Már többször volt erröl szó (néha parázs vita is).
A miniDV tudja eddig az amatör világban a legjobb minöséget garantálni (persze ott is csak a drágább kamerák).
Minden más kamera pillanatnyilag messze elmarad ettöl.
A baj az, hogy a miniDV lassan eltünik, és "eszed nem eszed" alapon árulnak mindent.
Korábban belinkkeltem a SONY legujabb kameráját, ami talán ismét minöséget is ad a vevönek (ebben a kategoriában).
Most jelent még csak meg, igy nem lehet sokat mondani rola. (Ès miután hiányzik rola a LANC nem valoszinü, hogy megveszem, mert enélkül én alig tudnám használni, pedig már kellen egy uj kamera)
Ráadásul az uj rögzitési formátumok (föleg HD) sajnos igen "változatosak" és nem lehet tudni, hogy a feldolgozo programok mennyit változtatnak a minöségen.
Sajnos nem mérhetö a dolog, igy mindenki azt mond amit akar....
Ennek ellenére nekem azért nincsenek ilyen rossz tapasztalataim és a filmek nagyrészével mindig lehet valamit tenni, hogy a minöség elfogadhato legyen akár a profi világ kevésbé igényes részén is.
Szeretnék csatlakozni a hozzászólásokhoz. Mindenek előtt örömmel fedeztem fel, hogy ebben a videózás témában aktív párbeszéd folyik, ráadásul komoly hozzáértők is vannak a résztvevők között, mint például Morthond vagy etwq. (A Ti szakértői véleményetekért külön hálás lennék.)
Jómagam egy viszonylag általános problémát szeretnék felvetni, miután a sorok között - illetve a rengeteg szakkifejezésben szinte elveszve - képtelen voltam kihámozni azt, ami minden bizonnyal sokak gondja. Bizony mindhiába volt a sok témával foglalkozó oldal átböngészése is. De miről is beszélek?
Abszolút amatőr videós vagyok. Többnyire saját élményeimet örökítem meg, viszont (többekkel itt egyetértve) a nyers felvétel egyszerűen dögunalmas tud lenni. A videószerkesztő programok ebben nyújtanak segítséget ugye. Mármint, hogy feldobjuk a témát. Korábban a Corel Ulead VideoStudio 11.5 programot használtam, azonban mostanság kezdek áttérni a Sony Vegas Pro 9.0-ra, mert úgymond előbbi nem elégítette ki az igényeimet. Ezek a programok némi türelemmel asszem kitanulhatóak önmagunk által, tehát nem is erről faggatóznék. Az igazi problémám a minőség szóban rejlik.
Mikor pár éve megvettem a kézikamerámat (Panasonic SDR-S9) elsőre nagyon meg voltam elégedve. Strapabíró, szemtelenül kis méretű, egyszerűen kezelhető. Aztán később olvastam csak az kezelési utasítás sorai között, hogy a felvételek minősége a számítógépre másolással romolhatnak. Miután már kiderült, hogy valami nem olyan mint kellene. A közvetlen TV-re csatlakoztatásnál a képek kifogástalanok voltak. De mindenképp vágni, szerkesztni akartam, azaz gépre kellett tennem a felvételeket. És a minőség romolhat bizony enyhe kifejezés! Nagyon is romlik az. Nagyon-nagyon látványosan.
Érdeklődtem itt-ott a témában. Azt a választ kaptam, hogy bármit is teszek nem lesz jobb. Merthogy amíg a kamera játsza le az általa elkészített felvételeket, addig minden zsír. De mihelyst más játsza le, akkor már oda a minőség. Ez kicsit magas nekem, de igazából nem a technikai része érdekelne (avagy, hogy milyen tömörítések, meg formátumok), hanem az, hogy miképp tudom a felvételeimet a számítógépre tenni úgy, hogy az ugyanúgy mutasson, mint a közvetlenül csatlakoztatott TV-n?
Azt megfigyeltem, hogy a szalagos miniDV-kazettás felvételekkel más a helyzet. Ismerőseim miniDV kazettás felvételei remek minőségűek a számítógépen is. Talán rossz választás volt az SD-kártyás kamera?
