a) szerény véleményem szerint az a zene halott, amit nem másolnak. lehet mondani, hogy a nagy kiadók zenéjét öli meg, de sajnos nem fogja mert szarra mindig van igény.
b) X műsoros kazettát és cdt gyárt és árusít. akármi lesz, mindig vesznek ilyesmit az emberek ajándékba, tévedésből, izgalomből, vagy mert tényleg akarják. a kérdés, hogy ez miért nem elég és milyen jogon próbálják vásárlásra kényszeríteni az embereket?
Előző hozzászólásom óta megölték az Audiogalaxyt.
Hát mit mondjak... Ezzel csak azt érték el nálam, hogyha eddig rühelltem a kiadókat, most 10x annyira rühellem, és ha eddig véletlenül meg is fordult a fejemben, hogy azokat az albumokat megvegyem, amik a letöltött zenékből megtetszettek, hát most már azokat sem fogom. Kicsit olyan ez, mint a "Sokat akara szarka, de nem bírja ...."
Ráadásul úgyis jönnek egyéb hálózatok, majd az egész AG közösség átmegy oda... Nagy kaland...
Tényleg kezdünk odajutni, hogy a kiadók vesztésre állnak ezzel a mentalitással, mert ugya a törvény az ő oldalukon áll, a technika a mienken (nem a kalózokról beszélek). És mivel technikailag meg tudjuk szerezni a zenéket, ők pedig a magánszférába (értsd lakás stb) nem törhet csak úgy be, így részükről ez szélmalom harc, aminek csak a vesztesei lehetnek így.
Elgondolkodtató lehetne az, hogy a zenéket a letöltéskor fizettetik ki valahogy, és akkor mindenki letöltéskor megfizetné a jogdíjat is. Tegyük fel, hogy a kiadóknak itt nem száll el az agya, és nem próbálnak harácsolni. Ekkor is fellép az a fura helyzet, hogy az ember szeretné birtokolni a zenét, akárhányszor meghallgatni, megmutatni haveroknak, esetleg oda is adni nekik. Ez pedig az a gát, ami miatt a fizetős rendszer sem fog nagyon működni, talán csak akkor, ha iszonyúan olcsó, szinte semmibe sem kerül. De akkor részükről ott tartanánk, ahol most, úgyhogy patt helyzet van.
Valami teljesen más irányba kéne elmennie az üzletpolitikának. Van is egy ötletem, amit lehet, hogy majd ide bepötyögök, de most el kell mennem....
Mivel kitörölte az a hülye explorer a hosszú szövegem, ezért csak röviden.
Az MP3 rosszabb minőségű (csak jó hangrendszerrel és füllel lehet érezni).
Akinek ez fáj, az veszi a CD-t (meg ha szerené magának tudni).
A CD-n, s kazettán van jogdíj, ezért én igenis legálisan másolom le az eredeti CD-ről, kazettáról cuccot, ha meg nem tetszik a dolog a kiadóknak, akkor mondjanak le a jogdíjról.
a cd masolas nem oli meg a zenet, legfeljebb a zenei piacnak kell(ene) reagalnia ra. egy darabig elmegy az, hogy a nagy kiadok vedik a pozicioikat, de ez nem megy a vegtelensegig. vagy lepnek, vagy eltunnek. szerintem a megoldas az, hogy:
1. a lemezkiadas szolgaltatasszeruve tetele(nem a kiado, hanem a zenesz a vevo fel).
2. hozzaadott ertek(azert vegyem meg a lemezt hivatalosan, mert az nekem jobb).
