Én még csak nem is hallottam ilyenről soha! Még a Vásárhelyi könyv sem említi e típusnál! Szerintem pótolhatatlan veszteség. (Kérdés, hogy miért is akarnád pótolni, ha úgysem akarod használni...)
Ez a revolverfoglalata körül elforduló 2 obi eredetileg 3 volt. Az eredeti táskában kis barna bőr tokban volt egy nagylátószögű obi előtét is, amit a normál obiba kellett becsavarni, a keresőre pedig egy fémkeretbe foglalt nagylátó lencsét felpattintani. Na ez az obi úgy ahogy volt az 1966-os nyári balatoni kempingezésem alatt valahogy elveszett. Több helyen próbáltam beszerezni, sikertelenül.
(Az a fajta filmes-fotós vagyok én is, aki a kameráihoz a beszerezhető tartozékok lehető legteljesebb skáláját megvásárolgatta.)
Ha valakinek van és nélkülözni tudná, én szívesen megvenném! :)))
De lehet, hogy a filmet buknád... legalábbis az enyimet atomjaira kellett szedni, mert besűrűsödött benne a zsír, és alig bírta a rugó forgatni.
Ilyen gondom szerencsére nincsen, mert ezt a gépet ugyan 65-ben vettem Baján főiskolás koromban, de valamikor 82 táján beadtam a Dimitrov téren Lőrincz fotóműszerész mesterhez tisztításra és az ő jóvoltából ma is kifogástalanul műxik.
Van benne egy exponálatlan 1000 éves nyers tekercs, amit már nem hívattam elő. Nyitott fedél mellett vagy 20 éve ezzel mutattam meg a fiaimnak a filmkamera működését. Az este is elővettem, elindítottam, surrogva, csendben, rendben fut.
Szóval a kamera az menne, csak nekem nem akaródzik annyira. :)))
Nekem is van ilyen cseh kamerám, csak az enyim szürke. Szerintem nagyon aranyos kis műszer. De lehet, hogy a filmet buknád... legalábbis az enyimet atomjaira kellett szedni, mert besűrűsödött benne a zsír, és alig bírta a rugó forgatni.
Régen meg könnyű volt otthon hívni, amikor lehetett venni a Reanal Kinofort (ff) és Reacolor (színes) előhívókészleteket, amiben piros-kék-zöld tasakokban voltak a különböző porok, csak be kellett őket szórni a használati utasítás szerint egy-egy liter vízbe, és már lehetett is fűzni a bacsokot. Sajnos most ilyen vegyszerkészletek nem kaphatóak. :-(
A 70-es-80-as években a Kodachrome kivételével mi is (amatőrfilmes klub) mindent magunk hívtunk. Az Orwo, Agfa, Forte, Ilford, Foma ff- filmjeit és színeseit. Elég sok hibás hívásunk volt a miatt, hogy a bacsokban összedőltek és összetapadtak a keservesen betekert filmtekercsek. Ez főleg az emeletes tanknál volt katasztrofális.
Volt egy 16 mm-es rugómotoros szovjet kameránk is, asszem Leningrád, de nem biztos, tükörreflexes, 30 m-es napfényorsós masina, ezt 2x8-as fordítós anyagokkal etettük, előhívás után persze nem vágtuk szét a filmet. A 16 mm-es befűzőfilmet kellett csak úgy eléje ragasztani, hogy a képkocka alja nehogy a közbülső perforációra kerüljön, mert akkor a kép a kapuban megfeleződött volna.
Párszor megindult bennem a kisördög, hogy a legelső kamerámba, a 2 objektíves Admira 8II alfába még egyszer utoljára veszek egy tekercs filmet. De aztán mindig lebeszélem magam. Megvan még minden cuccom, sőt, montázs asztalból 3, ragasztóprésből 4 is van. Van príma fénymérőm is.
az amerikaiak is - kis cég - készítenek saját nyersanyagot pro8mm a cég neve.
Sőt állítólag észak-koreában is van 8mm nyersanyagkészítés az önellátás jegyében. Kis hibája, ha előhívod mindig Kim Dzsiong Il, a szeretett vezér lesz rajta. :-)
ha jól emlékszem itthon Nagy Ákos is kazettáz ff anyagot.
Szóval nem a választékkal van gond hanem az árával. Most Soósnál 5999 ft az anyag ára. Ez nekem sok, hiszen én nem tudom előhívni, Szilárd azt hiszem nem sokkal többől előhívással is kihozza, bát tőle még nem vettem - ami késik, az nem múlik.
Ezen felúl a Kahl és Wittner saját töltésű anyagaik.
DS8, 2x8mm:
Foma
9,5mm
Fuji Velvia 50D
Ilyen választék utóljára a 80'-as évek elején volt! Sajnos a Kodachrome átadta lelkét a mindenható vegyésznek!) Igaz ez is reinkarnálódik a Wittnerchrome 40T alakjában!
