Szerintem a hangminőségben a legfontosabb tényező a hangdoboz ("fazék") nagysága, minősége. A dekóder hanganyaga is számít persze, de rossz fazék megoldással nem lehet használható hangot kicsikarni.
Igen, ennek így kell működnie, ha benne van a szenzor.
((Az egész projekt 1800Ft-ba került, és még legalább 7 mozdonyra meg tudnám az alkatrészekből oldani a pöfögést (egyébként folyamatban van egy BR55, és egy BR24 gőzös). Azért csak 7, mert egy hall szenzornak letörtem a lábát, 2 mágnes, meg elkószált, azaz van természetes veszteség a beépítés közben :)
Ezért mondtam, hogy a kínai cucc erre jó: ha működik, akkor egy postaköltség árából megvan az öröm, ha nem működik, akkor sem bosszant annyira a dolog.))
Ami nem tetszik, hogy csak plux22-es dekódereknek van bemeneti érzékelőjük. A plux22, meg jó nagy ippeg elég neki helyet találni, szemben egy next18-al....
Az a tapasztalatom, hogy a kerékjelzés nélküli dekóderekben igen nehéz, szinte lehetetlen összehozni azt, hogy a mozdonyhang minden sebességtartományban szinkronban legyen a kerékkel. Elvileg a modern hangdekóderek egy kettős beállítást engednek meg, egy alapértéket a kis fordulatszámokra és egy módosító értéket a gyorsabb forgás esetére. Ezekkel hosszasan lehet játszadozni, de nekem még nem sikerült tökéletesre. Emellett ha változnak a mechanikai paraméterek (nehezebben forog a motor), a beállítás megint szétcsúszik. A kerék visszajelzéssel ilyen probléma nincs. Persze láttam olyan, állítólag igényes modellező mozdonyát, ahol semmit sem állítottak be. Úgy pöfögött, ahogy akart... :-((
A Roco multimaus akkor használja mind a 6 ért a vezetékben, amikor a Roco fekete erősítőre van dugva és maga az egér a "központ".
4 eres riasztó kábelt tudsz erre használni, RJ csatlakozót csak akkor tegyél mindkét végére, ha azt a LENZ adaptert is beszerzed. Ha nem, akkor a csatlakozó nélküli vezetékvégeket csavard be a wago dugóba (ha van)!
Ha mindkét végére teszel, akkor a vezetékeknek abban a sorrendben kell lennie mindkét csatlakozóba, hogy ha ugyanabban a helyzetben egymás mellé teszed, akkor a vezetékek sorrendjének egyeznie kell, vagyis:
ÍGY! (ne tévesszen meg, hogy ez 6 eres loconet kábel, mert azt is ezzel a szisztémával kell elkészíteni)
Ez a Fleischmann gőzös szerkocsi hajtású. Pont ezért zavart a látvány: nagy keréken lassabb menetnél eléggé össze vissza pöfögött szerencsétlen dekóder, nem volt mihez viszonyítania.
Így most jó lett, és nagyjából jó helyen is puffol. Tengelyen nem találtam nála helyet. A PIKO-nak van tengely figyelő opto-s megoldása. Olyant szerettem volna, de ez lett.
Görgőspadom nincs, és itt valószínű nem is működne - hiszen a mozdony eleje csak dísz. Ezekhez a hátulról tolt modellekhez, a Roco régen gyártott smart-rail-je lenne jó, de olyanom sincs, pedig az aztán a nagy móka :)
Nem is tudom hol lehet olyant venni, de nagyon eltűnt vele a Roco.
Annyit fűznék hozzá így utólag, hogy a mágnesek a kerék peremén maguktól is megmaradnak, de eléggé bizonytalanul - egy erősebb zökkenő hatására elmozdulnak. A kerék vonzza őket annyira, hogy ne ugorjanak át a főkeretre, ha forog a kerék. Azaz érdemes rögzítés előtt óvatosan letesztelni, hogy biztosan jó helyen vannak-e, és utána ragasztani őket.
(amúgy félelmetes ám ez a neodym mágnes!!! - kb 7-8 cm-re egy fém csipeszt elhúztam a mozdonykerék felett, és a hosszasan berakott mágnes egy pillanat alatt "átröpült" a csipeszre, a friss ragasztóval együtt.....)
A Hall szenzor esete velem... amikor mindenki mást mond.
Kínából megérkeztek az 44E jelű SOT23 (picike) hall szenzorok. Mint kiderült egyáltalán nem biploáris, és csak nem is lineáris, ahogy azt a hozzá adott leírása alapján gondolná az ember, hanem unipoláris (bár ehhez a típushoz volt ilyen leírás is - meg amolyan is, meg mindenféle vidók...).
Ezt az elején gyorsan ki kellett deríteni egy mágnes+led+ellenállás+12V felhasználásával. A szenzor megfelelő lett, unipoláris tulajdonságok szerint működött, a mágnes irányára figyelni kell!!! Az 1x1mm-es mágnesekre kellett várni, meg arra, hogy legyen az egészhez időm.
