszivattyú zárlatos, de annyira, hogy a FI relé és a 16 amperes nem elég gyors és a túlfesz kijut a villanyóraszekrényig, sőt még Pakson is felvonja a szemöldökét a diszpécser.
Egyelőre annyit tudok tenni, hogy kicseréltetem mindkét kismegszakítót, meg ellenőriztetem a hőszivattyút.
Azonban.... a FI relé túláramra nem kapcsol le! és Nem kapcsol le FÁZIS/NULLA zárlatra sem.
Ez fontos segítség a hibakeresésben.
Ha mégis lekapcsol a FI relés is, akkor test/zöldsárga zárlat kell legyen....
Azaz a fázis kijut a géptestre és aztán a zöldsárgára. - valahol valami testzárlatos ami nincs mindig bekapcsolva - valahol valami amiben ott a FÁZIS mozog-hozzáér a géptesthez/zöldsárgához - valahol valami fémes cucc mozog-beleér valamibe és testzárlatot okoz a FÁZIS és a géptest/zöldsárga között
- a 13%-os túlterhelést legalább 1 órán át kell megengednie - a 45%-os túlterhelés esetén legfeljebb 1 órán belül ki kell oldania - a 225% túlterhelésre pedig már 1 percen belül ki kell oldania (32 Amperes méretig)
A 16 Amperes tehát 18 Ampert több mint ~1 óra után kapcsolja csak le 23 Ampert már csak kevesebb mint 1 órán át engedi meg 36 Ampert MÁR 1 percen belül lekapcsolja !!!!!
A 4000 Watt az 17,4 Amper csak 1 fázison. Vagyis 1 órán túl is engedi a kismegszakító.
--
Kisebb TÚL-áram esetén EGYFORMÁN viselkedik a "B" és a "C"" típusú is. A kb. 3X-os TÚL-áramig van így.
Fölötte már van viselkedési különbség !!! - a "B" típus már 3-5X áramra leold 0,1 másodpercen belül - a "C" típus többet eneged, de 5-10X áramra leold 0,1 másodpercen belül az is
ZÁRLAT esetén >> a naaaaaagy zárlati áram miatt mind "azonnal" leold.