A Kodachrome, Ectachrome és az Agfa S8-as kazettás filmjei biztosan tudom, hogy léteztek hangcsíkos változatban is. Lehet, hogy már nem gyártják őket az igények drasztikus visszaesése miatt. De mindjárt utánanézek a neten.
A 70-es 80-as években néhány filmes-fotós foglalkozott hangcsíkozással. ez egy olyan gép, amelyik a vetítőre hasonlít, csak van rajta még egy orsó, amin a magnócsík van feltekerve. A film két szélére, de persze nem az emulziós oldalra tudott kétféle szélességű magnócsíkot felragasztani. Aztán a csíkozott filmet befűztük a hangos vetítőbe - ez tudott persze felvenni is - és elindult az utóhangosítás.
Ennél egyszerűbb, de jóval drágább volt a gyárilag előre-hangcsíkozott nyersanyagok használata. Ezeket főleg a hangos felvevők jómódú tulajdonosai, meg néhány menő amatőrfilmklub tagjai használták. A film ezzel valódi szinkronhanggal lett elkészítve, akár a videókamerával.
Tudtommal még ma is árulnak hangcsíkozott nyersanyagokat.
1958-tól 86-ig, vagyis 28 évig filmeztem, (9,5 mm, 2x8, 2xS8, S8, 16mm is) azóta videózom. Belátom, hogy a filmnek sokkal részletdúsabb és szebb a képe, mint akármelyik videónak, de a technikája annyira idő- és munkaigényes, annyi kockázata volt a rontásnak, a mai árakról és a beszűkült nyersanyag-beszerzési lehetőségekről, alkatrészellátásról, vegyszer és laborhiányról már nem is beszélve, hogy könnyű szívvel megalkudtam, amikor 20 éve áttértem a videózásra.
Ettől persze nagyon sok sikert kívánok Nektek és leljétek ebben a gyönyörű hobbiban minél több örömötöket! :)))
Na ja. Most bszabdaltam át 120m diszkont filmet 30m-es napfényorsókra a fürdőszobában, hát meg kell mondjam, hogy egy "élmény". Na mindegy, legalább ócsó(bb) vót.
meg ha a fomában gondolkodunk...van eleget sötétbe az ember, nehogy még a csikot is nagy nehezen ragaszgassuk a szalagra, nembeszélve arról, hogy nem-e okoz valami galibát a ragasztó anyaga az előhívóval. Pl. egyszer tixóval ragasztottam fel egy papirt a falra, ugy nagyitottam rá és a tixo helyén nagyon durván megfeketedett az anyag, azóta sem csinálom :)
Az utószinkront semmiképp nem lehte megúszni (zenei aláfestést, magyarázó szöveget, stadionzajt stb. utólag érdemes csak felvenni). Ráadásul a vágott filmszalagot hangcsíkozni nem csak gazdaságosabb és sokkal kényelmesebb, hanem műszaki szempontból is előnyösebb.
A hangcsík technológia engem is érdekelne. Most lehet, hogy buta kérdés: először az előhívatlan kazettás filmre teszed a magnócsíkot vagy utószinkront alkalmazol és a már felvett anyaghoz meglévő hangfelvételt rögzíted utólag az utólag felvitt magócsíkszalagra?
Mindekettő lehetséges technikailag. Persze egyik nem zárja ki a másikat pl. az én vetítőmmel lehet utószinkront rögzíteni - ha lenne a szalagon magnócsík ugyebár.
Valahol hallottam, hogy ezt egy magyar amatőr ,ár megoldotta és elég sikeresen (mármint a "rendes" magnókazettáról a némafilmre történő csíkragasztást). Nem tudjátok ki lehet az? Vajon hogyan tud valaki olyan vékonyan levágni az amúgy sem túl széles magnószalagból?
Hah, az még odébb van. Egyelőre sehogy sem működik, meg másfelől még azt is ki kell találnom, hogy vágjak 0,8mm vtg csíkot magnókazettából, ha elfogya a hozzá kapott szalag, ami - a kérdés megoldásáig - természetesen saját részre van zárolt készletet képez. No szóval az nem úgy megyen, hűbele bálint módjára... ez csak egy buta készülék, amihez legközelebb Németországban lehet segédanyagokat kapni. :-(
Pedig azt a zseniális or-wot, amivel már maceráltalak, áttekerték már zöld lámpánál... (Többek között ezért is küldtem el belőle neked a tesztcsíkot, hogy lássam, mi lett belőle.) Persze amilyen érzékenysége annak van, hát lehet, hogy akár teljes napsütésnél is átcsévélhették volna... :-)
Más.
Vettem egy hangcsíkragasztó készüléket a bolháról, még 200m hangszalagot is adtak hozzá, most tök boldog vagyok. Viszont nincs valakinek valami okos könyvében hangragasztó-recept? Azt látom, hogy a wittnernél kapható, de ha nem muszáj, nem rendelném meg dajcslandból... valaki esetleg?
Bármely filmhívásnál eszetekbe ne jusson a sötétkamralámpa!!! Kivétel ez alól az ortokromatikus filmek( kopír). Amúgy a lomó befűzésnél mire való az ujjatok?