Az Utcazene Fesztivál nyitónapjának másik gitárfenoménje, Enrico Crivellaro Raphael Wressnig hammond orgonistával közös triója július 15-én hallható Veszprémben.
Én Belgiumból hoztam egy B3-at lezlistől. Egy kicsit bele kellett túrkálnom, de legalább úgy műxik, ahogy szeretném. Eddig aki játszott rajta elégedett volt vele. Persze használt dolgot venni mindenképp lutri látatlanban.
Én is féltem megvenni a 2000 eurós Motion Sound lezli't interneten keresztül, de nem bántam meg. Ha volt is vele pici gond, a garanciát email útján érvényesítettem. Leírtam a problémámat és küldtek csere alkatrészt. /Szerelést meg házilag megoldja egy Hammond/Leslie szimpatizáns. :) / Itt nagyon korrektek: www.g66.eu
Kicsit félnék külföldről venni cuccot látatlanba. Ha valami elromlik benne akkor viheted vissza külföldre, ahol vetted, Hamichordnak meg nem hiszem hogy valaha is lesz magyar forgalmazója... Meg kérdés, hogy mennyire bírja a strapát, koncertet, szállítgatást?
Éreztem én, hogy menni kéne, de így szigorlat előtt nem megyek koncertre... :-/ Már egy ideje szemet vetettem rájuk, de még nem jutottam el.
A DB5 messze veri a C1-et a legtöbb dologban, kezdve a billentyűzetétől a drawbarokig, effekt loop lehetőségéig. A torzítója is szebb, hangja vastagabb, megvan neki a C1 hiányzó hangképe legalul-legfelül.
Sziasztok! Ebbe az "igazi-klón" csatába nem szeretnék beszállni. Rokkzenére jók a klónok, még az én DB5-öm kicsit megküldve-torzítva igen jól szól, bár erre - mint tudjuk - jobb a VK7. De amikor "igazit" hall az ember mindig megpróbálja a klónján kititrálni ugyanazt a hangzás, ami azért sokszor hagy kívánnivalót maga után. Az én keresztem pl. az orgonám chorus vibrátója, akárhogy állítod be a beépített chorust csak nem szól úgy, tompul, ahelyett, hogy kiélesedne. Próbálkozom folyamatosan, most úgy tűnik, találtam egy egész jó megoldást. A régi, Trambibától beszerzett Farfisa orgonámhoz vettem egy Boss Chorus pedált. Ezt most előhúztam a fiókból, beraktam az effect loop-ba és addig állítgattam amíg egész jó lett, tényleg. A magasakat kiemeltem, a mélyeket levágtam, az effektet úgy állítottam, hogy kicsit hangosodjon-élesedjen. Így persze nem szelektív a vibrátó, de többé nem motoszkál a fejemben, hogy nem kellene-e mégis Nord C1-et vennem. Nem kellene!
Igen, lehetett volna egy apró leddel is a lap tetején. Le is lehet takarni. Azt jelzi, melyik drawbarkészlet van aktivizálva, mert a fekete billentyűk nem arettálnak. Szerintem magyarországon kár egy topikba angolul írni.
Nagyon egyszerű lenne egy arettáló szerkezetet megcsinálni pedig.
Mint írtam, a Hamichord egy nagyon jó árú teljes B3 klón. Minimum ezt javaslom. Remélem előbb-utóbb beszámol a vele való tapasztalatairól újdonsült magyarországi gazdája :-)
McGriff-Holmes duó: A (DG) The Champ-ot játsszák Jimmy Smith után és stílusában. A borítókép megtévesztő, csupán reklámcélokat szolgál. Jópénzért pózolnak. Amit hallani az két tökös B3.
Volt a Kaltenecker Organ Trio. Borlai Gergő, Lukács Péter. Jó volt. Részletesebben, KURVAJÓÓÓ!
