Tomi, tudnál küldeni magánba mailt a mai napról? Csak zanzásítva, hogy van-e eltérés a kiadotthoz anyaghoz képest, meg a beszámolóról bármi. Dolgozom estig. Köszi!!
unsubscribe@freestart.hu
Akkor megnyugodtam. Csak megijedtem amikor visszaolvastam a saját írásaimat (utálok programozni, stb, stb.. ;)
De hát ez van, nem megy.. :( ezért nem is szeretem...
Ezért jó a névtelenség :) Az ember ilyenkor sokkal őszintébb. Megnyugtatlak, nem írtál semmi olyat, ami engem bántott volna :)
Amúgy is szerintem a legnagyobb gerinctelenségek egyike lenne, ha direkt, névtelenül megkérdezek embereket, és utána mondjuk a negatív visszajelzések után mint a "hatalom gyakorlója" (nem találtam jobb szót :))) ) erélyesen fellépek a vélemény formálója ellen. Sosem tennék ilyet. Az, meg hogy a topic elején ki mit mond kire, nem érdekel, ha azzal foglalkoznék, akkor azt meg olyannak érezném, mintha hallgatóztam volna pár ember beszélgetésénél...
No ezt abbahagyom, mielőtt mindenki tök hülyének tartana :)))
A nickemről meg annyit, hogy ez nem innen ered. Ez a nick már évekkel ezelőtt (kb 5 asszem) ragadt rám egy on-line internetes játékban. Ott sokan így ismernek, és azok a játékosok közül sokan itt is jelen vannak.
Eredetileg ez egy spec monogramból indult:
SN -> vezetéknév utolsó betűje + keresztnév 1. betűje.
Nem akarok ebből a hallgatói (és már tanári is :) topicból politikait csinálni, de az előbbi írás nagyban kötődik a politikához is, meg kellett volna gondolniuk az embereknek hova teszik az X-et 1.5 éve. Meg úgy eleve 4 évenként..
SkeletonNation.. pont erről a nickről gondoltam volna a legkevésbé.. :) Remélem nem írtam olyan dolgokat amiket nem kellett volna, de végülis vállalom, a véleményemet tükrözi a dolgokról..
Mindenkit, aki e néhány sort olvassa, arra kérek, a következőket vegye komolyan. Vedd komolyan, mert a probléma Rólad szól!
Az 1960-as évek előtt a diákok sokféleképpen érvényesíthették érdekeiket a politika világában, megvolt a lehetőségük arra, hogy különböző fórumokon keresztül kinyilváníthassák sérelmeiket a diákságot érő negatív hatások, befolyások ellen, képesek voltak összefogni és együttes erővel szembeszállni az „irányítókkal”. A „Nagy” problémákkal kapcsolatban éppúgy kifejezhették véleményüket és az általuk képviselt értékrendet, mint bármilyen „Kisebb” sérelemmel összefüggésben. Gondoljatok a hatvanas évek nagy diáklázadásaira, melyek bizonytalan gazdasági helyzeteket, inkorrekt kormányzatokat tükröztek, és gondoljatok olyan akciókra, melyek egy-egy egyetem és főiskola belső ügyeit érintették, például legyen az oktatás intézményen belül hallgatóbarát.
Az 1960-as években, méltán gondolhatnátok, voltak olyan célok, amikért érdemes küzdeni, ma azonban minden rendben van, mindenki boldog, mindenki annyi és olyan információhoz jut, amennyire és amilyenre valóban szüksége van. Lehet, hogy úgy érzitek, sokat tesznek értetek, olyan oktatásban van részetek, amilyet elvártok, azt kapjátok, amit kapni szerettetek volna, amikor arról ábrándoztatok, egyszer egyetemisták és főiskolások lesztek. Vagyis azt hiszitek, nincs olyan esemény, nincs olyan cél, amiért küzdeni érdemes? Tényleg azt gondoljátok, hogy minden rendben? Tényleg minden rendben van?