Ezek a mini mágnesek… talán a legnehezebb ezek behelyezése volt. Nem tudják, hogy a sárgaréz csipeszhez nem kéne vonzódni. Vonzódik ahhoz is, de csak picit. Amihez nem vonzódtak, azok a réz vékony dekóder vezetékek!
Így lehetett a kerék belső peremébe behelyezni az előzőleg pirosra festett mágneseket. Aztán utána pillanatragasztóval beragasztani, ezzel fixálni. A perem 1,1mm mély, a mágnes 1mm magas, így nem lóg ki a mágnes a kerékből. A képeken látszik, a pozíció. Talán annyira nem zavarók kívülről sem a mágnesek – a festés sokat javított a helyzeten.
Ezek után a Hall-szenzor beépítése/beragasztása már egyszerűbbnek tűnt. Erre is nagyon oda kell figyelni. Nekem nem sikerült pont a tengely fölé tenni, így egy picit elcsúszott az érzékelés. Viszont pont annyi hely állt rendelkezésre a kerék, és a ház között, hogy ez a szenzor beférjen (talán néhány tized mm maradt, így biztosan nem ér hozzá a szenzor a kerékhez). A keréknek van egy oldalirányú mozgása is. A szenzor akkor is működik, ha a távolabbi pozícióba találkozik a mágnessel.
A jelbemenetet a Plux22 1-es lábra vittem, mert az ESU/Zimo, és az ajánlás is az AUX10-GPio/C bemenetre javasolja ezt kötni.
A mozdony most már a harmadik csatlakozópanellel büszkélkedhet (először nem651, aztán Next18 a hang miatt, most meg plux22 a Hall szenzor végett).
Nem mondom, hogy tökéletes lett, de ezeket a mágneseket már onnan ki nem szedem. Előre menetben kicsit késve jön a puff, de hátra menetben pont jó. Az nagyon tetszik, hogy a puff mindig, és akkor jön amikor jönnie kell, remélem adtam kedvet másnak is ezzel foglalkozni.
Neked is, meg mindenkinek aki hozzászólt. A Digitools dekóderéhez mit szólsz? Arra fel van töltve a hang, és hozzávaló hangszóró is benne van az árban. Bár ahogy néztem kevesebb hangeffekttel rendelkezik és egy picit hosszabb, 24 mm. Még az is opció, hogy készítek egy új panelt a tervezett világítás miatt és a dekódert is beforrasztom?
- Az ZIMO programozóhoz kell egy stabil 16V-s egyenáramú tápegység.
- A programozó készülék sínkimenetét rá kell kötni egy vágánymezőre, erre kell feltenni a mozdonyt, amibe beszerelted a dekódert.
- A ZIMO honlapjáról le kell tölteni a megfelelő hanganyagot, ez egy .zpp kiterjesztésű fájlt a programozóhoz adott USB stick-re. Ha nem az MX sorozatú dekódert használod, hanem az újabb MS-t, ahhoz van már átdolgozott hanganyag is.
- Az USB-t be kell dugni a dekóder progranozóba.
- Kapcsold be a programozót.
- A menürendszerében választ ki a "Decoder Update&Sound" menüt, és itt válaszd ki a feltöltendő hanganyagot.
- Nyomj egy OK-t rá, és dőlj hátra, vagy igyál egy kávét közben, mert az anyag nagyságától függően ez 5-15perc is lehet.
Egyébként azt is lehet csinálni, hogy a programozót a számítógépededl kötöd össze, és akkor közvetlenül a gépről tudsz mindent megcsinálni.
De akárhogy is van, a sima, startos z21 nem működik az MXULF helyett. (Én a feketét sem ajánlom erre a célra amúgy.)
-Br80-as egy igazán apró mütyűr - kezdésnek nem biztos ezzel kellene indulni. Jómagam FL BR89-be tettem hangot, de ott is nagyon kellett keresni a helyet. Igaz abba DT került, forrasztva a vezetékek.
-A Br80-as kicsi mozdony. Van olyan tökéletes pályád, ahol rendesen elmegy? Itt egy kis kontakthiba is leveszi az élvezetet a hangról. Ha pedig még power packot is tennél bele, na az lenne ám sikertörténet.
-A Z21-el biztosan fel lehet tölteni a zimo dekóderbe a hangot, de hogy a startos z21-el is megy-e (kis "z") az már jó kérdés.
-A boltban általában az első hang feltöltése ingyenes, így érdemes kérni szakbolttól, hogy tegye ezt meg. Ha erre nincs lehetőség, akkor: a Zimo oldaláról kell letöltened a hangfájlt. Ezt kell a Z21 segítségével a sínre tett mozdonyban levő dekóderbe betölteni. (ez viszonylag hosszú idő 10-20 perc is lehet)
-a dekóderhez alapesetben jár egy kockacukor hangszóró, és hozzá egy hangvödör is. Az utóbbit érdemes használni, ha van hely (sokkal teltebben csühög).
Ha pécsi vagy ESU, és DT hangdekóder ügyben tudok segíteni, zimo programozóm, és z21-em sincs.