Aki csak kényelemből hagyta ki, tényleg lemaradt egy fantasztikus előadásról, sajnálhatja. Nagyon feszes, kemény, dinamikus előadás, hanxerelés, sodró lendület. Lehet fúziós jazzrocknak is nevezni, de sok helyen keményebb Yes-es fordulatokkal találkoztam, itt-ott progresszíves, hardos beütéssel, néhol jazzesebb harmóniákkal. Elemükben voltak. Vigyorogtak, önfeledten tekertek, ez átragadt a közönségre is, a végén háromszoros wastaps. Talán Kapolcson lesznek legközelebb láthatók, hallhatók.
Organ és nem Hammond trió. C1 és tetején N Modular.
A szintivel többnyire egy fretlesses ízű basszust hozott, kétszer érdekes szólót.
A C1 vonalból szólt, lezlieffekt nélkül, kemény, direkt hangzásban. Finomabb 888, 8888 Hammond hangzás és Farfisa szólt belőle. Jót tett nekik ez a választás. Persze ilyenkor sokkal jobban fel kell kötni a gatyát, mert minden precízen kihallatszik.
"The blue lights indicate the currently active drawbars sets, and they flash when you hit the first C on the preset octave (the "cancel" key) to indicate that the manual won't play until you select a preset or a drawbar set."
Roland VK7 = Deep Purple Made In Japan. Jó rockos cucc. Veri a VK8-at. Veri a kortárs ötoktávosokat. ~ -10év.
Kipróbáltuk a Leslie HL822-vel. Bekapcsolta és fedélzetről vezérelte, orgona-nem orgona hangokat szétválasztotta. Okos, szélestudású. Persze ez sem tökéletes. Nagyon sokat írtam róla.
"Objektivitásra törekvő igazságérzetemmel"... az objektivitás legfontosabb kellékei a hivatkozott szerszámok. Nálam párat bármikor ki lehet próbálni :-)
Sajnos a zenében a "nüanszok" akár végletes hatásúak is lehetnek.
Ha nem olyan gyors a billentyűzet, ha nem úgy harap a sound a nüanszok ízetlenné alakíthatják az előadást. Ha Pesten vagy, gyere el, győződj meg róla.
Minden hammondos Hammondon lett nagy, minden alap zenét úgyszintén ezzel a hangszerrel játszottak és játszanak a mai napig.
Valószínűleg én azért gondolom másként mert mint láttad ha hammondos zenéről van szó, a hagyományos B3 trió van előttem a legnagyobb előadókkal. B3, szólógitár, dob. Nagyon sok ilyen zeném van, de mértékadó klónost akárhogy is keresek, nem találok. Csak egyet, a legjobbtól. Mi a lemez címe, kitől? :-)
Helyes válasz esetén felteszem letölthetően :-)
Egyéb, pl. progresszív rock szerepkörben mégha lényeges is a szerepe, de nem olyan átfogóan és sokrétűen.
Épp ezért a felhozott példákat nem tudom értelmezni, sőt, a sorok közt olvasva nem is tudom mit gondoljak?
Szomorkodásra semmi ok, távol áll tőlem a lenézés, nekem is volt, van klónom és rendszeresen használom.
Hmmm....:-( Szégyen volna, ha bár ki itt le lenne nézve, mert "csak!" klónjuk van.
Csak végre értsd már meg, hogy akinek eredeti hammondja van, az könnyebben szedi le a regisztrációkat, és hamarabb találja el a sundot amit szeretne hallani egy régi számban. Míg akinek klónja van, az egy hétig is el piszmog, hogy valami hasonló hangot csikarjon ki a klónjából, és az sem lesz az igazi.