Meglepődnék, ha száz százalékban igenlő választ kapnék. Mert nincs minden rendben. Például nincs rendben az, hogy egy-egy felsőoktatási intézményben nem lehet 1000-1500 Ft alatt megebédelni, és nincs rendben az, hogy annyira kevés kollégiumi hely van, hogy a hallgatók nagy részének albérletben kell laknia a kollégiumi díj sokszor tízszereséért. Az sincs rendben, hogy rengeteg hallgató úgy érzi, nem azt kapja a felsőoktatástól, amit szeretne, az sincs rendben, hogy a kreditrendszerben mindenki annyi tantárgyat vehet fel, amennyit az államilag finanszírozott kereten kívül ki tud fizetni. Az sincs rendben, hogy a tankönyvek megfizethetetlenek, vannak olyan példányok, amik több, mint 10.000 Ft-ba kerülnek. Ráadásul épp most vezetik be a tankönyvek 0%-os ÁFA-kulcsa után az 5%-os kulcsot. Vagyis e téren emelkedés várható. Az sincs rendben, hogy a BKV diákkedvezménye csökkentésre vár, ne adj isten, eltörlésre kerül.
Számtalan probléma vesz körül bennünket, és úgy látszik ezek nem oldódnak meg maguktól. Ébredjetek fel és egy-egy estéteket töltsétek tájékozódással, olvassatok és kérdezzetek. Nekünk kell elérnünk, hogy olyan oktatásban legyen részünk, amilyet szeretnénk, amilyet megálmodtunk! El kell érnünk, hogy minden intézményben egyenként és egy nagy egyesült érdekképviselet keretében a mi érdekeink és képviselve legyenek azokban a döntésekben, amik rólunk szólnak.
E levél célja egy olyan országos hallgatói érdekképviselő csoport létrehozása, amely segít megoldani a problémákat helyileg és országosan is, segíti azokat a hallgatókat, akik úgy érzik, ötleteikkel jobbá tehetik a diákéletet, segít azoknak, akik úgy érzik, valami nincs rendben.
Írjatok a diak.elet@freemail.hu e-mail címre, mondjátok el, milyen problémákkal küszködtök és segítsetek abban, hogy a főiskolák és egyetemek között végre erős szövetség jöhessen létre a mi érdekünkben!
Higgyétek el, szükség van erre a hálózatra, a hallgatói önkormányzatoknak össze kell fogniuk a hallgatók érdekében, hogy elérhessük céljainkat, a Ti céljaitokat.
Szeretettel várok minden javaslatot, hogy kiépülhessen a szövetség.
A lényeg, hogy mindenkinek annyit ér a diplomája, amennyi munkát abba belefektet. Nekem egy jó alapra van szükségem.
Van a gdf-et fikázó ismerősöm is (még hallgató, nem túl elszánt), és van olyan is, akit egyszerre több, jónevű helyen foglalkoztatnak nem kevés pénzért. Nem kérdés, kinek a véleményét tartom mérvadónak.
bocsi, hogy beleszóloka nagyok vitáába, de nem birom megállni:
>1. A Szofiban van is vannak MOL-os, DEGAZ-os, stb.
hallgatok. Honnan veszed, hogy nincsenek?
Egy szóval sem írta hgy nincsenek ott is, csak annyit, hogy sokat iskoláznak be oda a cégek...
>2. Teny, hogy tanultak nalunk olyanok, akik a GDF-en oktattak.
És ezzel mi a baj? Mivel a Ti oktatásotok specifikáltabb -ha jl olvastam az ittenieket - ezért ez nagyon könnyen elképzelhető
>3. Teny, hogy 4 kandidatus is dolgozott es dolgozik nalunk.
És? Ez miért olyan érdekes? Most van jelentősége a appirnak, vagy nincs?
Naná, hogy van. Én pl. azért nem a Szofit választottam, mert vannak olyan továbblépési lehetőségek a saját szakmámban, ahol szülséges a diploma.
>4. Teny, hogy az OM tolunk rendelt felsofokus tanterveket.
