Keresés

Részletes keresés

otapi Creative Commons License 2011.05.18 0 0 3308

Hmm, a kifújt elhasznált (párás és büdös) levegő szerintem a mostani jó fej szomszédodat is zavarni fogja ha a képébe megy... A tetőn nem tudod kifújni?

Előzmény: Agur (3307)
Agur Creative Commons License 2011.05.18 0 0 3307

Sziasztok!

 

Van egy szakmai keresztkérdésem a szakértő úrakhoz.

 

Van-e valamilyen előírás arra, hogy a hőcserélő  után kifújt levegőt hol lehet kivezetni a házból.

A házunk a telekhatártól 60 cm-re van.

Ezen az oldalfalon lehet-e a kifúvás az eresz alatt?

Jelenlegi szomszédunkat biztosan nem zavarná, de sajna ő sem él örökké.

Nem szeretném a rendszert pár év múlva átépíteni egy "okos" szomszéd miatt.

 

Üdv! Agur

Agur Creative Commons License 2011.05.17 0 0 3306

Akkor jól gondoltam. :)

 

Köszi a válaszodat.

 

Üdv! Agur

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3302)
wwonka Creative Commons License 2011.05.17 0 0 3305

"Ezek sajnos egymással ellentétes igények"

 

Persze, igazad van, de valamiből mégiscsak meg kéne építenem költséghatékonyan és jól az egészet.

 

alternatívák:

 

1.

merev falú csövek, hangtompítókkal

 

2.

Flexibilis csövek, hangtompítók és minden egyéb nélkül, pár darab derékszögű kanyarral

 

3.

Flexi cső + hangtompító.

 

Mint írtam a hangáthallás csökkentése a fő cél, azért simán adok pár wattot, hogy ne halljam a gyerekek szuszogását két szobával odébbról :-)

 

A csövezésemre ráteszek 25cm celluloz szigetelést, ami egy kicsit meg fogja talán nyomni a csöveket, ezzel is rontva az akkusztikai képességeiket.

 

Ahogy már egszer írtam, osztó gyűjtő dobozok helyett sima ágidomokban gondolkodom, legfeljebb kanyargok egy kicsit a csövekkel, nehogy áthallásom legyen.

Melyik megoldást válasszam?

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3304)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.17 0 0 3304

"kéne ey optimális megoldás, ami hangtompít is, egy kicsit, meg nem olan nagy a légellanállása sem."

 

Ezek sajnos egymással ellentétes igények: a nagy átmérőjű, merev és tükörsima falú, nagy lágy ívekkel kanyarodó légvezetéknek legkisebb a légellenállása.

És persze ez viszi legjobban a hangot ;)

A profi rendszereknél sokszor nem véletlenül kombinálják a kettőt: maga a csatornázás a lehető legkisebb légellenállású és a megfelelő helyeken rövid, de igen jó zajcsillapítású dolgokat (lágy összekötő elemeket, derékszögű töréseket, zajcsillapítókat, stb) építenek bele.

Aki a kis ellenállást és a jó zajcsillapítást ugyanattól a dologtól várja, az szerintem valamelyik jellemzőben könnyen csalódhat (peches esetben mindkettőben).

 

Pesze szegény ember vízzel főz: talán létezik valamilyen lágyabb anyagból készült, de töbé-kevésbé sima belső falú csőféle a választékban.

Előzmény: wwonka (3303)
wwonka Creative Commons License 2011.05.16 0 0 3303

Jövő héten  kiviteleznem kéne a légtechnikai csöveimet, kéne ey optimális megoldás, ami hangtompít is, egy kicsit, meg nem olan nagy a légellanállása sem. Ha rontani kell valamit, akkor a légellenállást rontanám inkább, nem a hangtompítást.

Mit építenél magadnak?

Pl ezt? ennek lehet a legjobb a tompítása

vagy ezt? ennek alacsonyabb lesz a légellenállása, de félek egy kicsit a tompítástól.

A hangtompítók is komoly légellenállást csinálnak, nem egyszerűbb inkább 5m hosszú S alakban vezetnem a csövet helyettük? (meg persze az áruk sem semmi.

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3293)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.16 0 0 3302

"Ezekben a csövekben 19 - 23 C' hőmérsékletü levegő fog majd közlekedni."

 

Ezeket a csöveket  szerintem simán lehet a lakótérben vezetni, ott nem kell hőszigetelni őket és ha párazárón belül van vezetve, akor még a párazáró áttöréseknél sem kell a jó tömítéssel foglalkozni.