Szerintem ne szégyelld magad. Kérdezd meg a lakhelyed szerinti eredeti hammond tulajt, hogy meglátogathatod-e egy különbség tételre. Itt a fórumon vannak szerencsésebbek akik eredeti jóállapotú hammond tulajok. Nem hiszem, hogy bármelyik is elutasítana. Aztán majd megérted, hogy mi a különbség a klón, és az eredeti között:-)
Azt hiszem befogom a számat egy időre. Objektivitásra törekvő igazságérzetemmel és igazságvágyammal túl sok port kavarok itt nektek, pedig ez egy nyugodt, kedves, békés fórum alapvetően. Itt az idő, hogy elduguljak. Ha valami szépet, jót látok azért majd írok - olvasok.
Most sajnos nincs időm mindent végignyálazni, de egyszer majd végigolvasom.
A nüanszokat értem, de megint a soundnál lyukadtunk ki... :-)
Az a baj, hogy ilyen formán nem értek egyet. "A" játékosnak otthon Steinway van. Szereti, sokat játszik rajta gyerekkora óta. "B" játékosnak otthon Rhodes van. Szereti, sokat játszik rajta gyerekkora óta.
Meghívjuk őket kis klubbunkba, de mindkettőnek Rhodes-on kell játszania. (Ez volt a kiinduló szituáció, csak Hammonddal és klónnal.) Ti folyton azt állítjátok, hogy "A" játékos kenterbe veri "B" játékos holott erre én nem mernék fogadni. Persze, előfordulhat, de hogy ez általános és kőbe vésett törvény lenne?
Talán az a gond, hogy nem is lenne szabad összehasonlítani őket. A Hammondos ipsét se a klónossal.
Abban igazatok van, hogy egy jobb eszközzel könyebb csiszolni a technikát. De én alapvetően azért nem tudom ennyire drasztikusan máshogy szemlélni a klónokat és a Hammondot.
Pl.: A te gyereked Hammondon tanul mert megteheti. Az én gyerekem mondjuk Hamichordon tanul mert az van itthon.
Most akkor az én kölyköm labdába se rúghat a tied mellett definíció szerint?
Egy kicsit elszomorodtam azért. Kicsit olyan mintha lenéznétek ezt, akinek nincs eredetije.
Mindenkinek javasoltam eddig is hogy érdemes visszaolvasni éveket. Különböző feladatokra különböző klónokat javasoltam. Nagyon soxor. Meg is van a helyük a palettán, mert a súly, teherhordó képesség és költségvetés nagyon lányeges szempont.
De, mint klón és eredeti tulajdonos megtapasztaltam hogy azt az ízt, fííílinget a játékban klónnal nem lehet elsajátítani.
Mikor megjött az első igazim, az M3 (mert az már kis B3) villámcsapásként hatott hogy az akkor már 4 éve professzionálisan használt igen jó VK7-em mennyire is különbözik az igazitól. Azok a frazírok, amelyeket nem tudtam precízen lejátszani addig, egyből sikerültek. Azok a hangzások melyek megközelításéhez is mindenféle állítgatás, bűvészkedés szükségeltetett, azonnal előjöttek. És az igazin tapasztaltakat átvihettem ezután a klónokra ami segített ott is egy jobb sound és játék kivitelezéséhez. Ezek alapján nagyobbnak látom a különbséget a zongora-pianínó hasonlatnál. Inkább Rhodes-Steinway D differenciát javasolnék.
Manapság már igen jó minőségű klónokat kapni, de azok gyakorlatilag az eredetiek árában találhatóak és még mindig csak közelítik az igazit, igaz, sokkal jobban. Egy: a hangzás, kettő: a játékfelület. Mindkettő egyaránt fontos.
Azt látom egyre gyakrabban félreértesz. Nem az a gondom hogy a klónok kiszorítják az igazit, mert az elmúlt években megsoxorozódott azon alkalmak száma hogy igazi B3 muzsikát hallhassunk. (Alátámasztaná egy 4-5 év visszaolvasása) A sirámom az, hogy hiányolom igen sok (de nem mindegyik) előadónál az igazi Hammondon való megtapasztalást, gondolkodást. Sajnos ez kihallatszik az ízetlen játékon és onnantól márcsak legyintek a koncerten, a katarzis ismét elmaradt.