Esetleg nem Tőletek IS...? mert ugye ez nem ugyanazt jelenti,mint hogy Tőletek rendelt...
>5. Teny, hogy tobb hallgato jott at hozzank a GDF-rol.
Ez nem feltétlenül pozitivum. Ha azok mentek át, akik nem tudták volna elvégezni a GDF-et semmiképen sem.
ha azok mentek át, akik ment közben rájöttek, hogy nekik a pair nem is annyira fontos, viszont esetleg specifikusabb tudást szeretnének - ez nem minősiti a GDF-et, pusztán azt mutatja, hogy a hallgató nem tudta pontosan, hogy mit akar vagy, hogy mit kinál neki a GDF.
>6. Teny, hogy egyetem mellett parhuzamosan jarnak hozzank tanulni.
Ez megint csak azt mutatja, hogy olyanoknak jó igazán a kpzásetek, akiknek vagy nem kell a papir, vagy már megvan nekik...
Ez nem baj, csak tisztában kell lenni vele.
Egész egyszerűen más a célközönség mint a GDF-nek.
>7. Teny, hogy iszonyu erofeszitesbe kerul, hogy naprakeszek legyunk.
MInden okatási intézmény elmondhatja magáról...
A végét viszont nem szeretném minősiteni, de azt gondolom a hozzászólásodnak ezt a részét jobb lenne töröltetni, mert nem tuljó képet fest aról aki ide irta....
1. A Szofiban van is vannak MOL-os, DEGAZ-os, stb.
hallgatok. Honnan veszed, hogy nincsenek?
2. Teny, hogy tanultak nalunk olyanok, akik a GDF-en oktattak.
3. Teny, hogy 4 kandidatus is dolgozott es dolgozik nalunk.
4. Teny, hogy az OM tolunk rendelt felsofokus tanterveket.
5. Teny, hogy tobb hallgato jott at hozzank a GDF-rol.
6. Teny, hogy egyetem mellett parhuzamosan jarnak hozzank tanulni.
7. Teny, hogy iszonyu erofeszitesbe kerul, hogy naprakeszek legyunk.
Masfelol azon kellene elgondolkozni, hogy miert olyan a GDF megitelese amilyen. Ha Ti ezt remeknek talaljatok, akkor rendben.
En tovabbra is azt mondom: erkolcsi kerdes, hogy egy "tudatlantol" penzt veszel el tanitas cimen, mikozben magad is raszorulnal. Roviden, ez intezmenyesitett szelhamossag. (Ez nem Te vagy, az alany altalanos.)
1. A Szofiban van is vannak MOL-os, DEGAZ-os, stb.
hallgatok. Honnan veszed, hogy nincsenek?
2. Teny, hogy tanultak nalunk olyanok, akik a GDF-en oktattak.
3. Teny, hogy 4 kandidatus is dolgozott es dolgozik nalunk.
4. Teny, hogy az OM tolunk rendelt felsofokus tanterveket.
5. Teny, hogy tobb hallgato jott at hozzank a GDF-re.
6. Teny, hogy egyetem mellett parhuzamosan jarnak hozzank tanulni.
7. Teny, hogy iszonyu erofeszitesbe kerul, hogy naprakeszek legyunk.
Masfelol azon kellene elgondolkozni, hogy miert olyan a GDF megitelese amilyen. Ha Ti ezt remeknek talaljatok, akkor rendben.
En tovabbra is azt mondom: erkolcsi kerdes, hogy egy "tudatlantol" penzt veszel el tanitas cimen, mikozben magad is raszorulnal. Roviden, ez intezmenyesitett szelhamossag. (Ez nem Te vagy, az alany altalanos.)
Nem akarok belemenni parttalan vitákba, de azért egy pár mondatban reagálnék...
"...egy kicsit gatlasosabban dicserem magam mint Te az iskoladat..."
