E topik témája: Egyedül a Biblia, amely mind az Ó-, mind az Újszövetséget magába foglalja.
Felekezet mentesen csak a Bibliáról, illetve a Bibliában foglaltakról:
- Eredete
- Tartalma
- Értelmezése
- Ige magyarázatok
Kiknek lett nyitva ez a topik?
1. Azoknak, akiket érdekel a Biblia.
2. Azoknak, akiknek őszinte tudásvágyból fakadó kérdéseik vannak a Bibliával kapcsolatban.
3. Azoknak, akik nem megcáfolni akarják mindenáron a Biblia létjogosultságát, hanem tanulni, és épülni szándékoznak általa.
4. Azoknak, akik nem más írások, és nem a teljes Biblia szövegkörnyezetéből kiragadott részek alapján, hanem a Biblia egészét figyelembe véve értelmezik magát a Bibliát.
5. Azoknak, akik hajlandóak saját, de téves nézeteiket józan és logikus érvek hatására hátuk mögé dobni.
6. Azoknak, akik szelíd, egymást tisztelő hangnemben, egymás épülésére meg kívánják osztani a Bibliával kapcsolatos tudásukat. ("Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal…" Mt. 7:12)
7. Azoknak, akik a másik embert is embernek tartják...
[9] És megkérdezte tőle: Mi a neved? Az így felelt: Légió a nevem, mert sokan vagyunk. [10] És nagyon kérte őt, hogy ne űzze el őket arról a vidékről. [11] Ott a hegyoldalban egy nagy disznónyájat legeltettek, [12] ezért a tisztátalan lelkek azt kérték tőle: Küldj minket a disznókba, hadd menjünk beléjük! [13] Ő megengedte nekik, a tisztátalan lelkek pedig kijöttek, és belementek a disznókba; a nyáj, mintegy kétezer állat a meredekről a tengerbe rohant, és belefulladt a tengerbe.
Összefoglalhatnád a szerinted idevágó súlyos bűncselekmény megvalósításának pontjait, amely alapján Jézus elítélendő bűnös.
Az evangélium Lukács szerint :1-42, v (20-27, 30, v )
20 De mégse annak örüljetek, hogy a lelkek engedelmeskednek nektek, inkább annak örüljetek, hogy nevetek föl van írva a mennyben.” Jézus öröme. 21 Abban az órában Jézus kitörő örömmel dicsőítette az Istent a Szentlélekben, ezekkel a szavakkal: „Dicsőítelek, Atyám, ég és föld Ura, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak elől, és kinyilvánítottad a kicsinyeknek. Igen, Atyám, így tetszett neked.22 Mindent átadott nekem Atyám. Senki sem tudja, hogy ki a Fiú, csak az Atya, és hogy ki az Atya, azt csak a Fiú vagy akinek a Fiú ki akarja nyilatkoztatni.” 23 Majd külön a tanítványokhoz fordult, és így szólt: „Boldog a szem, amely látja, amit ti láttok. 24 Bizony mondom nektek,
hogy sok próféta és király akarta látni, amit ti láttok, és nem látta, hallani, amit ti hallotok, és nem hallotta.” Az irgalmas szamaritánus. 25 Egy törvénytudó felállt, hogy próbára tegye. „Mester – szólította meg –, mit tegyek, hogy eljussak az örök életre?”26 Megkérdezte tőle: „Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod?” 27 Így válaszolt: „Szeresd Uradat, Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, felebarátodat pedig, mint saját magadat.”..30 Erre Jézus átvette a szót: „Egy ember Jeruzsálemből Jerikóba ment. Rablók kezébe került. Ezek kifosztották, véresre verték, és félholtan otthagyták.
10,17-20 Az ördögök kiűzése egyik jele az Isten országa eljövetelének, mert véget vet a sátán hatalmának. A kígyó és skorpió jelképe minden veszélynek.
10,21-24 (Vö. Mt 11,25-27 ) Jézus a hatalmát azonosnak mondja az Atyáéval, és ugyanígy a tudása is azonos az Atyáéval.