Mivel erősen tervezem egy HD kamera beszerzését, ezért szeretném tudni, hogy akkor mibe fektessek be, hogy a felvételeimet a gépemre másolhassam minőségromlás nélkül? Merevlemezes, illetve DVD írós kamera szóba sem jöhet, mert ezek túl érzékenyek. Marad tehát a memóriakártyás, illetve a miniDV-kazettás.
Szóval a lehető legegyszereűbben, avagy hogy mint én laikus is megértsem: Milyen kamerára van szükségem? És mi kell hozzá, hogy a gépemre kerüljenek a felvételek minőségromlás nélkül?
Ha ez első körben megoldódna, akkor mindenképpen sokkal előrébb lennék. Nagyon örülnék, ha valaki röviden válaszolna az elhangzottakra. Nyilván sokan vagyunk akiknek igazán nagy hasznára lenne.
Előre is köszönettel: Elvis
Egyébiránt a HC-90 is csinál ilyet, ha a menüben bejelölöd a 25p felvételi módot,az alap 50i helyett-nem igazi progresszív, de mivel a páros és páratlan sorok ugyanazt a mozgásinfót tárolják-számítógépen nem lesz fésűfog, vagy nem kell deinterlacelni.-cserébe ott az a kis oldalirányú darabosság.! Az 50 i-ben felvett felvételek oldalirányú mozgásnál folyamatosak, a "25p"-sek mindig egy kicsit darabosak. Nomost a Youtube-ra bármit felraknak,mivel az számítógépre lesz szánva, úgyis deinterlace-lik-lévén NTSC terület hát 30p-re, amit a 60 Hz-es monitor már fésűfog nélkül jelenít meg. Magyarul amit a Tube-on látsz-nem azt tudja a kamera, hanem 50i-s módban folyamatos mozgást.
Sajnos én is így jártam. A szervizes azt ajánlotta, hogy a film letöltésénél mindig akkuról menjen a kamera és ne 220-ról, mert hajlamosak a pc tápjával (valamilyen) hurkot létesíteni és így tönkreteszi a kamera paneljét. Nem tudom mennyire igaz de nem volt olcsó buli, ezért én így fogok tenni.
Persze lehet, hogy abból van a gond, hogy nem ismerem.
Lehet. És lehet attól is, hogy a szabványosítás, khm, kicsit furcsán alakul. Különböző gyártók különböző készülékeinek különböző elképzelései vannak az AVCHD kódolásról...
Mindegy, a 9-es Vegas-ban többnyire jól fog működni.
Én próbáltam a vegas pro 8-at, de beimportálásnál nem is látta az mts fájlt (avchd kódolás), mikor azt mondtam minden fájlt jelenítsen meg, akkor meg hibaüzenet jelent meg. Persze lehet, hogy abból van a gond, hogy nem ismerem. Most a 9-es megy, lát mindent, csak még nemigen tudom kezelni.
Ez egy NV-GS60. Tudomásom szerint egy sima, hagyományos DV kamera. Gondolom, USB-n át a memóriakártya látszik, fényképekkel. A Firewire csatlakozón meg a videónak kéne jönni, ha a kamera lejátszás módban van.
Érdemes volna kideríteni, hogy jó-e az összes csatlakozó: - kipróbálni másik számítógéppel, amin van Firewire - másik kábellel - és persze lehet, hogy a kamerán rossz az aljazat. Az baj lenne.
Egy ismeröstöl kaptam egy HD anyagot *.m2t fromátumban. Ilyen anyaggal eddig nem dolgoztam.
Elinditottam az immár matuzsálemi ULEAD VS10+ (ami eddig a legstabilabb SW amivel eddig dolgoztam sok közül). Elövettem a gépkönyvet is - szo sincs benne arrol, hogy ismerné az m2t-t.
Proba szerencse, rákattintok a videora és mit csinál ez az öreg ULEAD; elkezdi konvertálni a filmet más HD formátumba.
Mindezt szo nélkül!!!!!
Kb. 5 perc alatt végzett a 8 perces anyaggal és utánna gyönyörüen használta szo nélkül, bajok nélkül és még azok a hibák is eltüntek, amiért az ismerösöm nekem adta az anyagot, mert az ö profi studiojában 2-3x megállt a kép, illetve ugráltak a képkockák.....
