Lakásban van, tényleg egy sampler, valódi orgonahang-minták vannak benne. Már tíz éves, nagyon szeretem, csak több idõ kellene játszani meg gyakorolni.
Kispesten volt szerencsém egy ilyen orgonához odaülni , egy ideig nézegettem is hogy mit is nyomhatok meg , maradandó károsodás nélkül de végül "igazi" autentikus orgonahang jött ki belöle. PCM mintavételezésü ha jól sejtem ,
de "igazi" sipos orgona érzését váltot ki belölem , gratulálok hozzá.
Lakásban használod? "sulyos" szerkezet 2x70w+sub , 118kg ha jól tudom..
Arra gondolok, hogy a rezgõkörben három komponens van: a pickup tekercse, az illesztõtrafó rpimerje és a kondenzátor. A pickup tekercs induktivitása viszont függ a vasmag helyzetétõl, ami a rekalibrálásnál változik. Biztos megérné egyszer feltérképezni a pontos összefüggéseket.
Megint csak egy kis rész a már egyszer idézett 1953-as cikkbõl (remélem, olvasható marad):
Egyszer érdemes volna megnézni (kikapcsolt hangszer mellett), hogy azok a bizonyos rezgõkörök hol futnak a hangkerék különbözõ helyzeteiben és merre vannak elmászva, mikor szükségessé válik a kondenzátorcsere. Lehet, hogy ha sikerül erõt venni lustaságomon, ekkor megnézek néhányat
Nekem maradt egy nagy rakás kerámia kondenzátorom 15nF tól 220nF-ig, amelyeket a Hammond B-3000 orgonámból építettem ki. Ezek állították be a megszólalás burkológörbéjét. Megpróbáltam közelíteni az "igazit", s valamennyire sikerült is, majdnem olyan agresszívan szólalt meg a kondik kiépítése után mint az A-102. Szóval ha szükséged van rá - néhány darab kívételével - szívesen odaadom őket. :-))
Csak akkor, ha valaki már egyszer bespriccelte valamivel. Gyárilag teljesen szárazon, tisztán szerelik össze, ha nem ment rá az olajból vagy valami más löttybõl akkor nem ragad be. Ez is olyan, mint a Lencoclean, ha egyszer használtad, többé nem szabadulsz tõle...
Ezt meg érdemes hallani! :-)Mindazonáltal érdemes lemérni a jelenlegit viszonyításképp.
De komolyan, ha nem tetszik, el lehet kezdeni betologatni. Érdemes viszont előtte a rudak környékét valami oldóval bespriccelni, mert 50-60 év alatt néhány pickup beragadhat.
Honnan tudnám melyik hullám szól jó az oszcilloszkóponÚ
Egyik sem, azt látni kell :-)))
A szkóppal be tudod állítani pontosan (pontosabban, mint egy AF milliVoltmérõvel) és viszonylag gyorsan az elvárt karakterisztikát.
Négy kép, mit érdemes átgondolni:
Az elsõ az elvárt, elvi gyári beállítás, a második egy valós hangszer beállítása, ami nagyon jól közelíti a gyártó által megálmodott elvi beállítást a harmadik egy majdnem jó, de kicsit tompa hangzású, harmonikusszegény beállítás, a negyedik pedig egy harmonikusdúsabb változat. Nagyon fontos, hogy egyetlen generátor sem "lóghat ki" a sorból, sem lefelé, sem felfelé.
Igen erről van szó! Nem tudom, mit kellene tennem....De nekem kevés a magas...mondjuk a sok mellék zöngét szeretem...Esetleg egyszer eljöhetnél meghallgatni, hátha van valami alternatív javaslatod....
Én a magam részéről nagyon sajnálnám a távozásodat és hiányolnám a látásmódodat. Ez a fórum attól jó, hogy sokfélék vagyunk. Kár, hogy így szóltak Hozzád a szaktársak, én nem éreztem ártó szándékot a szavaidban. Rossz napjuk volt. Nem tudom. Sajnálom.
Hammondhoz meg lesz még alkalmad ülni...
Ha a fórum többsége esetleg ezután is kiáll a kiközösítésed mellett, akkor azért dobj át egy kontaktot, mert én privátba' kíváncsi leszek a véleményedre ezután is.
Sok függ attól hogy milyen stílust, milyen soundot szeretnél
Pontosan. Átnéztem azt a ménkûnagy excel-táblát és két olyan beállítást láttam, ahol tényleg kiegyenlített lehetett a hangzás. A többi meg egyéni izlés kérdése... Az újrakalibrálás meg tényleg csak türelem és egy jó szkóp (meg kiskapacitású mérõfej) kérdése (valahol írja is, hogy egy Tek475-tel mért, ami határfrekvenciát tekintve kicsit overkill, de pontosságban mindenképp jó...)
Sok függ attól hogy milyen stílust, milyen soundot szeretnél. Nekem a mellow hangzás fexik, ami az elején erős, a közepén gyenge, utána annál is gyengébb. Gyakran használom a C3 vibrátót a fölső regiszterekkel: 888 000 008, 888 888 888, 800 008 888.... Ezeknél korábban az utolsó két oktáv már csúnyán visított, nem húzhattam ki 8-ra az 1'-ast. Így igen. Vigyázz a magasakkal, mert ha sok, nem fog tetszeni.
Ezek a kondik korai papír-viasz kondenzátorok, amiket már kivettem, azok kb. 150-180%-on állnak eredeti értékükhöz képest. Amik tényleg nem változnak, azok a kerámia kondik. Ezen kívül sok kis dudor is van rajtuk. Az egész rendszer nem annyira érzékeny a hifi pontosságra. Az eredeti alkatrészek 20%-osak, viszont kézzel voltak válogatva, hogy a rezgő körök a maximális kimenetet produkálják...A bekötő vezetékek csak pF tartományban tesznek hozzá, nem?
A nF-os tartományban a kondenzátorok nem szokták elveszteni a kapacitásukat. Ki kéne venni egy-kettõt és megmérni egy olyan híddal, ami tangens deltát (veszteséget) is mér. Kapacitásdekádot múlt szombaton láttam a rádiós bulin, de a Puskás technikumban minden hónapban van, azt hiszem, a második vasárnap reggel 7-tõl nagyjából délig, ott biztos lenne, oda érdemes kinézni. Viszont a kapacitásdekád bekötõvezetékei akkora járulékos induktivitást jelenthetnek, ami meghamisítja a mérést.
Egy 1954-es B2. 60 éves kondik, és érezhetően gyengécske magas tartomány. Kalibrálni nem szeretném, azt valahogy inkább tabunak érzem, de a kondikat a vibrátón már kicseréltem. Szép kiegyenlített hangja van, de nekem hiányzik a későbbi orgonák magas tartományának visítása....
A Hamichordnak nem a PC a lényege, ezért elődjének a Jürgen által épített egyedi B3 PC-s kontrollereket érzem. Inkább a végleges midi B3 felület, amely bármit meghajt. Hogy az kívül lesz vagy belül, részletkérdés.
Igen, de én nem mérni akarom a kapacitást, arra van műszerem. Én előállítani akarok mindenféle értékben. Közben találtam is ilyesmit: http://www.rapas.hu/calibrators/id59.htm