10,25-37 A példabeszéd Lukács sajátja. A törvény idézett helye: MTörv 6,5 és Lev 19,18 . Jeruzsálem és Jerikó egymástól való távolsága 30 km, és a szintkülönbség közöttük több mint 1000 m. Az út elhagyatott volt mindig, ami tág teret nyújtott az útonállóknak. Jézus arra mutat rá, hogy nem elég a felebaráti szeretet törvényét ismerni, mint a pap és a levita is ismerte, hanem gyakorolni kell, amint tette azt a szamaritánus, aki a zsidók szemében eretnek és bűnös volt. A szeretet mindenkivel szemben kötelez, nemcsak a honfitársakkal szemben.
Az evangélium Lukács szerint :1-42, v (1-13, 15-18, ) (20-27, 30, v )
A hetvenkét tanítvány elküldése. 1Ezek után az Úr kiválasztott más hetvenkettőt, és elküldte őket kettesével maga előtt minden városba és helységbe, ahová menni készült. 2 Így szólt hozzájuk: „Az aratnivaló sok, de a munkás kevés. Kérjétek hát az aratás urát, küldjön munkásokat az aratásra.3Menjetek! Úgy küldelek benneteket, mint bárányokat a farkasok közé. 4 Ne vigyetek magatokkal erszényt, se tarisznyát, se sarut. Az úton senkit ne üdvözöljetek.5 Ha betértek egy házba, először ezt mondjátok: Békesség e háznak! 6Ha békesség fia lakik ott, rászáll békességetek, ha nem, visszaszáll rátok. 7Maradjatok ott abban a házban, és azt egyétek és igyátok, amijük van. Mert a munkás megérdemli a maga bérét. Ne járjatok házról házra. 8Ha egy városba érkeztek, és szívesen látnak titeket, egyétek, amit elétek adnak. 9 Gyógyítsátok meg ott a betegeket s hirdessétek: Közel van hozzátok az Isten országa!10De ha betértek valamelyik városba, és nem látnak titeket szívesen, menjetek ki az utcára és mondjátok: 11 Még a port is lerázzuk, ami városotokban a lábunkra tapadt, de azért tudjátok meg: Közel van az Isten országa.12 Bizony mondom nektek: Szodoma sorsa könnyebb lesz azon a napon, mint azé a városé.13Jaj neked, Korozain! Jaj neked, Betszaida! Mert ha Tíruszban és Szidónban történtek volna a bennetek végbement csodák, már rég zsákban és hamuban tartottak volna bűnbánatot…..15 És te, Kafarnaum! Nemde az égig emelkedtél? Egészen az alvilágig fogsz süllyedni! 16Aki titeket hallgat, engem hallgat, aki titeket elutasít, engem utasít el, aki pedig engem elutasít, azt utasítja el, aki küldött.” A hetvenkét tanítvány visszatérése. 17A hetvenkét tanítvány nagy örömmel tért vissza. „Uram – mondták –, nevedre még az ördögök is engedelmeskedtek nekünk.” 18 Így válaszolt nekik: „Láttam a sátánt: mint a villám, úgy bukott le az égből->>>>>>>>>>>
Az elbukott emberi természet ösztönösen azt akarja, ami tilos. Így a törvény felébreszti az egyébként alvó testi vágyakat a bűnös életben.
Minél jobban próbálkozik az ember, annál rosszabb lesz, még végül minden reményét elveszti. Így a bűn kihasználja a törvényt, hogy megszüntessen minden reményt a megjavulásra. Az ember úgy látja meg régi természetének rendkívüli bűnösségét, ahogy az előtt sosem. Vágyott szabadnak lenni belső embere szerint, amit így fogalmazott meg...
22 A belső ember szerint az Isten törvényében lelem örömöm, 23 de tagjaimban más törvényt észlelek, s ez küzd értelmem törvénye ellen, és a tagjaimban levő bűn törvényének rabjává tesz. 24 Én nyomorult! Ki vált meg e halálra szánt testtől? 25 Hála az Istennek Urunk, Jézus Krisztus által! Értelmemmel tehát Istennek szolgálok, de testemmel a bűn törvényének.( Róma 7,22-25 )
Pál apostol leírja a hívőben megkezdődött küzdelmet, amíg nem ismeri azt az igazságot, hogy a halálban és a feltámadásban azonosult Krisztussal.