Na jó, kezd elegem lenni ebből a HD-ből. Kiderült, hogy a forgalmazó keverte a dolgokat, s a Vegas megmutatta, hogy a klipek, amiket felveszek, tulajdonképpen 1920x1080 50i felvételek, s ez tulajdonképpen nézhető úgy is, mint 25p, de mégsem az. Mindenesetre a Vegassal tudom kezelni a fájlokat, már csak rá kell jönnöm, hogy tudom beállítani az effekteket, a normalizálást, ilyesmit, ami a premiere-nél olyan egyszerű és érthető volt, az itt elég nehézkes egyelőre.
Az zavar a legkevésbé (ekkora chip mellett ez nem gond), de hogy kihagyták a LANC-ot, meg a manuális szintbeállitást a külsö mikrofonhoz sokkal nagyobb bajnak minösitem.
Nem lehet a sztativon a karbol távvezérelni (talán infraval megoldhato, de az extra nyüg) a mikrofonszint meg biztos, hogy örökké baj lesz.
Nos, én a vegas pro 8-at tettem fel, de ez nem látja az mts kiterjesztést. Szóval ez sem megoldás. Talán már írtam korábban, hogy avchd-ban vesz fel a kamera.
Most jut az eszembe - milyen formátumu fájlokat látsz az USB-n?
A mai ujabb formákat nem támogatja a FW, mert nincs szükség on-line kommunikáciora - csak egyszerü file transzferre, igy az adatokat az USb-n át is a PC merevlemezére tudod másolni, majd innen a kamera nélkül feldolgozni..
Ha érdekelne valakit: Eladó egy teljesen karcmentes, hibátlan, keveset használt Canon HV30 kamera (PAL). Adok hozzá: 2 db 4 órás akksit, 1 db gyári 1 órás akksit, plusz külön töltőt, szivargyújtós adapterrel együtt; valamint adok ajándékba egy kifogástalan állapotú Raynox HD-6600-as profi nagylátószögű előtétet.
Az összes papírja és gyári kiegészítője, eredeti doboza is megvan. Fotókat kérésre küldök. A kamera Budapesten kipróbálható, átvehető!
Köszi. Most már csak az a kérdésem, hogy melyik Vegast keressem? Mert úgy láttam millió változata van. Nem biztos, hogy a legtöbbet tudóra van szükségem, meg a gépem is régebbi, a videókártya is.
Lehet progresszív projectet beállítani, kb. szabadon konfigurálható minden.
Még nem szabványos felbontást is enged..
És még hd mpeg2 anyagnál is tudja a smart recompresst, vagyis csak ott kódol újra, ahol változtattál bármit az anyagon, ahol nem, ott másolja az eredetit - jó gyorsan..
Amennyire tudom, a Vegas sokmindent elfogad bemenetként, és renderelés közben konvertál. Tehát feltételezem, hogy ha progresszív az anyag és a renderelés is progresszívba megy, akkor jó lesz. Még mintha azt is olvastam volna, hogy ha lehet, akkor nem kódolja újra a videót, hanem a bitfolyamot másolja.
Amikor bedugod a kamerát, akkor fel kéne jönni a jobb alsó sarokban egy kis buboréknak, hogy a Windows észrevette. Ha nem, akkor: - rossz a kábel, aljazat, csatlakozó, stb. Ez elég baj lenne. - lehet, hogy a kamerán van valami beállítási lehetőség. Nem ismerem, nézd meg a papírját.
Én ezzel szoktam bevinni a videókat: WinDV Ennek látnia kell a kamerát, ha minden OK.
Ja, nem tudom, hogy vajon kell-e valami különösebb jogosultság a FireWire eléréshez. Lehet, hogy egyszer érdemes megpróbálni rendszergazdaként.
Pár napja birtokolok egy Pana NV-GS60 kamerát; szépen vettem is fel vele mindenfélét ;) De. Van a gépemben firewire kártya (nem alaplapi, hanem PCI csatolós), látja is a XP (SP3-as) ezt a kártyát; de hiába dugom össze a kamerát ezzel, nem jelenik meg sehol, nem látja semmilyen program és a rendszer hogy rá van dugva egy kamera; mit rontok el? Kell valami speciális driver csak a Panasonic kamerához?