Ha a párazárón kívül mennek, az sem baj, csak a hideg külvilág felé legyenek jól hőszigetelve (tehát a hőszigetelésen azért belül fussanak)

de ilyenkor ügyelni kell arra, hogy ahol ki kell lyukasztani miatta a párazáró fóliát (pl anemosztátoknál), ott jó légmentesen körbe legyen ragasztva.

Előzmény: Agur (3301)
Agur Creative Commons License 2011.05.16 0 0 3301

Szia Mekk Elek ezermester !

 

Igen azt nem írtam, hogy melyik csövekkel kaopcsolatban kérdezek.

A lakótérben vezetett elszívó és befúvó csövekről van szó.

Ezeket vezetem a tetőtérben az oldalfalban elrejtve. Sajnos csak itt volt hely a csöveknek az alapterület rovására. :(

Ezekben a csövekben 19 - 23 C' hőmérsékletü levegő fog majd közlekedni.

 

( végre sikerült egy kis időt szakítanom a fórumra. :) )

 

Üdv!  Agur

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3300)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.12 0 0 3300

Egy így feltett kérdésre nem lehet egyszerűen válaszolni, ötven sorosra meg most nincs időm.

A szellőző rendszer csöveinek egy részer kb lakáshőmérséketű, más része meg néha lehet akár mínusz 25 fokos is. Nem árultad el hogy melyik csőre gondosz a 2 (pontosabban 4) féléből.

A csöveket ott vezeted, ahol akarod, de ahol hőmérséklet különbség van a cső és a környezete között, ott hőszigtelni kell. Ahol harmatpont alá mehet a csőfal, ott zártcellással kell hőszigetelni.

Előzmény: Agur (3299)
Agur Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3299

Sziasztok!

 

...más....

Az a kérdésem, hogy a szellőző rendszer csöveit a beépített tetőtérben a párazárófólia alá kell ugye beépíteni?

 

A rétegek a tetőn a következők, ahogyan kigondoltam:

- tetőfedőanyag ( GERARD cserepeslemez)

- kiszellőztetett légrés

- páraáteresztő fólia

- 20 cm kőzetgyapot hőszigetelés

- aluflex szellőzőcső

- 5 cm kőzetgyapot hőszigetelés

- párazárófólia

- lambéria vagy gipszkarton burkolat

 

Üdv!

Agur

Előzmény: Agur (3298)
Agur Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3298

Sziasztok!

 

Ha az ötletelés a szellőző topikban folyik akkor a kinti levegő beszívását kellene a tetőfedés és a fólia közé építeni a napos oldalra.

A télen tapasztaltam, hogy a cserepeslemez a legkisebb napsütésre is nagyserűen melegszik.

Az összel lett kész az új tető és a szigetelés közben tapasztaltam, hogy a páraáteresztő fólia és a cserepeslemes között milyen meleg levegő áramlik. Ha ezt előbb tudom akkor valahogy kitörpöltem volna, hogy hogyan tudom ezt a levegőt a hőcserélőig elvezetni.

Sajna nálam erre a megoldásra egy centi hely sincsen. :(

Pedig tavasszal és ősszel a hőcserélőn keresztül még túl is fűtötte volna a lakást. :)

Nyáron pedig egy hőcserélőn keresztül felmelegítette volna a vizet.

Ehhez sem kellene más csak a víztározó vizét keringetni a hőcserélőn keresztül. :)

 

Üdv!

Agur

Előzmény: peterch (3291)
Gzuci Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3297

"Mivel ugyis rendeltem mar ket papst-ot kertem meg egyet"

 

Szia!

Hadd kérdezzem hogy ahol ezeket a vantiket vetted, itt rendszeresen árulnak ilyen vagy esetleg több féle dc ventit, vagy csak sikerült belefutnod  három darabba ?

Előzmény: wwonka (3243)
peterch Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3296

   Szia !

 

   A cserep alatt soha sem lesz 95C°, igy a padlofutescso siman birja a gyurodest. Eppen, hogy ebben az esetben nem ellenaramu kell, hanem egyiranyu, mert akkor folyamatosan emelkedik a viz homerseklete, elvegre a harfas napkolim is igy mukodik. Foleg, ha a cserepek ala meg hotukros folia lenne beteve, akkor meg nagyobb lenne a hatasfok. Meg ket dolog ami sokban befolyasolhat. A lemezcserepes megoldasnal hirtelen keves napsutesnel is termelodik melegviz, de ahogyan a Nap lenyugszik, rogton le is hul . A keramiacserep az viszont eloszor magabaakkumulalja a meleget valamint hot sugaroz es a napsutes utan is sugarozza a meleget egy ideig.