A zene tulajdonképpen az önkifejezés egyik formája, vagy legalábbis eredetileg az volt. Szerintem nincs olyan foglalkozás, hogy zenész, mert ez nem munka, vagy legalábbis nem lenne szabad, hogy az legyen. Egy szerz?nek pont elég, hogy az embereknek tetszik az általa írt dallam/szöveg, egyet értenek vele, jól érzik magukat t?le. Az el?adó is annak örül, hogy a m?vet az ? személyiségén át közvetítve szívesen fogadják az emberek. A zenéb?l megélni régen is elég nagy problémát jelentett a m?vészeknek (lásd pl. Mozart), remélem ez hamarosan ismét visszaáll. Tessék egy épkézláb 8 órás munkát szerezni, és amellett zenélni. Hogy a büdös francba tudna bárki is értelmes dolgokról, a valós világ problémáiról mesélni, ha egyszer limuzinnal jár, és hétköznapi halandók közé sosem merészkedik. Úgyhogy üzenem a modern "zenekészít?knek" húzzatok dolgozni. Egy okádék az, amit ebb?l (és egyébként a legtöbb alkotó folyamatból) csináltak. Bevezették a tömegtermelést mindenhol, ahol pénzt szimatoltak: software, film, zene. Mindenb?l félévente ki kell adni újat, függetlenül attól, hogy van-e mondanivalója vagy nincs. Talán az átlag 10 dalból 2 jó, további 2-3 hallgatható, a maradékot a többség elviseli a jó dalok közé beszórva, id?vel megszokja. A digitális hangrögzítést a kiadók azért vetették be, hogy a tömegtermelést még olcsóbbá tegyék. Elhangzott itt egy-két szám, hogy mennyibe kerül a kazetta meg a cd el?állítása. Szerintem a CD, tehát a nyomott polikarbon hordozó, szitázással nem lehet több 50 forintnál. A tok lehet vagy 20, és a booklet-nek is ki kell jönni 50Ft-ból. Persze már régen nem ezek a költségek a dominánsak. A legnagyobb tétel a stúdióköltség, és a marketing.
A kiadók iszonyú sokat kaszálnak a cédéken, amiből csak keveset adnak át az előadóknak.
2. A CD és a Kazetta
A CD előállítási költsége jóval olcsóbb a kazettáénál, mégis 1.5-3x annyiba kerül a műsoros CD mint a kazetta... De ez így van a VHS/DVD-nél is. Csak ott van egy ok: a DVD van olyan jó, mint a mozi, így csökkenti a forgalmat. (Mondjuk ez sem igaz, de a CD-Kazetta esetén még ennyire sincs indok az árkülönbségnek.)
3. Jogdíj
Az üres CD-t, kazettát, stb.-t JOGDÍJ TERHELI!! Ha nem lesz legális azzal, hogy lemásolom, akkor miért fizetek ki 63 Ft (asszem) -ot MINDEN üres CD után (csak az audio CD-R!) !?!??! Ha meg kifizetem, miért nem lesz legális.
4. Megöli-e a zenét?
Ugyanazt tudom mondani, amit a másolt windózról, stb.-ről mondanám. Károsítok én valakit ezzel?? NEM!!! Ugyanis ha nem lehetne másolni AKKOR SEM VENNÉM MEG! Tehát a kiadó szempontjából tökmind1, megvan-e otthon, vagy nincs, mert ÚGYSEM FIZETEK NEKI EGY FILLÉRT SEM!
5. Megöli-e a kisebb népszerűségnek örvendő/kezdő előadókat?
Felteszem a kérdést: melyik album a 8-10e Ft? Hát a NÉPSZERŰ Előadók LEGÚJABB albumai. Namost a népszerű előadó akár 10x több példányt is elad, miközben még többet is kap cédénként! MIÉRT??? Mondjuk (légbőlkapott példa) Kispista kezdő rokker, 1500 példány 100Ft/db = 150eFt. MetálIca gizda rokkerbanda, 15 000 példány, 500Ft/db = 7 500 000 Ft!!!!!!! Felháborító! Ennyi példány és még így is 6-8-10eFt 1DB CD!