Ez hozzáállás kérdése, hogy a megvett klónnal ki mit csinál. Nekem egy 49 billentyűs hótgagyi MIDI billentyűzetem van (lehet röhögni - egyetemistaként az ember nincs eleresztve anyagilag), de mégis örömmel töltöm be a B4-et néha és pötyögök rajta egy kicsit. Ha jobban el lennék eresztve beszereznék egy klónt vagy TehTube mester EMU B4-ét. Ha nagyon jól el lennék eresztve megvenném az eredetit is.
Megint csak lehet röhögni mert engem inspirál a gagyi billentyűzet és a B4-is. Nem színes-szagos tapintható, még csak közel sem olyan a feelingje és az érzete de mégis inspirál. Miért ne inspirálhatna valakit egy klón?
Tehtube és Szimizso: Tisztelek itt mindenkit a fórumon és tisztelem hogy ennyire szeretitek a hangszert. Ne haragudjatok, de mégis azt mondom, hogy elfogultak vagytok. A Hammond orgona igenis fantasztikus hangszer amit semmit se pótolhat semmilyen formában. (Ez pont olyan mint hogy hiába töltöd be alsó manuálra vagy pedálra a nagybőgőt vagy basszusgitárt az nem fogja pótolni a nagybőgőst vagy basszusgitárost. A közönségnek viszont szinte mindegy lesz. Tapasztalat.) DE! Nem vagyok pszichológus de van egy olyan érzésem, hogy az a nagy bajotok a klónokkal, klónon játszókkal az, hogy attól féltek, hogy annyira kiszorítják az igazi hangszert, hogy azt már el is fogják felejteni.
Persze nem ugyanaz a klón meg az igazi, tisztában vagyok. De miért részesítitek művészetileg hátrányban azt, akinek csak klónja van? Mi a bizonyíték rá, hogy ő kevesebbet ér művészileg?
Saját példa (megin OFF sorry): zeneiskolában tanultam jópár évig orgonálni. Míg nem pedáloztam azt mondta a tanár, hogy nyugodtan gyakoroljak zongorán, nem kell bejárnom az iskolába gyakorolni. (persze ott is csak "klón", digitális templomi orgona volt.) Most én (bocsánat) szar amatőr vagyok mert otthon zongorán gyakoroltam a manuált és nem igazi csöves templomin? Vagy amíg zongoráztam amatőr voltam, mert otthon pianínó volt (van), a zeneiskolában még rendes nagy?
Egy tehetséges gyereket leültetsz egy Hammond elé a másikat egy Nord elé akkor mi bizonyítja, hogy a Nord elé ültetett bénább lesz? Még szinte fel sem nőhetett egy olyan generáció akik jóminőségű klónokat ismerhettek...
Már én látom, hogy valamit nagyon nehezen értesz meg. Pedig én nem vagyok zenész.....
A hammond, mint olyan semmihez sem hasonlatos. Erre külön rá kell szerintem is hangolódni, és egy külön agyat igényel. Akinek kifejlődik egy eredeti hammondon való játszás-gyakorlás következtében ez az agy, annak utána már teljesen mindegy, hogy klónon, vagy akármi máson játszik. Az akkor is úgy játszik, mint ha igazi hammondon játszana.
Amerikában sincs mindenkinek igazi A B C hammondja. Éppen ezért van az ottani egyházaknak -amiből minden sarkon van négy is- nagy a felelőssége ezzel kapcsolatban, hogy a gyerek inkább maradjon a templomban hammondozni, mint az utcán csellengve bűnözzön. Ezért van lehetősége az igénylőknek egy ilyen hangszer elé beülni és játszani.