 

   Udv , Peter.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3295)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3295

"akkor miert ne lehetne a cso beteve a cserep es a folia koze. Igy a legforrobb helyen lenne es az esetleges kondenz sem csinalna kart, mert a folia kivezetne a teto alol."

 

Ez is jó ötlet. A hárfásan (függőlegesen) vezetett csövek még a szellőző légrés légáramát sem akadályoznák és akár ellenáramú hőcserélőként is lehetne alkalmazni (habár lehet, hogy a másik irányban magasabb hőmérsékletű vizet lehetne kivenni).

Amitől viszont félnék: a túlmelegedés Amikor nincs hőelvétel (vagy téli állapotban még víz sincs benne) közvetlenül a cserép alatt a műanyag cső megolvadhat. De olvadás ellen fém csövezés (ötrétegű alu cső vajon mennyi hőt bírhat ?)

Előzmény: peterch (3291)
quint Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3294

-t.... bocs', dadogós lettem :)

Előzmény: quint (3292)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3293

"Marad a kérdés, hogy mit kössek a csőre 300 méteren keresztül, ami nem drága és elég nagy felületű, hogy párologtasson is,"

 

Csak egy hülye ötlet:

- két szövet (geotextília?) közvetlenül egymás mellett lógatva

- közöttük vízszintesen futnak a csövek

- a két szövet összevarrva minden cső alatt

Tartja a rendszert, fröcsögésgátló, vertikálisan önbeálló és egyúttal hatalmas párologtató felület is.

 

Másik ötlet:

neked azért kell hoszú cső, hogy nagy legyen a hőátvevő felület. Egy bordás csőből (vagy hogya fenébe hívják ezeket a méterre kapható ipari fűtőtesteket) sokkal rövidebb szakasznak is lehet ugyanakkora külső felülete (és akor rövidebb csepptálca is elég)

plusz ha ezt bordás csövet a tetőgerincen lévő kiszellőző résbe építed, akkor a padlástérből távozó forró levegő ingyen helyettesíti a szuper ventilátort (akár 5-10 ezer köbméter/per óra!)

Előzmény: wwonka (3288)
quint Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3292

Véletlenül sem szeretném megzavarni az új naplopó projekttet, de hogy áll a Recair ügy? :) Van valami tennivalónk, vagy most a gyár válaszára várunk?

Előzmény: wwonka (3288)
peterch Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3291

    Sziasztok !

 

    Ha mar otletelunk, akkor miert ne lehetne a cso beteve a cserep es a folia koze. Igy a legforrobb helyen lenne es az esetleges kondenz sem csinalna kart, mert a folia kivezetne a teto alol. Igy a Napsutotte oldalat kell csak becsovezni es egyben huti a padlast is.:)

    A kivitel lehet hullamokban telepitve, vagy harfassan, ugy meg hatasosabb, mert a felfele aramlo meleglevego folyamatosan ugyanazon cso mellett halad es igy nagyobb hatasfokkal melegiti .

 

    Szerintem.

 

    Udv , Peter.

joevagyok68 Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3290

Ja és azt elfelejtettem, hogy simán átfolyósra kötötte be. Abból ment a víz az "igazi" bojlerbe.

Télire kiszakaszolható, vízteleníthető volt az "izagi" bojler mellől !

Előzmény: joevagyok68 (3289)
joevagyok68 Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3289

Valaki csinált már olyat, hogy:

Hőszigetelésétől megfosztott 80literes bojlert, felrakott a padlásra , aminek csinált 1 hőszigetelt "dobozt" és a tetőt azon a részen polikarbonáttal vagy drótüveggel fedte.Tehát besüthetett oda a nap. 

Elég jó eredményekről írt akoriban, ha jól emlékszem.......csak nem találom, hogy hol olvastam...lehet valahol itt a zindexen.

Szerintem érdemesebb ezt megpróbálni, mint a csövezéssel szenvedni.

Előzmény: wwonka (3286)
wwonka Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3288

"ja, ezt már feltalálta valaki :)"

 

Csak semmi plagizálás :-)

Arra gondoltam, hogy egyszerűen a csőre kötök valamit, ami lelóg róla a függőt pedig a gravitáció megoldja, de mi a manót?