6. MP3
Az MP3 tökéletesen megfelel otthoni/utcai/munkahelyi hallgatásra. Hacsak nincs tökéletesen hangszigetelve a szobád, úgyis zavarni fog valami más is. Erre szerzői jogi díj szempontjából ugyanaz igaz, mint a másolt cédére. Valaki említette, hogy "nem praktikus".. ÁÁÁÁ... tényleg nem az... Van egy MP3 discmanem, és viszek magammal 1-2MP3 CD-t. Most szerinted ez a praktikusabb, vagy az lenne, ha 15-30db EREDETI, 6-8-10eFt-os cédét vinnék!?!?!? Számoljunk egy picit: *Súly*: hát ezzel felesleges foglalkozni, 1értelmű.... *Ár*: MP3 Discman: 30k 2db írt cd: 300 Ft = 30 300 Ft; Discman: 20k, 20db cd (mondjuk 6000/db) = 120 000 Ft = 140 000 Ft... (ENNYI érték van nálad zsebbe/táskábba. Akkor is megéri az MP3, ha otthon megvan eredetiben, főleg, hogy a magyar törvények szerint jogod van bármilyen formában meghallgatni, ha megvan az eredeti. Azaz a CD-t átrakhatod MP3-ba (ha nem terjeszted, és egyszerre csak az 1iket hallgathatod)))
Az akciós CD-n már bukott valaki. Vagy a kiadó vagy a terjesztő, ez már csak kármentés. Nekünk jó, aki meg bukott, annak szar. :-)
A használt CD esete egyszerű. Azt már egyszer megvette valaki, kiadó/zenész jogdíjat kapott, akinek meg tulajdonává vált a CD, később azt tehet vele, amit akar. El is adhatja.
Olyan ez mint a könyv az antikváriumban.
Mostanában jónéhány CD-t vásároltam, akciósan 999 Ft-ért, csomagolva, meg minden. Tehát ebből kap a kiadó is, a csapat is. (Kb. ennyibe kellene átlagosan kerülnie egy CD-nek, hogy mindenki megengedhesse magának. Vagy a jövedelmeknek kellene arányosnak lennie, de ez egy másik történet.) Ennek kapcsán gondolkoztam el a használt CD boltokon, mert ezekről sose esik szó a klf. "eredeti vs. írott/MP3" vitákban. Amit ők adnak el, azért az alkotó már egyszer kapott pénzt, másodszor ugyanarra a példányra már nem. Tehát ha az ember átír egy haverjának egy lemezt 500 Ft-ért, az bűncselekmény, és ez?
Vagy fizetnek ezek a boltok valamit? Ha igen, kinek, hova, mennyit és ezt hogy osztják el? Ugyanez a jogdíjas írható CD-re: drágább lett az üres CD, mert ráraktak jogdíjat az árára. Az egész ebből származó bevétel megy az Artisjushoz? Ki osztja el és hogyan? Átalányosan? Honnan tudják, hogy melyik előadó lemezét ki és hányszor írja át és kiét egyszer sem?
És ha az ember saját dolgokat ír a lemezre, akkor mért fizessen többet? :))) Igaz, így sem lettek megfizethetetlenek a CD-k.
Nyilván nem tünne el az illegális másolás, de ha télleg átlag 2000HUF-ért lehetne megvenni egy korongot, akkor többen vennének originál cuccot, mint most. Szal csak jobb lenne ez mindenkinek, a kiadókat leszámítva.
Stocker
"Minden megoldódna, ha az előadók messze elkerülnék a kiadókat. Feltalálták ui. az internetes kereskedelmet (Magyarországon BÁRKI legyártathat akármennyi darab CD-t vagy kazettát ha van rá pénze, csak el kell slattyogni a Hungaroton-hoz a Reitter Ferenc utcába, adnak árlistát).
Csak egy kis tőke kell hozzá, amiből lejön az első sorozat, meg jut egy kis (okos) promócióra. Plusz egy jól felépített honlap, ingyen letölthető MP3 számokkal, no meg némi postára járás, ha befutnak a rendelések.
Olcsóbbak lennének a CD-k (2000 Ft alatt), noha az előadónak _nagyságrendekkel_ több pénz jutna.
De szép is volna..."
Sajnos nem oldódna meg ettől semmi.
A magyar pógár ugyanúgy másolná a nem nagy kiadó csak neten terjesztett kiadványát, mint most bármelyiket. A jugóktól 5 márkáért ugyanúgy megvehetnél mindent, megjelenés előtti Republictól akárkiig, mint most. Ne romantikázzunk. A CD-másolás károsítja a nagy kiadókat, őket kevésbé sajnáljuk, de a kicsiket is, az aprókat meg NAGYON károsítja és NAGYON sajnáljuk. A netezes kereskedelem nem áltoztatna semmin.
A CD-k árában egyébként csaknem 35 százaléknyi a kereskedő haszna, de erről ilyenkor elegánsan elfeledkezünk...
Hi.