Pál hálát ad az Úr Jézus által, hálát ad Istennek, hogy ő már nem a megelőző vers nyomorult embere. Krisztus felszabadítottra szívét jóra a Szentlélek kegyelme és ereje által. Isten törvényének szolgál, de hústesttel.
ÚJJÁSZÜLETETT. Azt a konfliktust, ami a két természet között van, és a annak a lehetetlenségét, hogy saját erejéből szabadulást találjon a benne lakó bűn hatalmából. Pál elismeri, hogyTÖRVÉNY SZELLEMI,vagyisszentönmagában, és az embertszellemijavához alkalmazkodik. Felismeri ugyanakkor azt is, hogy ő viszonttesti,az életben nem tapasztal győzelmet a benne lakozó BŰN hatalma felett.
A Gallup 2015-ös felmérése azt állapította meg, hogy az izraeliek 65%-a "nem vallásos", csak 30%-uk tartja magát "vallásos"nak.
2007-ben az Israeli Democracy Institute közvélemény-kutatása szerint az izraeli zsidók 27%-a tartja be vallási előírásként a szombatot, míg 53%-a azt mondta, hogy egyáltalán nem tartja be.
(Vö.: Mt 8,28-34; Lk 8,26-39). Az ördögtől megszállott nagy hatással lehetett Péterre, mert igen színes leírást ad róla. A történet helyét a Genezáreti-tó K-i partján keresik Moká Edló nevű helyen, ahol a parttól nem messze végződik az a lejtő, melyen a disznók lerohantak. A közelben számos sziklaüreg van, melyek sírok lehettek egykor. É-ra ettől van egy Kurszi nevű hely, mely név alatt Geraza nevét sejtik. Istenre kérlek... emlékeztet a zsidó ördögűzési formulákra, s talán ezzel akarja megakadályozni a gonoszlélek Jézus működését, mely véget akar vetni az ördög uralmának. A légióa római hadseregnek 5-6000 emberből álló alakulata volt itt annyit akar kifejezni, hogy sok gonoszlélek szállta meg az embert. A meggyógyított a Tízvárosban - autonómiával rendelkező tíz város szövetsége - hirdette a gyógyulást. A vidék nagyjából pogány volt, s így érthető, hogy a gerazaiaknak ily nagy disznókondájuk volt.
"A csoda után azt gondolhatnánk, hogy a környékbeli emberek örömmel és hálaadással hívták magukhoz Jézust, aki ilyen nagy szabadítást hozott életükbe. Azonban meglepő módon, nem kértek belőle. Sőt, azt kérték, hogy távozzon a környékről. Ahelyett, hogy örültek volna a két megtisztult embernek, és saját életkörülményeik javulásának, inkább sajnálták a disznókat, és szomorkodtak az anyagi kár miatt."
Szerintem amennyiben ilyen történt, AZ A CSODA, HOGY NEM LINCSELTÉK MEG.
Az evangélium Márk szerint: fej: 5 : 1-43 v (1-2, 4-14, 16-17, v)
A gadarai megszállott. 1 Átértek a tó túlsó partjára, a gadaraiak vidékére. 2 Amint kiszállt a bárkából, a sírok felől egy tisztátalan lélektől megszállott ember jött szembe vele…4 Már sokszor megbilincselték és láncra verték, de széttépte a láncokat, összetörte a bilincseket. Senkinek sem sikerült megfékeznie. 5 Éjjel-nappal állandóan sírboltokban és a hegyekben tanyázott, kiáltozott, és kövekkel ütötte-verte magát. 6Amikor messziről meglátta Jézust, odafutott hozzá, a földre vetette magát előtte, és 7 hangosan kiabált: „Mi közöm hozzád, Jézus, a magasságbeli Istennek Fia? Az Istenre kérlek, ne gyötörj!” 8Mert ráparancsolt: „Menj ki, tisztátalan lélek, ebből az emberből!” 9 Meg is kérdezte: „Mi a neved?” „Légiónak hívnak – válaszolta –, mert sokan vagyunk.” 10 Egyúttal nagyon kérte, ne zavarja el őket erről a vidékről. 11 Ott legelészett a hegyoldalon egy nagy sertéskonda. 12 „Küldj a sertésekbe – kérték –, hadd szálljuk meg azokat.” 13 Megengedte nekik. Erre a tisztátalan lelkek kimentek (az emberből), és megszállták a sertéseket. Erre a mintegy kétezer sertésből álló konda a meredekről a tóba rohant, s vízbe fulladt. 14 A kanászok elfutottak, s elvitték a hírt a városba és a tanyákra. Az emberek jöttek, hogy megnézzék, mi történt……16 A szemtanúk elbeszélték nekik, mi történt a megszállottal és a sertésekkel. 17 Arra kérték, hagyja el határukat.
