Nemcsak gyilkolászunk, hanem "tiszteletlenek" is vagyunk, mert a szavaknak nem tulajdonítunk különösebb fontosságot. A szavak azért vannak, hogy elválasszák a dolgokat.
Már annál, aki ragaszkodik a szavakhoz és nem a Tanhoz.
Egy szerzetes azt kérdezte Unmontól: - Mi a Buddha? - Egy szaros seggtörlő-bot. - felelt a Mester.
Minden tanítvány szeretne megvilágosodni és Buddhává válni. Vágynak az idealizált állapot, amely kifogástalan, tiszta és emelkedett. Megpróbálják legyőzni a bűnt, a halált, a szokásos életet, hogy olyanok legyenek, mint Buddha. Unmon egy csapással szétrombolja ezt az elképzelést. Buddha nem hasonlítható Istenhez. Buddha az az ember, aki tudatára ébredt saját magának, és úgy él, amilyen ő maga.
ZEN BUDDHISTA KOANOK Szabó János átültetésében és kommentárjaival Gyomay Kubose: Zen Koans, 1973, nyomán
a Buddha tana nem implantál követői agyába gyűlöletet a más vallásúakkal szemben és nem biztat erőszakoskodásra.
Az erőszak gyökerét abban a megkülönböztető dualisztikus gondolkodásmódban keresd, aminek te is tanújelét teszed itt... ühüm
tehát: az erőszakoskodó buddhisták nem buddhista módon gondolkodnak, hanem dualisztikusan (úgy mint te, hihihi), a rosszat magukon kívül keresik, megpróbálják megsemmisíteni. Ez alapvető tévedés...
Érted? Magadban kutakodj, ott az erőszak gyökere)))
"Keresztény társaink nem véletlenül tiltakoznak az önmegváltás ellen. :)"
... és hol van szó önmegváltásról?
szvsz a keresztény egyház kijelentése az, hogy - buuddhizmus hasónlóan - nem szabad a híveket bűneik cipelésével, az egyéni felelőséggel terhelni ... ezért van a gyónás. Ezért van az isteni - krisztusi - megváltás tana. Ez külső megváltás.
Önmegválás az mifene?
Az amidizmus megváltástanában sem szerepel, ott Amida Bucu segít bejutni a "Nyugati-Tisztaföldre" ... ;)
Szung Szán: A lehamuzott Buddha (Két szemelvény Terebess Gábor 1977-ben készült fordításából)
Bevezetés
Egy ember égő cigarettával megy be a Zen Centerbe, odasétál Buddha szobrához, arcába fújja a füstöt, és belehamuz az ölébe. Ott állsz mellette. Mit kéne csinálnod?
Ez az ember megértette, hogy semmi sem szent, sem nem-szent. A világegyetemben minden egy és ez az egy ő maga. Ezért mindent szabad. A hamu Buddha, a Buddha hamu. Megpöccinti a cigarettáját, és lehamuzza a Buddhát.
Ám a megértésnek ez csupán a töredéke. Azt még nem fogta fel, hogy minden olyan, amilyen. A szent az szent. A Buddha az Buddha. Túlságosan is ragaszkodik az ürességhez és saját felfogásához. Azt hiszi, minden szó fölösleges. Bármit mondasz is neki, bárhogy is tanítod, nekedront, és megver. Ha megpróbálsz visszaütni – hogy megleckéztesd –, még jobban megver.
Hogyan lehet kigyógyítani ábrándjaiból?
Miután zen tanítvány vagy, zen tanító is vagy. A bódhiszattva útját járod, aki megfogadta, hogy megvált minden lényt a szenvedéstől. Ez az ember szenved téves nézeteitől. Segítened kell neki, hogy megértse az igazságot: a világegyetemben minden olyan, amilyen.
Hogyan segítesz neki?
Ha megtalálod a választ erre a kérdésre, az igaz utat is megtalálod.
Terebess Gábor kommentárja: „Ha hoztál, vigyed, ha nem, add ide!"
Amida
ps.: egyébként a zen nem a 9. sz.tól alakult ki Japánban ezt a Kvanum miatt írtam ide)