A zenét biztos nem öli meg, hisz a zene örök.
(Liszt Ferenc, Bach, stb. idejében még hangrögzítés sem volt - mégis voltak, vannak és lesznek).
Maximum a lemezkiadókat öli meg.
"...a jelenlegi állapot leginkább egyik félnek sem kedvez: a kiadók bevétele tovább esik, s azok a vásárlók is kezdenek elfordulni a lemezboltoktól, akik eddig hűen vásárolták az egyébként nem olcsó CD-ket. Jó reggelt XXI. század, megkezdődött az új korszak új csatája..."
A hamisítás és a házi másolás sajnálatos világméretű terjedése évről évre jobban sújtja a hanglemezipart a világ minden országában, így hazánkban is.
A hivatalos forgalomban értékesített hanghordozók száma folyamatosan csökken, míg az üres CD-k és kazetták eladásai folyamatosan növekednek. Nyilván ennek tudható be az, hogy 2001-ben a magyar hanglemezpiac 20%-kal szűkült. Ezzel párhuzamosan az egy-egy kiadványból eladott példányszámok is drasztikusan csökkentek. Ez a jelenség a nemzetközi kiadványokat még súlyosabban érinti.
Összehasonlító táblázat itt található.
A jelenlegi helyzet ellen a MAHASZ minden rendelkezésére álló eszközzel tenni próbál, de a piaci folyamatokat ennek ellenére nem lehet figyelmen kívül hagyni. E folyamatokra figyelemmel a MAHASZ legutóbbi közgyűlése úgy határozott, hogy az arany illetve platinalemez minősítéshez szükséges eladási darabszámokat csökkenti.
A piac említett szűkülése mellett a fent említett határozat másik indoka az, hogy az egy főre jutó lemezvásárlási adatok, illetve a teljes lemezpiac eladási statisztikáit tekintve, nemzetközi összehasonlításban már eddig is aránytalanul nehéz volt Magyarországon elérni az aranylemez minősítést. Az új limitekkel a MAHASZ közgyűlése a hazai feltételeket igyekszik az európai átlaghoz közelíteni. A mellékelt táblázat mutatja, hogy mely országokban mekkora a lakosság, mennyi az egy főre jutó éves hanghordozó-értékesítés, illetve melyek az arany- és platinalemez minősítéshez szükséges példányszámok.
Az előzőek alapos tanulmányozása és mérlegelése után a MAHASZ közgyűlése úgy döntött, hogy az alábbiak szerint állapítja meg Magyarországon az arany- illetve platinalemez eléréséhez szükséges eladási példányszámok határát:
Arany Platina
Magyar 15.000 30.000
Külföldi 10.000 20.000
Klasszikus/Jazz/Maxi 5.000 10.000
Ezek a limitek minden olyan albumra vonatkoznak, amelyek eladásai 2002. Január 1. után érték el ezeket a példányszámokat.
A magyar és a külföldi, illetve a klasszikus és jazz albumok arany illetve platinalemez limit megkülönböztetésének okai:
1. A hazai kiadványok átlagosan lényegesen nagyobb példányszámban fogynak, mint a külföldiek és kevésbé érintik őket a házi másolások. Hazai kiadványok között a 15 ezres példányszám bár igen jó eladási eredménynek számít, egy sikeres kiadvány aránylag könnyen eléri ezt a példányszámot.
2. Külföldi albumok esetében viszont a már a 10 ezres eladás is nagyon jónak számít. A 2001-re aranylemezes albumok közül a magyar kiadványok száma közel háromszorosa volt a külföldi kiadványoknak. A 2001-ben megjelent külföldi albumok közül egyetlen egy albumnak sikerült elérni az aranylemez határt (Linkin Park: Hybrid Theory).
3. A klasszikus zenei, illetve jazz albumokra ez fokozottan igaz, itt még kisebbek az átlagosan eladott példányszámok.
Meghatározások
Kislemeznek (single v. maxi) számít minden olyan kiadvány - melynek teljes játszási ideje nem haladja meg a 20 percet, és maximum 4 különböző szerzemény (illetve ezeknek remixei) szerepel rajta. (Ebben az idő-, illetve mennyiségi korlátban nem szerepel az esetleges multimedia track.) - melyen teljes játszási ideje meghaladja a 20 percet, de maximum 2 különböző felvétel (illetve ezeknek remixei) szerepel rajta.