Végig nem nagyon lehet kondenz kicsapódás, mert 65l víz van benne, egy-egy elvétel pedig nemigen lehet több, a 3mm-es csőfal is tárol valamennyi hőt, de azért biztos, ami tuti alapon végignyomom az egészet. 

 

A bojleres változattal az a baj, hogy a bojler és a szivattyú duplázza a költségeket, plusz van áramfogyasztás is.

 

Marad a kérdés, hogy mit kössek a csőre 300 méteren keresztül, ami nem drága és elég nagy felületű, hogy párologtasson is, mert a meleg padláson gyorsan el kéne illania annak a kis víznek (persze, ha elszívom a párát pl egy épp a szekrényen lévő 350m3-tudó Papst-al :-)  )

 

Azt hiszem a megoldás egy védőcső lesz, amit a felső oldalon elvágok, a kis hullámokban megül víz és el tud párologni.

Ennek métere kb 50Ft, így a beruházásom megtérülése elérte a 10 évet haleluja.

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3287)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.11 0 0 3287

"Most ezt tekintem a terv achillesének, ha van rá valami jó ötlet, neki is állok, de a 300m hosszú csepptálca elég durván hangzik."

 

Ha a spirál menetei pont egymás felett vannak, akkor csak a legalsó cső alá kell kanális.

Mondjuk az egyik csőről a másik csőre cseppenő cseppek továbbcsepegés helyett inkább szét fognak fröcskölődni egy cseppet... már ha messze vannak a cső-menetek egymástól.

Vagy olyan precíziós eltolással függeszted a csöveket, hogy a csepp ne az alatta levő cső közepére essen, hanem a szélére/érintőjére.

Lassan nem is lesz sokkal bonyolultabb az egész, mint egy kisebb orosz hordozórakéta :) talán mégis jobb lenne az autóhűtő(+ esetleg egy padlásbojler), ott legalább tudod, hogy merre keresd a kondenzátumot.

Vagy az egészet tedd ki a tetőn kívülre, ott csepeghet kedvére. Sőt, ott még a nap is rásüt közvetlenül... ja, ezt már feltalálta valaki :)

Előzmény: wwonka (3286)
wwonka Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3286

"Hány méter csövet is szeretnél a padláson kanyarogtatni?

Másképpen fogalmazva: milyen hosszú a padlásod? ;)"

 

Spirálban mennék felfelé a csúcsig, körbe-körbe az egész padláson.

 

"én valószínűleg valamiféle egyszerű vályút lógatnék a cső alá, végig, mert ha megindul a vizkivétel, akkor akár egész hosszában harmatpont alá csökkenhet"

 

Most ezt tekintem a terv achillesének, ha van rá valami jó ötlet, neki is állok, de a 300m hosszú csepptálca elég durván hangzik.

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3285)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3285

"de szerintem csepegni azért nem fog."

 

A kb 16 fokos felületű cső elején azért nem lenék ebben olyan biztos.

 

"az első 50m-t azért betekrem valami nagy felületű, de nem szigetelő anyagba, amiről el tud párologni a víz csepegés nélkül."

 

Nem biztos, hogy gyorsabb lesz a párolgás, mint az utánpótlás a cső felületéről. De ki kell próbálni. Egyébként a párolgás hőt von el (hűti a fűtőcsöved), szóval jobb lenne azt a párolgó felületet picivel arrébb vinni a cső felületétől. (én valószínűleg valamiféle egyszerű vályút lógatnék a cső alá, végig, mert ha megindul a vizkivétel, akkor akár egész hosszában harmatpont alá csökkenhet).

 

"akkor le kéne folynia fentröl a víznek, ha a legtávolabbi pontot teszem a legmagasabbra és két irányban visszafelé lejtetem egy hangyányit."

 

Hány méter csövet is szeretnél a padláson kanyarogtatni?

Másképpen fogalmazva: milyen hosszú a padlásod? ;)

 

"Átfolyásnál nem áll elég ideig a vized a padláson."

 

Nem ojan bisztos az: sokméter csőben sok liter víz van ám,

sok méter vastag csőben meg lehet akár annyi víz is, mint egy bojlerben ;)

Előzmény: wwonka (3283)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3284

Nem lesz gáz, villanyom van :D

Előzmény: wwonka (3283)
wwonka Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3283

Igazad van, lesz egy kis kondenz, de szerintem csepegni azért nem fog.  MekkElek mellékelte a harmatponti táblázatot, beteszem megint: 

az első 50m-t azért betekrem valami nagy felületű, de nem szigetelő anyagba, amiről el tud párologni a víz csepegés nélkül.