Tudtommal ez egy GDF topic. Mit dícsérjek itt? Az Elte-t? Szerintem ez a topic direkt azért van, hogy a GDF-es hallgatók itt összegyűljenek, és megbeszéljék az őket foglalkoztató kérdéseket. És nem hinném, hogy elítélendő lenne, vagy bárkit is zavarna, ha a GDF-es topicban, a GDF hallgatóiba egy kis lelkierőt igyekszik valaki önteni. Az iskola sokszor nem könnyű, sokszor elönti a hallgatókat az elkeseredés, elbizonytalanodnak. Mivel ez távokatatási rendszer, nincs olyan összetartás a hallgatók között, mint egy nappali rendszerű képzésen. Kénytelenek más lehetőségeket keresni a problémáik, kétségeik megbeszélésére.
Szerintem ha lenne (nem tudom, hogy van-e, vagy nincs) Szofi-s topic, senki nem tenne neked megjegyzést arra, hogy a saját iskoládat dícséred...
"...Mivel azonban a Szofi-t is emlitetted..."
Azért említettem ezt, mert a nem sokkal korábbi hozzászóló hozta fel éppen ezt. Nem direkt pécéztem ki, csak a felvetés az volt, hogy a Szofi jobb, szebb, többet ér, stb... stb... Erre kívántam reagálni.
"1. A Szofi nem iskola. "
Ok. Ezt elfogadom. Igazad van. De megint vissza kell utaljak a korábbi hozzászólóra, aki ezt másképp igyekezett beállítani.
"2. Hallgatoink, kulonosen a kettannyelvun rendre a Nokia-nal es az ericsonnal jelyezkednek el."
A mieink is. Habár az utóbbi 1 évben ez igen nehézkes, mivel a telekom szektor recessziója miatt minden nagyobb telekom multinál létszámstopp van. Talán jövőre lesz megint bővítés.
"3. Kepzeseink tanterveit a DEGAZ, OTP, MOL, stb akkreditalta. "
Mégis hozzánk iskolázzák be a dolgozóikat. Ki érti ezt?
"4. Elsosorban mernoktovabbkepzessel foglalkozunk. "
A korábban hozzászóló nem ezt állította. Állítólag ő tanulótok, és nem mérnökként, hanem mérnöki diploma megszerzése helyett jár hozzátok.
"5. Tobb GDF-es tanar tanult nalunk, mikozben a GDF-en tanitottak. "
Nem a kis tagozatokat kell alapul venni. A kis tagozatoknak nincs is jövője, 1-2 éven belül meg is fognak szűnni, ez a főiskola álláspontja is. Kb 5-7 nagy vidéki tagozat fog fennmaradni, akik jelen pillanatban is a minőségi oktatást végzik. És ezeken a tagozatokon (Elnézést, nem akarok leszólni senkit sem!!!!!!) nem hinném, hogy a tanárok a Szofihoz mennének tanulni, mivel szinte mind olyan oktatók, akik a nagy egyetemeken is tanítanak. Az olyan tanároknak, akik a hallgatók előtt haladnak 1 leckével, és így próbálják felszínen tartani magukat, nincs jövője! Ezeket az embereket sürgősen el kell távolítani (és el is lesznek nagyon hamar)!
Összegezve: a korábbi hozzászólásomat (ha kicsit korábbra is visszalapozol, és elolvasol pár korábbi hozzászólást láthatod) nem a Szofi elleni kirohanásnak szántam, csak egy korábban provokáló hozzászóló csúsztatásait kívántam helyre tenni. Ha Te mégis annak vetted, akkor sajnálom, hogy ezt olvastad ki belőle, mert a szándék nem ez volt.
En meg a Szofiban tanitok es egy kicsit gatlasosabban dicserem magam mint Te az iskoladat. Mivel azonban a Szofi-t is emlitetted, csak hallkan mondom a kovetkezoket:
1. A Szofi nem iskola.
2. Hallgatoink, kulonosen a kettannyelvun rendre a Nokia-nal es az ericsonnal jelyezkednek el.
3. Kepzeseink tanterveit a DEGAZ, OTP, MOL, stb akkreditalta.
4. Elsosorban mernoktovabbkepzessel foglalkozunk.
5. Tobb GDF-es tanar tanult nalunk, mikozben a GDF-en tanitottak.
Ha hajlandó vagy tanulni, akkor igen. Ha csak át akarsz menni a vizsgákon, akkor tökmindegy, hogy hol tanultál.