Mini albumnak (EP) számít minden olyan kiadvány - melynek játszási ideje 20 és 40 perc közé esik, és legalább 3, legfeljebb 8 különböző szerzemény szerepel rajta. Ebbe nem tartoznak bele a számok elé vagy közé elhelyezett intro-k, illetve szöveges részek.
Nagylemeznek számít minden olyan kiadvány - melynek játszási ideje legalább 40 perc, vagy 8-nál több különböző szerzemény szerepel rajta.
Filmzenének (soundtrack) számít minden olyan album - melyen szereplő dalok legalább 50%-a új, máshol korábban meg nem jelent felvétel, mely a film céljaira készült. A már korábban megjelent, régebbi szerzemények újbóli, a filmhez készült felvétele ebből a szempontból természetesen új felvételnek számít, nem számít viszont új felvételének egy olyan korábbi, más hanghordozón is megjelent dal, amelyet a filmben csak felhasználtak, még ha akár remastering is történt.
Dupla albumnak számít minden olyan kiadvány - amely egy csomagolásban két db. hanghordozót tartalmaz. Ezek esetében az arany- ill. platinalemez eléréséhez szükséges példányszám a szokásosnak a fele, vagyis egy eladott darab kettőnek számít.
Le kellene mondani az extraprofitról, de hát nehéz dolog ez.
Az azonban mégsem normális állapot, hogy ma Magyarországon a nettó minimálbérből kb. 6db CD-t lehet vásárolni, de az átlagbérből sem jön ki 10-nél több! Ez azt jelenti, hogy egy átlagbérből élő munkavállaló két napi bérét kérik el egy akármilyen legális lemezért.
Ennyi pénzből tömegek élnek ma ebben az országban, nekik akarják eladni ilyen áron az egyébként tömegárunak minősíthető CD-ket?
Tehát csökkenteni kellene az árakat, csak az a probléma, hogy nincs már vasfüggöny, itt sem lehet az európai áraktól jelentősen eltérni, a bérek meg nem nagyon közelítik az ottaniakat, ergo zsákutca.
Persze az írható CD-k árából lehetne átcsoportosítani jogdíjakra is. Természetesen ezek előállítói, meg a másolás ugrásszerű növekedéséből szintén óriás profitot zsebre vágó CD író gyártók ezt nem erőltetik. A Sony-nak például csak egyik zsebéből a másikba kellene tenni a pénzt, de nem, amellett hogy megszedik magukat az egyik oldalon a másolásból, van pofájuk szemforgatva a zene tönkretételéről papolni, és még a jogdíjakból is beszednék a hasznot.
A zenét, mint szuverén művészeti kifejezésformát amúgyis tönkre tették már régen. A mai piacon szinte kizárólag a zeneipar által mesterségesen felfuttatott igénytelen majmok ugrabugrálnak, és időnként a pofátlanabbja még odanyilatkozik, hogy “sorry, de hát ezt lehet eladni”.
Hát ezentúl nem lehet. Ezért lenne kár? Meg a multikért, akik az ipart csinálják?
Legfeljebb majd azok fognak zenélni megint, akik szeretik ezt csinálni, van némi tehetségük, meg valami közlendőjük az emberek felé.
Az információs forradalom alapjaiban rendezi át a világot, miért pont ez a terület maradna ki? Terjesztésre ott az Internet, mi szükség lenne a továbbiakban a multinacionális dinoszauru-szokra, akik irdatlan pénzekért mérhetetlen károkat okoztak. Ennyi volt, köszönjük, vége.
OK, az igaz hogy kiirtani nem lehet, de korlátozni igen. Az az elszomorító h a kiadók válasza erre az egészre a perelés, ahelyett hogy lemennének a CD árak, mert ha 1500ért lehet kóser lemezt venni jó minőségben, akkor nem fogok molyolni a géppel, hanem inkább elmegyek egy boltba, mert mégiscsak kényelemesebb (és jobb is a minőség)
Azt, hogy az MP3 milyen jó promóciós eszköz lehet, azt mi is tudjuk. És van egy olyan gyanúm, hogy a lemezkiadók is tudják, és épp ezért félnek tőle, úgy vélik, hogy ez a pozíciójukat veszélyezteti. És aszondom, könnyen igazuk lehet.