 

Víztelenítésért nem aggódom, mert ha a leeresztőt nyitva hagyom (vagyis két leeresztőt, mert levegőt kell neki engednem a másikon), akkor le kéne folynia fentröl a víznek, ha a legtávolabbi pontot teszem a legmagasabbra és két irányban visszafelé lejtetem egy hangyányit. Átfolyósnál egy kicsit rosszabb a helyzeted, tároláshoz szerintem sokkal jobb. 

Átfolyásnál nem áll elég ideig a vized a padláson.

A helyedben oda betenném a legegyszerűbb 100literes villanybojlert és kikapcsolnám a termosztátot raja, hogy oda gyűljön a langyos vized (meg ha nem lesz gáz, akkor is tudjál fürdeni :-)  )

Előzmény: Törölt nick (3282)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3282

Csövön lesz kondenvized, ami le fog csöpögni a padlásra. Ugyancsak a téli víztelenítés is problémás lehet hogy a fagykárokat elkerüld. Talán ki lehetne fujatni sűritett levegővel..

Amúgy nagyon tetszik a megoldásod! Én is elgondolkodom rajta, mert az átfolyós melegviz rendszeremhez ideális lenne :D

Előzmény: wwonka (3281)
wwonka Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3281

"Én kiszámolnám a helyedben, hogy hány forint befektetéssel évente hány forintot takarít meg."


 

Jelentem, már pár hozzászólssal ezelőtt számoltam, de most pontosítom az adatokat:

 

1l víz (fajhő 4181,3 J/kg/K) 1 C (K) fokkal történő melegítéséhez 4181,3J (1J=1Ws) energia bevitel szüksges. 

A csapból kb.: 14 C fok-os víz jön nyáron amit 25 C fokra melegítünk, akkor 64 kg (liter=kg 300 m kpe cső ürtartalma) viz 11 fokkal történő melegítéséhez 64*4181,3*11 J =  0,8kWh energia (1kWh=3600Ws) szükséges. Tehát ennyit lehet spórolni ezzel a megoldással, ha csak naponta egyszer melegítjük fel vele a vizet, de nálam naponta 2-es szorzóval számolhatok (gyerekek  este 7-körül lefürdenek, a padláson lévő meleg víz folyik a bojlerbe, amikor én megyek fürdeni 11 körül szintén meleg víz megy a bojlerbe, ami ott is marad másnap estig, amikor újra kiveszem a vizet).  a napközeni, főzés és egyebek is kapják a melegített vizet. Saccolva napi 1.6kW/h a nyereségem, ami nem sok, de ha gázzal számolom akkor 1kW/h most kb 20 Ft . napi 32 Ft*kb 120 nap= 3840Ft+ azért kb még van vagy 60 nap évente, amikor ki lehet venni a teljesítmény felét és tudok csinálni 17 fokos vizet. Ha ezt hozzáadom, akkor  évente kb 4500 Ft a hozama, soha nem kell szervizelni és nincs ami elromoljon benne. A befektetésem 300 m cső, 31.000Ft, két golyós csap 2500 Ft, egy hiltiszalag 2000Ft csavarok, egyebekkel együtt kb 40.000 Ft.

Megtérülés 9 év, élettartam örök. (nem számoltam az energia árának emelkedésével, úgyhogy inkább 6 évre becsülném).

 

 

 

 

"Ez a rendszer hőt gyakorlatilag nem tárol, éjjel elveszíti a nappal felvett hőt"

 

Ez nekem nem probléma, mert a melegvízvételezésem 90%-a este 8 és 11 között történik, mire éjfélkor lehül, a langyos víz már a hőszipkás bojleremben van.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (3276)
peterch Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3280

    Szia !

 

    Termeszetesen vannak idoszakok, amikor ugy mond 100% feletti a hovisszanyeres az egyik oldalon, de az elhasznalt levegonek a   paratartalom csokkenesevel hamar lecsokken a 100% kozeli ertekre  foleg, ha valaki folyamatos szelloztetest vegez futesidenyben .

 

     Udv , Peter.

Előzmény: Törölt nick (3279)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.10 0 0 3279

Köszi a linkeket, nagyon hasznosak.

 

Akkor ha a Paul szárazon mér és 98%-osnak reklámozza a hővisszanyerést, akkor van 100% fölötti entalpiás rendszer. :-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!