Szerintem ha a szakmában ma sikeres akarsz lenni, akkor a szakmai tárgyakon kívül idegen nyelveket kell tanulni, de azt nagyon. Mivel a diplomaszerzés alapfeltétele egy idegen nyelv középfokon való ismerete, így ez evidens. De ezen kívül még egy nyelvet kellene középfokon beszélni, és nem ártana, ha egy harmadikat is tudnál legalább alapfokon. Ebben az esetben az álláskeresés nagyon egyszerű lesz. Nem kell sokáig pályázgatni...
A szakmában mindenki beszéli az angolt, ezt kötelező tudni. Ehhez második nyelvnek nem rossz párosítás a német. Ha beszélsz németül és angolul, játszva megtanulod pár hónap alatt alapfokon a flamandot is. Ez pedig már óriási jó pont!
A következő pár évben aki külföldön akar dolgozni, annak ajánlott a spanyol, portugál vagy olasz nyelvek ismerete második vagy harmadik nyelvként. A szakmában ezeket a nyelveket szinte senki nem beszéli, pedig igen nagy igény lenne erre már most is.
Ha egy hármas átlaggal elvégzed a főiskolát, és beszélsz 2 idegen nyelvet (esetleg valamilyen szinten szakmaival bővítve), akkor igen nagy önbizalommal vághatsz neki a munkakeresésnek.
Ismét hozzá kell szólnom, mint ahogy ezt - a hozzászólásokból veszem - a jelenlevő legauthentikusabb hangnak illik.
Kb 2 hete kérdeztem, hogy mi a véleményetek az iskoláról, tanításról, stb... stb... Nem véletlenül tettem. Kíváncsi voltam a hallgatók olyan véleményére, amit minden kötöttség nélkül, névtelenül mondanak el.
Én a GDF-en vagyok tanár.
Programozás alapjait, programozási technológiát, OOP-t, Vizuális programozást és Adatbáziskezelést tanítok szinte minden szakon (már amelyiknek ezek a tárgyak vannak).
Aki ide jár, az tudja: Progalap, progtech és OOP Java alapú, Vizprog VB6, Adatbázisok pedig tömény SQL.
Ismerem a szofi által nyújtott képzés színvonalát is. Pár szofis oktatót magam is tanítottam.
Kérdezem ezek után: Mekkora a valószínűsége annak, hogy a volt tanítványaim jobb, mélyebb tudást adnak át Java-ból?
Elég jól ismerem a GDF okatatási anyagát. Vannak benne hiányosságok, de nem is az a célja, hogy egyből vérprofi fejlesztőket bocsásson ki magából. A lényeg, hogy az intézményben végzett ex-hallgatók kapjanak egy olyan tudásalapot, amire építve könnyen, és gyorsan be tudjanak a munkahelyükön illeszkedni, fel tudják venni egy nagy fejlesztőcég ritmusát. Az iskola csak az alaptudást adja, a munkáltató fogja az általa megkívánt spec. szakterületet megtanítani a dolgozójának.
Hogy milyen az oktatás színvonala? Láttam mát pár felsőoktatási intézményt, és elmondhatom, hogy magas. Az oktatás színvonalánál a számonkérés színvonala magasabb csak (eltekintve pár kis központtól). Én az egyik legnagyobb vidéki tagozaton vagyok. Az előbb felsorol tárgyakból az esetek 95%-ában én vizsgáztatom a hallgatókat, a maradék 5%-ban egyik kollégám. Már pár éve a tanári továbbképzéseken mindíg ütöm a vasat a számonkérés szigorítása miatt, egyre nagyobb sikerrel. Ez a hallgatóimon is látszik. Tőlem nem távozik olyan hallgató, aki a progalap és a progtech után nem mondhatja el magáról, hogy van egy jó rálátása a Java prog. nyelvre, és a mai prog. módszerekre. Mondjuk az is igaz, hogy a vizsgák átlaga még sosem érte el a 2,5-öt, de sokszor nem éri el a 2-est sem. Általában 2.-3. nekifutásra szokott csak sikerülni a hallgatóknak a vizsga.