A Microsoft másolásvédett wma-ja csak egy dolog - addíg, amíg a jel dróton megy a hangszóróig, addig másolható - sőt, én aszondom, hogy amíg a digitális jel csak kódolatlan módon mehet el a hangkártyáig, addig digitális minőségben is másolható.
A Napster fizetőssé válása csak egy dolog. Akkoriban jól láttam, ahogy a Napster ügyfélhálózata rászakadt az Audiogalaxyre, (akkora load volt a szervereiken, hogy csak néztünk) majd amikor ott is bevezették a fizetős szolgáltatást (egyelőre csak opcionálisan), illetve elkezdtek letiltogatni egyes előadókat, számokat, akkor én (és gondolom sokan mások) elkezdtem használni a WinMX-et, a KaZaA-t, amelyek már filmek cserélgetésére is alkalmasak (pl. a Voyager sorozat hetedik évadját, amit már nem adott le a Viasat, a netről néztem meg). És ha ezeket megszüntetik, akkor lesznek újak.
A Gnutella, a nyílt forráskódú p2p file-cserélő rendszer pedig úgyszólván elpusztíthatatlan: mivel nincs központi szerver, ezért nem leállítható a hálózat, és mivel nyílt forráskódú, ezért bárki írhat rá kliensprogit, akár én is.
Ezeknek a rendszereknek az egyetlen megfogható pontja az ISP-knél van. Ők megtehetik, hogy letilthatják az ezen programok által használt portokat, ill. csomagszűréssel kiszűrhetik az mp3 formátumú forgalmat.
Természetesen az előfizetőkből élő ISP-k nem hülyék, és nem fognak ilyen lépést végrehajtani, hiszen akkor az előfizetőik jelentős részét elveszítenék, nem is beszélve a megfelelő forgalomszűrő berendezések beszerzéséről, amelyek még mindig nem tudják megkülönböztetni a jogtiszta MP3-at a nem jogtisztától.
Persze nemzetközi egyezményekkel rá lehetne venni a kormányokat, hogy hozzanak olyan törvényt, ami az ISP-ket erre kötelezné - csak éppen a kormányok nagy része nem kívánja az országa internet-használatát visszafogni, sem az ISP-it ilyen költséges beruházásra kötelezni, nem is beszélve az oktatási intézményekről, ahol már közvetlenül a kormány pénzébe kerülne a berendezések beszerzése. Ja, és nem is beszélve a választópolgáraikról, akik meg biztosan szétcincálnák a kormányt, amelyik ilyen döntést hoz...
De még ha minden kötél szakad, és használhatatlan lommá válna az összes file-cserélő és mp3-weboldal is, akkor megjenennének a random portokon, kódolt forgalmat bonyolító decentralizált file-cserélők, amiket aztán a Jóisten se tudna elkapni.
Hát ennyit az MP3 kicsinálásáról.
Szvsz nem.Mert a zenekarok nyeresége egy-egy lemez után nagyon kevés még külföldön is.Igazából nem is az előadók azok,akik leginkább protestálnak,hanem a kiadók,mert par evidente ők veszik le a nagyobb lét.aa.
Hogy vlmi okosat én is mondjak: egy ismerősöm 1-2 éve adott egy mp3 lemezt, rajta volt egy albun a Dimmu Borgir nevű együttestől, ergo jogellenesen hallgattam meg az albumot. Azóta van egy diszcsomis EREDETI cd-lemezem, pólóm, és kint voltam a bécsi koncertjükön, vagyis termelem a bevételt. Ezzel szemben: soha nem sértem meg a szerzői jogokat, nem ismerem meg őket a rendkivül széles skálán mozgó kereskedelmi rádiókból, és nem termelek nekik bevételt... h kinek mi a jobb, az egyértelmű, úgyhogy underground irányzatoknak ez áldás, de akinek ez Mrd USD-s üzlet, annak hatékony, ingyenes konkurencia. De ha nem vigyázunk, bedarálják az egészet (Microsoft.wma asszem u.az mint a mp3, csak már másolásvédett, és el fog terjedni, ha az MS-on múlik), Napster fizetős lesz, és egy kicsivel komolyabb ellenőrzéssel a netről is ki lehetne golyózni a formátumot (szvsz).
bocs, de innen off vagyok
Na ez az: pont a befektetni való tőke, ami kevés van az átlag zenész embernek. Nem tud annyit kockáztatni, mint egy cég.