Lábjegyzetek
5,1-20 (Vö. Mt 8,28-34Lk 8,26-39 ) A történet helyét a Genezáreti-tó keleti partján keresik, egy Moká Edló nevű helyen. A meggyógyított a Tízvárosban – autonómiával rendelkező tíz város szövetsége – hirdette a gyógyulást. A vidék nagyjából pogány volt, s így érthető, hogy a gadaraiaknak ily nagy disznókondájuk volt.
1. És most megesküszöm nektek, ti bölcsek és balgák, hogy sokat megtapasztaltok majd a földön. 2. Ha férfijaitok több ékszert is vesznek fel, mint egy nő, és több tarka holmit, mint egy szűz: királyi méltóságban, fenségben, uralkodói nagyságban, ezüstben, aranyban, bíborban, tiszteletben és eledelekben: úgy ki lesznek öntve, mint a víz. 3. Mert ha nincs meg a kellő tudásuk és bölcsességük, úgy kincseikkel, összes dicsőségükkel és tiszteletükkel együtt el fognak pusztulni, és szégyenben, leöletésben és nagy szűkölködésben vetik majd be szellemeiket a tüzes kemencébe.
1 Most ezt az intelmet intézem hozzátok, papok! 2 Ha nem hallgatjátok meg, és nem szívlelitek meg, s nem dicsőítitek meg nevemet – mondja a Seregek Ura –, akkor átkot küldök rátok, és átokká változtatom áldásaitokat. Sőt már átokká is változtattam, mert senki sincs köztetek, aki ezeket szívére venné. 3 Nos, eltöröm karotokat, arcotokba szórom a szemetet, ünnepeitek szemétjét, és benneteket is kiszórlak vele együtt. 4 Akkor megtudjátok, hogy én küldtem nektek ezt az üzenetet, hogy megszűnjék Lévivel kötött szövetségem – mondja a Seregek Ura. 5 Szövetségben voltam vele: ez élet volt és béke – de így adtam neki; félelem és rettegés – félt engem, és tisztelte a nevemet. 6 Igaz tanítás volt a szájában, ajkán nem volt semmi hamisság. Velem járt, békében és egyenes lélekkel, és sokakat eltérített a gonoszságtól.
A vegyes házasságok és válások. 8 Ti azonban letértetek az útról, sőt sokakat félrevezettetek a tanítással. Ti bontottátok fel Lévi szövetségét – mondja a Seregek Ura. 9 Én ezért megvetetté és alávalóvá tettelek benneteket az egész nép előtt, mert nem jártatok útjaimon, hanem a tanításban tekintettel voltatok az emberek személyére.
A vegyes házasságok és válások. 11 Áruló módon viselkedett Júda: szégyenletes dolgot vittek végbe [Izraelben és] Jeruzsálemben. Júda ugyanis megszentségtelenítette az Úr kedves szentélyét: idegen isten leányát vette feleségül.
Mal: 2 :11, A nép bűnei a Templomot is tisztátalanná teszik judeai férfiak pogány nők vesznek feleségül
7 Országa tele van ezüsttel-arannyal, és kincseinek se szeri, se száma. Országa tele van lovakkal, harci szekereit nem lehet megszámlálni.
8 És tele van országa bálványokkal… Meghajolnak kezük műve előtt, olyasmi előtt, amit ujjaik alkottak. 9 Az ember megalázkodik majd, s meghajlik a férfi: Ne bocsáss meg nekik!