Pár évfolyamot már végigtanítottam, pár szakdolgozót már elbúcsúztattam. Látom (tapasztalom), hogy a nagy multik jobban szeretik az általános tudású, széles látókörű, ún. jolly joker embereket, akiket utána a tetszésük szerinti pozícióba tudnak átképezni. Az ilyen teljesen csak egy szakirányra való kiképzés leszűkíti a munkahelyekre való pályázási lehetőségeket. Semelyik intézet nem fog tudni olyan képzést nyújtani, hogy az ott végzett diák már az 1. munkanapon 100%-os munkát tudjon végezni, elvégre nincs 2 egyforma hálózat, adatbázis, projekt.
A második érvem a főiskola mellett pedig a diploma. Adhat báemelyik cég bármilyen képzést... Ki látott már olyan hirdetést, hogy programozót/rendszergazdát stb... keresünk XY Kft-s felsőfokú szaktanfolyami végzettséggel? Az álláshirdetések követelménye a felsőfokú szakirányú főiskolai vagy egyetemi végzettség! A nagyobb cégek HR-eseit ismerve (akik az 1. számú szűrők) a diplomával nem rendelkezők papírjait azonnal dobják félre. Általában már az első rostán kiesnek a szofisok is... Kivétel az olyan cégek, akik anyagilag támogatják a szofit és a többi ilyen magániskolát. De itt jön be a második buktató. Mivel ezek a cégek tisztában vannak vele, hogy az ilyen iskolákban végzettek elhelyezkedési lehetősége rendkívül csekély, nem viszik túlzásba a fizetéseket, és az előrejutás is erősen korlátozott. Persze tisztelet a kivételnek...
A végére egy érdekes statisztikai adat. Pár hete (hónapja?) olvastam valamelyik szaklapban a felsőoktatási intézményekben sikeresen lediplomázott hallgatók tényleges tudásszintje alapjáni rangsort. A rangsort a nemtudomhány legnagyobb szakmai cég megítélése alapján állították fel.
Felsőoktatási intézmények között a GDF végzősei a szakma megítélése szerint a 4. legjobb tudásanyaggal rendelkeztek, míg a főikolák végzősei között az 1. helyen álltak. Összesítésben csak 3 egyetem előzte meg őket:
Műegyetem
JATE (mostmár SZTE)
És ha jól emlékszem, akkor a JPTE.
Ez az, amit én mindíg is mondtam. Nem a hallgatók színvonalát kell nézni, hanem az iskolát sikeresen elvégzők tudásszintjét. A végzés aránya általában az első évfolyamot kezdők létszámának 12-17%-a...
Amúgy szerintem az sem véletlen, hogy sok cég ide iskolázza be a dolgozóit. Ilyenek pl: Matáv, MOL, Vivendi (mostmár Invitel), Démász, Émász, Titász, Rendőrség, sok Önkormányzat, Égáz, Dégáz, és még sokan mások is. Sok volt GDF-es megtalálható jelenleg is, mint megbecsült munkaerő ezeken a vállalatokon kívül a következő cégeknél: Nokia, Ericsson, Siemens, Kontavill, Pick, Audi, Philips, és még sok más hely, ami most hirtelen nem jut eszembe...
És ezt nem a főiskola találta ki, hanem ez a szakma megítélése...
Ja, es meg valami. A Szofinal peldaul ingyen is lehet tanulni a Szofi Pontokon. (Megneztem: 26 helyen az orszagban). A "hagyomanyos" kepzes pedig, ha jol tudom 110.000 forint. De itt abbahagyom , mert ez mar reklam.