Meg a munkaidő: Nem tud annyi ügyet összeszervezni, mint a 30-50 éve evvel fogalakozó cégek. Mert azért ők is dolgoznak: Grafikust hajkurásznak, stúdióst rugdosnak, rádióknak könyörögnek, lottóshowba faxolgatnak, plakátoztatnak stb, stb stb. Szerencsétlen zenésznek épp elég hogy jól tud előadni zenei műveket, nem képes mindent egyedül csinálni. Amelyik eljutott odáig, hogy saját lábra tudott állni, nosza mind alapított egy kiadót.
Az utóbbi 1-2 évben a magyar popzenei élet eléggé meghígult, és napjainkban boldog-boldogtalan CD-t jelentet meg! Sokat gondolkodtam, hogy ezeket a "zenészeket", ill. előadókat ki tartja el tulajdonképpen, azaz ki veszi meg a lemezeiket/kazettáikat?
Gondolok itt főleg a Dáridóban fellépő bandákra, egyénekre, valamint kedvencemre, Uhrin Benedek bácsira,de a naponta alakuló popcsapatok is ide tartoznak (tisztelet a kevés számú kivételnek)!
Talán Ő az (Benedek Bácsi) aki a legfeltűnőbb egyéniség, mivel tulajdonképpen hallása, énektudása igen csak megkérdőjelezhető! Benedek bácsi jópofa öregúr, de ha Ő albumot jelentet meg, akkor ennyi erővel bárkiből lehet úgymond "SZTÁR" a hazai popéletben! Őt nem a zenei tudása, hanem a reklámkampánya tartja fönnt, számomra méltatlan módon!
Rátérhetnék a Topic témájára is mert eddig egy szót sem írtam erről! :)
A fentiekből viszont következik, hogy ne várja el egy magyar előadó sem, hogy a lemezeiket eredetiben vásároljam, amikor átlag 40-50 perces zenei albumokat adnak ki, amiből sokszor 3-4 szám üti meg a színvonalat, (amiket mellesleg már jó előre MAXI-n is kiadtak) a többi pedig csak az albumot tölti ki!
Ezek ellenére vásárolok Eredeti lemezt, de ritkán! Nagy örömmel fogadtam Havasi Balázs lemezeit! Igen, hangszeres zene!! Szép számok, szép zongorajátékkal, stb.. Aki hallgatta, gondolom egyetétr velem!
Az MP3 hasznos dolog, és ha valaki szereti az igényes zenét, akkor igényes, (256Kbit/sec-Fraunhofer...) MP3-at fog készíteni! Ilyen minőség mellett, pedig szőrszálhasogatás lenne az összehasonlítgatás más hanghordozókkal!
Az eredeti lemezek túlmutatnak az MP3 hallgatáson, de a különbség nem (kimondottan) a minőség terén keresendő!
Végszóként talán annyit:
Az MP3 minden olyan előadónak problémát fog jelenteni, aki nem tud az asztalra olyan minőségi munkát letenni, amiért még a magyar körülmények közt is kiadjuk azt a 4-5000 Ft-ot!
Minden megoldódna, ha az előadók messze elkerülnék a kiadókat. Feltalálták ui. az internetes kereskedelmet (Magyarországon BÁRKI legyártathat akármennyi darab CD-t vagy kazettát ha van rá pénze, csak el kell slattyogni a Hungaroton-hoz a Reitter Ferenc utcába, adnak árlistát).
Csak egy kis tőke kell hozzá, amiből lejön az első sorozat, meg jut egy kis (okos) promócióra. Plusz egy jól felépített honlap, ingyen letölthető MP3 számokkal, no meg némi postára járás, ha befutnak a rendelések.
Olcsóbbak lennének a CD-k (2000 Ft alatt), noha az előadónak _nagyságrendekkel_ több pénz jutna.