Más. Itt azon kesereg a nagytöbbség, hogy neki milyen jó is lenne egy jó hammond. Nos én azt gondolom, hogy ez nagyon jó dolog! De aki koncertezni jár, az bizony 2X is meg gondolja, hogy vigye-e magával a negyed tonnás hangszerét, vagy sem. Itt mindenképp hasznos egy használható klón. De a hammondos agy mindenek elött!:-)
Szerintem van. Amikor megveszik az emberek a hangszernek látszó tárgyakat, azzal
a cimszóval hogy olcsó és tanulni jó lesz, az azt jelenti hogy bekerül egy sarokba és kipipáljuk na ezünk is van. Azt hiszem te emlegetted Antonioni nagyitás cimü filmjét, ami egy "bünügyi történet" keretében olyan kérdéseket tesz fel hogy van-e egyáltalán "ÉRTELME" AZ ÉLETNEK? Van-e autentikus élet? Kézbe tudja-e venni az EGYÉN A SAJÁT SORSÁT? Mennyire ismerhető meg a világ? Az "Igazság" a "Valóság" felderíthető-e? A szexualitás, az érzelem, az intellektus helye és szerepe a FÉRFI-NŐ VISZONYBAN? "Megválthatjuk-e" a világot, de legalább önmagunkat? És még számos gondolat, az én olvasatomban pl a fotos aki vereszik , küzd a koncerten a törött gitárnyakért az utcán a szemétbe dobja, mert a szemétnek ott a helye.
Tehát szerintem az a hangszer ami otthon téged nem ispirál hogy kezedbe vedd, vagy használd, azt szerintem gyorsan add tovább .A technika a lényeg amit csak jó hangszeren tudsz elsajátitani , a kocsmában min játszól nem fontos, de erre igazi jó példa egypár Igazi bárzenész ...
Nem hiszek abban a magamutogató zenélésben sem, ahol produkcios szinten török zuzok, felgyujtom stb. a hangszeremet. Nem hiszem hogy Bach orral és nem a kezéivel játszott az orgonáján, vagy Bakfart Bálint foggal pengette volna a lantját mégis egész jó zenészek voltak .....
(Megint zongorás példa, sorry.) Ha valakinek otthon nagyzongorája (igazi Hammond) van, de a helyi kocsmában csak pianínó (klón) van, akkor most előnyben van ahhoz képest akinek otthon szintén csak pianínó (klón) van?
Játékstíluson mennyit változtat a neveltetés, ha koncerten úgyis klónon játszik?
nincs valakinek hang- vagy képfelvételben a Whiskey Drinkin´Woman a Lou Donaldson Quartet előadásában? (Lou Donaldson - alt sax/ének).
A Relaxing at Sea Live on the QE2 (2000) vagy a Play the Right Thing (1991) lemezeken van rajta és Lonnie Liston Smith, ill. Dr. Loniie Smith néven szerepel "főhősünk".
Láttam valamikor a Mezzo csatornán is, azt hiszem a New Morning klubban játszották.
Abban igazad van hogy az emberek 99%-nak mindegy hogy koncerten az orgonahang miből jön. De ez csak a hang és nem a zene!
Viszont azt észreveszik hogy az előadó hogyan játszik. Ha egy igazi Hammond van otthon és azon gyakorol, edződik, még a klónon is másképp játszik koncertekkor.
Szóval ma Kaltenecker Zsolt -Take5- és klónon edződött :-) Ki gyün?
Hobbizenész...a Hammondok, és főleg az ABC széria, leginkább náluk található.
Ezeket a koncerteket hiányolom a Jam Pub, Take Five, Alcatraz és egyéb hasonló ülős-evős szórakozóhelyekről mint itt a felvételen. Ok, a maira kíváncsi leszek mert olyasmi lesz. Wressnig koncertje is nagyon jó hangulató volt az Alcatrazban novemberben.
Sziasztok ha valakinek van esetleg BHÖM MD 800 as vagy ehhez hasonlo Orgona szintije akkor jelentkezzen minnél hamarabb mert segitségre lenne szükségem köszi elöre is mindenkinek. Tel:06 20 9161202 es telefonon vagy email:hajasjanos@gmail.com